0917 S. BERNARDI ABBATIS DE LAUDE NOVAE MILITIAE AD MILITES TEMPLI
LIBER. 541 ADMONITIO IN OPUSCULUM VI.1. Liber subjectus in codicibus antiquis hunc praefert titulum,
«Incipit prologus sancti Bernardi abbatis in libello ad Milites Templi:» et post
prologum, «Incipiunt capitula de laude novae Militiae:» quae omnino sunt
tredecim, ut in editis nostris, ubi titulos ex mente auctoris retinuimus. Liber
iste a Gaufrido in libro tertio de Vita Bernardi, capite octavo, «Exhortatorius
sermo ad Milites Templi» vocatur. «Quam vero fidelis,» inquit, «cujuslibet piae
conversationis commendator exstiterit et adjutor, exhortatorius ad Milites
Templi Sermo declarat.» Ita ergo hujusce libri titulus institui potest: «Liber
ad Milites Templi, de laude novae Militiae.» 2. «Hugoni» tamen
«militi Christi et magistro Militiae Christi» inscriptus est prologus: sed
perinde est Magistro Militiae, atque omnibus Militibus librum nuncupasse. Dicti
sunt Fratres Templi ex eo, quod concessu Balduini regis juxta Templum Domini
primo consederint, teste Guillelmo archiepiscopo Tyrensi in libro duodecimo,
capite septimo, ubi eorum originem describit ad annum 1118. «Eodem anno,»
inquit, «quidam nobiles viri de equestri ordine, Deo devoti, religiosi, et
timentes Deum, in manu domini patriarchae Christi servitio se mancipantes, more
canonicorum regularium, in castitate, et obedientia, et sine proprio, velle
perpetuo vivere professi sunt. Inter quos primi et praecipui fuerunt viri
venerabiles, Hugo de Paganis, et Gaufredus de Sancto-Aldemaro: quibus quoniam
neque ecclesia erat, neque certum habebant domicilium, Rex in palatio, quod
secus Templum Domini ad australem habet partem, eis ad tempus concessit
habitaculum. Prima autem eorum professio, quodque eis a domino patriarcha et
aliis episcopis in remissionem peccatorum injunctum est, ut vias et itinera,
maxime ad salutem peregrinorum, contra latronum et incursantium insidias, pro
viribus conservarent.» Haec de Militum Templi origine, quibus primus Magister
praefectus est praedictus Hugo de Paganis, quem idem Guillelmus Tyrensis
magistrum militiae Templi primum vo cat in libri decimi tertii capite vigesimo
sexto. «Hugoni sanctae militiae Priori» inscripta est Guigonis Carthusiae
praepositi epistola secunda. Iste est Hugo, cui Bernardus sequentem librum
nuncupavit, distinguendus utique ab altero Hugone, qui ex comite Campaniae miles
Templi factus est, testante Bernardi epistola trigesima prima ipsi directa.
Porro Hugoni de Paganis primo militiae Magistro successit «miles eximius et in
armis strenuus, nobilis carne et moribus, dominus Robertus, cognomine Burgundio,
natione Aquitanicus,» et quidem sub annum 1136, ut colligitur ex Guillelmo
Tyrensi in libri decimi quinti capite sexto, qui item de eodem agit initio libri
decimi septimi. Roberto suffectus videtur Ebrardus, cui Petrus Venerabilis
scribit epistolam, quae est libri sexti epistola vigesima sexta. 542 3. Quo anno scriptus sit iste liber, non
facile dixerim. Id factum constat Ordine jam plurimum aucto, et militum numero
multiplicato. Bernardi verba hoc probant n. 10: «Haec Jerosolymis actitantur, et
orbis excitatur. Audiunt insulae, et attendunt populi de longe, et ebulliunt ab
Oriente et Occidente . . . Quodque cernitur jucundius, et agitur commodius,
paucos admodum in tanta multitudine hominum illo confluere videas, nisi utique
sceleratos,» etc. Atqui ante consilium Trecense, id est ante annum 1127, novem
tantum erant ejus instituti Milites, ut ex Guillelmo mox videbimus. Vix ergo
ante annum 1132, hic liber compositus dici potest, sed tamen ante annum 1136,
quo fere anno Robertus magister Hugoni successit. 4.
Templariorum Regulam ex codice Victorino typis mandavit Miraeus, eamque Chronico
Cisterciensi 0919 inseruit, «utpote a sancto Bernardo,» inquit,
«abbate Clarae-Vallensi, ut ex prologo patet, dictatam.» Regula haec totidem
capitulis, quot Regula sancti Benedicti, ex qua magna ex parte de verbo sumpta
est, constat, id est capitulis septuaginta duobus. Sic vero inscribitur ante
prologum: Regula pauperum commilitonum Christi Templique Salomonici.» Manricus
ad annum 1128, cap. 2, hanc Regulam Bernardo auctori cum Miraeo tribuit, ad
idque probandum duo loca adduxit ex prologo. Primus locus sic habet: «Sane autem
prorsus licet nostri dictaminis auctoritatem permaximus numerus religiosorum
Patrum, qui in illo concilio divina admonitione convenerunt, commendat; non
debemus silenter transire, quibus videntibus et veras sententias proferentibus,
ego Joannes Michaelensis praesentis paginae, jussu concilii ac venerabilis
abbatis Clarae-Vallensis, cui creditum ac debitum hoc erat, humilis scriba esse
divina gratia merui.» Verum haec verba non significant ullam Regulam a Bernardo
pro Templariis fuisse compositam: sed eum in Joannem Michaelensem rejecisse
impositum sibi scribae officium. Neque quidquam amplius conficitur ex
sequentibus verbis, quae post enumerationem Patrum Trecensis concilii hoc modo
referuntur: «Ipse vero magister militiae, Hugo nomine, revera non defuit, et
quosdam de fratribus suis secum habuit, verbi gratia F. Godefridum F. Rovallum,
F. Gaufridum Bisol, F. Paganum de Monte-Desiderii, Archembaudum de
Sancto-Aniano. Iste vero magister Hugo cum istis discipulis modum et
observantiam exiguae inchoationis sui militaris Ordinis, qui ab illo qui dicit,
Ego principium qui et loquor vobis, sumpsit exordium,
juxta memoriae suae notitiam supra nominatis Patribus intimavit. Placuit itaque
concilio, ut consilium ibi lima et consideratione divinarum Scripturarum
diligenter examinatum, tamen cum providentia Papae Romanorum ac Patriarchae
Jerosolymitarum, necnon etiam assensu capituli pauperum commilitonum templi quod
est in Jerusalem, scripto commendaretur, et inenodabiliter servaretur.» Quibus
verbis in tantum a Patribus sancitum fuisse intelligimus, ut Militibus Regula ex
eorum consensu, consultis Romano Pontifice et Patriarcha Jerosolymitano,
praescriberetur: sed Bernardus ejus auctor 543 nequaquam
asseritur. Quinimo Albericus Ordinis Cisterciensis eisdem Militibus Regulam
sancti Augustini impositam scribit. Unde in Monastico Anglicano ad Ordinem
sancti Augustini revocantur. Permirum esset, si Albericus Trium-Fontium haud
longe a Clara-Valle monachus Cisterciensis, hanc Bernardi Regulam ignorasset, et
pro illa Militibus, qui ejus tempore supererant, aliam tribuisset. Guillelmus
Tyrensis episcopus in jam dicti libri duodecimi capite septimo tradit, eisdem
Militibus, qui ante concilium Trecense «nonnisi novem erant, de mandato domini
Honorii papae et domini Stephani Jerosolymitani patriarchae, fuisse institutam
Regulam, et album habitum assignatum,» cum antea vulgari usi essent. «Postmodum
vero tempore domini Eugenii papae, ut dicitur, cruces de panno rubeo mantellis
suis coeperunt assuere,» tam equites, «quam eorum Fratres qui dicuntur
Servientes. Quorum res adeo crevit in immensum, ut hodie,» inquit Guillelmus,
«trecentos plus minusve in conventu habeant equites, albis chlamydibus indutos,
exceptis Fratribus.» Ex his postremis verbis conjicimus, Regulam illam, quae
Bernardo auctori tribuitur, nonnisi post Guillelmum Tyrensem scriptam fuisse:
quandoquidem in capite vigesimo primo notantur quidam «pseudofratres ex
Ultramontanis partibus, mentientes se esse de Templo;» et quaedam apud ipsos
Milites «sine discretione ac consilio communis capituli succrevisse penitus
amputanda» arguuntur, nempe quod «habebant olim famuli et armigeri alba
vestimenta, unde veniebant damna importabilia,» Nullum vero capitulum generale
Templariorum fuit ante concilium Trecense: nullus antea peculiaris Militum
habitus, sed vulgaris. Albus eis concessus est a Patribus concilii, exceptis
Servientibus. Plane vel ex his solis verbis intelligitur, hoc saltem capitulum
longe post tempus concilii fuisse adscriptum. Capitulum septimum «standum
divinum officium audiri» non solum non laudat, sed etiam vituperat, statuitque
audiri sedendo: quod sane statutum in Bernardi mentem non venisset. In capitulo
quinquagesimo sexto statuitur, «ut amplius sorores non habeantur:» quod arguit
non fuisse recens institutum. An Joannes Michaelensis istius Regulae auctor sit
aliis judicandum relinquo. Illud in ea observatu non indignum, quod «collatio»
pro coenula jejuniorum usurpatur in capite decimo sexto. 544
PROLOGUS.0921A HUGONI militi Christi, et
magistro Militiae Christi, BERNARDUS Clarae-Vallis solo nomine abbas, bonum
certamen certare. Semel, et secundo, et tertio, ni fallor,
petiisti a me, Hugo charissime, ut tibi tuisque commilitonibus scriberem
exhortationis sermonem; et adversus hostilem tyrannidem, quia lanceam non
liceret, stylum vibrarem: asserens vobis non parum fore adjutorii, si quos armis
non possum, litteris animarem. Distuli sane aliquandiu: non quod contemnenda
videretur petitio, sed ne levis praecepsque culparetur assensio, si quod melius
melior implere sufficeret, praesumerem imperitus, et res admodum necessaria per
me minus forte commoda redderetur. 0921B Verum videns me longa
satis hujuscemodi exspectatione frustratum, ne jam magis nolle, quam non posse
viderer, tandem ego quidem quod potui feci: lector judicet, an satisfeci.
Quanquam etsi cui forte aut minime placeat, aut non sufficiat; non tamen
interest mea, qui tuae pro meo sapere non defui voluntati. CAPUT PRIMUM. De laude
novae militiae1. Novum militiae genus ortum nuper
auditur in terris, et in illa regione, quam olim in carne praesens visitavit
Oriens ex alto: ut unde tunc in fortitudine manus suae tenebrarum principes
exturbavit, inde et modo ipsorum satellites, filios diffidentiae, in manu
fortium suorum dissipatos exterminet, faciens etiam 0921C nunc
redemptionem plebis suae, et rursum erigens cornu salutis nobis in domo David
pueri sui. Novum, inquam, militiae genus, et saeculis inexpertum: qua gemino
pariter conflictu infatigabiliter decertatur, tum adversus carnem et sanguinem,
tum contra spiritualia nequitiae in coelestibus. Et quidem
ubi solis viribus corporis corporeo fortiter hosti resistitur, id quidem ego tam
non judico mirum, quam nec rarum existimo. Sed et quando animi virtute vitiis
sive daemoniis bellum indicitur, ne hoc quidem mirabile, etsi laudabile dixerim,
cum plenus monachis cernatur mundus. Caeterum cum uterque homo suo quisque
gladio potenter accingitur, suo 0922A cingulo nobiliter
insignitur; quis hoc non aestimet omni admiratione dignissimum, quod adeo liquet
esse insolitum? Impavidus profecto miles, et omni ex parte securus, qui ut
corpus ferri, sic animum fidei lorica induitur. Utrisque nimirum munitus armis,
nec daemonem timet, nec hominem. Nec vero mortem formidat, qui mori desiderat.
Quid enim vel vivens, vel moriens metuat, cui vivere Christus est, et mori
lucrum? Stat quidem fidenter libenterque pro Christo; sed magis cupit dissolvi,
et esse cum Christo: hoc enim melius. Securi igitur procedite, milites, et
intrepido animo inimicos crucis Christi propellite, certi quia neque mors, neque
vita poterunt vos separare a charitate Dei, quae est in Christo Jesu; illud sane
vobiscum in omni periculo 0922B replicantes: Sive vivimus, sive morimur, Domini sumus (Rom. XIV,
8). Quam gloriosi revertuntur victores de praelio! quam beati moriuntur
martyres in praelio! Gaude, fortis athleta, si vivis et vincis in Domino: sed
magis exsulta et gloriare, si moreris et jungeris Domino. Vita quidem fructuosa,
et victoria gloriosa: sed utrique mors sacra jure praeponitur. Nam si beati qui
in Domino moriuntur, num multo magis qui pro Domino moriuntur? 2. Et quidem sive in lecto, sive in bello quis moritur, pretiosa erit
sine dubio in conspectu Domini mors sanctorum ejus. Caeterum in bello tanto
profecto pretiosior, quanto et gloriosior. O vita secura, ubi pura conscientia!
O, inquam, vita secura, ubi absque formidine 545 mors
exspectatur, imo et 0922C exoptatur cum dulcedine, et excipitur
cum devotione! O vere sancta et tuta militia, atque a duplici illo periculo
prorsus libera, quo id hominum genus solet, frequenter periclitari, ubi duntaxat
Christus non est causa militandi. Quoties namque congrederis tu, qui militiam
militas saecularem, timendum omnino, ne aut occidas hostem quidem in corpore, te
vero in anima: aut forte tu occidaris ab illo, et in corpore simul, et in anima.
Ex cordis nempe affectu, non belli eventu, pensatur vel periculum, vel victoria
christiani. Si bona fuerit causa pugnantis, pugnae exitus malus exitus esse non
poterit; sicut nec bonus judicabitur finis, ubi causa non bona, et intentio 0923A non recta praecesserit. Si in voluntate alterum occidendi te
potius occidi contigerit, moreris homicida. Quod si praevales, et voluntate
superandi vel vindicandi forte occidis hominem, vivis homicida. Non autem
expedit sive mortuo, sive vivo; sive victori, sive victo, esse homicidam.
Infelix victoria, qua superans hominem, succumbis vitio. Et ira tibi aut
superbia dominante, frustra gloriaris de homine superato. Est tamen qui nec
ulciscendi zelo, nec vincendi typho, sed tantum evadendi remedio interficit
hominem. Sed ne hanc quidem bonam dixerim victoriam: cum de duobus malis, in
corpore quam in anima mori levius sit. Non
autem quia corpus occiditur, etiam anima moritur: sed anima, quae peccaverit,
ipsa morietur. CAPUT II.
De militia saeculari0923B 3. Quis igitur finis fructusve saecularis hujus, non dico, militiae,
sed malitiae; si et occisor letaliter peccat, et occisus aeternaliter perit?
Enimvero, ut verbis utar Apostoli, Et qui arat, in spe debet
arare; et qui triturat, in spe fructus percipiendi (I Cor. IX,
10). Quis ergo, o milites, hic tam stupendus error, quis furor hic tam
non ferendus, tantis sumptibus ac laboribus militare, stipendiis vero nullis,
nisi aut mortis, aut criminis? Operitis equos sericis, et pendulos nescio quos
panniculos loricis superinduitis; depingitis hastas, clypeos et sellas; frena et
calcaria auro et argento, gemmisque circumornatis: et cum tanta pompa pudendo furore
et 0923C impudenti stupore ad mortem properatis. Militaria sunt
haec insignia, an muliebria potius ornamenta? Numquid forte hostilis mucro
reverebitur aurum, gemmis parcet, serica penetrare non poterit? Denique, quod
ipsi saepius certiusque experimini, tria esse praecipue necessaria praelianti,
ut scilicet strenuus industriusque miles et circumspectus sit ad se servandum,
et expeditus ad discurrendum, et promptus ad feriendum: vos per contrarium in
oculorum gravamen femineo ritu comam nutritis, longis ac profusis camisiis
propria vobis vestigia obvolvitis, delicatas ac teneras manus amplis et
circumfluentibus manicis sepelitis. Super haec omnia est, quod armati
conscientiam magis terret, causa illa nimirum 0923D satis levis
ac frivola, qua videlicet talis praesumitur et tam periculosa militia. Non sane
inter vos aliud bella movet, litesque suscitat, nisi aut irrationabilis
iracundiae motus, aut inanis gloriae appetitus, aut terrenae qualiscunque
possessionis cupiditas. Talibus certe ex causis neque occidere, neque occumbere
tutum est. 546 CAPUT III. De Militibus
Christi.0924A 4. At vero Christi
milites securi praeliantur praelia Domini sui, nequaquam metuentes aut de
hostium caede peccatum, aut de sua nece periculum: quandoquidem mors pro Christo
vel ferenda, vel inferenda, et nihil habeat criminis, et plurimum gloriae mereatur. Hinc quippe Christo,
inde Christus acquiritur: qui nimirum et libenter accipit hostis mortem pro
ultione, et libentius praebet se ipsum militi pro consolatione. Miles, inquam,
Christi securus interimit, interit securior. Sibi praestat cum interit, Christo
cum interimit. Non enim sine causa gladium portat. Dei etenim minister est ad
vindictam 0924B malefactorum, laudem vero bonorum. Sane cum
occidit malefactorem, non homicida, sed, ut ita dixerim, malicida, et plane
Christi vindex in his qui male agunt, et defensor Christianorum reputatur. Cum
autem occiditur ipse, non periisse, sed pervenisse cognoscitur. Mors ergo quam
irrogat, Christi est lucrum: quam excipit, suum. In morte pagani christianus
gloriatur, quia Christus glorificatur: in morte christiani, Regis liberalitas
aperitur, cum miles remunerandus educitur. Porro super illo laetabitur justus
cum viderit vindictam. De isto dicet homo: Si utique est
fructus justo: utique est Deus judicans eos in terra (Psal. LVII,
12). Non quidem vel Pagani necandi essent, si quo modo aliter possent a
nimia infestatione seu oppressione fidelium 0924C cohiberi. Nunc
autem melius est ut occidantur, quam certe relinquatur virga peccatorum super
sortem justorum: ne forte extendant justi ad iniquitatem manus suas. 5. Quid enim? si percutere in gladio omnino fas non est Christiano,
cur ergo praeco Salvatoris contentos fore suis stipendiis militibus indixit
(Luc. III, 14); et non potius omnem eis militiam interdixit? Si
autem (quod verum est) omnibus fas est, ad hoc ipsum duntaxat divinitus
ordinatis, nec aliud sane quidquam melius professis; quibus, quaeso, potius,
quam quorum manibus et viribus urbs fortitudinis nostrae Sion pro nostro omnium
munimine retinetur? ut depulsis divinae transgressoribus legis, secura 0924D ingrediatur gens justa, custodiens veritatem. Secure proinde
dissipentur gentes quae bella volunt, et abscindantur qui nos conturbant, et
disperdantur de civitate Domini omnes operantes iniquitatem, qui repositas in
Jerosolymis christiani populi inaestimabiles divitias tollere gestiunt, sancta
polluere, et haereditate possidere sanctuarium Dei. Exeratur 0925A gladius uterque fidelium in
cervices inimicorum, ad destruendam omnem altitudinem extollentem se adversus
scientiam Dei, quae est christianorum fides; ne quando dicant
gentes: ubi est Deus eorum? (Psal. CXIII, 2.) 6. Quibus expulsis revertetur ipse in haereditatem domumque suam, de
qua iratus in Evangelio, Ecce, inquit, relinquetur vobis domus vestra deserta (Matth. XXIII,
38); et per prophetam ita conqueritur, Reliqui domum
meam, dimisi haereditatem meam (Jerem. XII, 7): implebitque
illud propheticum, Redemit Dominus populum suum, et liberavit
eum: et venient et exsultabunt in monte Sion, et gaudebunt de bonis Domini
(Jerem. XXXI, 11, 12). Laetare, Jerusalem, et cognosce jam tempus
visitationis tuae. Gaudete et 0925B laudate simul, deserta
Jerusalem, quia consolatus est Dominus populum suum, redemit Jerusalem; paravit
Dominus brachium suum sanctum in oculis omnium gentium. Virgo Israel, corrueras,
et non erat qui sublevaret te. Surge jam, excutere de pulvere, virgo, captiva
filia Sion. Surge, inquam, et sta in excelso, et vide jucunditatem quae venit
tibi a Deo tuo. Non vocaberis ultra 547 derelicta, et terra
tua non vocabitur amplius desolata, quia complacuit Domino in te, et terra tua
inhabitabitur. Leva in circuitu oculos tuos et vide: omnes isti congregati sunt,
venerunt tibi. Hoc tibi auxilium missum de sancto. Omino per istos tibi
jamjamque illa persolvitur antiqua promissio, Ponam te in
superbiam saeculorum, gaudium in generatione et generationem, 0925C et suges lac gentium, et mammilla regum lactaberis
(Isa. LX, 15, 16): et item, Sicut mater
consolatur filios suos, ita et ego consolabor vos, et in Jerusalem
consolabimini (Isa. LXVI, 13). Videsne quam crebra veterum
attestatione nova approbatur militia, et quod sicut audivimus, sic videmus in
civitate Domini virtutum? Dummodo sane spiritualibus non praejudicet sensibus
litteralis interpretatio, quominus scilicet speremus in aeternum, quidquid huic
tempori significando ex Prophetarum vocibus usurpamus: ne per id quod cernitur,
evanescat quod creditur; et spei copias imminuat penuria rei, praesentiumque
attestatio sit evacuatio futurorum. Alioquin terrenae civitatis temporalis
gloria non 0925D destruit coelestia bona, sed astruit; si tamen
istam minime dubitamus illius tenere figuram, quae in coelis et mater nostra.
militantium, dicamus breviter Christi equitum mo- CAPUT IV. De conversatione
Militum Christi.7. Sed jam ad imitationem seu ad
confusionem nostrorum militum, non plane Deo, sed diabolo 0926A res et vitam; qualiter in bello domive conversentur: quo palam
fiat, quantum ab invicem differant Dei saeculique militia. Primo quidem
utrolibet disciplina non deest, obedientia nequaquam contemnitur, quia, teste
Scriptura, et filius indisciplinatus peribit
(Eccli. XXII, 3); et, peccatum est hariolandi
repugnare, et quasi scelus idololatriae nolle acquiescere (I Reg. XV,
23). Itur, et reditur ad nutum ejus qui praeest: induitur quod ille
donaverit; nec aliunde vestimentum seu alimentum praesumitur. Et in victu et
vestitu cavetur omne superfluum, soli necessitati consulitur. Vivitur plane in
communi jucunda et sobria conversatione, absque uxoribus, et absque liberis. Et
ne quid desit ex evangelica perfectione absque omni proprio habitant unius moris
in domo 0926B una, solliciti servare unitatem spiritus in vinculo
pacis. Dicas universae multitudinis esse cor unum, et animam unam: ita quisque
non omnino propriam sequi voluntatem, sed magis obsequi satagit imperanti. Nullo
tempore aut otiosi sedent, aut curiosi vagantur: sed semper dum non procedunt
(quod quidem raro contingit), ne gratis comedant panem, armorum seu
vestimentorum vel scissa resarciunt, vel vetusta reficiunt, vel inordinata
componunt, et quaeque postremo facienda magistri voluntas et communis indicit
necessitas. Persona inter eos minime accipitur: defertur meliori, non nobiliori.
Honore se invicem praeveniunt; alterutrum onera portant, ut sic adimpleant legem
Christi. Verbum insolens, opus inutile, risus immoderatus, murmur 0926C vel tenue, sive susurrium nequaquam, ubi deprehenditur,
relinquitur inemendatum. Scacos et aleas
detestantur; abhorrent venationem: nec ludicra illa avium rapina (ut assolet)
delectantur.
Mimos, et magos, et fabulatores, scurrilesque cantilenas, atque ludorum
spectacula, tanquam vanitates et insanias falsas respuunt et abominantur.
Capillos tondent, scientes juxta Apostolum ignominiam
esse viro, si comam nutrierit. Nunquam compti, raro loti, magis autem neglecto
crine hispidi, pulvere foedi: lorica et caumate fusci. 8. Porro
imminente bello, intus fide, foris ferro, non auro se muniunt: quatenus armati,
et non ornati, 548 hostibus metum incutiant, non provocent
0926D avaritiam. Equos habere cupiunt fortes et veloces, non
tamen coloratos aut phaleratos: pugnam quippe, non pompam, victoriam, sed non
gloriam cogitantes, et studentes magis esse formidini quam admirationi. Deinde
non turbulenti aut impetuosi, et quasi ex levitate praecipites, sed consulte
atque cum omni cautela et providentia se ipsos ordinantes, et disponentes in
aciem, juxta quod de patribus scriptum est. Veri profecto Israelitae procedunt
ad bella pacifici. 0927A At vero ubi ventum fuerit ad certamen,
tum demum pristina lenitate postposita, tanquam si dicerent. Nonne qui oderunt te, Domine, oderam, et super inimicos tuos
tabescebam? (Psal. CXXXVIII, 21.) irruunt in adversarios,
hostes velut oves reputant; nequaquam, etsi paucissimi, vel saevam barbariem,
vel numerosam multitudinem formidantes. Noverunt siquidem non de suis praesumere
viribus, sed de virtute Domini sabaoth sperare victoriam: cui nimirum facile
esse confidunt, juxta sententiam Macchabaei, concludi multos in manus paucorum,
et non esse differentiam in conspectu Dei coeli liberare in multis, et in
paucis; quia non in multitudine exercitus est victoria belli, sed de coelo
fortitudo est (I Macchab. III, 18, 19). Quod et frequentissime
experti 0927B sunt, ita ut plerumque quasi persecutus sit unus
mille, et duo fugarint decem millia. Ita denique miro quodam ac singulari modo
cernuntur et agnis mitiores, et leonibus ferociores, ut pene dubitem quid potius
censeam appellandos, monachos videlicet, an milites: nisi quod utrumque forsan
congruentius nominarim, quibus neutrum deesse cognoscitur, nec monachi
mansuetudo, nec militis fortitudo. De qua re quid dicendum, nisi quod a Domino
factum est istud, et est mirabile in oculis nostris? Tales sibi elegit Deus, et
collegit a finibus terrae ministros ex fortissimis Israel, qui veri lectulum
Salomonis, sacrum scilicet sepulcrum, vigilanter fideliterque custodiant, omnes
tenentes gladios, et ad bella doctissimi [al.
fortissimi]. CAPUT V.
De Templo.0927C 9.
Est vero templum Jerosolymis, in quo pariter habitant, antiquo et famosissimo
illi Salomonis impar quidem structura, sed non inferius gloria. Siquidem
universa illius magnificentia in corruptibilibus auro et argento, in quadratura
lapidum et varietate lignorum continebatur: hujus autem omnis decor, et gratae
venustatis ornatus, pia est habitantium religiositas, et ordinatissima
conversatio. Illud variis exstitit spectandum coloribus: hoc diversis virtutibus
et sanctis actibus venerandum. Domum quippe Dei decet sanctitudo (Psal.
XCII, 5), qui non tam politis marmoribus, quam ornatis moribus 0927D delectatur, et puras diligit mentes super auratos parietes. Ornatur tamen hujus quoque facies templi,
sed armis, non gemmis: et pro antiquis coronis aureis, circum pendentibus
clypeis paries operitur; pro candelabris, thuribulis, atque urceolis, domus
undique frenis, sellis, ac lanceis communitur. Plane his omnibus liquido
demonstrantibus, eodem pro domo Dei fervere milites zelo, quo ipse quondam
militum Dux vehementissime inflammatus armata illa sanctissima manu, non tamen
ferro, sed flagello, quod fecerat de resticulis [al.
funiculis], introivit in templum, negotiantes expulit, nummulariorum effudit
aes, et cathedras vendentium columbas 0928A evertit (Joan.
II, 15): indignissimum judicans, orationis domum hujuscemodi forensibus
incestari [al infestari]. Tali proinde sui Regis permotus
exemplo devotus exercitus, multo sane indignius, longeque intolerabilius
arbitrans sancta pollui ab infidelibus, quam a mercatoribus incestari, in domo
sancta 549 cum equis et armis commoratur; tamque ab ipsa,
quam a caeteris sacris omni infidelitatis spurca et tyrannica rabie propulsata,
ipsi in ea die noctuque tam honestis quam utilibus officiis occupantur. Honorant
certatim Dei templum sedulis et sinceris obsequiis, jugi in eo devotione
immolantes, non quidem veterum ritu pecudum carnes, sed vere hostias pacificas,
fraternam dilectionem, devotam subjectionem, voluntariam paupertatem. 0928B 10. Haec Jerosolymis actitantur, et orbis
excitatur. Audiunt insulae, et attendunt populi de longe, et ebulliunt ab
Oriente et Occidente, tanquam torrens inundans gloriae gentium, et tanquam
fluminis impetus laetificans civitatem Dei. Quodque cernitur jucundius, et
agitur commodius, paucos admodum in tanta multitudine hominum illo confluere
videas, nisi utique sceleratos et impios, raptores et sacrilegos, homicidas,
perjuros, adulteros; de quorum profecto perfectione sicut duplex quoddam constat
provenire bonum, ita duplicatur et gaudium; quandoquidem tam suos de suo
discessu laetificant, quam illos de adventu quibus subvenire festinant. Prosunt
quippe utrobique, non solum utique istos tuendo, sed etiam illos jam non
opprimendo. Itaque 0928C laetatur Aegyptus in profectione eorum,
cum tamen de protectione eorum nihilominus laetetur mons Sion, et exsultent
filiae Judae. Illa quidem se de manu eorum, ista magis in manu eorum liberari se
merito gloriatur. Illa libenter amittit crudelissimos sui vastatores: ista cum
gaudio suscipit sui fidelissimos defensores; et unde ista dulcissime consolatur,
inde illa aeque saluberrime desolatur. Sic Christus, sic novit ulcisci in hostes
suos, ut non solum de ipsis, sed per ipsos quoque frequenter soleat tanto
gloriosius, quanto et potentius triumphare. Jucunde sane et commode: ut quos diu
pertulit oppugnatores magis jam propugnatores habere incipiat; faciatque de
hoste militem, qui de Saulo quondam persecutore fecit Paulum praedicatorem
(Act. IX). Quamobrem 0928D non miror, si etiam
superna illa curia, juxta testimonium Salvatoris, exsultat magis super uno
peccatore poenitentiam agente, quam super plurimis justis qui non indigent
poenitentia, dum peccatoris et maligni tantis procul dubio prosit conversio,
quantis et prior nocuerat conversatio. 11. Salve igitur,
civitas sancta, quam ipse sanctificavit sibi tabernaculum suum Altissimus, quo
tanta in te et per te generatio salvaretur. Salve, civitas Regis magni, ex qua
nova et jucunda mundo miracula nullis pene temporibus defuere ab initio. Salve,
domina gentium, princeps provinciarum, Patriarcharum possessio, Prophetarum
mater et Apostolorum, 0929A initiatrix fidei, gloria populi
christiani, quam Deus semper a principio propterea passus est oppugnari, ut
viris fortibus sicut virtutis, ita fores occasio et salutis. Salve, terra
promissionis, quae olim fluens lac et mel tuis duntaxat habitatoribus, nunc
universo orbi remedia salutis, vitae porrigis alimenta. Terra, inquam, bona et
optima, quae in fecundissimo illo sinu tuo ex arca paterni cordis coeleste
granum suscipiens, tantas ex superno semine martyrum segetes protulisti, et
nihilominus ex reliquo omnium fidelium genere fructum fertilis gleba tricesimum,
et sexagesimum, et centesimum super omnem terram multipliciter procreasti. Unde
et de magna multitudine dulcedinis tuae jucundissime 0929B satiati et opulentissime saginati, memoriam abundantiae
suavitatis tuae ubique eructant qui te viderunt, et usque ad extremum terrae
magnificentiam gloriae tuae loquuntur eis qui te non viderunt, et enarrant
mirabilia quae in te fiunt. Gloriosa dicta sunt de te civitas Dei: sed jam ex
his quibus affluis deliciis, nos quoque pauca proferamus in medium, ad laudem et
gloriam nominis tui. 550 CAPUT VI. De Bethlehem.12. Habes ante omnia in refectione animarum sanctarum Bethlehem domum
panis, in qua primum is qui de coelo descenderat [al.
descendit], pariente Virgine panis vivus apparuit. Monstratur piis ibidem
jumentis praesepium, et in praesepio fenum 0929C de prato
virginali, quo vel sic cognoscat bos possessorem suum, et asinus praesepe Domini
sui. Omnis quippe caro fenum, et omnis gloria ejus ut flos feni (Isai. XL,
6). Porro homo quia suum, in quo factus est, honorem non intelligendo,
comparatus est jumentis insipientibus, et similis factus est illis (Psal.
XLVIII, 13); Verbum panis Angelorum factum est pabulum jumentorum, ut
habeat carnis fenum quod ruminet, qui verbi pane vesci penitus dissuevit:
quousque per hominem Deum priori redditus dignitati, et ex pecore rursus
conversus in hominem, cum Paulo dicere possit, Etsi cognovimus
Christum secundum carnem, sed nunc jam non novimus (II Cor. V,
16). Quod sane non arbitror quempiam dicere posse veraciter, nisi qui
prius cum Petro ex 0929D ore Veritatis illud item audierit: Verba quae ego locutus sum vobis, spiritus et vita sunt; caro
autem non prodest quidquam (Joan. VI, 64). Alioquin qui in
verbis Christi vitam invenit, carnem jam non requirit, et est de numero beatorum
qui non viderunt et crediderunt (Joan. XX, 29). Nec enim opus est
vel lactis poculum, nisi parvulo; vel feni pabulum, nisi utique jumento. Qui
autem non offendit in verbo, ille perfectus est vir, solido plane vesci cibo
idoneus: et, licet in sudore vultus sui, panem verbi comedit, absque offensione.
Sed et securus ac sine scandalo loquitur Dei sapientiam duntaxat inter
perfectos, spiritualibus spiritualia comparans, cum tamen infantibus 0930A sive pecoribus cautus sit pro captu quidem eorum proponere
tantummodo Jesum Christum, et hunc crucifixum. Unus tamen idemque cibus ex
coelestibus pascuis suaviter quidem et ruminatur a pecore, et manducatur ab
homine; et viro vires, et parvulo tribuit nutrimentum. CAPUT VII. De
Nazareth.13. Cernitur et Nazareth, quae interpretatur
flos, in qua is qui natus in Bethlehem erat, tanquam
fructus in flore coalescens, nutritus est Deus infans: ut floris odor fructus
saporem praecederet, ac de naribus Prophetarum, faucibus se Apostolorum liquor
sanctus infunderet; Judaeisque tenui odore 0930B contentis, gustu
solido reficeret Christianos. Senserat tamen hunc florem Nathanael, quod super
omnia aromata suave redoleret. Unde et aiebat: A Nazareth
potest aliquid boni esse? Sed nequaquam sola contentus fragrantia,
respondentem sibi, Veni et vide (Joan. I,
46), Philippum secutus est. Imo vero mirae illius suavitatis admodum
respersione delectatus, haustuque boni odoris factus saporis a vidior, odore
ipso duce, ad fructum usque sine mora pervenire curavit, cupiens plenius
experiri quod tenuiter praesenserat, praesensque degustare quod odoraverat
absens. Videamus et de olfactu Isaac, ne forte aliquid, quod pertineat ad haec
ipsa quae in manibus sunt, portenderit. Loquitur de illo Scriptura sic: Statimque ut sensit vestimentorum ejus 0930C fragrantiam (haud dubium quin Jacob), Ecce, inquit, odor filii mei sicut odor
agri pleni, cui benedixit Dominus (Gen. XXVII, 27). Vestimenti
fragrantiam sensit, sed vestiti praesentiam non agnovit: soloque vestis, tanquam
floris odore, forinsecus delectatus, quasi fructus interioris dulcedinem non
gustavit, dum et electi filii simul et sacramenti fraudatus cognitione remansit.
Quo spectat hoc? Vestimentum profecto spiritus, littera est et caro Verbi. Sed
ne nunc quidem Judaeus in carne Verbum, in homine scit deitatem; nec sub tegmine
litterae sensum pervidet spiritualem: forisque palpans haedi pellem, quae
similitudinem majoris, hoc est primi et antiqui peccatoris, expresserat, 551 ad nudam non pervenit veritatem. Non sane in carne peccati,
sed in 0930D similitudine carnis peccati, qui peccatum non
facere, sed tollere veniebat, apparuit, ea scilicet de causa quam ipse non
tacuit, ut qui non vident videant, et qui vident caeci
fiant (Joan. IX, 39). Hac ergo similitudine deceptus Propheta,
caecus hodieque, quem nescit benedicit, dum quem lectitat in libris, ignorat et
in miraculis: et quem propriis attrectat manibus, ligando, flagellando,
colaphizando, minine tamen vel resurgentem [al.
resurgendo] intelligit. Si enim cognovissent, nunquam Dominum gloriae
crucifixissent (I Cor. II, 8). Percurramus succincto sermone et
caetera loca sancta, et si non omnia, saltem aliqua: quoniam quae admirari per
singula 0931A non sufficimus, libet vel insigniora, et ipsa
breviter recordari. CAPUT VIII. De monte Oliveti et valle
Josaphat.14. Ascenditur in montem Oliveti, descenditur
in vallem Josaphat: ut sic divitias divinae misericordiae cogites, quatenus
horrorem judicii nequaquam dissimules; quia etsi in multis miserationibus suis
multus est ad ignoscendum, judicia tamen ejus nihilominus abyssus multa, quibus
agnoscitur valde omnino terribilis super filios hominum. David denique qui
montem Oliveti demonstrat, dicens, Homines et jumenta
salvabis, Domine, quemadmodum multiplicasti misericordiam tuam, Deus; etiam
judicii vallem in eodem psalmo 0931B commemorat, dicens. Non veniat mihi, inquiens, pes superbiae,
et manus peccatoris non moveat me (Psal. XXXV, 7, 12). Cujus
et praecipitium se omnino perhorrescere fatetur, cum in alio psalmo ita
loquitur, orans: Confige timore tuo carnes meas, a judiciis
enim tuis timui (Psal. CXVIII, 120). Superbus in hanc vallem
corruit, et conquassatur: humilis descendit, et minime periclitatur. Superbus
excusat peccatum suum: humilis accusat, sciens quia Deus non bis judicat in
idipsum; et quod si nosmetipsos judicaverimus, non utique judicabimur (I
Cor. XI, 31). 15. Porro superbus non attendens quam
horrendum sit incidere in manus Dei viventis, facile prorumpit in verba malitiae
ad excusandas excusationes 0931C in peccatis. Magna revera
malitia, tui te non misereri, et solum post peccatum remedium confessionis a te
ipso repellere, ignemque in sinu tuo involvere potius, quam excutere, nec
praebere autem consilio Sapientis qui ait: Miserere animae
tuae placens Deo (Eccli. XXX, 24). Proinde qui sibi nequam,
cui bonus? Nunc judicium est mundi, nunc princeps hujus mundi ejicietur foras
(Joan. 12, 31), hoc est de corde tuo, si te tamen humiliando ipse
dijudicas. Erit judicium coeli, quando ipsum vocabitur coelum desursum, et terra
discernere populum suum (Psal. XLIX, 4): in quo sane timendum, ne
projiciaris tu cum ipso et angelis ejus, si tamen inventus fueris injudicatus.
Alioquin spiritualis homo, qui omnia dijudicat, ipse a nemine judicabitur
(I Cor. II, 15). 0931D Propter hoc ergo judicium
incipit a domo Dei, ut suos, quos novit judex, cum venerit inveniat judicatos:
et jam nil de eis habeat judicare, quando videlicet judicandi sunt hi qui in
labore hominum non sunt, et cum hominibus non flagellantur (Psal. LXXII,
5). CAPUT IX. De Jordane.16. Quam laeto sinu Jordanis
excipit Christianos, qui se Christi gloriatur consecratum baptismate! Mentitus
est plane Syrus ille leprosus, qui nescio quas Damasci aquas aquis praetulit
Israelis (IV Reg. V, 12), cum Jordanis nostri devotus Deo famulatus
toties probatus exstiterit, sive quando Eliae, sive quando Elisaeo (IV
Reg. II), sive etiam (ut antiquius aliquid recolam) 0932A quando Josue et omni populo simul, impetum mirabiliter inhibens,
siccum in se transitum praebuit (Josue. III).
Denique quid in fluminibus isto eminentius, quod ipsa sui [al. sibi]
Trinitas quadam evidenti praesentia dedicavit? Pater auditus, visus Spiritus
sanctus, Filius est et baptizatus. Merito proinde 552 ipsam
ejus virtutem, quam Naaman ille consulente propheta sensit in corpore (IV
Reg. V, 14), jubente Christo universus quoque fidelis populus in anima
experitur. CAPUT X. De loco Calvariae.17. Exitur etiam in
Calvariae locum, ubi verus Elisaeus ab insensatis pueris irrisus, risum suis
insinuavit aeternum, de quibus ait: Ecce ego, et pueri 0932B mei, quos mihi dedit Dominus (Isai. VIII, 18).
Boni pueri, quos per contrarium illorum malignantium ad laudem excitat
Psalmista, dicens, Laudate, pueri, Dominum, laudate nomen
Domini (Psal. CXII, 1), quatenus in ore sanctorum infantium et
lactentium perficeretur laus, quae ex ore defecerat invidorum, eorum utique, de
quibus queritur ita: Filios enutrivi et exaltavi, ipsi autem
spreverunt me (Isai. I, 2). Ascendit itaque crucem calvus
noster, mundo pro mundo expositus: et revelata facie ac discooperta fronte
purgationem peccatorum faciens, probrosae et austerae mortis tam non erubuit
ignominiam, quam nec poenam exhorruit, ut nos opprobrio sempiterno eriperet,
restitueret gloriae. Nec mirum. Quid enim erubesceret, 0932C qui
ita lavit nos a peccatis, non quidem ut aqua diluens et retinens sordes, sed
veluti solis radius desiccans et retinens puritatem? Est quippe Dei sapientia
ubique attingens propter munditiam suam. CAPUT XI. De
Sepulcro18. Inter sancta ac desiderabilia loca
sepulcrum tenet quodammodo principatum, et devotionis plus nescio quid sentitur,
ubi mortuus requievit, quam ubi vivens conversatus est; atque amplius movet ad
pietatem mortis, quam vitae recordatio. Puto quod illa austerior, haec dulcior
videatur: magisque infirmitati blandiatur humanae quies dormitionis, 0932D quam labor conversationis; mortis securitas, quam vitae
rectitudo. Vita Christi, vivendi mihi regula exstitit: mors, a morte redemptio.
Illa vitam instruxit, mortem ista destruxit. Vita quidem laboriosa, sed mors
pretiosa; utraque vero admodum necessaria. Quid enim Christi prodesse poterat,
sive mors nequiter viventi, sive vita damnabiliter morienti? Nunquid denique aut
mors Christi etiam nunc male usque ad mortem viventes a morte aeterna liberat,
aut mortuos ante Christum sanctos patres vitae sanctitas liberavit? sicut
scriptum est, Quis est homo qui vivet, et non videbit mortem,
eruet animam suam de manu inferi? (Psal. LXXXVIII, 49)? Nunc
ergo quia utrumque nobis pariter necessarium erat, et pie vivere, et 0933A secure mori; et vivendo vivere docuit, et mortem moriendo
securam reddidit: quoniam quidem resurrecturus occubuit, et spem fecit
morientibus resurgendi. Sed addidit et tertium beneficium, cum etiam peccata
donavit, sine quo utique caetera non valebant. Quid enim (quantum quidem ad
veram summamque beatitudinem spectat) quantalibet vitae rectitudo seu longitudo
prodesse poterat illi, qui vel solo originali peccato teneretur adstrictus?
Peccatum quippe praecessit, ut sequeretur mors: quod sane si cavisset homo,
mortem non gustasset in aeternum. 19. Peccando itaque vitam
amisit, et mortem invenit: quoniam quidem et Deus ita praedixerat, 0933B et justum profecto erat, ut si peccaret homo, moreretur. Quid
namque justius poterat quam recipere talionem? Vita siquidem Deus animae est,
ipsa corporis. Peccando voluntarie, volens perdidit vivere: nolens perdat et
vivificare. Sponte repulit vitam cum vivere noluit; non valeat eam dare cui, vel
quatenus voluerit. Noluit anima regi a Deo: non queat regere corpus. Si non
paret superiori, inferiori cur imperet? Invenit Conditor suam sibi rebellem
creaturam: inveniat anima suam sibi rebellem pedissequam. Transgressor inventus
est homo divinae legis: inveniat et ipse aliam legem in membris suis,
repugnantem legi 553 mentis suae, et captivantem se in legem
peccati (Rom. VII, 23). Porro peccatum, ut scriptum est, separat
inter nos 0933C et Deum (Isai. LIX, 2): separet
proinde etiam mors inter corpus nostrum et nos. Non potuit dividi a Deo anima
nisi peccando, nec corpus ab ipsa nisi moriendo. Quid itaque austerius pertulit
in ultione, id solum passa a subdito, quod praesumpserat in auctorem? Nihil
profecto congruentius, quam ut mors operata sit mortem, spiritualis corporalem,
culpabilis poenalem, voluntaria necessariam. 20. Cum ergo hac
gemina morte secundum utramque naturam homo damnatus fuisset, altera quidem
spirituali et voluntaria, altera corporali et necessaria; utrique Deus homo una
sua corporali ac voluntaria benigne et potenter occurrit, illaque una sua
nostram utramque damnavit. Merito quidem: nam ex duabus mortibus nostris, cum
altera nobis 0933D in culpae meritum, altera in poenae debitum
reputaretur; suscipiens poenam, et nesciens culpam, dum sponte et tantum in
corpore moritur et vitam nobis, et justitiam promeretur. Alioquin si
corporaliter non pateretur, debitum non solvisset: si non voluntarie moreretur,
meritum mors illa non habuisset. Nunc autem si, ut dictum est, mortis meritum
est peccatum, et peccati debitum mors; Christo remittente peccatum, et moriente
pro peccatoribus, profecto jam nullum est meritum, et solutum est debitum. 21. Caeterum unde scimus, quod Christus possit peccata dimittere?
Hinc procul dubio, quia Deus est, et quidquid vult, potest. Unde autem et quod
Deus sit? Miracula probant. Facit quippe opera, quae nemo alius facere possit:
ut taceam oracula Prophetarum, 0934A necnon et paternae vocis
testimonium elapsae coelitus ad ipsum a magnifica gloria. Quod si Deus pro
nobis, quis contra nos? Deus qui justificat, quis est qui condemnet? Si ipse est
et non alius, cui quotidie confitemur dicentes: Tibi soli
peccavi (Psal. L, 6); quis melius, imo quis alius remittere
potest quod in eum peccatum est? Aut quomodo ipse non potest, qui omnia potest?
Denique ego quod in me delinquitur valeo, si volo, donare: et Deus non queat in
se commissa remittere? Si ergo peccata remittere et possit, omnipotens, et solus
possit, cui soli peccatur; beatus profecto, cui non imputabit ipse peccatum.
Itaque cognovimus, quod peccata Christus divinitatis suae potentia valuit
relaxare. 22. Porro jam de voluntate quis dubitet? Qui enim
0934B nostram et induit carnem, et subiit mortem; putas, suam
nobis negabit justitiam? Voluntarie incarnatus, voluntarie passus, voluntarie
crucifixus, solam a nobis retinebit justitiam? Quod ergo ex deitate constat
illum potuisse, ex humanitate innotuit et voluisse. Sed unde rursum confidimus
quod mortem abstulit? Hinc plane, quod eam ipse qui non meruit, pertulit. Qua
enim ratione iterum exigeretur a nobis, quod pro nobis ille jam solvit? Qui
peccati meritum tulit, suam nobis donando justitiam; ipse mortis debitum solvit
et reddidit vitam. Sic namque mortua morte revertitur vita, quemadmodum ablato
peccato redit justitia. Porro mors in Christi morte fugatur, et Christi nobis
justitia imputatur. Verum quomodo mori potuit qui Deus erat? Quoniam nimirum et
homo 0934C erat. Sed quo pacto mors hominis illius pro altero
valuit? Quia et justus erat. Profecto namque cum homo esset, potuit mori; cum
justus, non debuit gratis. Non quidem peccator mortis sufficit solvere debitum
pro altero peccatore, cum quisque moriatur pro se. Qui autem mori pro se non
habet, nunquid pro alio frustra debet? Quanto sane indignius moritur qui mortem
non meruit, tanto is justius pro quo moritur, vivit. 23. Sed
quae, inquis, justitia est, ut innocens moriatur pro impio? Non est justitia,
sed misericordia. Si justitia esset, jam non gratis, sed ex debito moreretur. Si
ex debito, ipse quidem moreretur: sed is pro quo moreretur, non viveret. At vero
si justitia 0934D non est, non tamen contra justitiam est.
Alioquin et justus, et misericors simul esse non posset. Sed etsi justus 554 non injuste pro peccatore satisfacere valeat, quo tamen pacto
etiam unus pro pluribus? Etenim satis esse videretur ad justitiam, si unus uni
moriens vitam restituat. Huic jam respondeat Apostolus. Sicut
enim, inquit, per unius delictum, in omnes homines, in
condemnationem; sic et per unius justitiam, in omnes homines, in justificationem
vitae. Sicut enim per inobedientiam unius hominis peccatores constituti sunt
multi, ita et per unius hominis obedientiam justi constituentur multi
(Rom. V, 18, 19). Sed forte unus pluribus justitiam quidem
restituere potuit, vitam non potuit. Per unum, ait, hominem mors, et per unum hominem vita. Sicut 0935A enim in Adam omnes moriuntur, ita et in Christo omnes
vivificabuntur (I Cor. XV, 21, 22). Quid
enim? Unus peccavit, et omnes tenentur rei; et unius innocentia soli reputabitur
uni [al. innocenti]? Unius peccatum omnibus operatum est mortem,
et unius justitia uni vitam restituet? Itane Dei justitia magis ad condemnandum,
quam ad restaurandum valuit? aut plus potuit Adam in malo, quam Christus in
bono? Adae peccatum imputabitur mihi, et Christi justitia non pertinebit ad me?
Illius me inobedientia perdidit, et hujus obedientia non proderit mihi? 24. Sed Adae, inquis, delictum merito omnes contrahimus, in quo
quippe omnes peccavimus: quoniam cum peccavit, in ipso eramus, et ex ejus carne
per carnis concupiscentiam geniti sumus. Atqui ex 0935B Deo multo
germanius secundum spiritum nascimur, quam secundum carnem ex Adam; secundum
quem etiam spiritum longe ante fuimus in Christo, quam secundum carnem in Adam:
si tamen et nos inter illos numerari confidimus, de quibus Apostolus, Qui elegit nos, inquit, in ipso (haud
dubium quin Pater in Filio) ante mundi constitutionem
(Ephes. I, 4). Quod autem etiam ex Deo nati sunt, testatur
evangelista Joannes, ubi ait, Qui non ex sanguinibus, neque ex
voluntate carnis, neque ex voluntate viri, sed ex Deo nati sunt
(Joan. I, 13): item ipse in Epistola, Omnis qui
natus est ex Deo, non peccat, quia generatio coelestis conservat eum
(I Joan. III, 9). At carnis traducem, ais, carnalis testatur
concupiscentia: et peccatum quod in carne sentimus, manifeste probat, quod 0935C secundum carnem de carne peccatoris descendimus. Sed enim
nihilominus spiritualis illa generatio, non quidem in carne, sed in corde
sentitur ab his duntaxat qui cum Paulo dicere possunt, Nos
autem sensum Christi habemus (I Cor. II, 16); in quo et
eatenus profecisse se sentiunt, ut et ipsi cum omni fiducia dicant, Ipse enim spiritus testimonium reddit spiritui nostro, quod sumus
filii Dei (Rom. VIII, 16): et illud, Nos
autem non spiritum hujus mundi accepimus, sed spiritum qui ex Deo est, ut
sciamus quae a Deo donata sunt nobis (I Cor. II, 12). Per
spiritum ergo qui ex Deo est, charitas diffusa est in cordibus nostris: sicut et
per carnem quae est ex Adam, manat concupiscentia nostris insita membris. Et
quomodo ista 0935D quae a progenitore corporum descendit, nunquam
in hac vita mortali a carne recidit; sic illa procedens ex Patre spirituum, ab
intentione filiorum duntaxat perfectorum nunquam excidit. 25.
Si ergo ex Deo nati, et in Christo electi sumus: quaenam justitia est, ut plus
noceat humana atque terrena, quam valeat divina coelestisque generatio; Dei
electionem vincat carnalis successio, et aeterno ejus proposito carnis
praescribat temporaliter traducta concupiscentia? Quinimo si per unum hominem
mors, cur non multo magis per unum, et illum hominem vita? Et si in Adam omnes
morimur, cur non longe potentius in Christo omnes vivificabimur? Denique non sicut delictum, ita et donum. Nam judicium ex uno in
condemnationem; gratia autem ex multis delictis 0936A in
justificationem (Rom. V, 15, 16). Christus igitur et peccata
dimittere potuit, cum Deus sit; et mori, cum sit homo; et mortis moriendo
solvere debitum, quia justus; et omnibus unus ad justitiam vitamque sufficere,
quandoquidem et peccatum, et mors ex uno in omnes processerit. 26. Sed hoc quoque necessarie omnino provisum est, quod dilata morte
homo inter homines dignatus est aliquandiu conversari: quatenus crebris et veris
555 locutionibus ad invisibilia excitaret, miris operibus
astrueret fidem, rectis moribus instrueret. Itaque in oculis hominum Deus homo
sobrie, et juste, et pie conversatus, vera locutus, mira operatus, indigna
passus, in quo jam defuit nobis ad salutem? Accedat et gratia remissionis
peccatorum, hoc est, 0936B ut gratis peccata dimittat: et opus
profecto nostrae salutis consummatum est. Non autem metuendum, quod donandis
peccatis aut potestas Deo, aut voluntas passo, et tanta passo pro peccatoribus
desit: si tamen solliciti inveniamur digne, ut oportet, et imitari exempla, et
venerari miracula; doctrinae quoque non existamus increduli, et passionibus non
ingrati. 27. Itaque totum nobis de Christo valuit, totum
salutiferum, totumque necessarium fuit, nec minus profuit infirmitas quam
majestas: quia etsi ex deitatis potentia peccati jugum jubendo submovit, ex
carnis tamen infirmitate mortis jura moriendo concussit. Unde pulchre ait
Apostolus: Quod infirmum est Dei, fortius est hominibus.
0936C Sed et illa ejus stultitia, per quam ei placuit salvum
facere mundum, ut mundi confutaret sapientiam, confunderet sapientes; quod
videlicet cum in forma Dei esset, Deo aequalis, semetipsum exinanivit formam
servi accipiens; quod dives cum esset, propter nos egenus factus est, de magno
parvus, de celso humilis, infirmus de potente; quod esuriit, quod sitiit, quod
fatigatus est in itinere, et caetera quae passus est voluntate, non necessitate:
haec ergo ipsius quaedam stultitia, nonne fuit nobis via prudentiae, justitiae
forma, sanctitatis exemplum? Ob hoc item Apostolus: Quod
stultum est, inquit, Dei, sapientius est hominibus
(I Cor. I, 25). Mors ergo a morte, vita ab errore, a peccato gratia
liberavit. Et quidem mors per justitiam suam peregit 0936D victoriam: quia justus exsolvendo quae non rapuit, jure omnino
quod amiserat recepit. Vita vero quod ad se pertinuit, per sapientiam
adimplevit, quae nobis vitae et disciplinae documentum ac speculum exstitit.
Porro gratia ex illa, ut dictum est, potestate peccata dimisit, qua omnia
quaecunque voluit, fecit. Mors itaque Christi, mors est meae mortis: quia ille
mortuus est, ut ego viverem. Quo pacto enim jam non vivat, pro quo moritur Vita?
Aut quis jam in via morum, seu rerum notitia errare timebit duce Sapientia? Aut
unde jam reus tenebitur, quem absolvit Justitia? Vitam quidem se ipse perhibet
in Evangelio: Ego sum, inquiens, vita (Joan. XIV, 6). Porro duo sequentia
testatur 0937A Apostolus, dicens: Qui factus
est nobis justitia et sapientia a Deo Patre (I Cor. I,
30). 28. Si ergo lex spiritus vitae in Christo Jesu
liberavit nos a lege peccati et mortis, utquid adhuc morimur, et non statim
immortalitate vestimur? Sane ut Dei veritas impleatur. Quia enim misericordiam
et veritatem diligit Deus (Psal. LXXXIII, 12), necesse est mori
quidem hominem, quippe quod praedixerat Deus: sed a morte tamen resurgere, ne
obliviscatur misereri Deus. Ita ergo mors etsi non perpetuo dominatur, manet
tamen propter veritatem Dei vel ad tempus in nobis: quemadmodum peccatum, etsi
jam non regnat in nostro mortali corpore, non tamen deest penitus nobis. Proinde
Paulus ex parte quidem liberatum se a lege peccati 0937B et
mortis gloriatur; sed rursum se utraque nihilominus lege aliqua gravari ex parte
conqueritur, sive cum adversus peccatum miserabiliter clamat, Invenio aliam legem in membris meis (Rom. VI,
23), et caetera; sive cum ingemiscit gravatus, haud dubium quin lege
mortis, redemptionem exspectans corporis sui (Rom., VIII,
23). 29. Sive itaque haec, sive alia quaecunque in hunc
modum, prout in talibus in suo quisque abundat sensu, ex occasione sepulcri
christianis sensibus suggerantur: puto quod non mediocris dulcedo devotionis
infundatur cominus intuenti; nec parum proficitur cernendo etiam corporalibus
oculis corporalem locum dominicae quietis. Etsi quippe jam vacuum sacris
membris, plenum tamen nostris et 0937C jucundis admodum
sacramentis. Nostris, inquam, nostris, si tamen tam ardenter amplectimur, quam
indubitanter tenemus 556 quod Apostolus ait: Consepulti enim sumus per Baptismum in mortem, ut quomodo surrexit
Christus a mortuis per gloriam Patris, ita et nos in novitate vitae ambulemus.
Si enim complantati facti sumus similitudini mortis ejus, simul et
resurrectionis erimus (Rom. VI, 4, 5). Quam dulce est
peregrinis post multam longi itineris fatigationem, post plurima terrae marisque
pericula, ibi tandem quiescere, ubi et agnoscunt suum Dominum quievisse! Puto
jam prae gaudio non sentiunt viae laborem, nec gravamen reputant expensarum; sed
tanquam laboris praemium, cursusve 0937D bravium assecuti, juxta
Scripturae sententiam, gaudent vehementer cnm invenerint
sepulcrum (Job. III, 22). Nec casu vel subito, aut veluti
lubrica popularis favoris opinione, id tam celebre nomen sepulcrum nactum esse
putetur, cum hoc ipsum tantis retro temporibus Isaias tam aperte praedixerit:
Et erit, inquit, in die illa radix
Jesse, qui stat in signum populorum, ipsum gentes deprecabuntur, et erit
sepulcrum ejus gloriosum (Isa. XI, 10). Revera ergo impletum
cernimus quod legimus prophetatum, novum quidem intuenti, sed legenti antiquum:
ut sic adsit de novitate jucunditas, ut de vetustate non desit auctoritas. Et de
sepulcro ista sufficiant. CAPUT XII. De Bethphage.0938A 30. Quid de Bethphage dicam, viculo sacerdotum,
quem pene praeterieram, ubi et confessionis sacramentum, et sacerdotalis
ministerii mysterium continetur? Bethphage quippe Domus buccae interpretatur.
Scriptum est autem: Prope est verbum in ore tuo, et in corde
tuo (Deut. XXX, 14). Non in altero tantum, sed simul in
utroque verbum habere memineris. Et quidem verbum in corde peccatoris operatur
salutiferam contritionem: verbum vero in ore noxiam tollit confusionem, ne
impediat necessariam confessionem. Ait enim Scriptura: Est
pudor adducens peccatum, et est pudor adducens gloriam (Eccli. IV,
25). Bonus pudor est, quo peccasse, 0938B aut
certe peccare confunderis: et omnis licet humanus arbiter forte absit, divinum
tamen quam humanum tanto verecundius revereris aspectum, quanto et verius Deum
quam hominem cogitas puriorem [al. praesentiorem]: tantoque
eum gravius offendi a peccante, quanto constat longius ab illo esse omne
peccatum. Hujuscemodi procul dubio pudor fugat opprobrium, parat gloriam, dum
aut peccatum omnino non admittit, aut certe admissum et poenitendo punit, et
confitendo expellit: si tamen gloria etiam nostra haec est, testimonium
conscientiae nostrae. Quod si quispiam confiteri confunditur id quoque, unde
compungitur, talis pudor peccatum adducit, et gloriam de conscientia perdit,
quando malum quod ex profundo cordis compunctio conatur expellere, 0938C pudor ineptus obstruso labiorum ostio non permittit exire; cum
eum exemplo David dicere potius oporteret: Et labia mea non
prohibebo, Domine, tu scisti (Psal. XXXIX, 10). Qui et seipsum
redarguens, puto super hujuscemodi stulto et irrationabili pudore, Quoniam tacui, inquit, inveteraveverunt
ossa mea (Psal. XXXI, 3). Unde et optat ostium poni
circumstantiae labiis suis (Psal. CXL, 3), ut oris januam et
aperire confessioni, et defensioni claudere norit. Denique et aperte hoc ipsum
orans petit a Domino, sciens nimirum, quia confessio et magnificentia opus ejus
(Psal. CX, 3). Et quod videlicet nostram malitiam, et quod aeque
divinae bonitatis et virtutis magnificentiam minime tacemus, magnum 0938D quidem geminae confessionis bonum, sed Dei est donum. Ait
itaque: Non declines cor meum in verba malitiae ad excusandas
excusationes in peccatis (Psal. CXL, 4). Quamobrem ministros
verbi sacerdotes caute necesse est ad utrumque vigilare sollicitos, quo
videlicet delinquentium cordibus tanto moderamine verbum timoris et contritionis
infligant, quatenus eos nequaquam a verbo confessionis exterreant; sic corda
aperiant, ut ora non obstruant; sed nec absolvant etiam compunctum, nisi
viderint et confessum: quandoquidem corde creditur ad justitiam, ore autem
confessio fit ad salutem. Alioquin a mortuo, tanquam 557 qui
non est, perit confessio (Eccli. XVII, 26). Quisquis igitur verbum
in ore habet, et in corde non habet, aut dolosus est, aut vanus: 0939A quisquis vero in corde, et non in ore, aut superbus est, aut
timidus. CAPUT XIII. De Bethania.31. Sane non omnino (etsi
multum festinem) debeo transire silenter domum obedientiae, Bethaniam videlicet,
castellum Mariae et Marthae, in quo Lazarus est resuscitatus: ubi nimirum et
utriusque vitae figura, et Dei erga peccatores mira clementia, necnon et virtus
obedientiae una cum fructibus poenitentiae commendatur. Hoc ergo in loco
breviter intimatum sufficiat, quod quidem nec studium bonae actionis, nec otium
sanctae contemplationis, nec lacrymae poenitentis extra Bethaniam accepta esse
poterunt illi, qui tanti habuit obedientiam, ut vitam quam 0939B ipsam perdere maluerit, factus obediens Patri usque ad mortem.
Hae sunt illae profecto divitiae, quas sermo propheticus ex verbo Domini
pollicetur: Consolabitur, inquiens, Dominus Sion, et consolabitur omnes ruinas ejus; et ponet desertum
ejus quasi 0940A delicias, et solitudinem ejus quasi hortum
Domini. gaudium et laetitia invenietur in ea, gratiarum actio, et vox
laudis (Isa. LI, 3). Haec igitur orbis deliciae, hic thesaurus
coelestis, haec fidelium haereditas populorum, vestrae sunt, charissimi, credita
fidei, vestrae prudentiae et fortitudini commendata. Tunc autem coeleste
depositum secure et fideliter custodire sufficitis, si nequaquam de ipsa vestra
prudentia vel fortitudine, sed de Dei tantum adjutorio ubique praesumitis,
scientes quia non in fortitudine sua roborabitur vir, et ideo dicentes cum
propheta: Dominus firmamentum meum, et refugium meum, et
liberator meus (Psal. XVII, 2): et illud, Fortitudinem meam ad te custodiam, quia Deus susceptor meus; Deus
meus, misericordia ejus praeveniet me (Psal. LVIII, 0940B 10, 11); et item: Non nobis, Domine,
non nobis, sed nomini tuo da gloriam (Psal. CXIII, 9): ut in
omnibus sit ipse benedictus, qui docet manus vestras ad praelium, et digitos
vestros ad bellum (Psal. CXLIII, 1)
|