0721 IN TOMUM II
PRAEFATIO Maxime ad libros De consideratione.401-403 I. In superioribus
editionibus Horstianis ac nostra, post sancti Bernardi epistolas collocati erant
in tomo secundo Sermones de Tempore ac de Sanctis, tum Sermones de Diversis: in
tertio Sermones in Cantica: quibus varii Tractatus Bernardini quarto loco
succedebant. Verum re attentius considerata, hos Tractatus epistolis proxime
subjicere visum est: idque nobis naturalis ordo facile persuasit. Cum enim
ejusmodi Tractatus epistolari modo scripti sint, imo nonnulli ex epistolis in
tractatus relati, consequens erat ut non longo post epistolas intervallo
collocarentur. Accedit ex hoc ordine illud commodi, quod cum Sermones de
Tempore, de Sanctis, ac de Diversis in tertium tomum, Sermones vero super
Cantica in quartum rejiciantur; his quasi continenter adjungatur tomi quinti
initio Expositio a Gilleberto continuata in Cantica: quae Bernardi Sermones in
eadem Cantica, quasi ejus consectaria appendix, quam proxime subsequi debebat.
Ob has itaque similesque rationes non incongruum duximus, vulgatum Horstii
ordinem tantisper immutare, ut Lectorum commodo et naturali rerum ordini
consuleremus. Haec de ordine rerum, quae subsequentes tomos constituunt, hoc
loco repetenda et praemittenda fuere: nunc de ordine Tractatuum, quos tomus
secundus continet. pauca dicenda sunt. II. In disponendis objectis opusculis Horstius dignitatis potius,
quam temporis rationem habuit. Nam si ordinem temporum sequimur, primus est
tractatus de Humilitate; deinde, tractatus de Diligendo Deo; tum, Apologia ad
Guillelmum: quo ordine enumerantur a Gaufrido in libri tertii de Bernardi Vita,
capite octavo; Bernardo ipso primum et tertium pariter suggerente in epistola
decima octava, ad Petrum cardinalem, quae sub annum 1127 scripta fuit: ubi et
«paucas ad diversos epistolas» memorat; quo nomine haud scio an tractatum de
Diligendo Deo comprehendit. Postea recensenda est epistola quadragesima secunda,
ad Henricum Senonensem archiepiscopum, eodem circiter anno 1127 dictata: mox
tractatus de Libero Arbitrio circa annum 1128, ut colligitur ex epistola
quinquagesima secunda, ad Haimericum. Ne longo post intervallo habitus est Sermo
de Conversione, ad Clericos. Successit ante annum 1136 liber ad Milites Templi:
quo tempore exarata est epistola septuagesima septima, ad Hugonem de
Sancto-Victore. Anno 1140 epistolam centesimam nonagesimam de Erroribus
Abaelardi Innocentio directam fuisse constat. Eodem fere anno prodiit tractatus
de Praecepto et Dispensatione, quem Petrus Venerabilis, anno 1143 ex Hispania
reversus, postulavit libri quarti epistola vigesima septima. Ineunte anno 1149
absolutus est liber de Vita sancti Malachïae: eodemque anno inchoati sunt libri
de Consideratione, ut mox dicturi sumus. Haec sunt Opuscula, quibus 0723 constat tomus quartus: exceptis Declamationibus, quas in
superiorum classem rejecimus, utpote a Bernardo alienas; et libro de Cantu, quem
praemissis subjungemus. III. Hic,
inquam, est ordo temporis, quo singuli tractatus conscripti sunt. Verum ordinem
et dignitatem argumenti servare praestat, prima loca tribuendo, primo libris de
Consideratione; secundo, Epistolae de Moribus Praelatorum, ad Henricum
Senonensem, tertio, Sermoni de Conversione, ad Clericos; quarto, tractatui de
Praecepto et Dispensatione; quinto, Apologiae ad Guillelmum, qui duo tractatus
monachos spectant; sexto, libro de Laude 404 novae Militiae, ad Milites templi. Et haec prima classis pro
dignitate personarum. Altera classis de virtutibus; nempe, septimo, libellus de
Humilitate; octavo, de Diligendo Deo. Tertia classis erit de dogmatibus,
scilicet, nono, opusculum de Gratia et Libero Arbitrio; decimo, epistola de
Baptismo, ad Hugonem de Sancto Victore; undecimo, epistola de Erroribus
Abaelardi, ad Innocentium. Postremo duodecimo, historicus liber de Vita sancti
Malachiae. His omnibus tertio decimo loco succedet liber de Cantu. Opusculorum
ordinem supra, pag. 995-996 repraesentavimus pro commodiori usu hominum
studiosorum. IV. In his omnibus nullum
Bernardo dignius videtur, quam libri quinque de Consideratione, ad Eugenium
papam. Si enim argumenti et personae dignitatem spectes, nihil generosius; si
modum tractandi, nihil sublimius; si styli majestatem, et sententiarum
gravitatem, nihil eloquentius ac fortius; si denique dictorum puritatem, et
inhaerentem sacris canonibus disciplinam, nihil catholico Doctori et sanctissimo
Patri convenientius. Qui vero magis arduum erat homini in solitudine educato, a
mundi rebus et negotiis alieno, quam vivendi leges summo Pontifici, nedum toti
Ecclesiae tradere, et quasi praescribere? Quid homini privato difficilius, quam
de totius Ecclesiae statu, de moribus sacrorum ministrorum, de omnium officiis,
virtutibus, ac vitiis apte et accurate breviterque disserere, imo et justam
ferre sententiam? Quid sapientius, quam ita sublimium quorumcunque hominum
vitia, errata, abusus notare, persequi, castigare; ut non modo invidiam et
criminandi suspicionem evites, sed etiam amorem reportes et admirationem? Et
haec sane fuit Bernardi seu dexteritas, seu felicitas, seu divinitus concessa
auctoritas, ut quam primum ejus libri de Consideratione in publicum prodiere,
eos certatim exquisierint, lectitarent, amaverint universi, etiam summi, quos
maxime tangebant, Pontifices. V. Merito
itaque Ernaldus Bonae-Vallis abbas in libri secundi de Bernardi Vita, capite
octavo, hoc opus vocat «Librum multae utilitatis: in quo Vir sanctus acutissima
indagine, tam ea quae circa Pontificem, quam quae infra sunt prosequens, etiam
ad ea quae supra ipsum sunt ascendens, tanta de natura divina disseruit, ut
videatur in tertium coelum assumptus, audisse quaedam verba quae non licet
homini loqui, et Regem in decore suo vidisse. In his quae infra, et quae circa
ipsum sunt, morum societas, naturae aequalitas, officiorum distantia,
consideratio meritorum, dijudicatio provectuum subtilissime distinguitur, et
singulis in suo genere sui cognitio intimatur. In his quae supra hominem sunt,
speculatur coelestia; non eo modo quo Angeli, qui semper adhaerent Deo,
considerant, sed eo modo quo potest homo puri animi et mentis sincerae divina
contingere,» etc. Et haec est divisio quinque librorum de
Consideratione: quorum in primo demonstratur Considerationis necessitas et
utilitas: in secundo considerantur quae in Pontifice, id est Pontifex ipse quis,
qualisve sit: in tertio, quae sub ipso, id est orbis universus: in quarto quae
circa ipsum, domestici, cardinales, episcopi: in quinto quae supra ipsum, Deus
et Angeli. In his «quam liber in voce, quam disertus, et in rerum superiorum
inferiorumque scientia locuples, diligens considerator agnoscet,» inquit
Gaufridus in libro tertio de ejus Vita, capite octavo. VI. Restat observare tempus, quo libri isti scripti sunt. Hos anno
1149 parturire coepit sanctus Pater, nec uno tenore (ut Baronio visum est)
absolvit, sed diversis intervallis scriptos ad Eugenium transmisit. Et primum
quidem ipso anno 1149, de quo Nicolaus, ejusdem Bernardi notarius, ante suam
discessionem scribens Petro Venerabili: «Mitto vobis,» ait, «librum domni
Abbatis Clarae-Vallis ad dominum Papam.» Exstat haec epistola apud ipsum Petrum
in libri sexti epistola septima. Neque hoc loco libri nomine integrum opus (ut
auctores isti loquuntur passim, teste Ernaldo, qui «librum multae utilitatis»
hos quinque libros vocat) intelligi potest. Nam secundum Bernardus Eugenio
direxit anno 1150, post infelicem expeditionis Jerosolymitanae exitum, de quo ab
ipso libri exordio apologiam praemittit. Tertium, anno 1152, post obitum
scilicet Hugonis Antissiodorensis, ut'constat ex capite secundo, numero
undecimo; et quarto quidem anno post concilium Remense, ex numero vigesimo, anno
1148 celebratum. Quartum denique et quintum paulo post, si non cum tertio,
absolvit. 405 VII.
Caeterum praedicti libri Rothomagi primum, cum Apologia ad Guillelmum, atque
tractatu de Praecepto et Dispensatione, absque anni indicio; tum Spirae anno
1550 typis vulgati sunt sine ulla capitulorum, ut fit in vetustis codicibus,
divisione. Iidem anno 1520 ac deinceps, cum caeteris Bernardi operibus recusi:
postea per Antonium Carafam, magni nominis cardinalem, Pio V pontifice
recogniti, atque Antwerpiae formis Plantinianis seorsim impressi fuerunt. Eosdem
demum Gerardus Vossius, praepositus Tungrensis, rogatu Joannis Vendevilii,
episcopi Tornacensis piissimi, denuo recensere aggressus, eos cum octo
manuscriptis codicibus contulit; ac Romae anno 1594 seorsim editos Clementi VIII
nuncupavit, adhibita capitum divisione, qualis in exemplari Nicolai papae V,
anno 1450 exarato, apposita erat. De hac editione Nicolaus Faber in epistola ad
eumdem Vossium, ubi laudatis caeteris ejus operibus: «Omitto,» inquit, «libros
de 0725 Consideratione beati Bernardi, in quibus licet fortasse
minus olei, quam in caeteris impenderis; non tamen minus zeli domus Dei,
nutantisque disciplinae in ea reparandae astendisti. Ibi enim libros huic rei
aptissimos, quosque non malus auctor, et beato Bernardo fere aequalis, non
ajprosdiovnuson Deuteronomium
summorum Pontificum appellat, edendos curasti, quo primum ab auctore
religiosissimo destinati sunt, ubi tamen forsitan minus terebantur.» VIII. Secundum tot tantosque viros denuo ad
censuram praedictos libros revocavimus, eosque in priori nostra recensione ad
quatuor exemplaria contulimus; in hac vero ad alios duos ex bibliotheca
Colbertina per virum clarissimum Stephanum Baluzium nobis commodatos: quorum
unus notatus 3541, capitulorum distinctionem habet, sed a Vossiana plane
diversam. Cum autem sectiones istae non sint ex auctoris instituto, vulgatas
retinere visum est ad cavendam citationum confusionem. IX. Porro hujus operis inscriptio variat in vetustis libris.
Probabilior est Colbertini codicis, notati 3964: «Beati Bernardi abbatis
Clarae-Vallis in libro de Consideratione ad dominum Eugenium papam prologus
incipit feliciter.» Sed non tanti sunt momenti ejusmodi inscriptiones, quae
plerumque ex notariorum arbitrio profectae sunt. His subjicere juvat, quod
Horstius praefationis huic tomo praemisit.
|