1055 EJUSDEM NICOLAI SERMO IN FESTO S. NICOLAI MYRENSIS EPISCOPI.Homo quidam nobilis abiit in regionem longinquam
accipere sibi regnum (Luc. XIX, 12).1055B 718 1. Nicolaus iste meus,
imo et vester, electus ab utero, sanctus a puero, juvenum gloria, senum
reverentia, sacerdotum honor, pontificum splendor, conventum nostrum sua
laetificat festivitate. Hic est Nicolaus, cujus miracula per totam mundi
latitudinem diffunduntur; quem laudat orbis terrae, et qui habitant in eo. Tot
enim et tanta miracula cumulantur, ut omnes litteratorum argutiae vix ad
scribendum sufficiant, nos ad legendum. Et licet scholarium numerus in incude
rhetorica sub Quintiliani vel Ciceronis malleis, tenuissimas orationum laminas
extendat, superat tamen gloria confessoris vocem et mentem, linguam et
conscientiam. Crebescunt enim quotidie mirabilia, nec requiescit spiritus Dei,
ad memoriam militis sui, sua continuare 1055C miracula.
Glorificatur in mari, laudatur in terra: in omnibus periculis invocatur. Denique
qui descendunt mare in navibus, facientes operationes in aquis multis, ipsi
viderunt opera Domini, et Nicolai per Dominum mirabilia in profundo. Nonne post
memoriam Virginis singularis, tam dulcis pietas, vel pia dulcedo in cordibus
fidelium observatur <al. obversatur> ut in die
tribulationis nomen Nicolai teneatur in ore, requiescat in corde? Si
coruscationes fulgurant, et procellis detonantibus a supernis vindicta procedit,
Nicolaus in patronum assumitur, Nicolaus dulciter invocatur. Si tempestas
saeviens et crudelitas maris navigantibus intentantur, 719
Nicolaus flebiliter exoratur ut audiat; suppliciter invocatur ut veniat; ut
eruat misericorditer 1055D acclamatur. Si pulsamur incommodis,
vel offendiculis indolemus, statim sancti Confessoris nomen prosilit in os
nostrum, Nicolaus ingeminatur, patrocinium quaeritur Nicolai. 1056B 2. Ne putetis autem me declamatorie loqui, vel
venustate rhetorica verborum exaggerare splendorem; cum omnis mundus beneficia
sentiat confessoris, nec sit qui abscondat se ab amore ejus. In testimonium sunt
peregrinationes ad sanctum illius corpus a finibus terrae susceptae, ut
videantur quae per eum fiant miracula. Non solum autem Christianis, sed et
paganis in tantam reverentiam sancti nominis advolavit auctoritas, ut certatim
confluant ad laudandum et glorificandum nomen sanctum ejus. Praecipue sacerdotum
et clericorum turba tanta devotione circa cultum ejus afficitur, ut in toto orbe
terrarum undique convadant et concurrant, ad obsequendum tantae solemnitati.
Laetantur pueri, juvenes congratulantur, ornantur virgines, senes exhilarantur,
1056C et omnis aetas personaliter <al.
personanter> alludit. Unusquisque autem habet materiam gaudiorum, ut laudent
pueri puerum jejunantem; juvenes, juvenem liberantem; virgines, virginum
infamiam propulsantem; senes, senis inopiam redimentem. Juvenes et virgines,
senes cum junioribus laudent nomen ejus. 3. Sed nunc post actus
ejus, Graecorum excellentibus linguis insigniter diffamatos, quid audeat sermo
pauperculus balbutire? Verumtamen ne tergiversationes inducere videar
excusatorias, recurro ad evangelicam lectionem, et quod de communi accepi,
profero in commune. Ait enim: Homo quidam nobilis abiit in
regionem longinquam, accipere sibi regnum et reverti. Et ait servis suis:
Negotiamini dum 1056D venio. Secure negotiabor praecipiente
Domino meo, nec timebo Psalmistam dicentem: Quia non cognovi
negotiationem, introibo in potentias Domini (Psal. LXX, 16).
Non enim parvum mihi fiduciae robur praestat, 1057A quod ille
summus Imperator negotiator meus factus est, et negotium meum sine otio egit
quandiu fuit in terris, et pretiosarum mercium sarcinas portans ad Patrem, ipsi
vultui Dei, et quid emit, et quid redemit, et unde redemit, ostendit. Tu ergo
illo negotioso, otiosus esse disponis, et illo laborante quiescere? Ipse venit
negotiari in regionem longinquam; et tu ad regiones proximas ambulare contemnis?
Aggredere et ingredere regionem dissimilitudinis, videlicet mundum istum; et
vide quam frequentes ibi nundinae, quantae ibi germinent et regerminent
vanitates. Prorsus dissimilitudinis, quia regionem similitudinis, ubi ad
similitudinem Dei facti sumus, amisisse nos constat. Numquid non magna
dissimilitudo de paradiso ad infernum, de 1057B angelo ad
jumentum, de Deo ad diabolum? 4. Vade per forenses tumultus, et
hinc inde decertantes circumspice; et quantum colligo, in tribus causis vacat
omnis voluptas: alii divitiis, alii honoribus, alii gloriae innituntur. Curris
ad Indiam, Aethiopiam circuis, transis maria, et alium orbem tibi aperis
navigando, ut divitias congreges. Fugis patriam, ignoras filios, divelleris ab
uxore, et omnium necessitudinum oblitus, quaeris ut acquiras, acquiris ut
perdas, perdis ut doleas. Ascendis montes nive obsessos, et horribilem eorum
altitudinem tanquam plana quaeque perambulas. Faciem abyssi latentis non
reputas, latronum gladios, et vias insidiarum quasi planas pertransis,
oblitusque humanitatis tuae, nec fulminantem coeli faciem, nec aestus 1057C vel frigora magni pendis: thesaurizas, et ignoras cui congreges
ea. Nec deest plerumque potentia fortioris, qui detecta fronte capiat vel
rapiat, et una hora pauperem et humilem te faciat, quem divitem et sublimem
longa aetas provexerat. Filii hominum, usquequo gravi corde? utquid diligitis
vanitatem, et quaeritis mendacium? (Psal. IV, 3.) Audi et breviter
de honoribus. Ducem te constituere; et data est tibi facultas ut miser sis, et
amplius non quiescas. Cumulatur materia sollicitudinum, et inter aerumnas cor
ipsum exedentes, necesse est vultum induere gaudiorum. Nunquam in honore sine
dolore, in praelatione sine turbatione, in sublimitate sine vanitate quis esse
potest. Miseri, juxta philosophum 720 1057D mercedem miseriarum amamus, et ipsas exsecramur. Regum nobis
animos induimus, et quidquid nobis ex voluntate non respondet, statim evocat
iram: nec communis recogitatur humanitas. Et tunc est vermis arrodens qui
conscientiam jugiter torqueat, timor potentiae superioris. Haec est justissima
lex, ut sic vivas cum inferiore, quemadmodum superiorem vis vivere tecum. Audi
et de gloria. Si quaeris gloriam, omnibus invidiae semina praebuisti. Inflatus
es, et ventilatorio plenus spiritu disrumperis, nec attendis quot te sequantur,
sed quot praecedant. Conglomerantur omnes ad detrahendum tibi, ad maledicendum
linguas acuunt; et argutissimus es, si vel manum vel linguam invidorum possis
evadere. Ecce unde gloriosus esse volebas, inglorius 1058A esse
convinceris. Nullum enim inexorabilius persequitur multitudo, quam illum qui
sibi multitudinis arrogat principatum. Junge his tribus potentiam et voluptatem,
quae et ipsa tenui et perfunctorio gaudio rapiuntur; et videbis quia copia
pauper est, honor humilis, vilis gratia, potentia debilis, et laboriosa
voluptas: ut, juxta Apostolum, omnem intellectum in Christi obsequium redigamus
(II Cor. X, 5). Relege maximum illum latinorum philosophorum
(Senecam), et in illius verbis meam invenies sententiam. Contemne igitur haec
omnia contemptibilia; et de his omnibus fac sarcinam tuam, contemptum
mundi. 5. Decursa igitur hac regione, et, quod pretiosius est,
inde sublatus, transi ad secundam, quae est paradisus 1058B claustralis. Vere claustrum est paradisus. Hic prata virentia
Scripturarum, praeterfluens lacrymarum undositas, quam de purissimis affectibus
amor ille coelestis eliquat. Hic sunt arbores erectissimae, chori sanctorum,
nullaque est quae non multa gaudeat fructus ubertate. Hic est sublimis illa
mensa, in qua Deus est et cibans et cibus; munerans et munus, offerens et
oblatum, convivans et convivium. Hic aggestae sunt Omnipotentis divitiae: hic
refusa est gloria Angelorum. Putasne nullas hic esse nundinas, et otiari illos
qui habitant unius moris in domo? Videas hunc sacris lectionibus intendentem,
illum incumbentem orationibus: hunc pro suis excessibus lacrymantem, illum in
Dei laudibus exsultantem: hunc vigilantem, jejunantem illum; et officio 1058C pietatis sibi invicem invidere. Nocte consurgunt ad confitendum
ei, vespere et mane et meridie narrant et annuntiant laudem ejus: et omnis
illorum sedulitas in orbem divini rotatur obsequii. Curre ergo per omnes, curre
per singulos, et de universis et singulis fac sarcinam tuam, formam
vivendi. 6. Relicto ergo mundo, et modo vivendi suscepto,
transi ad tertiam, quae est regio expiationis. In hac benignus Pater examinat
filios rubiginosos, sicut examinatur argentum; ducit per ignem et aquam ut
educat in refrigerium. Triae sunt distinctiones locorum, quas pro diversitate
meritorum animae sortiuntur. Ad coelum namque statim evolant, qui domicilio 1058D corporis usi sunt tanquam carcere, qui defaecatam puramque
substantiam utriusque hominis servaverunt. E contrario, qui fecerunt usque ad
mortem quae digna sunt morte, locis gehennalibus sine misericordia deputantur.
Qui vero neutrum sunt, sed sunt inter utrumque; qui mortalia quidem commiserunt,
sed circa mortem poenituerunt, poenitentiam non explentes, indigni ut statim
gaudeant, nec digni ut semper ardeant, loca purgatoria sortiuntur: in quibus
flagellantur, sed non ad insipientiam sibi, ut extorti transferantur ad regnum.
Pro his qui in coelo sunt non est orandum; quia eos, non pro eis orare debemus.
Pro his qui in inferno sunt suspendendae sunt preces; quibus clausa est janua
misericordiae, et totius spes interclusa salutis. Pro illis 1059A tantum vigilandum est in orationibus et subveniendum sacrificio
singulari, qui in locis purgatoriis emundantur; ut benignus Pater poenitentiam
eorum in satisfactionem, et hanc in glorificationem cito convertat. Curre iterum
per istos intuitu pietatis, et fac sarcinam tuam, affectum compatiendi. 7. Quarta est regio gehennalis: regio dura, extimescenda; terra
afflictionis et oblivionis, terra miseriarum et tenebrarum, terra turbinis et
caliginis, terra maledictionis et mortalitatis, terra sitis et famis, terra
combustionis 721 et frigoris, in qua nullus ordo, sed
sempiternus horror inhabitat. Totus tremo atque horreo ad memoriam regionis
istius, et concussa sunt omnia ossa mea. Illic est ignis qui non succenditur;
vermis qui non moritur; frigus horiendum. 1059B Ibi fetor
intolerabilis exoritur, percutientes mallei resonant incessanter, obfusae
tenebrae cumulatius indensantur. Illic confusio peccatorum, horribiles facies
daemonum, inextricabilium vinculorum fertilis multitudo. Ibi fletus et stridor
dentium, planctus et gemitus; et alternantia mala impios sine pietate
discerpunt. Nihil sic valet ad exstirpandas voluptatum radices, quam istorum
memoria, et recordatio vulnerum Domini mei, qui stetit ante judicem, qui alapas
accepit, qui flagellatus et consputus est; qui coronatus spinis, qui colaphis
caesus, qui suspensus in ligno, cui pendenti insultatum est; qui mortuus in
cruce, qui lancea percussus, qui sepultus; qui resurrexit, qui ascendit ad
coelos, qui fecit nos regnum et sacerdotes Deo et Patri. Curre per has
tumultuantes nundinas, ut vivus descendas 1060A in infernum; et
fac sarcinam tuam, odium peccati. 8. Quinta regio est paradisus
supercoelestis; regio beata et gloriosa, plena voluptatis et gratiae, suavitatis
et laetitiae, benignitatis et gloriae. Ibi requies a labore, jucunditas de
novitate, de aeternitate securitas. Illic omnes vivunt, nullus moritur, omnes
exsultant in voce exsultationis. Intraverat David in sanctuarium ejus, et mente
excesserat Deo: nec tamen aliquid aliud potuit asportare, nisi, quia gloriosa dicta sunt de te, civitas Dei (Psal. LXXXVI,
3); et illud, Beati qui habitant in domo tua, Domine;
in saecula saeculorum laudabunt te (Psal. LXXXIII, 5). Nescio
quid magnum promittitur, videre Deum, et laudare. Laetatus sum et ego in his
quae dicta sunt 1060B mihi, in domum Domini ibimus (Psal.
CXXI, 1). Jam stamus in atriis Jerusalem; jam de vestibulo magnae
civitatis gaudia somniamus <al. seminamus>. Curre igitur
et per regionem istam; et fac sarcinam tuam, amorem Dei. 9.
Negotiamini ergo donec veniat homo ille nobilis, qui abiit in longinquam
regionem, accipere regnum et reverti. Revertetur plane, et tunc cum usuris
exiget pecuniam quam tradidit nobis. Nihil perdit, nihil obliviscitur, nihil
impunitum relinquit. 10. Supplicemus igitur confessori, ut
Redemptori nostro, amico suo, pro nobis hodie supplicare dignetur, qui est Deus
benedictus in saecula. Amen.
|