1167 FORMULA HONESTAE VITAE. NOTA.In codice
Cisterciensi exstat cum hac epigraphe: Formula honestae vitae,
data a S. Bernardo, sicut creditur. Eidem etiam in manuscripto codice
Ecclesiae Parisiensis tribuitur, sed perperam. 1167C 1. Petis a me, frater charissime, quod necdum a suo provisore
audivi aliquem petiisse. Verumtamen quia id instanter tua deposcit devotio, cui
juste et rationabiliter petenti aliquid in Christi nomine negare non valeo;
Formulam honestae vitae brevi tibi sermone depingam: quam si in Christi amore
vel dilectione exardescens perseveranter servaveris, vitam procul dubio
consequeris aeternam. Ut ergo ab interiori homine ad exteriorem sermo procedat,
ita circa tui puritatem cordis te indesinenter studere oportet, quo totius
puritatis amator Deus ibi sedem tanquam in coelo sibi collocare dignetur, juxta
illud: Coelum mihi sedes est (Isa. LXVI, 1),
et: Anima justi sedes est sapientiae (Sap. VII,
sec. LXX). Necesse est igitur vigilanter intendas cogitationes tuas 1167D ad bonum semper et honestum dirigere, ut videlicet cogitare vel
meditari coram Deo pertimescas, quod in praesentia hominum dicere vel facere
merito erubesceres; sciens quod sicut per verba vel facta innotescimus homini,
sic nimirum per cogitationes cuncta scrutanti spiritui; quia quod agunt
hominibus dicta, eadem Deo cogitationes. Deus enim novit cogitationes hominum,
quia vanae sunt (Psal. XCIII, 11). Et sicut nulla est ei
invisibilis creatura, sic omnino nihil potest cogitari quod eum lateat. Vivus
est enim sermo Dei et efficax, et penetrabilior omni gladio ancipiti, pertingens
usque ad divisionem animae ac spiritus, compagum quoque ac medullarum, et
discretor cogitationum cordis (Hebr. IV, 12). 2.
Sit tibi quoque Jesus semper in corde, et nunquam imago crucifixi ab animo tuo
recedat. Hic tibi sit cibus et potus, dulcedo et consolatio tua, mel tuum et
desiderium tuum, lectio tua et meditatio 1168C tua, oratio et
contemplatio tua, vita, mors et resurrectio tua. Semper cogita illum, nunc
positum in praesepio, et pannis involutum, modo in templo Patri a parentibus
praesentatum, nunc fugientem in Aegyptum; ibi diu in extrema paupertate et
indigentia commorantem, et inde maximo cum labore redeuntem: modo in templo
audientem doctores et interrogantem, qui docet hominem scientiam, et postea
parentibus subditum, cui jure omnis creatura subditur; deinde esurientem in
deserto et sitientem, qui est panis vitae, et fons sapientiae (Psal. XXXV,
10), et qui pascitur inter lilia (Cantic. II, 16), et implet
omne animal benedictione (Psal. CXLIV, 16): modo fatigatum ex
itinere, sedere sic supra fontem, cum muliercula sola solum loquentem, totius
1168D mundi statum regentem; postea factum in agonia prolixius
orantem, et omnia omnibus sufficienter administrantem. Ab angelo etiam ipsum,
qui est dulcedo et consolatio Angelorum et hominum, consolationem nihilominus
recipientem: aut ad columnam illum, qui totius est orbis sustentamentum, ligatum
et flagellatum: ipsum, qui est Angelorum splendor, sputis illitum, palmis in
facie percussum, spinis coronatum, opprobriis saturatum: ad ultimum cum iniquis
deputatum, et pro te in cruce pendentem et morientem, atque spiritum suum in
manus Patris commendantem. Sic nimirum erit fasciculus myrrhae dilectus tuus,
sic inter ubera tua 795 commorabitur (Cantic. I,
12). Sic de omnibus anxietatibus et amaritudinibus Domini tui quasi
quemdam fasciculum colligas, ut amarum poculum lacrymarum tibi conficias. Quod
si quando ardentissimo Christi amore succensus, volueris cum Apostolo jam illum
cognoscere, et non secundum carnem 1169A (II Cor.
V), levabis parum mentis oculos ad victoriam resurgentis, ad gloriam
ascendentis ad gloriosam majestatem in gloria Dei Patris sedentis atque
regnantis, quae sursum sunt sapiens, et quae sursum sunt quaerens, ubi Christus
est in dextera Dei sedens (Coloss. III, 1, 2). Nec tamen ibi longam
facies moram, ne forte, si diutius scrutator majestatis fueris, obruaris a
gloria (Prov. XXV, 27). 3. Sane ante omnia te
debere noveris omnem cordis elationem, jactantiam atque arrogantiam, quasi
venenatas aspides, fugere, sciens procul dubio, quia immundus est coram Deo
omnis qui exaltat cor suum. Itaque neminem spernas, nemini noceas, nulli
detrahas, et pro Christi amore omnibus prodesse coneris. In tantum etiam
inferiorem ac 1169B caeteris viliorem te non solum ex intimo
cordis affectu credas, verum etiam non te dicas profecisse, sed nec te aliquid
esse existimes, juxta illud apostoli: Qui se aliquid esse
existimat, cum nihil sit, ipse se seducit (Galat. VI,
3). 4. Sit praeterea incessus tuus maturitate plenus,
gravis et honestus: ut videlicet non fractis gressibus ambules, aut scapulas
dextrorsum, sinistrorsum vergendo, non erecta cervice, non proeminente pectore,
seu etiam inclinato capite super humerum; quae omnia aut levitatem redolent, aut
elationem ostentant, aut hypocrisim sapiunt. Incedens ergo, stans et sedens,
faciem semper habeto deorsum, revolvens in animo tuo quod pulvis es, et in
pulverem reverteris: et cor sursum, ubi Christus est in dextera 1169C Dei Patris sedens. Quaquaversum nulla curiositate, quin potius
necessitate aspicias. Tristitiam autem, maxime in conventu, dissimulare te
decet, quamdam in facie hilaritatem praetendens: privatim autem nunquam vultus
in diversa mutetur. Si quando coram aliis positus ridere alicujus rei causa
fueris compulsus, ut assolet, non sit risus tuus excussus. Nam juxta Sapientem:
amictus corporis, et risus dentium sales tui sint sine dente>, et gressus hominis, enuntiant de
illo (Eccli. XIX, 27). Tuis etiam interdum interpone gaudia
curis. 5. Nunquam sis otiosus, quin aut legas, aut aliquid de
sacris Scripturis mediteris; vel certe, quod melius est, rumines Psalmos;
operando nihilominus 1169D incessanter quod tibi fuerit
injunctum, ut semper te diabolus inveniat occupatum: multam enim malitiam docuit
otiositas (Eccli. XXXIII, 29). Illas etiam scripturas libentius
legas, quae praecipue erga Christum tuum magis inflammaverint intellectum.
Intellige quae dico. Dabit enim tibi Dominus in omnibus intellectum, si in sensu
cogitaveris circumspectionem Dei. Cum oraveris, non impleas aures audientium
singultibus et suspiriis, sed intente ora Deum in cubiculo cordis tui. Proderit
tamen ad devotionem compunctionemque obtinendam, si ita semotus fueris, ut puras
manus ad Deum levando, etiam tui ipsius vocem audire possis. Nonnunquam ad 1170A sublevandum intentionem in coelum prospicias, ut ubi sit cor
tuum, ubi Christus est in dextera Dei sedens. Ab oratione iterum revertaris ad
lectionem: et iterum, lectio cum fastidium submoverit, ad orationem
redeas. 6. Consortia juvenum, et maxime illorum qui imberbes
sunt, in quantum convenienter poteris, devita. Nunquam alicui oculos in faciem
figas. 7. Sicut ad crucem, sic accedas ad cibum: id est nunquam
voluptate, sed necessitate pascaris; et fames, non sapor provocet appetitum.
Singularitatem fuge, et communitate esto contentus, sciens quia caro pascenda
est, et exstinguenda sunt vitia. Si quando tibi aliquid superapponitur, tanquam
divinitus procuratum accipe illud, hoc tamen habens 1170B in
animo semper et voluntate, ut alteri magis apponeretur. 8. Pone
providentiae tuae modum, ne sapiens tibi videaris. Semper et ubique atque in
omnibus operibus time, ne forte excedas in aliquo. Hinc beatus Job: Verebar, inquit, omnia opera mea, sciens
quod non parceres delinquenti (Job IX, 28). 796 9. Cum ad stratum lassus deveneris, te
honestissime jacendo componas, nec supinus jaceas, nec genua levando, calcaneos
jungas ad tibias. Quod si forte luxuriae te pompa concusserit, recordare
dilectum tuum positum super lectum doloris, et universum stratum suum versatum
in infirmitate ejus, haec dicens in corde tuo: Dominus meus pendet in patibulo,
et ego voluptati operam dabo? Sicque invocato 1170C nomine
Salvatoris, ingeminando saepe nomen salutis, cessabit tandem, Deo succurrente,
quassatio. Ruminantem Psalmos somnus te occupet, ut in somno somnies te dicere
Psalmos. 10. Cum surrexeris ad vigilias, lauda Creatorem tuum
ex omnibus viribus tuis, et ad laudem Redemptoris tui exalta vocem tuam in
fortitudine. Postremo purissimum semper erga Christum amorem habeto, et nihil
praeter ipsum nisi propter ipsum amare memento. Prolixius quam putaveram
descripsi tibi quae ipse agere nequeo, in te adimpleri desiderans, quod in me
deesse cognosco; quia profectus tuus gaudium est meum et corona in
Domine. UTILE MONITUM DE CONSIDERATIONE
MORTIS.1170D Si quando affectus fueris
taedio, juxta lapidem, super quo lavantur corpora, te meditando compone, et
diligenter cogita quo tractentur usu sepeliendi: nunc enim in integrum, nunc in faciem
versantur. Quomodo nutat caput, cadunt brachia, rigent crura, jacent tibiae:
quomodo induantur, consuantur, deferantur humanda. Quomodo componantur in
tumulo, quomodo pulvere contegantur, quomodo vorentur a vermibus, quomodo quasi
saccus putrefactus consumantur. Summaque tibi sit philosophia, meditatio mortis
assidua. Hanc ubicumque fueris, et quocunque perrexeris, tecum porta, et in
aeternum non peccabis. 1171A BREVIA ET
UTILISSIMA MONITA.In omnibus cogitationibus,
locutionibus sive actibus tuis, dic tibi: Itane ageres, si hanc scires pro certo
novissimam vitae tuae horam? Cave tibi, serve Dei, ne quos imitari non vis damnare videaris.
Incertum est quo loco te mors exspectat: ideo tu eam omni loco exspecta.
Cognosce teipsum: et tempus quod tibi ad agendam poenitentiam, ad promerendam
gloriam miseratio Conditoris indulsit, observa. Sis hilaris dator, 1172A petitor rarus, acceptor verecundus. Sermo tibi in tempore sit
aut serius <al. serus> aut nullus: aspectus tuus, aut
officiosus, aut demissus et cohibitus intra se: oculus tuus sit in capite tuo
(Eccle. II, 14). Risus tuus aut indicans lenitatem animi, aut
provocans, rarus tamen. Et ipse sit quidem eductus interdum, effusus nunquam.
Sis autem tam modestus, ut non levitatis habearis suspectus. Cunctis esto
benignus, nemini blandus, paucis familiaris, omnibus aequus, quod nobis Deus
concedat. Amen.
|