1127 SERMO In verba Evangelii: «Ecce nos reliquimus
omnis.» (Matth. XIX, 27.) NOTA.Bernardo
ascribitur ad calcem cujusdam codicis editi Coloniae Agrippine, anno 1577, in
quo quatuor Regulae in Ecclesia receptissimae continentur, cum commentariis
Turrecrematae et Smaragdi in Regulam S. P. Benedicti. 1127D 1. Ecce nos reliquimus omnia
et secuti sumus te. Verae conversionis exemplum nobis hoc proponitur 1128D admirandum et imitandum. Necesse est enim ut verae professor
religionis omnia relinquat, et Christum 1129A sequatur. Et quidem
beatus qui sic relinquit omnia, ut eum sequatur in quo sunt omnia. His qui
volunt Christum expedita sequi mente, tria impedimenta sunt deserenda; videlicet
avaritia, superbia, luxuria: avaritia mundi, superbia cordis, luxuria carnis.
Haec esse praecipue relinquenda exemplo suo nos edocet Petrus. Reliquit namque
retia, navim et conjugium. Rete, quod pisces aggregat et concludit, cupiditatem
designat, qua indecenter distentus homo, domum ad domum jungit, agrum agro
copulat. Navis quae superfertur undis, superbiam denotat, qua homo se caeteris
praefert. Uxor exprimit carnalem voluptatem. Haec tria juncta, homini se ipsum
auferunt. Per avaritiam extra se vagatur, per superbiam supra se levatur, per
luxuriam intra se foedatur. 1129B Vagatur sollicitudine, levatur
sui aestimatione, foedatur immunditiae delectatione. Extra timet, supra tumet,
intra fetet. Timet acquisita minui; timet quae desiderat, non posse adipisci;
tumet inferiores despiciens, paribus se praeferens, superioribus se coaequans.
Fetet cogitatione, fetet actione, fetet consuetudine. Avaritia hominem alienat a
proximo, superbia a Deo, luxuria projicit a se ipso. 2. His
tribus vitiis intenti et detenti tres illi miserrimi, de quibus loquitur
evangelista, ad coenam Patrisfamilias venire recusarunt (Luc. XIV).
Primus, ut boves probaret: secundus, ut villam emptam videret: tertius, ut
uxorem duceret. Probatio boum, cultus terrenorum: villa emitur, cum dominandi
facultas appetitur: uxorem ducit, qui carnis desideriis 1129C satisfacit. Tales nisi conversi fuerint, nec ad coenam
Patrisfamilias venire, nec Christum sequi possunt. Primus enim citra Jordanem
remoratur: secundus transmigrat ad aquilonem: tertius natat in flumine
Babylonis. Cum caeterae tribus in terram promissionis ingrederentur, Ruben et
Gad et dimidia tribus Manasse habentes pecora multa, citra Jordanem remanserunt
(Jos. XXII); illos praefigurantes, qui more pecorum terrenis
intenti coelestia spernunt. Jordanis descensus dicitur.
Descensus alius bonus, et alius malus. Malus est de quo dicit Isaias: In Aegyptum descendit populus meus (Isa. LII,
4); et in Evangelio: Homo quidam descendebat ab
Jerusalem in Jericho (Luc. X, 30). Bonus descensus 1129D aliquando fit per humilitatem, plerumque per compassionem. Per
humilitatem sicut per Rebeccam factus est, quae videns Isaac, de camelo
descendit (Gen. XXIV, 64), illam designans vel aperte perhibens
humilitatis subjectionem, quam debet sponsa sponso, Ecclesia Christo, anima Deo.
Fit descensus per compassionem, sicut in Symbolo fidei habemus, quod Christus
«propter nostram salutem descendit de coelis.» Juxta moralem sensum, per
Jordanem possumus intelligere descensum misericordiae, qua ductus homo
compatitur proximo. 3. Sciendum vero quod alius citra Jordanem,
alius intra, alius supra. Qui nulli et cui nullus compatitur, citra est; qui
alterius et cui alter miseretur, intra est; qui aliis compatitur et nullius eget
1130A compassione, supra est. Citra, diabolus, intra, homo;
supra, Deus. Avarus itaque quia nescit misereri, ac per hoc nec misericordiam
consequi, citra est: judicium enim sine misericordia fiet illi qui non fecit
misericordiam (Jac. II, 13). 769 4. Deinde sequitur quod superbus transmigrat ad aquilonem. Ut
sancti doctores perhibent, aquilo significat superbiae tumorem. Sicut enim ab aquilone panditur omne malum (Jer. I, 14 et IV,
6), sic initium omnis peccati superbia
(Eccli. X, 15). Et item, in ipsa sumpsit initium omnis perditio.
Inde est quod angelus apostata dicit in corde suo: Sedebo in
monte testamenti, in lateribus aquilonis (Isa. XIV, 13).
Superbus itaque transmigrat ad aquilonem, quia superbiens recedit a Deo, qui
superbis 1130B resistit; et sequitur diabolum, qui est rex super
omnes filios superbiae. 5. Deinde sequitur quod lubricus natat
in flumine Babylonis. Flumen Babylonis est fluxus libidinis. In hoc flumine
natat, qui libidinis delectatione raptus, in ea per consuetudinem volutatur.
Haec tria vitia hominibus diabolus suggerit. Diabolus per avaritiam hominem
occupat, quia qui volunt divites fieri, incidunt in tentationem et in laqueum
diaboli (I Tim. VI, 9). Inde legitur quod Judas cum veneno
avaritiae inebriatus Christum Judaeis traditurus esset, accepta ab eis pecunia,
tunc introivit in illum Satanas (Joan. XIII). Avaritia largitatem
excludit, pietatem nescit, misericordiam detestatur. Superbia solium est
iniquitatis, vitium hominis, perditio 1130C diaboli. Superbia
odibilis Deo, angelis invisa, hominibus intolerabilis. Superbia origo peccati,
mater discordiae, et concordiae noverca: superbia vitiorum subsidium, succidium
virtutum. Sic per superbiam diabolus in hominem regnat, per luxuriam in eo
pausat; quia, sicut legimus, dormit in locis humentibus (Job XL,
16), id est in cordibus luxuriae subditis. Luxuria carnem dissolvit,
mentem afficit, et totum hominem in luctum convertit. Luxuria stercus
immunditiarum, vitiorum spurcitia, faex voluptatum. 6. Si
placet, consideremus adhuc attentius, quam viliter homo per tria praefata vitia
tractetur. Per avaritiam enim caecatur, per superbiam pendet, per 1130D luxuriam putrescit. Per avaritiam caecatur, ut legimus. Cum enim
praedictus Judas avaritia ductus Dominum traditurus a collegio discipulorum
exisset, interiorem ejus caecitatem volens ostendere dixit evangelista: Erat autem nox (Joan. XIII, 30). Per avaritiam
caecatur homo, per superbiam pendet, quia, dum se aliis ditiorem attendit, non
attendens aequalitatem conditionis, sed gloriam, in multitudine divitiarum,
interna cogitatione super caeteros extollitur. Inde legimus quod duae mulieres,
quas beatus Gregorius dicit superbiam et inanem gloriam, inter coelum et terram
amphoram, quae designat avaritiam, levaverunt (Zach. V, 9). Quod
nisi fieret, nequaquam dixisset Apostolus: Praecipue divitibus
hujus saeculi non superbe sapere, nec sperare in incerto 1131A divitiarum (I Tim. VI, 17). Per superbiam
suspensus homo in luxuriam resolvitur, quia, dum se ditiorem caeteris videt, ac
per hoc in equuleo superbiae suspensus est, ubi nec Deum timet, nec hominem
veretur, sicut equus et mulus quibus non est intellectus, stabulum voluptatis
ingreditur, et in stercore suae conditionis jacens computrescit. Unde dicitur:
Computruerunt jumenta in stercore suo (Joel. I,
17). Adhuc nihilominus duae mulieres inter coelum et terram, elevatam
deferebant <suppl. amphoram>, ut aedificarent ei domum
Sennaar, id est in fetore. 7. Haec attendentes, dilectissimi,
Creatori laudes referamus, cujus ope et gratia haec reliquisse videmur.
Testantur hoc via paupertatis quam intravimus, 1132A habitus
humilitatis quem recepimus, observantia munditiae quam devovimus. Viam
paupertatis ingredientes, a nobis avaritiam deposuimus: humilitatis habitum
suscipientes, superbiam deposuimus: munditiam voventes, luxuriam deposuimus.
Sciamus itaque, quia sicut in illis quae reliquimus, totius honestatis est
ruina; sic in istis ad quae transimus, totius honestatis summa consistit.
Religio namque humilitate fundatur, paupertate conservatur, munditia decoratur.
Omnis affectio vilis est in amore pecuniae. Anima pecuniae avida, etiam pro
exiguo perire non metuit: nullumque in corde illius remanet justitiae vestigium,
in quo avaritia suum fixit habitaculum.
|