1171 INSTRUCTIO Quomodo homo possit in bono proficere et
placere Deo.1171B Primo studeat,
quantum potest, se vilissimum reputare et indignum beneficio Dei. Ipse sibi
displiceat. Soli Deo placere cupiat. Ab aliis velit vilis et non humilis
reputari: et cum sit vilis ex se, Dei clementiam recognoscat, quod tam vilem
hominem, et quasi promptum ad omne malum et tardum ad omne bonum dignatur sibi
in servum assumere, et quod majus est, in filium adoptare. Non ergo reputes
magnum, quod Deo servis: sed maximum reputa, quod ipse dignatur te in servum
assumere sibi. Secundo, ut de nihilo nisi de peccato, et ad peccatum inducente,
et a bono retrahente doleat; imo de qualicunque tribulatione, injuria et
afflictione gaudeat. Instantissime inimicos diligat, et specialem orationem pro
eis faciat. Deinde Deo copiosas laudes 1171C referat de eo, et ad
regratiandum de tanto beneficio insufficientem se recognoscat; quia quem Deus
diligit, corripit et flagellat. Ipsae enim tribulationes ad Deum nos ire
compellunt. Tertio, ut de temporalibus nihil nisi stricte 797
propter necessitatem suam requirat, aut quocunque modo appetat, sed Christo
domino in omni dejectione corporalis consolationis se corformari studeat: et hoc
debet maximum reputare, quia Rex regum et Dominus dominantium Christus sic vilem
servum suis ornamentis non dedignatur induere, et sibi lutum foedum assimilare.
Ideoque quanto videt se ditiorem, et in pluribus corporis consolationibus
abundare, tanto debet profundius et intimius contristari, cernens se eo magis a
Christi similitudine elongatum. Quarto, ut 1171D in his quae
indifferenter bona aut mala sunt, alterius potius, quam suam adimplere studeat
voluntatem: imo semper in exterioribus actibus se sibi studeat abnegare; aliorum
beneplacita affectans, cum omni vigilantia omne licitum adimplere. Et sic circa
omnes, maxime tamen circa suos superiores, studeat id ipsum observare. Quinto,
ut nullum quantumcunque miserum despiciat: sed erga omnes materno moveatur
affectu; ut sic omnibus compatiatur intime, sicut compateretur mater unico filio
suo. Omnes eorum miserias reputet esse suas, et sicut sibimetipsi, 1172B si tamen possit, subveniat. Omnes etiam pauperes ut patronos
revereri debet; quia ipsi sunt qui alios recipiunt in aeterna tabernacula.
Sextum est, ut nullum judicet de peccato, cum ignoret quid in anima divina
operetur miseratio. Sed si aliquem per signa manifesta conjectarit esse
peccatorem, prius de peccato illius doleat, ac si proprio corpori mors
immineret. Recogitet quod pretiosior est anima quae sic lethaliter vulneratur,
quam omnia corpora totius universi per se considerata. Et sicut corpus meum a
morte, sic, imo multo magis deberem proximum cum omni diligentia custodire, et a
peccato retrahere oratione, exhortatione, exemplo. Septimum est, ut bonum
proximi diligat sicut suum: et sicut mater bonis filiis jucundatur, sic ipse in
bonis 1172C omnium jucundari debet, et maxime de his quae
spiritualia sunt, et ad spiritualia inductiva. Et sicut sua, aliorum bona
procuret, et procurata studeat promovere: et semper plura bona de proximo
credat, quam possit ipse intueri. Octavum est, ut nihil praeter Deum diligat: ut
in omnibus solus Deus sincere sine socio diligatur. Nec eum alliciat
quantacunque sanctitas alicujus, aut beneficiorum immensitas, aut aliquem
diligat amore singulari, sed amore omnium, scilicet charitate in Deum omnes
referens: magis alioquin diligat meliorem. Potest tamen beneficia pro beneficiis
rependere, et pro ipsis beneficiis orationes Deo offerre. Nonum est, ut quisquis
quibuscunque negotiis implicetur, Deum in corde memoriter studeat habere: et
semper honorem 1172D Dei omnibus anteponat. Sed adhuc praecipue
nitatur, ut sic semper Deum praesentem intelligat, ac si ipsum qui praesens est,
in sua essentia videret: sicque eum timeat et revereatur, et intenso amore in
eum feratur, eoque pro ut potest in via fruatur, et in ipso non in alio
requiescat. Decimum est, ut si praedicta assequi possit, esse haec Dei beneficia
recognoscat. Debet etiam caeterorum beneficiorum secundum poterit reminisci.
Primo, quia sua eum signavit imagine. Secundo, quod naturam ejus assumpsit, et
pro ipso Deus mori dignatus est. Tertio, 1173A quod se praebet in
cibum, et in futuro se praebebit in praemium. Et quia nondum assecutus est in
praemium, in via tamen aspiciat eum in patibulo; sicque 1174A illi compatiatur, ac si omnia vulnera Christi in suo corpore
sustineret: et de hoc praecipue debet dolere, quia tot videt frustrari beneficio
hoc immenso.
|