0475 SCALA CLAUSTRALIUM. SIVE 312 TRACTATUS
DE MODO ORANDI. NOTAHic Tractatus inter opera
S. Augustini (modo in tomo VI) reperitur sub
hoc titulo, «Scala Paradisi,» cum hac Doctorum Lovaniensium Censura; «Hoc
Opusculum fertur etiam inter opera D. Bernardi, quanquam nec illius videatur
esse.» In codice vero manuscripto Cartusiae Coloniensis Guigoni (an Cartusiae
majoris Priori quinto?) tribuitur. Exstat aliud ejusdem argumenti opusculum apud
Chiffletium in Manuali Solitariorum, «de quadruplici exercitio cellae,» sub
nomine alterius Guigonis ad Priorem et Cartusienses Wittehamenses: ubi quatuor
cellae exercitia explicantur, tria quidem prima eadem quae hic, mempe lectio,
meditatio, oratio; sed quartum actio pro contemplatione, quae praefertur in hoc
tractatu, cujus inscriptio sic se habet in codice
Coloniensi: EPISTOLA DOMNI GUIGONIS CARTHUSIENSIS Ad fratrem
Gervasium, de vita contemplativa.0475B Dilecto fratri suo GERVASIO, frater GUIGO, delectari in Domino. Amare te ex debito teneor, quia prior me amare incoepisti: et
rescribere tibi compellor, quia litteris tuis ad scribendum me prius invitasti.
Quaedam ergo, quae de spirituali exercitio claustralium excogitaveram,
transmittere proposui: ut qui talia experiendo melius, quam ego tractando,
didicisti, mearum judex sis cogitationum et corrector. Et merito haec nostri
laboris initia tibi primitus offero, ut novellae plantationis primitivos fructus
colligas: quoniam de servitute Pharaonis, te delicata solitudine laudabili 0475C furto surripiens, in ordinata castrorum acie collocasti; ramum
de oleastro artificiose excisum prudenter inserens in oliva. CAPUT PRIMUM. Descriptio quatuor graduum exercitationum
spiritualium.I. Cum die quadam, corporali manuum
labore occupatus, de spiritualis hominis exercitio cogitare coepissem, quatuor
spirituales gradus animo cogitanti se subito obtulerunt: scilicet, lectio,
meditatio, oratio, et contemplatio. Hae est Scala Claustralium, qua de terra in
coelum sublevantur; gradibus quidem distincta paucis, immensae tamen et
incredibilis magnitudinis. Cujus extrema pars terrae innixa 0475D est; superior vero nubes penetrat, et secreta coelorum rimatur.
Hi gradus sicut nominibus et numero, ita ordine et munere sunt distincti. Quorum
0476B proprietates et officia quidem singula quid circa nos
efficiant, quomodo inter se invicem differant et praeemineant, si quis
diligenter inspiciat, quidquid laboris aut studii impenderit in eis, breve
reputabit et facile, prae utilitatis et dulcedinis magnitudine. Est autem
lectio, sedula Scripturarum cum animi intentione inspectio. Meditatio, est
studiosa mentis actio, occultae veritatis notitiam ductu propriae rationis
investigans. Oratio, est devota cordis intentio in Deum pro malis 313 amovendis, et bonis adipiscendis. Contemplatio, est mentis in
Deum suspensae elevatio, aeternae dulcedinis gaudia degustans. CAPUT II. Descriptio
officiorum quatuor graduum.0476C 2.
Assignatis ergo quatuor graduum descriptionibus, restat ut eorum officia
videamus. Beatae igitur vitae dulcedinem lectio inquirit, meditatio invenit,
oratio postulat, contemplatio degustat. Unde ipse Dominus dicit: Quaerite, et invenietis, pulsate, et aperietur vobis
(Matth. VII, 7). Quaerite legendo, et invenietis meditando: pulsate
orando, et aperietur vobis contemplando. Lectio quasi solidum cibum ori apponit:
meditatio masticat et frangit: oratio saporem acquirit: contemplatio est ipsa
dulcedo quae jucundat et reficit. Lectio, in cortice; meditatio, in adipe;
oratio, in desiderii postulatione; contemplatio, in adeptae dulcedinis
delectatione. Quod ut expressius videri possit, unum de multis supponam 0476D exemplum. In lectione audio: Beati mundo
corde, quoniam ipsi Deum videbunt (Id. V, 8). Ecce breve
verbum, sed suavi et multiplici sensu refertum. Ad 0477A pastum
animae quasi uvam ministravit, quam postquam anima diligenter inspexit, dicit
intra se: Potest aliquid boni esse. Redibo ad cor meum, et tentabo si forte
intelligere et invenire potero munditiam hanc. Pretiosa enim et desiderabilis
est res ista, cujus possessores beati dicuntur, quibus visio Dei, quae est vita
aeterna, promittitur, quae tot sacrae Scripturae testimoniis collaudatur. Hoc
ergo sibi plenius explicari desiderans, incipit hanc unam masticare et frangere,
eamque quasi in torculari ponit: deinde excitat rationem ad inquirendum quid
sit, et quomodo haberi possit haec adeo pretiosa et desiderabilis
munditia. CAPUT III. Officium meditationis.0477B 3. Accedens ergo sedula meditatio, non remanet extra, non haeret
in superficie, ulterius pedem figit. Interiora penetrat, singula rimatur:
attente considerat quod non dixit, Beati mundo corpore;
sed, corde: quia non sufficit manus habere innoxias a
malo opere, nisi a pravis cogitationibus mundemur in mente. Quod auctoritate
prophetae confirmatur dicentis: Quis ascendet in montem
Domini? aut quis stabit in loco sancto ejus? Innocens manibus et mundo
corde (Psal. XXIII, 3, 4). Item considerat quantum hanc cordis
munditiam optabat idem propheta, qui orans dicebat, Cor
mundum, inquit, crea in me, Deus (Psal. L,
12): item, Si aspexi iniquitatem in corde meo, non
exaudiet Dominus (Psal. LXV, 18). Cogitat quam sollicitus erat
in hac custodia 0477C beatus Job, qui dicebat: Pepigi foedus cum oculis meis, ne cogitarem quidem de virgine
(Job XXXI, 1). Ecce quantum arctabat se vir sanctus, qui claudebat
oculos suos ne videret vanitatem, ne forte incautus respiceret quod postea
invitus desideraret. Postquam haec et hujusmodi de cordis munditia pertractavit,
incipit cogitare de ejus praemio, quam gloriosum et delectabile est videre
faciem desideratam Domini, speciosi forma prae filiis hominum; non esse jam
abjectum et vilem, non habentem speciem qua vestivit eum mater sua Synagoga: sed
stola immortalitatis indutum, et coronatum diademate quo coronavit eum Pater
suus in die resurrectionis et gloriae, die quam fecit Dominus. Cogitat quod in
illa visione erit satietas illa, de qua dicit propheta: 0477D Satiabor, cum apparuerit gloria tua (Psal. XVI,
15). Videsne quantum liquoris emanavit ex minima uva; quantus ignis ex
hac scintilla ortus est; quantum haec modica massa, Beati
mundo corde, quoniam ipsi Deum videbunt (Matth. V, 8), in
incude meditationis extensa est? Sed quantum adhuc posset extendi, si accederet
aliquis talia expertus? Sentio enim quod puteus altus est: sed ego adhuc rudis
tiro, in quo pauca haec haurirem vix inveni. 4. His anima
facibus inflammata, his incitata desideriis, fracto alabastro suavitatem
unguenti praesentire incipit, necdum gustu, sed quasi narium odoratu. Et hoc
colligit quam suave esset hujus munditiae sentire experientiam, 314 cujus meditationem 0478A novit adeo esse
jucundam. Sed quid faciet? Habendi desiderio aestuat, sed non invenit apud se
quomodo habere possit: et quanto plus inquirit, plus sitit. Dum apponit
meditationem, apponit et dolorem: quia sitit dulcedinem quam in cordis munditia
meditatio esse monstrat, sed non praegustat. Non enim est legentis atque
meditantis hanc sentire dulcedinem, nisi data fuerit desuper. Legere enim et
meditari tam bonis quam malis commune est. Et ipsi philosophi gentium, in quo
summa veri boni consisteret, ductu rationis invenerunt: sed quia cum Deum
cognovissent, non sicut Deum glorificaverunt (Rom. I, 21), et de
suis viribus praesumentes dicebant, Linguam nostram
magnificabimus, labia nostra a nobis sunt: quis noster Dominus est?
(Psal. XI, 5.) 0478B non meruerunt percipere quod
potuerunt videre. Evanuerunt in cogitationibus suis (Rom. I, 21),
et omnis eorum sapientia devorata est (Psal. CVI, 27), quam eis
contulerat humanae studium disciplinae, non spiritus sapientiae, qui solus dat
veram sapientiam; sapidam scilicet scientiam, quae animam, cui inhaesit,
inaestimabili sapore jucundat et reficit. Et de illa dictum est: Sapientia non intrabit in malevolam animam (Sap. I,
4). Haec autem a solo Deo est. Officium enim baptizandi Dominus concessit
multis: potestatem vero et auctoritatem in Baptismo remittendi peccata, sibi
soli retinuit. Unde Joannes antonomastice et discretive de eo dixit: Hic est qui baptizat (Joan. I, 33). Sic de eo
possumus dicere: Hic est qui sapientiae saporem dat, et sapidam 0478C animam facit. Sermo siquidem datur multis, sed sapientia paucis;
quam distribuit Dominus cui vult, et quomodo vult. CAPUT IV. Officium
orationis.5. Videns autem anima quod ad desideratam
cognitionis et experientiae dulcedinem per se non possit attingere, et quanto
magis ad cor altum accedit, tanto magis exaltatur Deus (Psal. LXIII, 7,
8); humiliat se, et confugit ad orationem, dicens: Domine, qui non
videris nisi a mundis cordibus, investigavi legendo, meditando quaesivi quomodo
haberi possit vera cordis munditia: ut ea mediante, vel ex modica parte possem
te cognoscere. Quaerebam vultum tuum, Domine, vultum tuum requirebam 0478D (Psal. XXVI, 8). Diu meditatus sum in corde meo, et
in meditatione mea exarsit ignis, ac desiderium amplius cognoscendi te
(Psal. XXXVIII, 4). Dum panem sacrae Scripturae mihi frangis, in
fractione panis magna cognitio est (Luc. XXIV, 30, 31): et quanto
plus te cognosco, plus te cognoscere desidero, non jam in cortice litterae, sed
in sensu experientiae. Nec hoc peto, Domine, propter merita mea, sed pro tua
misericordia. Fateor enim quia indigna et peccatrix sum: sed et catelli edunt de
micis quae cadunt de mensa dominorum suorum (Matth. XV, 27). Da
mihi, Domine, arrham haereditatis futurae, saltem guttam coelestis pluviae, qua
refrigerem sitim meam; quia amore ardeo. CAPUT V. Officium
contemplationis.0479A 6. His et
hujusmodi ignitis eloquiis suum inflammat desiderium: sic ostendit suum
affectum. His incantationibus advocat sponsum. Dominus autem, cujus oculi super
justos, et aures ejus non solum ad preces (Psal. XXXIII, 16), sed
ipsas preces eorum non exspectat, donec sermonem finierint; sed medium orationis
cursum interrumpens, festinus ingerit se, et animae desideranti festinus
occurrit coelestis rore dulcedinis circumfusus, unguentis optimis delibutus:
animam fatigatam recreat, esurientem reficit, aridam impinguat; et facit eam
terrenorum oblivisci, memoria sui eam mirabiliter fortificando, vivificando, et
inebriando, ac sobriam reddendo. Et 0479B sicut in quibusdam
carnalibus officiis anima adeo vincitur carnali concupiscentia, quod omnem usum
rationis amittit, et fit homo quasi totus carnalis: ita merito in hac superna
contemplatione ita consumuntur et absorbentur carnales motus ab anima, ut in
nullo caro spiritui contradicat; et fiat homo quasi totus
spiritualis. 315 CAPUT VI. Signa Spiritus sancti ad animam
venientis.7. Sed, o Domine, quomodo comperiemus quando
haec facis, et quod signum adventus tui? Nunquid hujus consolationis et
laetitiae testes et nuntii sunt suspiria et lacrymae? Si ita est, nova est
antiphrasis ista, et significatio inusitata. Quae enim conventio consolationis
ad suspiria; laetitiae ad lacrymas? si 0479C tamen istae dicendae
sunt lacrymae, et non potius roris interioris desuper infusi superfluens
abundantia, et ad inferioris ablutionis indicium exterioris hominis purgamentum:
ut sicut in Baptismo puerorum per exteriorem ablutionem significatur et
figuratur interior animae ablutio; ita hic e contra exteriorem ablutionem
interior praecedat purgatio. O felices lacrymae, per quas maculae interiores
purgantur, per quas peccatorum incendia exstinguuntur! Beati qui sic lugetis,
quia ridebitis (Matth. V, 5). In his lacrymis agnosce, o anima,
sponsum tuum, amplectere desideratum. Nunc torrente te voluptatis inebria, suge
ab ubere consolationis ejus lac et mel. Haec sunt miranda munuscula et solatia
quae dedit tibi sponsus tuus, gemitus scilicet et lacrymae. 0479D Adducit tibi potum in his lacrymis in mensura. Hae lacrymae sunt
tibi panes die ac nocte; panes utique confirmantes cor hominis, et dulciores
super mel et favum. O Domine Jesu, si adeo sunt dulces istae lacrymae quae ex
memoria et desiderio tui excitantur, quam dulce erit gaudium quod ex manifesta
tui visione capietur! Si adeo dulce est flere pro te, quam dulce erit gaudere de
te! Sed quid hujusmodi secreta colloquia proferimus in publicum? cur ineffabiles
et inenarrabiles affectus verbis communibus conamur exprimere? Inexperti talia
non intelligunt, nisi ea expressius legant in libro experientiae, quos ipsa
doceat unctio. Aliter autem littera exterior non prodest quidquam legenti.
Modicum sapida est lectio 0480A exterioris litterae, nisi glossam
et interiorem sensum sumat ex corde. CAPUT VII. De gratiae
occultatione.8. O anima, diu protraximus sermonem.
Bonum enim erat nos hic esse, cum Petro et Joanne contemplari gloriam sponsi, et
diu manere cum illo, si vellet hic fieri, non duo, non tria tabernacula
(Ibid. XVII, 1, 4), sed unum, in quo essemus simul et simul
delectaremur. Sed jam dicit sponsus: Dimitte me, jam enim
ascendit aurora, jam lumen gratiae et visitationem quam desiderabas
accepisti. Data ergo benedictione, mortificato nervo femoris, et mutato nomine
de Jacob in Israel (Gen. XXXII, 25, 31), paulisper secedit sponsus
diu desideratus, cito elapsus. 0480B Subtrahit se tam a praedicta
visione quam a dulcedine contemplationis: manet tamen praesens quantum ad
gubernationem. CAPUT
VIII. Quod gratiae occultatio ad tempus nobis cooperetur
bonum.9. Sed ne timeas, o sponsa, ne desperes, ne
existimes te contemni, si paulisper tibi subtrahit sponsus faciem suam. Omnia
ista cooperantur tibi in bonum, et de accessu et recessu lucrum acquiris. Tibi
venit, tibi et recedit. Venit ad consolationem, recedit ad cautelam, ne
magnitudo consolationis extollat te; ne, si semper apud te sit sponsus, incipias
contemnere sodales, et hanc continuam visitationem non jam gratiae attribuas,
sed naturae. Hanc 0480C autem gratiam cui vult, et quando vult
sponsus tribuit; non quasi jure haereditario possidetur. Vulgare proverbium est,
quod nimia familiaritas parit contemptum. Recedit ergo, ne forte nimis assiduus
contemnatur, et absens magis desideretur, desideratus avidius quaeratur, diu
quaesitus tandem gratius inveniatur. Praeterea si nunquam deesset hic consolatio
(quae respectu futurae gloriae, quae revelabitur in nobis, aenigmatica est et ex
parte), putaremus forte hic habere civitatem manentem, 316 et
minus inquireremus futuram. Ne ergo exsilium deputemus pro patria, arrham pro
pretii summa. Venit sponsus, et recedit vicissim: nunc consolationem afferens,
nunc universum stratum nostrum 0480D in infirmitatem commutans.
Paulisper nos permittit gustare quam suavis est, et antequam plene sentiamus, se
subtrahit: et ita quasi alis expansis supra nos volitans, provocat nos ad
volandum. Quasi dicat: Ecce parum gustatis quam suavis sum et dulcis; sed si
vultis plene saturari hac dulcedine, currite post me in odore unguentorum
meorum, habentes sursum corda, ubi ego sum in dextera Dei Patris. Ibi videbitis
me, non per speculum in aenigmate, sed facie ad faciem: et plene gaudebit cor
vestrum, et gaudium vestrum nemo tollet a vobis. CAPUT IX. Quam caute se aebeat
habere anima post gratiae visitationem.10. Sed cave
tibi, o sponsa: quando absentat se 0481A sponsus, non longe
abibit; et si non vides eum, ipse tamen videt te semper, plenus oculis ante et
retro. Nunquam potes eum latere. Habet etiam circa te nuntios suos spiritus,
quasi sagacissimos exploratores, ut videant quomodo absente sponso converseris,
et accusent te coram ipso, si aliqua signa lasciviae et scurrilitatis in te
deprehenderint. Zelotypus est sponsus iste. Si forte alium amatorem receperis,
si aliis magis placere studueris statim discedet a te, et aliis adhaerebit
adolescentulis. Delicatus est sponsus iste, nobilis et dives est, speciosus
forma prae filiis hominum; et ideo non nisi speciosam dignatur habere sponsam.
Si viderit in te maculam sive rugam, statim avertit oculos. Nullam enim
immunditiam potest sustinere. Esto ergo casta, 0481B esto
verecunda et humilis; ut sic a sponso tuo merearis frequenter visitari. Timeo ne
diutius detinuerit nos sermo iste: sed ad haec compulit me materia fertilis
pariter et dulcis, quam ego non protrahebam spontaneus; sed nescio qua ejus
dulcedine trahebar invitus. CAPUT X. Recapitulatio praedictorum.11. Ut ergo quae diffusius dicta sunt, simul juncta melius videantur,
praedictorum summam recapitulando colligamus. Sicut in praedictis exemplis
praenotatum est, videri potest quomodo praedicti gradus cohaereant, et sicut
temporaliter, ita et causaliter se praecedant. Lectio enim quasi fundamentum
primo 0481C occurrit, et data materia mittit vos ad meditationem.
Meditatio vero quid appetendum sit diligentius inquirit, et quasi effodiens
thesaurum invenit et ostendit. Sed cum per se obtinere non valeat, mittit nos ad
orationem. Oratio, se totis viribus erigens ad Dominum, impetrat thesaurum
desiderabilem, contemplationis suavitatem. Haec autem adveniens, praedictorum
trium laborem remunerat, dum coelestis rore dulcedinis animam sitientem
inebriat. Lectio ergo est secundum exterius exercitium: meditatio, secundum
interiorem intellectum: oratio, secundum desiderium: contemplatio, super omnem
sensum. Primus gradus est incipientium, secundus est proficientium, tertius est
devotorum, quartus beatorum. CAPUT XI. Nec lectio sine meditatione, nec
meditatio sine oratione prodest.0481D 12. Hi autem gradus ita concatenati sunt, et vicaria ope sibi invicem
deserviunt, quod praecedentes sine subsequentibus aut parum aut nihil prosunt:
sequentes vero sine praecedentibus aut raro aut nunquam haberi possunt. Quid
enim prodest lectione continua tempus occupare, sanctorum gesta et scripta
legendo transcurrere, nisi ea etiam masticando et ruminando succum eliciamus; et
transglutiendo usque ad 317 cordis intima transmittamus: ut
ex his diligenter consideremus statum nostrum, et studeamus eorum opera agere,
quorum facta cupimus lectitare? Sed quomodo haec cogitabimus, aut 0482A quomodo cavere poterimus ne, falsa aut inania quaedam meditando,
limites a sanctis patribus constitutos transeamus, nisi prius circa hujusmodi
ante ex lectione aut ex auditu fuerimus instructi? Auditus enim quodam modo
pertinet ad lectionem. Unde solemus dicere, non solum libros ipsos nos legisse,
quos nobis ipsis vel aliis legimus, sed illos etiam quos a magistris audivimus.
Item quid prodest homini si per meditationem quae agenda sunt videat, nisi
orationis auxilio et Dei gratia ad ea obtinenda convalescat? Omne siquidem datum
optimum, et omne donum perfectum desursum est, descendens a Patre luminum
(Jacob. I, 17), sine quo nihil possumus facere: sed ipse in nobis
facit opera, non tamen omnino sine nobis. Cooperatores enim
Dei 0482B sumus, sicut dicit Apostolus (I Cor. III,
9). Vult siquidem Deus ut eum adjuvemus, et ut ei, advenienti et
praestolanti ad ostium, aperiamus sinum voluntatis nostrae, et ei consentiamus.
Hunc consensum exigebat a Samaritana, quando dicebat: Voca
virum tuum. Quasi diceret: Volo tibi infundere gratiam, tu applica liberum
arbitrium. Orationem exigebat ab ea, cum dicebat: Tu si scires
donum Dei, et quis est qui dicit tibi, Da mihi bibere; forsitan petiisses ab eo
aquam vivam. Hoc audito, quasi ex lectione mulier instructa, meditata est
in corde suo bonum sibi fore et utile habere hanc aquam. Accensa ergo habendi
desiderio, convertit se ad orationem, dicens: Domine, da mihi
hanc aquam, ut non sitiam amplius, neque veniam huc 0482C haurire
aquam (Joan. IV. 16, 10, 15). Ecce auditus verbi Domini, et
sequens super eo meditatio incitaverunt eam ad orandum. Quomodo namque esset
sollicita ad postulandum, nisi prius eam accendisset meditatio? Aut quid ei
praecedens meditatio contulisset, nisi quae appetenda monstrabat, sequens oratio
impetrasset? Ad hoc ergo ut fructuosa sit meditatio, oportet ut sequatur
orationis devotio, cujus quasi effectus est contemplationis
dulcedo. CAPUT XII. Quomodo praedicti gradus concatenati sint ad
invicem.13. Ex his possumus colligere: quod lectio
sine meditatione arida est; meditatio sine lectione, erronea; oratio sine
meditatione est tepida; meditatio sine oratione, infructuosa: oratio cum
devotione 0482D contemplationis acquisitiva; contemplationis
adeptio sine oratione, aut rara, aut miraculosa. Deus, cujus potentiae non est
numerus vel terminus, et cujus misericordia super omnia opera ejus, quandoque ex
lapidibus suscitat filios Abrahae, dum duros et nolentes acquiescere cogit ut
velint: et ita quasi prodigus, ut vulgo dici solet, bovem cornu trahit, quando
non vocatus se infundit. Quod etsi quandoque aliquibus legimus contigisse, ut
Paulo et quibusdam aliis, non tamen ideo debemus nos, quasi Deum tentando,
divina praesumere, sed facere quod ad nos pertinet: legere scilicet et meditari
in lege Dei; orare ipsum ut adjuvet infirmitatem nostram et videat imperfectum
nostrum: quod ipse docet nos 0483A facere, dicens, Petite, et accipietis; quaerite, et invenietis; pulsate, et
aperietur vobis (Matth. VII, 7). Nunc enim regnum coelorum vim
patitur, et violenti rapiunt illud (Id. XI, 12). Ecce ex
praesignatis distinctionibus perspici possunt praedictorum graduum proprietates,
quomodo sibi cohaereant, et quid singuli in nobis efficiant. 14. Beatus homo cujus animus, a caeteris negotiis vacuus, in his
quatuor gradibus versari semper desiderat: qui, venditis universis quae habuit,
emit agrum illum in quo latet thesaurus desiderabilis, scilicet vacare, et
videre quam suavis est Dominus: qui in primo gradu exercitatus. in secundo
circumspectus, in tertio devotus, in quarto supra se levatus, per has
ascensiones, quas in corde suo disposuit, 0483B ascendet de
virtute in virtutem, donec videat Deum deorum in Sion. Beatus cui in hoc supremo
gradu vel modico tempore conceditur manere, 318 qui vere
potest dicere: Ecce sentio gratiam Domini; ecce cum Petro et Joanne gloriam ejus
in monte contemplor; ecce cum Jacob plerumque Rachelis amplexibus delector. Sed
caveat sibi iste ne post contemplationem istam, qua elevatus fuerit usque ad
coelos, inordinato casu corruat usque ad abyssos, nec post Dei visionem ad
lascivos mundi actus et carnis illecebras convertatur. Cum vero mentis humanae
acies infirma veri luminis illustrationem diutius sustinere non poterit, ad
aliquem trium graduum, per quos ascenderat, leviter et ordinate descendat: et
alternatim modo in uno, modo 0483C in altero, secundum modum
liberi arbitrii, pro ratione loci et temporis demoretur, tanto jam Deo vicinior,
quanto a primo gradu remotior. Sed heu! fragilis et miserabilis humana conditio!
Ecce ductu rationis et Scripturarum testimoniis aperte videmus in his quatuor
gradibus bonae vitae perfectionem contineri, et in eis spiritualis hominis
exercitium debere versari. Sed quis est qui hunc vivendi tramitem teneat? Quis
est hic? et laudabimus eum. Velle multis adjacet, sed perficere paucis. Et
utinam de istis paucis essemus. CAPUT XIII. Quatuor causae nos ab his quatuor
gradibus retrahentes.0483D 15. Sunt
autem quatuor causae, quae retrahunt nos plerumque ab istis gradibus: scilicet
inevitabilis necessitas, honestae actionis utilitas, humana infirmitas,
mundialis vanitas. Prima est excusabilis; secunda, tolerabilis; tertia,
miserabilis; quarta culpabilis. Illis enim quos hujusmodi novissima causa a
sancto proposito retrahit, melius erat gloriam Dei non cognoscere, quam post
agnitam retroire. Quam 0484A utique excusationem habebit iste de
peccato? Nonne ei juste potest dicere Dominus, Quid debui
tibi facere, et non feci? (Isai. V, 4.) Non
eras, et creavi te: peccasti, et diaboli servum te feceras, et redemi te: in
mundi circuitu cum impiis currebas, et elegi te. Dederam tibi gratiam in
conspectu meo, et volebam facere apud te mansionem: tu vero despexisti me; et
non solum sermones meos, sed me ipsum projecisti retrorsum, et ambulasti post
concupiscentias tuas. Sed, o Deus bone, suavis et mitis, amicus dulcis,
consiliarius prudens, adjutor fortis, quam inhumanus, quam temerarius est qui te
abjicit, qui tam humilem, tam mansuetum hospitem a suo corde repellit! O quam
infelix et damnosa commutatio! Creatorem suum abjicere, et pravas noxiasque
cogitationes 0484B recipere! Illud etiam secretum cubile Spiritus
sancti, secretum cordis, quod paulo ante coelestibus gaudiis intendebat, tam
subito immundis cogitationibus et peccatis tradere conculcandum! Adhuc in corde
calent sponsi vestigia; et jam intromittuntur adulterina desideria? Male
conveniens et indecorum est, aures quae modo audierunt verba quae non licet
homini loqui, tam cito inclinari ad fabulas et detractiones audiendas; oculos,
qui sacris lacrymis modo baptizati erant, repente converti ad videndas
vanitates; linguam, quae modo dulce epithalamium decantaverat, quae ignitis et
persuasoriis eloquiis suis cum sponso reconciliaverat sponsam, et introduxerat
eam in cellam vinariam, iterum converti ad vana eloquia, ad scurrilitates, ad
concinnandum 0484C dolos, ad detractiones. Absit a nobis, Domine!
Sed si forte ex humana infirmitate ad talia dilabimur, non ideo desperemus, sed
iterum recurramus ad clementem Medicum, qui suscitat de terra inopem, et erigit
de stercore pauperem (Psal. CXII, 7), et qui non vult mortem
peccatoris: iterum curabit et sanabit nos. 16. Jam tempus est
ut epistolae finem imponamus. Oremus ergo Deum ut impedimenta, quae nos ab ejus
contemplatione retrahunt, in praesenti nobis nitiget, in futuro nobis penitus
auferat: qui per praedictos gradus de virtute in virtutem nos perducat, donec
videamus Deum deorum in Sion: ubi electi non guttatim, non interpolatim
percipient 0484D divinae contemplationis dulcedinem, sed torrente
voluptatis indesinenter repleti, habebunt gaudium quod nemo tollet ab eis, et
pacem incommutabilem, pacem in id ipsum. Tu ergo, frater mi Gervasi, si quando datum tibi fuerit desuper praedictorum graduum
celsitudinem conscendere, memento mei: et ora pro me, cum bene fuerit tibi; ut
sic cortina cortinam trahat, et qui audit, dicat: Veni.
|