0009 SANCTISSIMO PATRI
ALEXANDRO VIII PONTIFICI MAXIMOAd tuae
sanctitatis vestigia, beatissime Pater, venerabundi, at securi accedimus, quo
tua non minus dignitas, quam tua dignatio nos vocat. Summus es, sed omnium
Pater; idem ipse qui olim fuisti, natura facilis ac benignus adversus omnes,
qualem nos nuper et verbis toties, et factis coram experti sumus. Majestate
itaque cedente, quidni cedat pudor, ut tantae dignationis atque ejus, qua
nostram dudum congregationem prosecutus es, benevolentiae memores, jucunda tui
Pontificatus initia obsequiorum nostrorum publica professione celebremus? Et
ecce nobis in animo agitantibus, ultro sese obtulit sanctus Bernardus, magnus
ille abbas Clarae-Vallensis, qui festinantibus prelis quasi exaltationi tuae
praecurrens, in novam lucem sub tuae sanctitatis auspiciis prodire gestiebat.
Quin etiam ille quondam honorum ac dignitatum osor, nunc summae tuae potestatis
consortium ambit, non auctoritatem ut minuat tuam, sed ut fulciat, ut pastoralis
regiminis curas et sollicitudines levet, ac sacrae doctrinae ministerium in se
suscipiat. Neque vero est, beatissime
Pater, quod tam celebri et eximio doctori vices suas committere vereatur
sanctitas tua. Nemo quippe illo melius de sancta apostolica sede meruit, nemo
rectius de ea sentit, nemo de summo pontifice magnificentius loquitur. Te quippe
principem episcoporum, te haeredem apostolorum, te potestate Petrum, unctione
Christum agnoscit, et praedicat. Parumne hoc?
Etiam assertorem veritatis, fidei defensorem, refugium oppressorum, ultorem
scelerum, regum patrem, legum moderatorem, canonum dispensatorem, et, ut caetera
uno comprehendat, vicarium Christi, et Christum Domini confitetur et
asserit. Denique in te suspicit plenitudinem potestatis, sed quae maximam
curam et sollicitudinem exigat: adeo ut ei censeat orbe exeundum, qui forte
volet explorare, quae non ad tuam pertinent curam. Te vero, sanctissime Pater, ad tantum pondus sustinendum finxit
divina providentia, cum ingenium facile, sublime, amplissimum, judicium
exquisitissimum, prudentiam et sagacitatem incredibilem tibi liberaliter
concessit. Innatam prudentiam confirmavit longus rerum agendarum usus, cum per
singulos honorum gradus deductus, non prius ex inferioribus provectus es, quam
congruis meritis aditum tibi parasses ad altiores. In actuosa vita semper compos
tui, in privata nunquam remissus aut otiosus. In maximis et arduis rebus, ubi
alii sub sarcina gemunt, tu ipse, quasi nihil agendo, omnia tranquillus
exsequeris: et quae aliis laboris impatientiam, quietis ac inertis otii amorem
afferre solet provecta aetas; tuae sanctitati contra quietis et otii
impatientiam, laboris amorem ac diligentiam inspirat, augetque. Isti sedulitati
non dies toti sufficiunt. Ipsius etiam noctis inducias tuae requieti subducis,
dictitare solitus, diligentia et festinatione opus esse in ista aetate, cui
multa, et quidem maxime, agendo incumbunt; ratus cum Bernardo, non esse locum
otio, ubi sedula urget sollicitudo omnium Ecclesiarum. Sic exemplo tuo
jubes facessere leges, quae majorem annis sexaginta otio reddunt. Cum sic a natura, a gratia, ab ipsa rerum experientia sis
comparatus, Pater sanctissime, in ista tamen suprema dignitate procuranda, non
tam tuis te credis consiliis, quam alienis. Hinc 0011 ista ad
cardinales vox, maximo certe pontifice digna, nihil e re christiana te moliturum
unquam aut facturum, quod ad eorum consilium prius non relatum fuerit. Quod si
quem alium insuper consiliarium maxime prudentem, expertumque in istum sacrum
senatum adhibere volet sanctitas tua, nullum magis idoneum incorruptumque
inveniet, quam Bernardum; cujus vel soli De consideratione libri, plane cedro digni, tot oraculis referti sunt, ut ad
dirigendos summos pontifices, imo ad regendam universam Ecclesiam, quasi
divinitus dictati esse videantur. Id sane pro comperto jamdudum habuere
sanctissimi decessores tui, non modo Eugenius III, ad quem scripti sunt, sed
prae caeteris Pius V, et Gregorius XIII, qui sacros illos libros tanti
faciebant, ut eorum lectionem etiam mensae adhiberent. In eisdem porro libris,
atque in aliis ejusdem sancti doctoris scriptis, invenient omnes quid fugiant,
quid sequantur, cardinales, episcopi, aliique inferiorum ordinum ministri. Ab
eisdem etiam reges et principes discent leges regnandi, ipsique plebeii homines,
nedum ingenui ac nobiles, Christianae vitae pro suo quique statu documenta
haurient. Hoc auctore per te plebes clericis, clerici sacerdotibus, sacerdotes
Deo in ea qua oportet humilitate subjecti erunt. In monasteriis
et locis religiosis servabitur ordo, disciplina vigilabit. Super prava opera et
dogmata censura ecclesiastica vigebit, et vestra ipsorum apostolica mandata et
instituta, ea qua dignum est sollicitudine observabuntur. Hoc duce increduli
convertentur ad fidem, perversi ordinabuntur ad rectitudinem; subversi ad
veritatem revocabuntur, subversores invictis rationibus convincentur, ut vel
emendentur ipsi, si fieri potest; sin minus, perdant auctoritatem alios
subvertendi. Denique hoc doctore cessabit ambitio, dominandi libido, cupiditas;
nec dignitates honoribus, sed virtutibus, sed cura et sollicitudine
aestimabuntur. Atque ita demum Ecclesia in eum reflorescet statum, qui
sanctissimum pontificem, qui Alexandrum, qui Petrum, imo qui et Christum ejus
sponsum deceat. Id fere perfectum et
absolutum Bernardo vivente, satagente, collaborante; nec dubium quin modo simile
quid contingat, si Bernardo vocem et auctoritatem integram restituat Alexander.
Hanc vocem Bernardo tribuerunt Patres synodi Stampensis, cum dubio pontifice
invicem dissidentes, voces universim suas et sua quique suffragia in ejus ore ac
sententia reposuerunt. Eamdem mox vocem sibi propitiam sensit Innocentius II,
qui sancti Patris praedicatione et auctoritate ab omnibus tandem pro legitimo
Pontifice agnitus, ejusdem lingua et calamo usus est adversus schismatis
reliquias, adversus nascentes haereses atque errores. Inde Bernardus evasit
oraculum ac interpres conciliorum, Senonensis, Remensis, et aliorum; adeo ut ex
ejus ore penderent fere omnia, nihilque in Ecclesia, aut in aulis regum ac
principum, imo nec in privatis fere familiis, absque ejus consilio et sententia
gereretur. Vidit illum Roma non semel: quae quantum ei tribuerit, vel ex hoc
solo conjici potest, quod Anacleto exstincto, cum Victorem pseudopontificem,
usurpatis insignibus nudatum, ad Innocentii pedes adduxisset, tanta apud Romanos
in reverentia deinceps habitus est, ut ab omnibus Auctor pacis et Pater patriae
praedicaretur. Denique «exeuntem Roma prosequitur, deducit clerus, honorat
populus, universa nobilitas comitatur. Neque enim poterat sine communi moerore
dimitti, qui colebatur amore communi.» O si eodem honore, eadem reverentia modo tractarentur
legerenturque sanctissimi doctoris libri! Quantus inde fructus, quanta utilitas
in rempublicam Christianam redundaret! Certe, quoad in nobis fuit, sacris ejus
scriptis nativae formae gratiam et integritatem, ut gratius, fructuosiusque
lectitarentur, restituere conati sumus. Tuum est, beatissime Pater, eidem
reddere vocem virtutis, quam illi nec ipsa mors adhuc penitus eripere potuit.
Viget etiam nunc apud pios quosque, imo etiam apud haereticos ipsos, ejus
auctoritas; vigebitque amplius in posterum, si tuae vocis oraculo denuo
confirmetur. Si tua sanctitate probante, monente, jubente, omnibus legendus,
terendus, sequendusque proponatur Bernardus, erit vox ejus tanquam VOX
Domini confringentis cedros, intercidentis flammam ignis (Psal.
XXVIII). Nulla Bernardo vitia, nulla adversa potestas
aut vis resistere, Deo suffragante, valebunt. Et confringentur sub Alexandro
cedri, id est capita superborum et tyrannorum; et 0013 intercidetur flamma discordiarum atque bellorum. Et jam
suscitavit Deus spiritum vicini regis, qui repletus zelo, miseransque optimi
regis dejectionem, ferat opem, ut a suis pulsum, desertumque a caeteris regem,
regno restituat suo, quemadmodum suo tempore factum Bernardus scribit de
piissimo illo Hiberniae rege, qui a germano exturbatus, dedit locum irae, ut
suorum sanguini parceret. Funestissimam hanc scenam nostris oculis renovatam conspicimus;
similem ejus exitum a maximo pontifice, a maximo rege, suspensis interim animis,
exspectamus et exoptamus. Sic fiet, ut quem Ottobono quondam cardinali et
legato, qui postmodum Adrianus V fuit, honoris causa cessit Henricus III, eumdem
thronum alterius Ottoboni, id est Alexandri VIII, curis et subsidiis postliminio
acceptum referat Jacobus II. Sed longius abripit nos impetus votorum nostrorum
pro gloria tui pontificatus, beatissime Pater, cui non alio ad res magnas
aggrediendas monitore, non alio incentore opus est quam Alexandro, ubi in causa
Deus est, et Ecclesia. Tantum sanctissimis consiliis tuis propitius sit ille,
cujus vicem geris, tuosque de nostris, si liceat, annos augere velit ad omnia
illa gerenda et efficienda quae in Dei gloriam, in Ecclesiae utilitatem a tua
sanctitate agitantur, et sperantur. Nos vero prorsus felices ac fortunatos
reputabimus, si hoc votorum nostrorum pignus, hoc perennis observantiae in se
monumentum, benignis, uti alias solet, oculis accipiat sanctitas tua, nosque
omnes paterna sua benevolentia et apostolica benedictione
dignetur. Offerebat supplex nomine suae
congregationis F. JOANNES MABILLON M. B
|