1117 SERMO DE DUODECIM PORTIS JERUSALEM. Hic
Sermo in manuscripto Carthusiae Coloniensis (ex quo eum eruit Horstius) praefert
nomen S. Bernardi abbatis, cui tamen non videtur tribuendus.1117C 1. Contendite intrare per
angustam portam, quia arcta et angusta est porta quae ducit ad vitam
(Luc. XIII, 24; Matth. VII, 13, 14) O quam terribiliter et
salubriter vox ista summae Veritatis tardos et tepidos viatores, pusillanimes et
desides ascensores terruit, quae ipsis etiam perfectissimis discipulis libero
volatu coelestem Jerusalem intraturis contentionem, portae singularitatem,
ingressus difficultatem, electorum paucitatem interposuit! Arcta est, inquit, via, quae ducit ad
vitam. Arcta est siquidem in peccatorum ablutione, sed multo arctior in
carnis animaeque separatione: arctissima vero in extrema Judicis examinatione.
Attamen benedictus Deus 761 et Pater Domini nostri Jesu
Christi, pater misericordiarum, et Deus totius consolationis (II Cor. I,
3; 1117D Ephes. I, 3; I Petr. I, 3), qui terrori
consolationem miscuit, ne desperaremus, angustiae latitudinem opposuit; ut
praesumamus, praesumendo curramus, currendo praeveniamus. Nam alibi ipse Dominus
ait: Dico vobis, multi ab oriente et occidente venient, et
recumbent cum Abraham, et Isaac et Jacob in regno coelorum (Matth.
VIII, 11). Propheta quoque et praeco veritatis, homo secundum cor Dei,
David dicit: Dicant qui redempti sunt a Domino, quos redemit
de manu inimici, et de regionibus congregavit eos; a solis ortu et occasu, ab
aquilone et mari (Psal. CVI, 6, 7); per solis ortum nobis
designans 1118C innocentiam; per meridiem, justitiam; pe
occidentem, poenitentiam; per aquilonem, misericordiam. 2. Ab
oriente, id est per portam innocentiae Innocentes sunt ingressi; qui ante
scientes mori quam loqui, pro Domino sunt trucidati. Per hanc portam
ingrediuntur parvuli, per Baptismum renati: qui Sacramento regenerationis
accepto, si mox, aut paulo post a corpore solvuntur, procul dubio in coelestem
Jerusalem per portam innocentiae ingrediuntur. A meridie, id est per portam
justitiae, Apostoli et martyres sunt ingressi. Et recte perfecti omnes meridiei
comparantur, quia et ibi morosior est statio solis, et ferventior ardor caloris,
et copiosior splendor lucis. Sol justitiae in ipsis non occidit, nec 1118D tepescit; sed invalescit et incalescit, sicut scriptum est: Sapiens sicut sol permanet: stultus ut luna mutatur
(Eccli. XXVII, 12). Porro splendor operis, fervor dilectionis
quantus in ipsis fuit sanctis elucescit, nec tam indiget expositione quam
imitatione. Ab occidente, id est per portam poenitentiae, Maria Magdalena est
ingressa, quae merito peccatorum suorum ante fuerat habitatio daemonum: sed
respectu divinae gratiae postmodum compuncta, flendo et poenitendo,
Salvatoremque suum singulari amore colendo, facta est sancti Spiritus templum.
Per hanc etiam portam ingrediuntur poenitentes, qui quasi in 1119A occiduis partibus conversantes, et de interioribus tenebris ad
terram tenebrosam et opertam mortis caligine properantes; cum a Sole justitiae
illustrantur, si omnibus pompis Satanae, et operibus tenebrarum perfecte
abrenuntiant, in supernam Jerusalem per portam poenitentiae intrant, Ab
aquilone, id est per portam misericordiae, ingressus est latro ille evangelicus,
qui de profundo iniquitatis et ignorantiae, sola Dei bonitate eductus in ipso
mortis articulo, ab ore putei gehennae in deliciosam paradisi amoenitatem est
reductus. Per hanc portam ingrediuntur forsitan et illi, qui per totam vitam
suam flagitiis et iniquitatibus servientes, cum morti pro suis sceleribus
addicuntur, si plenam satisfactionem de malorum suorum perpetratione per veram
cordis 1119B contritionem offerunt Deo, in coelestem Jerusalem
per portam misericordiae quandoque intraturi sunt. Scriptum est enim: Quacunque
hora peccator ingemuerit, salvus erit (Ezech. XVIII); et alibi: Ubi
te invenero, ibi te judicabo (Eccle. XI, 3): iterum: Sacrificium Deo spiritus contribulatus, cor contritum et
humiliatum, Deus, non despicies (Psal. L, 19). Restat ergo
videndum, istae quatuor quam contrariae et quam oppositae sibi inveniantur:
videlicet innocentia poenitentiae, justitia, misericordia; et e converso. Nam
qui innocens est, non quaerit poenitentiam: et qui poenitens est, non habet
innocentiam. Similiter qui justus est, non advocat misericordiam: et qui miser
est, non possidet justitiam. 1119C 3. Jam vero
considerandum nobis est, et delectabiliter recolendum, quid Joannes apostolus,
Christi familiaris, amicus inter caeteros dilectus, et mysteriis coelestibus
ultra omnes imbutus, de hac gloriosa et aeterna civitate dicat. Ab oriente, inquit, ejus portae tres, et a
meridie portae tres, et ab occidente portae tres, et ab aquilone portae
tres (Apoc. XXI, 13). Orientalis plaga tres portas habere
describitur. Innocentia tripartita esse dignoscitur. Est enim innocentia
secundum potestatem, et est innocentia secundum aetatem, et est innocentia
secundum voluntatem. Potestativam innocentiam Christus habuit, qui solus
veraciter dicere potuit: Venit enim princeps mundi hujus, et
in me non habet quidquam 1119D (Joan. XIV, 30);
et de quo scriptum est: Qui peccatum non fecit, nec inventus
est dolus in ore ejus (I Petr. II, 22; Isai. LIII, 9.)
Peccatum quippe 762 nec contraxit, nec commisit: quia et illa
ejus nativitas quae de Patre Deo ante saecula genitus est Deus, est ineffabilis;
et illa nihilominus, qua de Matre Virgine in fine temporum natus est homo, est
incomprehensibilis: ejus quoque vita, qua in mundo conversatus est, exstitit
singularis. Potestativa innocentia, id est prima innocentiae porta, caeteris est
clausa, sed soli Christo aperta; testante Ezechiele propheta: Porta, inquit, orientalis omnibus
claudetur; solus enim princeps ingredietur et egredietur per 1120A eam (Ezech. XLIV, 1-4). Innocentiam secundum
aetatem illi possident, qui tam per imbecillitatem corporis, quam per
indiscretam simplicitatem cordis malum perpetrare nesciunt, nec possunt.
Innocentia secundum voluntatem illorum est, qui etsi in levibus quibusdam
peccatis (sine quibus haec vita, aut vix aut nullatenus transigi potest)
aliquando delinquunt, innocentiae tamen puritatem in bona voluntate conservant.
Prima igitur innocentia est malum facere non posse: altera, malum facere
nescire: ultima, facere malum nolle. 4. Sequitur: Et a meridie portae tres. Meridiana porta, per quam
designatur justitia, tres portas habet: quare et ipsa justitia tripartita est.
Est enim justitia secundum debitum, et est justitia secundum 1120B meritum, et est justitia secundum propositum. Justitia secundum
debitum est omnium fidelium, maxime monachorum; quia de die in diem satagunt
reddere vota, quae distinxerunt labia sua, prophetae consilium sequentes qui
dicit; Vovete et reddite Domino Deo vestro (Psal.
LXXV, 12). Justitia secundum meritum illorum est, qui pene illicita nulla
committunt, nec tamen licitis uti volunt; sed ea quae retro sunt obliviscentes
et ad anteriora sese extendentes, per sancta desideria indefessis fidei
passibus, quotidianisque profectibus, ad perfectionis culmen ascendunt. Revera
hi tales tam feliciter quam fiducialiter dicere possunt: Aperite mihi portas justitiae, ingressus in eas confitebor Domino:
haec porta Domini; non innocentes, non miseri, non poenitentes, sed 1120C justi intrabunt in eam (Psal.
CXVII, 19, 20); et illud: Bonum certamen certavi,
cursum consummavi, fidem servavi: de reliquo reposita est mihi corona
justitiae (II Tim. IV, 7, 8). Justitiam secundum propositum
illi retinent, qui quamvis superfluis cogitationibus affligantur, et
illecebrosis cupiditatibus abstrahantur; dum tamen peccato pro viribus resistere
curant, suique propositi vigorem inviolabili tenore conservant, dum cuncta
adversantia evenire pro suis meritis sibi humiliter confitentur omnia sibi in
bonum cooperari creduntur. De talibus enim scriptum est: Scimus quoniam diligentibus Deum omnia cooperantur in bonum, his
qui secundum propositum vocati sunt sancti (Rom. VIII,
28). 1120D 5. Sequitur: Et ab occidente portae tres. Occidentalis plaga, per quam
designatur poenitentia, tres portas habere scribitur, quia poenitentia
tripartita esse dignoscitur. Est enim poenitentia gratuita; et est poenitentia
spontanea; et est poenitentia coactitia. Poenitentiam gratuitam Joannes Baptista
et plus quam propheta exhibuit: qui a Propheta praenuntiatus, ab archangelo
Gabriele promissus et a Spiritu sancto in utero sanctificatus, cunctisque
mortalibus, qui ante eum fuerant, veridica Salvatoris voce est praelatus. Hic
talis et tantus cum esset, sicut de Justo legitur, plus appetiit mala mundi perpeti quam
laudes: malens pro Deo fatigari laboribus, 1121A quam vitae hujus
blandimentis perfrui, et soli Deo vacare cupiens, relicta domo rebusque patris,
desertum petiit, et pene admirabilem poenitentiae formam posteris sequendam
proprio exemplo reliquit. Haec poenitentia idcirco gratuita vocatur, quia gratis
suffertur, imo offertur; quia poenitentiae regula est, ut qui illicita nulla
commisit, licitis utatur ut sibi placuerit. Spontaneam poenitentiam illi habent,
qui post commissa peccata, post perpetrata flagitia, cum a Sole justitiae
illustrantur, jam non ex necessitate, sed ex voluntate sua Domino confitentur:
voluntaria solertia caventes, ut non regnet peccatum in eorum mortali corpore,
sed regnet justitia: et qui prius exhibuerant sua membra servire immunditiae et
iniquitati ad iniquitatem, nunc exhibent ea servire 1121B justitiae in sanctificationem; et qui filii noctis erant dum
opera tenebrarum sectabantur, per dignos fructus poenitentiae, filii lucis 763 efficiuntur. Coactitia poenitentia est tepidorum, et mei
similium: qui nullo igne charitatis accensi, nullo fervore devotionis animati,
spiritum libertatis nondum sequuntur; sed in corpore consuetae pusillanimitatis
sese versantes, spiritu servitutis iterum deprimuntur, et ad explendum
regularium observantiarum debitum modum vix praelatorum severitate compelluntur.
Nullatenus tamen de talibus desperandum est; quia si susceptum semel christianae
servitutis jugum patienti perseverantia ferant, in patientia sua possidentes
animas suas, in coelestem Jerusalem per portam poenitentiae intrant. 1121C 6. Sequitur: Et ab aquilone
portae tres. Aquilonaris plaga, per quam designatur misericordia, tres
portas habet: quarum una est exterior, altera interior, tertia posterior, id
est, ultima. Exterior est in eleemosynarum distributione: quia mundi hujus
amatores Christum duntaxat in fundamento habentes, quamvis rerum temporalium
lucris toto mentis desiderio inserviant, et per omnia carnis suae voluptatibus
1122A obedire non timeant, hora mortis instante, dum peccatorum
suorum respectu, et sempiternae ultionis metu introrsum concutiuntur; quae
injuste acquisierant, et illicite possederant, pro salute animarum suarum egenis
et pauperibus Deoque famulantibus erogant. Credendum est itaque eos qui ejusmodi
sunt, sanctae Ecclesiae suffragiis, atque etiam fidelium beneficiis multum
juvari, dum ab eis recipiunt opem intercessionis, quos secundum Domini
praeceptum sibi fecerant amicos de mammona iniquitatis, ut ab eis reciperent
aeterna, quibus largiti sunt temporalia. Interior porta dicitur oris confessio:
quia hoc habet fides catholica et pietas christiana, quoniam peccatorum quisque,
quamlibet immundus, quamlibet sit sceleratus, si instante mortis 1122B periculo per veram confessionem emundatur, poenas aeterni
incendii nullatenus est intraturus; quia si omnia in confessione lavantur,
profecto confitentes a regno misericordiae non excluduntur. Dicit enim propheta:
Delictum meum cognitum tibi feci, et injustitiam meam non
abscondi. Dixi: Confitebor adversum me injustitiam meam Domino, et tu remisisti
impietatem peccati mei (Psal. XXXI, 5). Posterior
misericordiae porta vocatur contritio cordis; quia cum respectu summae
clementiae cor peccatoris compungitur, oculis divinae pietatis quasi sacrificium
vespertinum offertur. Ille quoque, cujus natura pietas, cujus opus misericordia
est, multos de talibus salvare creditur. Haec porta idcirco posterior
appellatur, quia post omnes alias succurrere probatur. 1122C Nam
si largitio elemosynarum non adsit, et oris confessio desit; Deus tamen qui
absconditorum est cognitor, cor contritum et humiliatum non spernit, sed
spiritus humiliati sacrificium quandoque libens suscipit, juxta quod sancti
Spiritus organum ait: In quacunque hora ingemuerit peccator, salvus erit
(Ezech. XVIII).
|