0485 MEDITATIONES PIISSIMAE DE COGNITIONE
HUMANAE CONDITIONIS. NOTA.319 In
omnibus fere manuscriptis Bernardo tribuuntur, et quidem saepe, «De interiori
homine,» inscriptae. Exstant nihilominus apud Hugonem Victorinum sub titulo
«libri quarti de Anima:» quanquam nec illius esse videantur. In codice Dunensi
hanc praeferunt epigraphen: «Tractatus utilis ex verbis B. Bernardi abbatis
Clarae-Vallensis et aliorum Patrum, de Interiori homine, quomodo Deum inveniat.»
Certe aliquoties Ambrosii, Augustini, et Boetii sententiae, nedum Senecae,
referuntur in his Meditationibus: quae non semel sub nomine Bernardi laudantur
in Bernardino, seu in pervetusto libro Florum ex Bernardo, nempe in lib. 5,
capp. 10, 11, 13, 17, 44, 48; tametsi pauca ex vulgatis Bernardi operibus in his
Meditationibus afferuntur: quae Bernardo nec indignae sunt, nec tamen ejus esse
nobis videntur, cum ob styli dissimilitudinem, tum ob carminum citationes,
Bernardo insolitas; ne quid dicamus de illa peccatorum confessione, quae fit a
cap. 9, longe alia ab ea quae est apud Bernardum in tractatu De gradibus
humilitatis, cap. 18. CAPUT PRIMUM. De dignitate hominis.0485A 1. Multi multa sciunt, et se ipsos nesciunt. Alios
inspiciunt, et se ipsos deserunt. Deum quaerunt per ista exteriora, deserentes
sua interiora, quibus interior est Deus. Idcirco ab exterioribus redeam ad
interiora, et ab inferioribus ad superiora ascendam: ut possim cognoscere unde
venio, aut quo vado; quid sum, vel unde sum; et ita per cognitionem mei valeam
pervenire ad cognitionem Dei. Quanto namque in cognitione mei proficio, tanto ad
cognitionem Dei accedo. Secundum interiorem hominem tria in mente mea invenio,
per quae Deum recolo, conspicio, et concupisco. Sunt autem haec tria, memoria,
intelligentia, voluntas sive amor. Per 0485B memoriam reminiscor:
per intelligentiam intueor; per voluntatem amplector. Cum Dei reminiscor, in
memoria mea eum invenio, et in ea de eo et in eo delector, secundum quod ipse
mihi donare dignatur. Intelligentia intueor quid sit Deus in se ipso; quid in
Angelis, quid in sanctis, quid in creaturis, quid in hominibus. In se ipso est
incomprehensibilis, quia principium et finis: principium sine principio, finis
sine fine. Ex me intelligo quam incomprehensibilis sit Deus; quoniam me ipsum
intelligere non possum, quem ipse fecit. In Angelis est desiderabilis, quia in
eum desiderant prospicere: in sanctis est delectabilis, quia in eo assidue
felices laetantur: in creaturis est admirabilis, quia omnia potenter creat,
sapienter gubernat, benigne dispensat: 0485C in hominibus est
amabilis, quia eorum Deus est, et ipsi sunt populus ejus. Ipse in eis habitat
tanquam in templo suo, et ipsi sunt templum ejus: non dedignatur singulos, neque
universos. Quisquis ejus meminit, eumque intelligit ac diligit, cum illo
est. 2. Diligere eum debemus, quoniam ipse prior dilexit nos,
et ad imaginem et similitudinem suam nos fecit, quod nulli alii creaturae donare
voluit. Ad 0486A imaginem Dei facti sumus; hoc est, ad
intellectum et notitiam Filii, per quem intelligimus et cognoscimus Patrem, et
accessum habemus ad eum. Tanta cognatio est inter nos et Dei Filium, quod ipse
imago Dei est, et nos ad imaginem ejus facti sumus; quam cognationem etiam ipsa
similitudo testatur, quoniam non solum ad imaginem, sed et ad similitudinem ejus
facti sumus. Oportet itaque id quod ad imaginem est, cum imagine convenire, et
non in vacuum nomen imaginis participare. Repraesentemus ergo in nobis imaginem
ejus in appetitu pacis, in intuitu veritatis, et in amore charitatis. Teneamus
eum in memoria, portemus in conscientia, et ubique praesentem veneremur. Mens
siquidem nostra eo ipso ejus 320 imago est, quo ejus capax
est, 0486B ejusque particeps esse potest. Non propterea ejus
imago est, quia sui meminit mens, seque intelligit ac diligit; sed quia potest
meminisse, intelligere, ac diligere a quo facta est: quod cum facit, sapiens
ipsa fit. Nihil enim tam simile est illi summae Sapientiae, quam mens
rationalis, quae per memoriam, intelligentiam et voluntatem in illa Trinitate
ineffabili consistit. Consistere autem in illa non potest, nisi ejus meminerit,
eumque intelligat, ac diligat. Meminerit itaque Dei, ad cujus imaginem facta
est; eumque intelligat, diligat, atque colat, cum quo potest semper esse beata.
Beata anima, apud quam Deus requiem invenit, et in cujus tabernaculo requiescit.
Beata quae dicere potest: Et qui creavit me, requievit in
tabernaculo meo (Eccli. XXIV, 12). Negare 0486C siquidem requiem coeli ei non poterit. 3. Cur
ergo nos deserimus, et in his exterioribus Deum quaerimus, qui apud nos est, si
nos velimus esse apud eum? Revera nobiscum est, et in nobis: sed adhuc per
fidem, donec videre mereamur per speciem. Novimus, inquit
Apostolus, habitare Christum per fidem in cordibus
nostris (Ephes. III, 17): quia Christus in fide, fides in
mente, mens in corde, cor in pectore. Per fidem ergo recolo Deum 0487A creatorem; adoro redemptorem, exspecto salvatorem. Credo videre
in omnibus creaturis, habere in me ipso; et, quod his omnibus ineffabiliter
jucundius atque beatius est, cognoscere in se ipso. Patrem namque et Filium cum
sancto Spiritu cognoscere, vita est aeterna, beatitudo perfecta, summa voluptas.
Oculus non vidit, nec auris audivit, nec in cor hominis ascendit, quanta
claritas, quanta suavitas, et quanta jucunditas maneat nos in illa visione,
quando Deum facie ad faciem videbimus; qui est lux illuminatorum, requies
exercitatorum, patria redeuntium, vita viventium, corona vincentium. Ita in
mente mea quamdam imaginem illius summae Trinitatis invenio: ad quam summam
Trinitatem recolendam, inspiciendam, et diligendam, ut ejus recorder, 0487B ea delecter, et eam complectar et contempler, totum id quod
vivo, debeo referre. Mens imago Dei est, in qua sunt haec tria: id est memoria,
intelligentia et voluntas. Memoriae attribuimus omne quod scimus, etiamsi non
inde cogitemus. Intelligentiae tribuimus omne quod verum cogitando invenimus,
quod etiam memoriae commendamus: voluntati, omne quod cognitum et intellectum,
bonum et verum esse expetimus. Per memoriam Patri similes sumus, per
intelligentiam Filio, per voluntatem Spiritui sancto. Nihil in nobis tam simile
Spiritui sancto est, quam voluntas vel amor sive dilectio, quae excellentior
voluntas est. Dilectio namque donum Dei est, ita quod nullum hoc dono Dei est
excellentius. Dilectio namque quae ex Deo est, et 0487C Deus est,
proprie Spiritus sanctus dicitur, per quam charitas Dei diffusa est in cordibus
nostris (Rom. V, 5), per quam tota Trinitas in nobis
habitat. 321 CAPUT II. De miseria hominis, horrore
mortis, et districtione supremi Judicis.4. Secundum
exteriorem hominem de parentibus illis venio, qui me ante fecerunt damnatum,
quam natum. Peccatores peccatorem in peccato suo genuerunt, et de peccato
nutriverunt. Miseri miserum in hanc lucis miseriam induxerunt. Nil ex eis habeo,
nisi miseriam et peccatum, et corruptibile hoc corpus quod gesto. Ad illos vero
festino, qui morte corporis hinc exierunt. Cum eorum sepulcra respicio, 0487D non invenio in eis nisi cinerem et vermem, fetorem et horrorem.
Quod ego sum, ipsi fuerunt; et quod ipsi sunt, ego ero. Quid sum ego? Homo de
humore liquido. Fui enim in momento conceptionis de humano semine conceptus;
deinde spuma illa coagulata modicum crescendo caro facta est. Postea plorans et
ejulans traditus sum hujus mundi exsilio; et ecce jam morior plenus
iniquitatibus et abominationibus. Jam jam praesentabor ante districtum Judicem,
de operibus meis rationem redditurus. Vae mihi misero, cum venerit dies illa
judicii, et aperti fuerint libri in quibus omnes mei actus et cogitationes
Domino praesentandae recitabuntur! Tunc demisso capite prae confusione malae
conscientiae, in judicio coram Domino stabo trepidus et anxius, utpote 0488A commemorans scelerum commissa meorum. Et cum dicetur de me, Ecce
homo et opera ejus; reducam ante oculos omnia delicta et peccata mea. Quadam
namque vi divina fiet ut cuique sua opera bona vel mala in memoriam revocentur,
et mentis intuitu mira celeritate cernantur; ut accuset, vel excuset scientia
conscientiam, atque ita simul et singuli, et omnes judicentur. Judicium faciet gestorum quisque
suorum, Cunctaque cunctorum cunctis arcana
patebunt. Quod enim nunc confiteri erubescimus, tunc omnibus
manifestabitur: et quidquid hic dissimulando palpamus, totum illic vindex flamma
comburet. Ignis ubique ferox ruptis
regnabit habenis. Quantoque diutius Deus nos exspectat, ut
emendemus 0488B tanto districtius judicabit, si
neglexerimus.5. Cur ergo tantopere vitam istam desideramus, in
qua quanto amplius vivimus, tanto plus peccamus? Quanto est vita longior, tanto
culpa numerosior. Quotidie namque crescunt mala, et subtrahuntur bona: assidue
variatur homo per prospera et adversa, et ignorat quando moriatur. Sicut enim in
coelo stella coruscans velociter currit, et repente deficit; et sicut scintilla
ignis subito exstinguitur, et in cinerem redigitur: Sic cito finitam datur istam cernere vitam. Dum
enim libenter ac jucundissime moratur homo in mundo, diuque se victurum
arbitratur, Ac multa in longum disponit
tempus agenda; 0488C subito rapitur in mortem,
et ex improviso anima aufertur a corpore. Verumtamen cum magno metu magnisque
doloribus anima separatur a corpore. Veniunt enim Angeli assumere illam, ut
perducant eam ante tribunal Judicis metuendi: et tunc illa memorans opera sua
mala et pessima, quae die noctuque gessit, contremiscit, et quaerit illa fugere,
induciasque petere, dicens: Date mihi vel unius horae spatium. Tunc quasi
loquentia simul opera, dicent: Tu nos egisti; opera tua sumus: non te deseremus,
sed tecum semper erimus, tecum pergemus ad judicium. Vitia quoque multis et
multiplicibus criminibus eam accusabunt, multaque falsa testimonia adversus
illam invenient, quanquam vera 0488D ad damnationem ejus satis
possent sufficere. Daemones vero terribili vultu et horribili aspectu eam
terrebunt: ingenti furore eam persequentur et comprehendent, tam terribiliter
quam horribiliter volentes retinere et possidere, nisi sit qui eripiat. Tunc
anima inveniens oculos clausos et os, aliosque corporis sensus per quos solebat
egredi, et delectari in his exterioribus, revertetur ad se; et videns se solam
et nudam, ingenti horrore concussa, desperatione deficiet in se, et cadet sub
se: et quia amore mundi, et carnis 322 voluptate, Dei amorem
dereliquerat, derelinquetur a Deo misera in hora tantae necessitatis, atque
daemonibus tradetur in inferno crucianda.8. Sic anima
peccatoris in die qua ignorat, et 0489A hora qua nescit, rapitur
a morte, et segregatur a corpore, pergitque miseriis plena, tremens et dolens:
et cum nullam excusationem habeat, quam pro peccatis suis possit obtendere,
contabescit et pertimescit ante Deum apparere. Ingenti horrore concutitur, et
multiplicibus cogitationum aestibus agitatur, cum urgente solutione carnis, et
subductis e medio omnibus, se et illum terminum considerat cui appropinquat, et
post paululum hoc invenit quod in perpetuum mutari non poterit. Considerat
plane, quam districtus veniat aeternus Judex, et ante severitatem tantae
justitiae, quas rationes vitae suae ponat. Si enim cuncta opera quae intelligere
potuit, devitavit; ventura tamen coram districto Judice illa, magis quae in
semetipsa non intelligit, 0489B pertimescit. Crescit pavor, cum
cogitat quod viam vitae hujus nequaquam sine culpa transire potuit: nec hoc
quidem quod laudabiliter vixit, sine aliquo reatu est, si remota pietate
judicetur. Quis enim considerare valeat, quanta mala per momenta temporum
perpetramus, et quanta bona facere negligimus? Sicut enim peccatum est
perpetratio mali, sic delictum est desertio boni. Gravis siquidem jactura est,
cum nec bona facimus, nec bona cogitamus, sed cor nostrum per vana et inutilia
sinimus vagari. Nimis tamen difficile est cor tenere, et ab illicita cogitatione
servare. Nimis etiam difficile est terrenas occupationes absque peccatis
ministrare. Quapropter nullus semetipsum dijudicare et comprehendere perfecte
potest; sed multis cogitationibus 0489C occupatus, sibimetipsi
aliquo modo manet incognitus, ut omnino quod tolerat nesciat. Propterea urgente
exitu, subtiliori terretur metu: quia etsi illa quae scivit, nunquam se
praetermisisse meminit, formidat tamen ea quae nescit. CAPUT III. De
dignitate animae, et vilitate corporis.7. O anima, Dei
insignita imagine, decorata similitudine, desponsata fide, dotata spiritu,
redempta sanguine, deputata cum Angelis, capax beatitudinis, haeres bonitatis,
rationis particeps, quid tibi cum carne unde ista pateris? Propter carnem aliena
peccata tibi imputantur, et tuae justitiae quasi pannus menstruatae reputantur
(Isai. LXIV, 6), atque tu 0489D ipsa ad nihilum es
redacta, et quasi nihilum et inane reputata. Nihil enim aliud est caro, cum qua
tanta est tibi societas, nisi spuma caro facta, fragili vestita decore: sed
erit, quando erit cadaver miserum et putridum, et cibus vermium. Nam
quantumcunque excolatur, semper caro est. Si diligenter consideres, quid per os
et nares caeterosque corporis meatus egrediatur, vilius sterquilinium nunquam
vidisti. Si singulas ejus miserias enumerare velis, quam sit onerata peccatis,
irretita vitiis, pruriens concupiscentiis, occupata passionibus, polluta
illusionibus, prona semper in malum, et in omne vitium proclivis, plenam omni
confusione et ignominia invenies. Propter carnem homo vanitati similis factus
est (Psal. CXLIII, 4), quia ex illa vitium concupiscentiae 0490A traxit, quo captivus tenetur et incurvatur, ut diligat
vanitatem, et iniquitatem operetur. 8. Attende, homo, quid
fuisti ante ortum, et quid es ab ortu usque ad occasum, atque quid eris post
hanc vitam. Profecto fuit quando non eras: postea de vili materia factus, et
vilissimo panno involutus, menstruali sanguine in utero materno fuisti nutritus,
et tunica tua fuit pellis <al. pellicia> secundina. Sic indutus et ornatus progressus es ad
nos: Nec memor es quam sit vilis origo
tui. Forma, favor populi, fervor juvenilis,
opesque Subripuere tibi noscere quid sit
homo. Nihil aliud est homo quam sperma fetidum, saccus 0490B stercorum, cibus vermium. Post hominem vermis, post vermem fetor et horror. Sic in non hominem vertitur omnis
homo. 323 Cur ergo superbis, homo, attendens
quod fuisti vile semen, et sanguis coagulatus in utero; deinde miseriis hujus
vitae expositus et peccato, postea vermis et cibus vermium futurus in tumulo?
Quid superbis, pulvis et cinis, cujus conceptus culpa, nasci miseria, vivere
poena, mori angustia? Unde superbit homo,
cujus conceptio culpa, Nasci poena, labor
vita, necesse mori? Cur carnem tuam pretiosis rebus impinguas
et adornas, quam post paucos dies vermes devoraturi sunt in sepulcro; animam
vero tuam non adornas bonis 0490C operibus, quae Deo et Angelis
ejus praesentanda est in coelis? Quare animam tuam vilipendis, et ei carnem
praeponis? Dominam ancillari, et ancillam dominari, magna abusio est. Totus
quidem iste mundus ad unius animae pretium aestimari non potest. Non enim pro
toto mundo Deus animam suam dare voluit, quam pro anima humana dedit. Sublimius
ergo est animae pretium, quae non nisi sanguine Christi redimi potuit. Quam ergo
commutationem dabis pro anima tua, qui pro nihilo das illam? Nonne Dei Filius
cum esset in sinu Patris, a regalibus sedibus pro ea descendit, ut eam liberaret
a potestate diaboli? Quam cum vidisset peccatorum funibus irretitam, jamjamque
daemonibus tradendam, ut morte perpetua damnaretur, flevit super illam, 0490D quae flere se nesciebat: nec solum flevit, sed etiam occidi se
permisit, ut pretioso sanguinis sui pretio eam redimeret. Aspice, mortalis, pro te datur hostia
talis. 9. Agnosce, homo, quam nobilis est anima
tua, et quam gravia fuerint ejus vulnera, pro quibus necesse fuit Christum
Dominum vulnerari. Si non essent haec ad mortem, et mortem sempiternam, nunquam
pro eorum remedio Dei Filius moreretur. Noli ergo vilipendere animae tuae
passionem, cui a tanta majestate tantam vides exhiberi compassionem. Fudit ipse
lacrymas pro te: lava et tu per singulas noctes lectum tuum cordis compunctione,
et lacrymarum assiduitate. Fudit ipse sanguinem suum 0491A funde
et tu tuum quotidiana corporis afflictione: quem si semel ponere pro Christo non
potes, saltem mitiori quodam, sed longiori martyrio pone. Noli attendere quid
caro velit, sed quid spiritus poscit. Tunc enim gloriosus erit, cum ad Deum suum
redierit, ita tamen si de corpore nullum peccatum secum tulerit, et deterserit
omne sordidum. Si vero dicis, Durus est hic sermo; non possum mundum spernere,
et carnem meam odio habere: dic mihi, ubi sunt amatores mundi, qui ante pauca
tempora nobiscum erant? Nihil ex eis remansit, nisi cineres et vermes. Attende
diligenter quid sunt, vel quid fuerunt. Homines fuerunt sicut tu: comederunt,
biberunt, riserunt, duxerunt in bonis dies suos; et in puncto ad inferna
descenderunt (Job. XXI, 13). Hic 0491B caro eorum
vermibus, et illic anima ignibus deputatur, donec rursus infelici collegio
colligati, sempiternis involvantur incendiis, qui socii fuerunt in vitiis. Una
namque poena implicat, quos unus amor in crimine ligat. Quid profuit illis
inanis gloria, brevis laetitia, mundi potentia, carnis voluptas, falsae
divitiae, magna familia, et mala concupiscentia? Ubi risus, ubi jocus ubi
jactantia, ubi arrogantia? De tanta laetitia, quanta tristitia! post tantillam
voluptatem, quam gravis miseria! De illa exsultatione ceciderunt in magnam
miseriam, in grandem ruinam et in magna tormenta. 10. Quidquid
illis accidit, tibi accidere potest, quia homo es: homo de humo, limus de limo.
De terra es, et de terra vivis, et in terram reverteris, 0491C quando venerit dies illa ultima, quae subito veniet; et forsitan
hodie erit. Certum est quia morieris; sed incertum quando, aut quomodo, vel ubi
Quoniam mors ubique te exspectat, tu quoque, si sapiens fueris, ubique eam
exspectabis. Si carnem sequeris, punieris in carne; si in carne delectaris,
cruciaberis in carne. Si curiosas vestes requiris, pro ornatu vestium subter te
sternetur tinea, et operimentum tuum erunt vermes (Isai. XIV, 11).
Justitia enim Dei aliud judicare non potest, nisi quod merentur opera nostra.
Qui enim plus diligit mundum quam Deum, saeculum quam claustrum, gulam quam
abstinentiam, luxuriam quam castitatem, sequitur diabolum, et ibit cum eo in
supplicium 324 aeternum. 0491D Quis, putas,
tunc moeror erit, quis luctus, quae tristitia, cum separabuntur impii a
consortio sanctorum, et a visione Dei: et traditi in potestatem daemonum, ibunt
cum ipsis in ignem aeternum, ibique semper erunt sine fine in luctu et gemitu!
Procul quippe a beata paradisi patria exsulantes, cruciabuntur in gehenna
perpetua, nunquam lucem visuri, nunquam refrigerium adepturi; sed per millia
millium annorum in inferno cruciandi; nec inde unquam liberandi, ubi nec qui
torquet, aliquando fatigatur; nec qui torquetur, aliquando moritur. Sic enim
ignis ibi consumit, ut semper reservet; sic tormenta aguntur, ut semper
renoventur. Juxta vero qualitatem culpae poenam sustinebit unusquisque gehennae,
et similis culpae rei suis similibus 0492A jungentur cruciandi.
Nihil aliud ibi audietur nisi fletus et planctus, gemitus et ululatus, moerores
atque stridores dentium: nihilque ibi videbitur, nisi vermes, et larvales facies
tortorum, atque teterrima monstra daemonum. Vermes crudeles mordebunt intima cordis: Hinc dolor, inde pavor, gemitus, stupor, et timor
horrens. Ardebuntque miseri in igne aeterno in aeternum et
ultra. In carne cruciabuntur per ignem, in spiritu per conscientiae vermem. Ibi
erit dolor intolerabilis, timor horribilis, fetor incomparabilis, mors animae et
corporis sine spe veniae et misericordiae. Sic tamen morientur, ut semper
vivant; et sic vivent, ut semper moriantur. Ita anima peccatoris aut in inferno
0492B pro peccatis cruciatur, aut in paradiso pro bonis meritis
collocatur. Nunc ergo alterum e duobus eligamus: aut semper cruciari cum impiis,
aut perpetualiter laetari cum sanctis. Bonum siquidem et malum, vita et mors,
ante nos sunt posita, ut ad quod voluerimus manum extendamus.. Si tormenta non
terrent nos, saltem invitent praemia. CAPUT IV. De praemio patriae
coelestis.11. Praemium est videre Deum, vivere cum
Deo, vivere de Deo, esse cum Deo, esse in Deo, qui erit omnia in omnibus; habere
Deum, qui est summum bonum. Et ubi est summum bonum, ibi est summa felicitas,
summa jucunditas, vera libertas, perfecta 0492C charitas, aeterna
securitas, et secura aeternitas; ibi est vera laetitia, plena scientia, omnis
pulchritudo, et omnis beatitudo. Est ibi
pax, pietas, bonitas, lux, virtus, honestas, Gaudia, laetitiae, dulcedo, vita perennis. Gloria, laus, requies, amor, et concordia dulcis.
Sic cum Deo homo beatus erit, in cujus conscientia peccatum inventum non fuerit.
Videbit Deum ad voluntatem, habebit ad voluptatem, fruetur ad jucunditatem. In
aeternitate vigebit, in veritate fulgebit, in bonitate gaudebit. Sicut habebit
permanendi aeternitatem, sic cognoscendi facilitatem et requiescendi
felicitatem. Civis siquidem erit illius sanctae civitatis, cujus Angeli cives
sunt, Deus Pater templum, Filius ejus splendor, Spiritus sanctus charitas. O
0492D civitas coelestis! mansio secura, patria fertilis et ampla,
totum continens quod delectat: populus sine murmure, incolae quieti, homines
nullam indigentiam habentes! Quam gloriosa dicta sunt de te,
civitas Dei! sicut laetantium omnium habitatio est in te (Psal.
LXXXVI, 3, 7). Omnes laetantur in laetitia et exsultatione: omnes
delectantur de Deo, cujus aspectus pulcher, facies decora, eloquium dulce.
Delectabilis est ad videndum, suavis ad habendum, dulcis ad perfruendum. Ipse
per se placet, et per se sufficit ad meritum, sufficit ad praemium; nec extra
illum quidquam quaeritur, quia totum in illo invenitur quidquid desideratur.
Semper libet eum aspicere, semper habere; semper in illo delectari, et illo
perfrui. In illo clarificatur intellectus, et purificatur 0493A affectus ad cognoscendam et diligendam veritatem. Et hoc est
totum bonum hominum, nosse scilicet et amare Creatorem suum.12. Quae ergo nos agit vesania, vitiorum sitire absinthium, hujus
mundi sequi naufragium, vitae labentis pati infortunium, impiae tyrannidis ferre
dominium, et non magis convolare ad sanctorum felicitatem, ad Angelorum 325 societatem, ad solemnitatem supernae laetitiae, et ad
jucunditatem contemplativae vitae, ut possimus intrare in potentias Domini, et
videre superabundantes divitias illas bonitatis? Ibi vacabimus, et videbimus
quam dulcis est Dominus, et quam magna multitudo dulcedinis ejus. Videbimus
gloriae decorem, sanctorum splendorem et regiae potestatis honorem. Cognoscemus
0493B Patris potentiam, Filii sapientiam, Spiritus sancti
benignissimam clementiam; et ita habebimus notitiam illius summae Trinitatis.
Nunc corpora per corpus videmus, imagines etiam corporum spiritu cernimus: tunc
vero ipsam Trinitatem puro mentis intuitu videbimus. O beata visio! videre Deum
in seipso, videre in nobis, et nos in eo felici jucunditate et jucunda
felicitate! Quidquid desiderabimus, totum habebimus, nihil amplius desiderantes:
et quidquid videbimus, amabimus, ipso amore beati; beati dulcedine amoris et
suavitate contemplationis. Haec erit summa illius contemplationis, haec erit
summa illius felicitatis, quoniam intelligetur in suo puro esse sincera
divinitas, comprehendetur in ea incomprehensibilis Trinitas. Patebunt arcana
divinitatis; 0493C videbitur et amabitur Deus: et haec visio et
delectatio totum cor hominis implens et satians, tota erit illius beatitudinis
consummatio. Una erit omnium lingua, jubilatio indefessa, unus affectus, amor
aeternus. Patebit veritas, implebitur charitas; et erit integra corporis et
animae societas <forte satietas>. Fulgebit sicut sol
humanitas glorificata: quieta erit et concors carnis et spiritus societas:
Angelorum et hominum erit gaudium unum, unum colloquium, unum convivium. Non
languebit amor, nec liquefiet dilectio. Praesentibus omnibus bonis, nulla erit
dilationis afflictio, quoniam beatifica divinae majestatis praesentia omnibus
erit omnia, et erit communis omnium omnipotentia, sapientia, 0493D pax, justitia, et intelligentia. Non erit in illa pace
diversitas linguarum, sed pacifica et concors concordia morum et affectuum. In
torrente illius voluptatis nihil ultra appetet cumulata satietas; tanta erit
felicitas. Ibi siquidem erit cumulus felicitatis supereminens gloria, et
superabundans laetitia. 13. Sed ad haec quis idoneus? Profecto
verus poenitens, bonus obediens, amabilis socius, fidelis servus. Verus
poenitens semper in labore et dolore: dolet de praeteritis, laborat pro futuris
cavendis. Vera siquidem poenitentia est, sine temporis intermissione de peccatis
dolere. Sic plangit commissa, ut non committat plangenda. Irrisor namque est et
non verus poenitens, qui adhuc agit quod poeniteat. Si ergo vis verus poenitens
esse, cessa a peccato, et 0494A noli amplius peccare; quoniam
inanis est poenitentia quam sequens coinquinat culpa. Omnis bonus obediens dat
suum velle, et suum nolle, ut possit dicere: Paratum cor meum,
Deus, paratum cor meum (Psal. CVII, 2). Paratum quodcunque
praeceperis facere, paratum ad nutum citius obedire, paratum tibi vacare,
proximis ministrare, meipsum custodire, et in coelestium contemplatione
requiescere. Amabilis socius, omnibus est officiosus, et nulli onerosus. Omnibus
est officiosus, quia devotus ad Deum, benignus ad proximum, sobrius ad mundum;
Domini servus, proximi socius, mundi dominus. Superiora habet ad gaudium,
aequalia ad consortium, inferiora ad servitium. Nulli est onerosus, sed
inferiora redigit ad utilitatem mediorum, et ad honorem 0494B superiorum: superiora sequens, inferiora trahens; ab illis
possessus, ista possidens. Fidelis servus est in contemplatione Dei, et custodia
sui. Custodiae ergo tuae adhibe prius omnem diligentiam. Deinde intelligens te
nunquam posse sufficere ad te custodiendum tua industria, divinam implora
elementiam. Itemque ad contemplandam in te Creatoris tui voluntatem bonam et
beneplacentem atque perfectam, angelicam exora tutelam, patrociniumque omnium
cum Christo regnantium super te roga. Curre per singulos, supplica singulis, et
simul omnibus clama et dic: Miseremini mei, miseremini mei,
saltem vos, amici mei (Job XIX, 21). Recipite fugitivum
vestrum, sed fratruelem, sed consanguineum in sanguine Redemptoris. En pauper
stat ad 0494C ostium, clamat et pulsat. Aperite pulsanti, et
conducite eum usque ad Regem ut prostratus coram eo indicem 326 ei omnes miserias et omnes necessitates quas patior. Ad
extremum vero praelato tuo cor tuum cum omni progenie reconsigna. Nullum in eo
remaneat peccatum, quod non pura confessione deleatur. Jesum Christum etiam
super cor tuum sicut signaculum pone. Cum enim Christus cordis ostium custodit,
et est cordis ostiarius, ut per illum ingrediantur et egrediantur omnes familiae
cordis, consequenter adsunt millia millium Angelorum ad fores exteriorum sensuum
excubantium, nec audet alienigena irrumpere terribiles illas acies, propter
ostiarii reverentiam, et Angelorum custodiam. CAPUT V. De quotidiano sui ipsius
examine.0494D 14. Integritatis tuae
curiosus explorator vitam tuam in quotidiana discussione examina. Attende
diligenter quantum proficias, vel quantum deficias qualis sis in moribus, et
qualis in affectibus: quam similis sis Deo, vel quam dissimilis: quam prope, vel
quam longe, non locorum intervallis, sed morum affectibus. Stude cognoscere te:
quam multo melior et laudabilior es, si te cognoscis, quam si te neglecto
cognosceres cursum siderum, vires herbarum, complexiones hominum, naturas
animalium, et haberes omnium coelestium et terrestrium scientiam. Redde ergo te
tibi, et si non semper, vel saepe; saltem 0495A interdum. Rege
tuos affectus, dirige actus, corrige gressus, In te nihil remaneat
indisciplinatum. Pone omnes transgressiones tuas ante oculos tuos. Statue te
ante te, tanquam ante alium; et sic temetipsum plange. Plora iniquitates et
peccata, quibus Deum offendisti: indica ei miserias tuas, ostende illi malitiam
adversariorum tuorum. Cumque coram eo in lacrymis te maceraveris, precor te ut
memor sis mei. 15. Ego enim ex quo cognovi te, in Christo
diligo te; et illuc mentionem tui defero, ubi et illicita cogitatio supplicium,
et honesta promeretur praemium. Ad altare namque Dei cum peccator sto, sed
sacerdos, tui me comitatur memoria. Tu vero mihi vicem reddes, si me amaveris,
et orationum tuarum participem 0495B feceris. Ibi recordatione
tecum esse praesens desidero, ubi pro te et tuis familiaribus devotas preces
coram Deo fundis. Nec mireris, si dixi, Praesens: quoniam si me amas, et ideo
amas, quia imago Dei sum, ita tibi praesens sum, ut tu ipse tibi. Quidquid enim
tu es substantialiter, hoc ego sum. Imago enim Dei est omnis anima rationalis.
Proinde qui in se imaginem Dei quaerit, tam proximum quam se quaerit: et qui
illam in se quaerendo invenerit, in omni homine eam cognoscit. Visio enim
animae, intellectus est. Si ergo te vides, me vides, qui nihil aliud sum quam
tu. Et si Deum diligis, me imaginem Dei diligis: et ego Deum diligendo, diligo
te. Et ita dum unum quaerimus, et ad unum tendimus, semper invicem praesentes
sumus, sed in Deo in quo 0495C nos diligimus. CAPUT VI. De
attentione orationis tempore habenda.16. Cum ad
orandum sive ad psallendum ecclesiam intraveris, fluctuantium cogitationum
tumultus exterius relinque, curamque exteriorum penitus obliviscere, ut soli Deo
possis vacare. Fieri enim non potest ut aliquando cum Deo loquatur, qui cum toto
mundo etiam tacens fabulatur. Intende ergo illi qui intendit tibi; audi illum
loquentem tibi, ut ipse exaudiat te loquentem sibi. Ita fiet, si divinis
laudibus solvendis debita reverentia et sollicitudine assistas, super singula
verba divinae Scripturae diligenter intendas. Non quod ego ista faciam dico, sed
quod facere 0495D vellem, et non fecisse poenitet, et non facere
piget. Tu vero cui major gratia concessa est, votis et devotis precibus pias
aures Domini ad te flecte, lacrymis et suspiriis pro tuis excessibus illum
clementer exora, atque canticis spiritualibus in omnibus operibus suis illum
lauda et glorifica. Nihil enim magis supernis civibus spectare libet; nil Regi
summo jucundius exhibetur, sicut ipse testatur: Sacrificium
laudis honorificabit me (Psal. XLIX, 23). O quam felix esses,
si spiritualibus oculis 327 semel intueri posses, quomodo
praeveniunt principes conjuncti psallentibus in medio juvencularum
tympanistriarum! (Psal. LXVII, 26.) Videres procul dubio, qua cura,
quove tripudio intersunt cantantibus, assistunt orantibus, adsunt meditantibus,
supersunt 0496A quiescentibus, providentibus atque procurantibus
praesunt. Diligunt siquidem suos concives supernae potestates, et pro iis qui
haereditatem capiunt salutis, sollicite congaudent, confortant, instruunt,
protegunt, providentque omnibus. Omnes enim ipsi desiderant adventum nostrum,
quoniam ipsi de nobis exspectant civitatis suae ruinas restaurari. Diligenter
quaerunt, et libenter audiunt bona de nobis: solliciti discurrunt medii inter
nos et Deum, nostros gemitus fidelissime ad eum portantes, ipsiusque gratiam
devotissime ad nos reportantes. Non dedignabuntur esse socii nostri, qui jam
facti sunt ministri nostri. Exsultare eos fecimus, quando conversi sumus ad
poenitentiam. Festinemus ergo de nobis eorum laetitiam adimplere. Vae tibi,
quicunque 0496B es, qui desideras redire ad vomitum, reverti ad
lutum. Putasne placatos habebis eos in judicio, quos tanto et tam sperato
privare vis gaudio? Exsultaverunt quando venimus ad religionem, tanquam super
his quos ab ipsa inferni porta cernerent revocari. Quid vero tunc erit, si ab
ipsa janua paradisi viderint redire, et retrorsum abire eos, qui jam alterum
pedem habebant in coelo? Nam etsi corpora inferius, sed corda sursum. 17. Curramus ergo non passibus corporis, sed affectibus mentis, sed
desideriis, sed suspiriis, quoniam non solum Angeli, sed Angelorum Creator nos
exspectat. Exspectat nos Deus Pater, tanquam filios et haeredes, ut constituat
nos super omnia bona sua. Exspectat nos Dei Filius tanquam fratres et
cohaeredes, 0496C ut fructum suae nativitatis, et pretium sui
sanguinis Deo Patri offerat. Exspectat nos Spiritus sanctus: ipse siquidem est
charitas et benignitas in qua ab aeterno praedestinati sumus; nec dubium quin
praedestinationem suam adimpleri velit. Ergo quia omnis coelestis curia
exspectat nos et desiderat, desideremus eam quanto possumus desiderio. Cum magna
namque confus one et rubore ad illam veniet, quisquis videre eam vehementer non
desiderat. Quicunque vero jugi oratione et assidua cogitatione in illa
conversatur, et securus hinc egredietur, et cum magna laetitia recipietur in
illam. Ubicunque ergo fueris, intra temetipsum ora. Si longe fueris ab oratorio,
noli quaerere locum, quoniam 0496D tu ipse locus es. Si fueris in
lecto aut in alio loco, ora, et ibi est templum. 'Frequenter orandum, et flexo
corpore mens est erigenda ad Deum. Sicut enim nullum est momentum, quo homo non
utatur vel fruatur Dei bonitate et misericordia: sic nullum debet esse momentum,
quo eum praesentem non habeat in memoria. 18. Sed dicis: Ego
quotidie oro, et orationis meae nullum fructum video; sed sicut accedo ad illam,
sic et redeo. Nemo mihi respondet, nemo loquitur, nemo quidpiam donat, sed
incassum laborasse videor. Sic loquitur humana stultitia, non attendens quid
inde Veritas promittat dicens: Amen dico vobis, quia quidquid
orantes petitis, credite quia accipietis, et fiet vobis (Matth. XXI,
22; Marc. XI, 24). 0497A Noli ergo vilipendere orationem
tuam, quoniam ille ad quem oras, non vilipendit eam; sed antequam egrediatur de
ore tuo, ipse scribi eam jubet in libro suo. Et unum e duobus indubitanter
sperare debemus, quoniam aut dabit nobis quod petimus, aut quod nobis noverit
esse utilius. Cogita itaque de Deo quidquid melius potes, et de te quidquid
deterius vales. De illo amplius credere debes, quam cogitare potes. Omne tempus
in quo de Deo non cogitas, hoc te computes perdidisse. Omnis siquidem res aliena
est a nobis: tempus autem tantum nostrum est. Vaca ergo, et ubicunque fueris,
tuus esto. Noli te rebus tradere, sed commodare. Quocunque loco consistis,
cogitationes tuas jacta in Deum, et aliquid salutare in animo tuo versa. 0497B Omnis siquidem locus ad meditandum congruus est. 19. Tota ergo facultate animum colligens, libere tecum habita, et in
latitudine cordis tui deambulans, ibidem coenaculum grande stratum Christo
exhibe. Mens namque sapientis semper est apud Deum. Illum semper 328 ante oculos habere debemus, per quem sumus, vivimus et
sapimus. Ipsum namque, ut essemus, habemus auctorem; ipsum etiam ut sapientes
simus, debemus habere doctorem, et ut beati simus, internae suavitatis
largitorem. Et in hoc imaginem ejus, hoc est illius summae Trinitatis, in nobis
cognoscimus. Nam sicut ille est, et sapiens est, et bonus est; sic et nos pro
modulo nostro et sumus, et nos esse scimus, et id esse et nosse diligimus. 0497C Utere igitur te ipso velut Dei templo, propter illud quod in te
est simile Deo. Honor siquidem Deo summus est, illum venerari et imitari.
Imitaris, si pius es. Templum enim sanctum est Deo mens pia, et altare optimum
cor ejus. Veneraris, si misericors es, sicut ipse omnibus misericors est. Hostia
siquidem acceptabilis est Deo, facere bonum omnibus pro Deo. Fac omnia sicut
Filius Dei, ut dignus sis eo qui te dignatus est filium vocare. In omnibus vero
quae agis, Deum esse praesentem cognosce. Cave ergo ne in eo quod male delectat,
vel visio tua vel cogitatio tua remoretur: nec dicas aut facias quod non licet,
etiam si libet: nec aliquo facto vel signo Deum offendas, qui ubique praesens
cernit quidquid 0497D facis. Magna custodia tibi necessaria est,
quoniam ante oculos Judicis vivis cuncta cernentis. Cum illo tamen semper es
securus, si talem te praeparaveris, ut tecum adesse dignetur. Si tecum non est
per gratiam, adest per vindictam. Sed vae tibi, si ita tecum est. Imo vae tibi,
si ita tecum non adest. Illi namque irascitur Deus, quem peccantem non
flagellat: nam quem flagellando non emendat, in futuro damnat. CAPUT VII. De custodia
cordis, et studio orationis.20. Certum est quoniam
mors ubique minatur tibi. Diabolus insidiatur, ut rapiat animam tuam, quando
egredietur de corpore: tu vero noli timere, quoniam Deus qui in te habitat (si
tamen in te habitat) 0498A eripiet te, et a morte, et a daemone.
Fidelis enim socius est, nec deserit sperantes in se, nisi ipse prior deseratur.
Deseritur autem cum cor per pravas et inutiles cogitationes vaga mente
discurrit. Idcirco omni sollicitudine et custodia illud custodire et tenere
debes, ut in illo Deus requiescere possit. In omni namque creatura quae sub sole
mundi vanitatibus occupatur, nihil humano corde sublimius, nihil nobilius, nihil
Deo similius reperitur. Quapropter nihil aliud quaerit a te nisi cor tuum. Munda
ergo illud per puram confessionem et assiduam orationem, ut mundo corde Deum
videre possis per continuam Dei circumspectionem. In omni loco esto ei subjectus
et intentus, et compone mores tuos, ut sis in te placatus. Dilige omnes homines,
0498B et omnibus te amabilem exhibe, ut sis pacificus, et Dei
filius. Sic eris bonus monachus, sanctus, humilis et rectus: et cum talis
fueris, memento mei. 21. Vae mihi qui ista dico, et ista non
facio: et si aliquando facio, non diu persevero. Ista habeo in memoria, et non
servo in vita: habeo in sermonibus, et non in moribus. Legem in corde et in ore
tota die rumino, et contraria legi ago. Lego de religione in ea, et plus diligo
lectionem quam orationem. Verumtamen nihil aliud me docet divina Scriptura, nisi
religionem amare, unitatem servare, charitatem habere. Ego autem miser et
miserabilis, citius curro ad lectionem, quam ad orationem: libentius volo
legere, quam Missas auscultare. Exspectat me aliquis volens de necessitate sua
mihi 0498C loqui; ego vero librum aliquem accipio, quem ille vel
ille vellet habere. Lego in eo, et legendo amitto fructus charitatis, pietatis
affectus, compunctionis fletus, Missarum utilitatem, coelestium contemplationem.
Nil tamen in hac vita dulcius sentitur, nil avidius sumitur, nil ita mentem ab
amore mundi separat, nil sic animam contra tentationes roborat, nil hominem ita
excitat et adjuvat ad omne opus bonum, et ad omnem laborem, quam gratia
contemplationis. 329 CAPUT VIII. De incuriae seu negligentiae
inter orandum detestatione.22. Miserere mei, Deus,
quoniam ibi plus pecco, ubi peccata mea emendare debeo. In monasterio 0498D namque saepe dum oro, non attendo quod dico. Oro quidem ore, sed
mente foris vagante, orationis fructu privor. Corpore sum interius, sed corde
exterius: et ideo perdo quod dico. Parum enim prodest sola voce cantare sine
cordis intentione. Propterea magna perversitas, imo magna insania est, quando
cum Domino majestatis loqui in oratione praesumimus, et insensati aurem
avertimus, et ad nescio quas ineptias convertimus cor. Magna quoque insania, et
graviter vindicanda, cum vilissimus pulvis loquentem ad se audire dedignatur
Creatorem universitatis. Ineffabilis vero est dignatio divinae bonitatis, quae
quotidie conspicit nos infelices aures avertentes, obdurantes corda, et
nihilominus clamat ad nos dicens: Redite, praevaricatores, ad
cor (Isa. XLVI, 8). 0499A Vacate, et videte quoniam ego sum Deus (Psal. XLV,
11). Loquitur mihi Deus in Psalmo, et ego illi: nec tamen, cum Psalmum
dico, attendo cujus Psalmus sit. Idcirco magnam injuriam Deo facio, cum illum
precor ut meam precem exaudiat, quam ego qui fundo, non audio. Deprecor illum ut
mihi intendat: ego vero nec mihi, nec illi intendo; sed, quod deterius est,
immunda et inutilia in corde versando, fetorem horribilem ejus aspectibus
ingero. CAPUT IX. De instabilitate cordis humani23. Nihil
est in me corde meo fugacius; quod quoties me deserit, et per pravas
cogitationes defluit, toties Deum offendit. Cor meum cor vanum, vagum et
instabile, dum suo ducitur arbitrio, et divino 0499B caret
consilio, in se ipso non potest consistere; sed omni mobili mobilius, per
infinita distrahitur, et hac atque illac per innumera discurrit. Et dum per
diversa requiem quaerit, non invenit; sed in labore miserum, a requie vacuum
manet: sibi non concordat, a se dissonat; a se resilit, voluntates alternat,
consilia mutat, aedificat nova, destruit vetera, destructa reaedificat, eadem
iterum atque iterum alio et alio modo mutat et ordinat, quia vult et non vult,
et nunquam in eodem statu permanet. Sicut enim molendinum velociter volvitur, et
nihil respuit, sed quidquid imponitur molit; si autem nihil apponitur, se ipsum
consumit: sic cor meum semper est in motu, et nunquam requiescit; sed sive
dormiam, sive vigilem, somniat et cogitat quidquid ei 0499C occurrit. Et sicut molendinum arena, si imponatur, exterminat,
pix inquinat, palea occupat; sic cor meum cogitatio amara turbat, immunda
maculat, vana inquietat et fatigat. Ita cor meum dum futurum non curat gaudium,
nec divinum quaerit auxilium, ab amore coelestium elongatur, et in amore
terrestrium occupatur. Cumque elabitur ab illis, et involvitur in istis, vanitas
illud recipit, curiositas deducit, cupiditas allicit, voluptas seducit, luxuria
polluit, torquet invidia, turbat iracundia, cruciat tristitia; sicque miseris
casibus submergitur omnibus vitiis, quoniam unum Deum, qui ei sufficere poterat,
dimisit. 24. Per multa dispergitur, et huc illucque quaerit ubi
requiescere possit, et nihil invenit quod ei sufficiat, 0499D donec ad ipsum redeat. A cogitatione in cogitationem ducitur, et
per varias occupationes et affectiones variatur, ut saltem varietate ipsarum
rerum impleatur, quarum qualitate satiari non potest. Sic labitur cordis miseria
subtracta divina gratia. Cumque ad se revertitur, et discutit quod cogitavit,
nil reperit; quia non opus fuit, sed importuna cogitatio, quae componit multa de
nihilo. Sic denique decipit imaginatio, quam daemonum format illusio. Imperat
mihi Deus ut praebeam illi cor meum; et quia imperanti Deo non sum obediens et
subditus, mihi sum rebellis et contrarius. Unde mihi subjugari non potero, donec
illi fuero subjectus; mihique serviam nolens, qui ei nolo servire volens.
Idcirco 0500A plura machinatur cor 330 meum
uno momento, quam omnes homines perficere possent uno anno. Cum Deo non sum
unitus, et ideo in me ipso sum divisus. Cum illo vero uniri non possum, nisi per
charitatem, nec subjici nisi per humilitatem, nec vere humilis esse nisi per
veritatem. 25. Expedit ergo ut in veritate me discutiam, et
cognoscam quam vilis, quam fragilis, et quam labilis sum. Deinde cum omnes
miserias meas cognovero, necesse est illi inhaeream, per quem sum, sine quo
nihil sum, et nihil facere possum. Et quia a Deo peccando recessi, nisi per
veram confessionem ad illum redire non possum. Fateri ergo oportet quod fatendum
est; quia nunquam eo modo aut ea intentione, qua peccavi, peccata confessus sum;
nec 0500B omnium recordatus sum, aut propter vetustatem, aut
propter multitudinem. Si autem confessus sum, non pure confessus sum propter
turpitudinem. Confessionem etiam meam divisi, ut diversis sacerdotibus diversa
manifestarem: et ita venia carui, ad quam per partes pervenire putavi.
Exsecranda namque fictio est, peccatum dividere, et superficie tenus radere, non
intrinsecus eradicare. Non enim utilis est confessio, nisi sit in oris veritate,
et cordis puritate. Et ut tres sint qui testimonium nobis dent in coelo, Pater,
Filius, et Spiritus sanctus, addamus testes sacerdotes cordi nostro et ori, ut
in ore duorum vel trium testium stet omne verbum. 26. Sed
dicis: Sufficit mihi soli Deo confiteri, quia sacerdos sine eo a peccatis me
absolvere non 0500C potest. Ad quod non ego, sed beatus Jacobus
respondet dicens: Confitemini alterutrum peccata vestra
(Jacobi V, 16). Conveniens namque valde est, ut nos qui peccando
Deo contumaces fuimus, poenitendo supplices sacerdotibus et ministris ejus
simus, ut homo qui ad gratiam conservandam mediatore non eguit, jam eam
recuperare non nisi per mediatorem hominem possit. Gemat ergo et suspiret; et
anxius pro peccato timeat, et expavescat: sollicitus discurrat, auxiliatores et
intercessores quaerat; prosternat se humiliter homini, qui humiliter adstare
noluit Creatori. Nam et hoc saluberrimum est, ut homo corde poeniteat, et ore
delictum suum confiteatur: quatenus Deus, qui pius adest per gratiam, cor ad
poenitentiam compungat: deinde adsit, ut confitenti 0500D peccatorum veniam tribuat. Quod si forte peccator vere
poeniteat, sed intercurrente articulo necessitatis, ad confessionem pervenire
non possit; confidenter credere debemus, quod summus Sacerdos complet in eo quod
mortalis non potuit. Et jam apud Deum factum constat, quod homo quidem vere
voluit, sed non valuit adimplere; quia confessionem non contemptus exclusit, sed
impedivit necessitas. CAPUT X De impatientia correctionis, et accusatione
propriorum defectuum ac vitiorum.27. In capitulo, ubi
peccata mea emendare debui, peccatis peccata addidi Cum de illis accusatus fui,
0501A aut aliquo modo excusavi, aut ex toto negavi; aut, quod
deterius est, defendi, et impatienter respondi: cum nullum sit peccatum a quo
non sim contaminatus, aut contaminari non possim. Justum est ergo, ut omni
excusatione remota emendationem promittam, undecunque aut a quocunque accuser;
quatenus sic liberari valeam a peccato perpetrato vel perpetrando. Multitudinem
iniquitatum mearum expavescens, aliorum transgressiones reprehendere timui, et
ideo mortis auctor exstiti; quia virus quod clamando expellere potui, non
expuli. Indignatus sum adversus alios, qui me de vitiis meis reprehendebant; et
quos amare debui, odivi. Illa quae mihi nocebant, vel displicebant, desideravi
ut non essent. Sciebam tamen quod in natura sui erant bona, 0501B et a bono factore facta; sed ideo mihi nocebant, quia malus
eram, et male illis utebar. Nihil enim mihi contrarium est, nisi ego ipse. Mecum
est quidquid mihi nocere potest, et ego ipse mihi sarcina sum. 28. Optavi etiam ut Deus peccata mea nesciret, aut punire nollet, aut
non posset; et ita volui Deum esse insipientem, injustum et impotentem: quod si
esset, Deus 331 non esset. Non est superbia super superbiam
meam, propterea longe a salute mea, verba delictorum meorum, suspecta est
siquidem Deo superbia et odiosa; nec fieri potest ut cum eo in gratiam
revertatur. Diversum utriusque hospitium, nec in eodem cohabitant animo, quibus
non licuit cohabitare in coelo. In coelo nata est; sed 0501C velut immemor qua via inde cecidit, illuc postea redire non
potuit. Cum aer pluvia, vel nimio frigore, aut calore turbatus fuit, contra Deum
inique murmuravi. Omnia namque quae ad usum vitae accepimus, ad usum culpae
convertimus. Quapropter justum est ut qui in cunctis peccavimus, in cunctis
feriamur. Saepe ad sacrum Mysterium vocem meam fregi, ut dulcius cantarem: magis
delectabar in vocis modulatione, quam in cordis compunctione. Deus vero, cui non
absconditur quidquid illicitum perpetratur, non quaerit vocis lenitatem, sed
cordis puritatem. Nam dum cantor mulcet populum vocibus, Deum irritat pravis
moribus. Licentiam loquendi vel aliquid faciendi, saepe nimia importunitate,
0501D vel calliditate a praelatis meis extorsi: non attendens
miser, quoniam ille se decipit, qui occulte vel aperte satagit ut hoc ei Pater
spiritualis injungat quod ipse desiderat. 29. Acum, vel
cultellum, vel aliquid utile multoties nimium desideravi, nec confessus sum;
quia peccatum non aestimabam, propter rei vilitatem. Verumtamen non multum
distat quaecunque substantia vilis vel pretiosa requiratur, dum aequaliter sit
corruptus affectus. Non enim cultellus in vitium est, sed cultelli appetitus:
neque aurum in vitium est, sed auri cupiditas. In labore non laboravi quantum
debui, vel quantum potui. In silentio etiam fui otiosus, quod est maximum
peccatum. In silentio namque nemo sic debet esse otiosus, ut in eodem 0502A otio utilitatem non cogitet proximi: nec sic actuosus, ut Dei
contemplationem non requirat. Parum enim proficit, qui alteri non prodest, cum
potest. De vitiis meis multoties me jactavi; putans esse insigne virtutis, ubi
erat lapsus criminis. De virtutibus etiam vitia feci. Justitia namque dum suum
modum excedit, crudelitatis vitium gignit: et nimia pietas dissolutionem
disciplinae parturit. Sic saepe vitium est quod virtus putatur. Sic remissa
segnities mansuetudo creditur, et pigritiae vitium quietis virtutem imitatur.
Finxi me esse quod non eram: dixi me velle quod nolebam, vel nolle quod volebam.
Aliud ore dicebam, et aliud corde volvebam: et ita sub ovina pelle vulpinam
conscientiam conservabam. Vulpina plane conscientia est tepida conversatio, 0502B animalis cogitatio, ficta confessio, brevis et rara compunctio;
obedientia sine devotione, oratio sine intentione, lectio sine aedificatione,
sermo sine circumspectione. 30. O quam dura mihi sunt ista quae
loquor! quoniam meipsum loquendo ferio. Verumtamen quia me peccatorem non nego,
sed peccatum meum cognosco, erit fortasse apud Deum pium judicem ipsa cognitio
culpae, impetratio veniae. Dicam ergo, dicam miseriam meam, si forte sua pietas
moveat illum. Dicam peccatum meum, quoniam notitia peccati initium est salutis.
Magnam porto coronam, et vestem rotundam; regulam servo jejuniorum; statutis
psallo horis, sed cor meum longe est a Deo meo. Exteriorem superficiem intuens
<al. mundans>, 0502C salva mihi omnia
arbitror, non sentiens vermem interiorem qui interiora corrodit. Unde Oseas, Comederunt alieni robur meum, et ignoravi (Osee VII,
9): et ideo pergens totus in ea quae foris sunt, et ignarus interiorum
meorum, sicut aqua effusus sum, et ad nihilum redactus sum, praeteritorum
obliviscens, praesentium negligens, futura non providens. Ingratus sum ad
beneficia, pronus ad mala, et tardus ad bona. 31. Si me non
inspicio, nescio meipsum: si autem me inspicio, tolerare me non possum; tanta
invenio in me quae digna sunt reprehensione et confusione: et quanto me
subtilius et saepius discutio, tanto plures abominationes in angulis cordis mei
0502D invenio. Ex quo namque peccare coepi, nunquam unum diem
sine peccato transire potui; nec adhuc peccare cesso, sed de die in diem peccata
peccatis addo, et ea quae prae oculis habeo, inspicio, nec gemo; erubescenda
video, nec erubesco. Dolenda intueor, nec doleo: quod est mortis signum, et
damnationis 332 indicium. Membrum enim quod dolorem non
sentit, mortuum est; et morbus insensibilis, est incurabilis. Levis sum et
dissolutus, nec me corrigo, sed ad peccata quae confessus sum, quotidie redeo;
nec caveo foveam, in quam miser ego cecidi, vel alios cadere feci, aut vidi.
Cumque plorare et orare deberem pro malis quae feci, et bonis quae neglexi, proh
dolor! versum est mihi in contrarium. Nam tepui et frigui a fervore orationis,
0503A et jam sine sensu frigidus remansi: et ideo flere meipsum
non possum, quoniam gratia lacrymarum recessit a me. CAPUT XI. De individuo comitatu
conscientiae nos ubique remordentis.32. Peccata mea
celare non possum, quoniam quocunque vado, conscientia mea mecum est, secum
portans quidquid in ea posui, sive bonum sive malum. Servat vivo, restituet
defuncto depositum quod servandum accepit. Si male facio, adest illa; si autem
bene facere videor, et inde extollor, adest illa. Adest vivo, sequitur mortuum.
Ubique mihi gloria, vel confusio est inseparabilis pro qualitate 0503B depositi. Sic, in domo propria, et a propria familia habeo
accusatores, testes, judices et tortores. Accusat me conscientia, testis est
memoria, ratio judex, voluptas carcer, timor tortor, oblectamentum tormentum.
Quotquot enim fuerunt oblectamenta mala, tot erunt tormenta dira in poena: nam
inde punimur, unde delectamur CAPUT XII. De tribus inimicis hominis, carne, mundo
et diabolo.33. Adjuva me, Domine Deus meus, quoniam
inimici mei animam meam circumdederunt: corpus scilicet, mundus, et diabolus. A
corpore fugere non possum, nec ipsum a me fugare. Circumferre illud necesse est,
quoniam alligatum est mihi: perimere 0503C non licet, sustentare
cogor; et cum illud impinguo, hostem meum adversum me nutrio. Si enim satis
comedero, et id robustum fuerit, sanitas et fortitudo ejus mihi adversantur.
Mundus vero circumcingit et obsidet me undique, et per quinque portas, videlicet
per quinque corporis sensus, scilicet visum, auditum, gustum, odoratum et
tactum, sagittis suis me vulnerat; et mors intrat per fenestras meas in animam
meam. Respicit oculus, et mentis sensum avertit. Audit auris, et intentionem
cordis inflectit. Odoratus cogitationem impedit. Os loquitur, et fallit. Per
tactum ardor libidinis pro aliqua parva occasione excitatur; et nisi illico
respuatur, subito totum corpus occupat, urit et incendit. Primo carnem 0503D cogitatione modicum titillat: deinde delectatione turpi mentem
maculat; et ad extremum per consensum pravitatis sibi mentem subjugat. Porro
diabolus quem videre non possum, et ideo minus ab eo mihi cavere, tetendit arcum
suum, et in eo paravit sagittas suas, ut vulneret me repente. Narravit ut
absconderet laqueos suos, et dixit: Quis videbit eos?
(Psal. LXIII, 6.) Laqueum posuit in auro et argento; et in omnibus
quibus abutimur, cum illis male delectamur et illaqueamur. Nec solum laqueum
posuit, sed et viscum. Viscus est amor possessionis, affectus cognationis,
cupiditas honoris, et carnis voluptas: quibus anima inviscatur et irretitur, ne
pennis contemplationis per plateas supernae Sion volare possit. Sagittae diaboli
sunt ira, invidia, 0504A luxuria, et caetera quibus anima
vulneratur. Et quis est ille qui jacula ejus ignea exstinguere possit? Proh dolor! his telis superatur saepe
fidelis Heu mihi! quot video bella parata
mihi! 34. Undique tela volant, undique
tentamenta, undique pericula. Quocunque me vertam, nulla securitas est. Et quae
mulcent, et quae tristant, vel molestant, omnia timeo: esuries et refectio,
somnus et vigiliae, labor et quies pugnant contra me. Non minus suspectus est
mihi jocus, quam ira. Multos siquidem jocando scandalizavi. Nec minus prospera
vereor quam adversa. Prospera namque suavitate sua incautum me faciunt, et 333 decipiunt. Adversa vero quia aliquid amaritudinis habent,
velut potiones amare me suspectum et timidum faciunt. 0504B Magis
timeo malum quod facio in abscondito, quam quod in aperto. Malum namque quod
nemo videt, nullus reprehendit: et ubi non timetur reprehensor, securus accedit
tentator, et facilius perpetratur iniquitas. Nimirum utrobique bellum, utrobique
periculum, utrobique timendum: et sicut in hostili regione versantibus, hac
illacque circumspiciendum est, et ad omnem strepitum circumagenda est cervix.
Caro suggerit mihi mollia, mundus vana, diabolus amara. Quia quoties carnalis
cogitatio mentem importune pulsat de cibo et potu, de somno, caeterisque
similibus ad carnis curam pertinentibus, caro mihi loquitur. Cum de ambitione
saeculi, de jactantia, de arrogantia cogitatio vana in corde versatur, de mundo
est. Quando autem ad iram et iracundiam, 0504C et amaritudinem
animi provocor, diabolica suggestio est: cui non aliter quam ipsi diabolo
resistendum est, nec aliter ab ea cavendum quam ab ipsa damnatione. Daemonum
officium est suggestiones malas ingerere: nostrum est illis non consentire. Nam
quoties resistimus, diabolum superamus, angelos laetificamus, Deum
honorificamus. Ipse enim nos hortatur ut pugnemus, adjuvat ut vincamus:
certantes in bello spectat, deficientes sublevat, vincentes
coronat. CAPUT XIII. De impugnatione trium dictorum inimicorum.35. Caro mea de luto est, et ideo lutosas et voluptuosas cogitationes
ab illa habeo; vanas et curiosas 0504D a mundo; a diabolo malas
et malitiosas. Isti tres inimici me impugnant et persequuntur, nunc quidem
aperte, nunc vero occulte, semper autem malitiose. Diabolus namque plus confidit
in adjutorio carnis, quoniam magis nocet domesticus hostis. Illa vero ad
subversionem meam cum illo foedus iniit: utpote de peccato nata, et in peccato
nutrita; vitiis corrupta ab ipsa origine, sed multo amplius vitiata prava
consuetudine. Hinc est quod tam acriter concupiscit adversus spiritum: quod
assidue murmurat, et impatiens est disciplinae: quod illicita suggerit, nec
rationi obtemperat, nec inhibetur ullo timore. Huic accedit, hanc adjuvat, hac
utitur tortuosus ille serpens hostis humani generis: cui nullum aliud est
desiderium, nullum negotium, nullum 0505A studium, nisi perdere
animas nostras. Hic est qui jugiter malum machinatur, argute loquitur,
artificiose suggerit, callide decipit. Illicitos motus insuffiat, venenatas
cogitationes inflammat: movet bella, nutrit odia, incitat gulam, movet
libidinem, desideria carnis instigat, et peccati occasiones parat, et mille
nocendi artibus corda hominum pulsare non cessat. Hinc est quod baculo nostro
nos caedit, et manus nostras proprio cingulo ligat: ut caro quae data est nobis
in adjutorium, fiat nobis in ruinam et scandalum. Gravis lucta, et grave
periculum est adversus domesticum hostem pugnare: maxime cum nos advenae simus,
et ille civis. Ille suam inhabitat regionem: nos exsules sumus et peregrini.
Magnum quoque discrimen est adversus diabolicae 0505B fraudis
astutiam tam crebros, imo continuos sustinere conflictus: quem astutum fecit tam
natura subtilis, quam longa exercitatio malitiae hujus. CAPUT XIV. De
desiderio patriae coelestis, et summa ejusdem felicitate.36. Eripe me de inimicis meis, Deus meus, et ab his qui oderunt me,
quoniam confortati sunt super me. Ego vero qui usque ad hunc diem contra me
vixi, jamjam per tuam gratiam mihi vivere incipiam. Sic enim in hoc mundo vivere
debemus, ut cum corpus coeperit a vermibus devorari in sepulcro, anima laetetur
cum sanctis in coelo. Illuc spiritus dirigendus est, quo est iturus: illuc
festinare debemus, ubi semper vivamus, et ubi mori amplius 0505C non timeamus. Si sic amamus istam labilem et caducam vitam, ubi
cum tanto labore vivimus, ubi comedendo, bibendo, dormiendo, vix carnis
necessitatibus 334 satisfacimus: multo magis amare debemus
vitam aeternam, ubi nullum laborem sustinebimus, ubi summa semper jucunditas,
summa felicitas, felix libertas, et felix beatitudo; ubi similes erunt homines
angelis Dei, et fulgebunt justi sicut sol in regno Patris eorum (Matth.
XIII, 43). Qualis, putas, tunc erit splendor animarum, quando solis
splendorem habebit lux corporum? Nulla erit ibi tristitia, nulla angustia,
nullus dolor, nullus timor, nullus ibi labor, nulla mors, sed perpetua sanitas
semper ibi perseverat. 0505D 37. Non surgit ibi
malitia, nec carnis miseria. Nulla est ibi aegritudo, nulla omnino necessitas:
non est ibi fames, non sitis, non frigus, non aestus, non lassitudo jejunii, nec
ulla tentatio inimici, nec peccandi voluntas, nec delinquendi facultas, sed
totum laetitia, totum exsultatio possidet. Homines quoque angelis sociati, sine
ulla carnis infirmitate in perpetuum manebunt. Ibi erit jucunditas infinita,
beatitudo sempiterna: in qua qui semel suscipitur semper tenetur. Ibi est
requies a laboribus, pax est ab hostibus, amoenitas de novitate, securitas de
aeternitate, suavitas atque dulcedo de Dei visione. Et quis non illic habitare
vehementer desideret, et propter pacem, et propter amoenitatem, et propter
aeternitatem, et propter Dei visionem? Nullus est ibi 0506A peregrinus, sed quicunque illuc venire merebuntur, securi in
propria patria manebunt, semper laeti, et semper satiati de visione Dei. Et
quanto plus aliquis hic Deo obediens fuerit, tanto ampliorem ab eo mercedem ibi
recipiet: quantoque amplius Deum amabit, tanto propius videbit quem cernere
cupit. CAPUT XV. De proprietatibus et affectionibus veteris hominis, ejusque
mortificatione et mutatione per Christum.38. Dies
hominis sicut umbra super terram, et nulla est mora: et tunc proprie nihil est,
cum stare videtur. Cur ergo thesaurizat in terra homo, cum sine dilatione
transeat, et illud quod colligitur, et ipse qui colligit? Et tu homo, quem
fructum exspectas in mundo, cujus fructus ruina est, cujus finis 0506B mors est? Utinam saperes, et intelligeres, ac novissima
prudenter provideres! Scio quemdam qui per annos plurimos tecum familiariter
vixit, ad mensam tuam sedit, cibum de manu tua sumpsit, in sinu tuo dormivit,
cum voluit tecum colloquium habuit: hic jure haereditario servus tuus est. Sed
quia ab ineunte aetate delicate nutristi eum, et virgae pepercisti, contumax
effectus est: levavit calcaneum suum super caput tuum, et te in servitutem
redegit, et tui crudeliter dominatur. 39. Sed fortasse dices:
Quis est hic? Vetus homo tuus, qui conculcat spiritum tuum, qui pro nihilo habet
terram desiderabilem, qui sola quae carnis sunt sapit. Homo iste a nativitate
caecus est, et 0506C surdus, et mutus; inveteratus dierum
malorum, rebellis virtuti et veritati, inimicus crucis Christi. Deridet
innocentem, et simpliciter transeuntem; ambulat in magnis et in mirabilibus
supra se. Arrogantia ejus est plus quam fortitudo ejus. Nullum reveretur. Dicit
in insipientia sua: Non est Deus. Tabescit bonis, et malis pascitur alienis.
Immundis cogitationibus pascitur; non fatigabitur in illis transgrediens usque
ad finem. Dispergit et dissipat propria, sicut prodigus; cupit et rapit aliena,
sicut avarus; turpitudinem et ignominiam congregat sibi; simulans et callidus
provocat iram Dei. Homo iste totus in peccatis natus est, et sic nutritus,
amicus iniquitatis, filius mortis, vas irae in contumeliam, aptus ad interitum.
Qui cum talis sit, enarrat justitias 0506D Dei, et assumit
testamentum ejus per os suum. Odit disciplinam, projicit dominum suum post
dorsum suum. Cum videt furem, currit cum eo, et cum adulteris portionem suam
ponit. Adversus filium matris suae ponit scandalum (Psal. XLIX,
16-20). Super terram etiam thesaurizat iram in die irae. Vult a te
haereditatem tuam tollere, et desuper terram auferre: et tu tantam injuriam non
vindicas, sed dissimulas, nec ei verbum durum loqueris, nec vultum iratum
ostendis, sed blandienti tibi arrides? Ludis cum 335
illusore: nescis quia Ismael est qui tecum ludit? (Gen. XXI, 9.)
Ludus iste non est pueritiae, nec simplicitatis, vel innocentiae; sed illusio
est animae, sed persecutio, sed mors. Jam te in foveam, quam fecit,
praecipitavit: 0507A jam effeminatus es, jam jugo miserrimae
servitutis pressus, sub pedibus ejus misere et viliter conculcaris. 40. O miser et miserabilis homo! quis te liberabit de vinculo
improperii hujus? Exsurgat Deus, et cadat armatus iste: cadat et conteratur
inimicus homo, contemptor Dei, cultor sui, amator mundi, servus diaboli. Quid
tibi videtur? Si recte sentis, mecum dices: Reus est mortis, crucifigatur. Noli
ergo dissimulare, noli differre, noli parcere; sed festinanter, audacter,
instanter crucifige hominem istum, sed cruce Christi, in qua est salus et vita:
ad quem si ex corde clamaveris, Crucifixus tuus audiet te, benigne respondens,
Hodie mecum eris in paradiso (Luc. XXIII,
43). O Christi pietas! o inopinata 0507B salus miseri! Tam
gratuita est et probata dilectio Dei, tam stupenda dulcedo, tam inopinata
dignatio, tam invicta mansuetudo, ut qui ad eum 0508A clamaverit,
exaudiat illum, quoniam misericors est. O quanta est misericordia Dei! quam
ineffabilis mutatio dexterae Excelsi! Heri eras in tenebris, hodie in splendore
lucis: heri in ore leonis, hodie in manu mediatoris: heri in porta inferni,
hodie in deliciis paradisi. Sed quid prosunt hae litterae admonitionis, nisi
deleas de libro conscientiae tuae litteras mortis? Quid prosunt haec scripta,
lecta et intellecta, nisi temetipsum legas et intelligas? Da ergo operam
internae lectioni, ut legas, inspicias, et cognoscas teipsum: legas ut diligas
Deum, ut pugnes et vincas mundum et omnem inimicum; quatenus labor convertatur
in requiem, luctus in gaudium, et post tenebras hujus vitae videas ortum
surgentis aurorae; videas etiam meridianum Solem justitiae, in quo 0508B sponsum cum sponsa prospicies, unum eumdemque Dominum gloriae,
qui vivit et regnat per infinita saecula. Amen.
|