1173 VARIA ET BREVIA DOCUMENTA PIE SEU RELIGIOSE
VIVENDI.1173A 1. Si plene vis assequi quod
intendis, duo sunt tibi necessaria. Primum est, ut subtrahas te ab omnibus
transitoriis rebus et terrenis, ut nihil de eis cures, ac si non essent.
Secundum, ut ita te des Deo, ut nihil dicas, vel facias, nisi quod credideris
1173B firmiter placere Deo. Primum autem assequeris hoc modo.
Omnibus modis quibus potes, te vilifica, te nihil reputando esse, sed credas
omnes homines esse bonos, et meliores te, magisque placere Deo. Quaecumque audis
vel vides in religiosis 798 personis, puta bona intentione
dici vel fieri, etiamsi contraria videantur. Nam humana suspicio facile
fallitur. Nulli displiceas. Nihil unquam de te loquaris quod laudem importet,
quantumcunque sit familiaris ille cum quo loqueris: imo plus labora celare
virtutes quam vitia. De nullo prorsus sinistre loquaris, quantumcunque sit verum
vel manifestum, nisi in confessione, et hoc ubi non potest aliter manifestare
peccatum tuum. Libentius accommoda aurem tuam, cum aliquis laudatur, quam cum
vituperatur. 1173C Cum loqueris, verba tua sint rara, vera,
ponderosa, et de Deo. Si saecularis loquitur tecum, et vana proponit quam citius
potes succide sermonem, et transferas te ad ea quae Dei sunt. Quidquid contingat
tibi vel alii quantumcunque conjuncto, non cures: et si est adversum, non
tristeris; si est prosperum, non laeteris: sed totum nihil puta, et lauda Deum.
Sollicitudinem adhibe quantam maximam potes, ut vilitati sedulus intendas. Fuge
locutoria, quantum potes. Melius est enim silere quam loqui. Post Completorium
non loquaris, quousque finita sit Missa sequentis diei, nisi causa maxima
intervenerit. Cum vides aliquid quod tibi displicet, vide si hoc est in te, et
abscinde: si vero vides aliquid quod tibi placet, vide si hoc est in te, et
tene; si non est, assume: 1173D et sic erunt tibi omnia in
speculo. De nulla re murmures cum aliquo, nisi credideris prodesse,
quantumcunque sit grave quod habes. Nunquam pertinaciter aliquid affirmes vel
neges, sed sint tuae affirmationes et negationes dubitationis sale conditae. A
cachinnis semper abstineas: rideas vero raro, et cum paucis praestes os tuum.
Breviter, in omnibus dictis tuis sic te habeas, ut sint ita quae dubia
dimittantur. 2. Secundum assequeris hoc modo. Orationibus cum
magna devotione intendas, et eas dicere labora horis debitis: et quod offers in
oratione, reminiscaris in corde. Et, ut ea quae legis confirmes, diligenter
recogita, et eorum imagineris statum, in quorum memoria haec dixeris. Ista tria
semper in mente 1174A habeas, quid fuisti, quid es, et quid eris.
Quid fuisti, quia sperma fetidum; quid es, quia vas stercorum; quid eris, quia
esca vermium. Similiter imagineris eorum poenas, qui sunt in inferno; et quod
nunquam finientur, et pro quam modica delectatione 1174B tanta
mala patiuntur. Similiter imagineris gloriam paradisi, et quod nunquam finietur,
et quam breviter et cito acquiritur, et quantus luctus et dolor poterit esse
illis qui pro parva re tantam gloriam amiserint. Cum habes aliquid quod tibi
displicet, vel times habere; cogita quod si tu esses in inferno, et illud et
quidquid nolles, haberes. Et cum habes aliquid quod tibi placet, vel optas
habere; cogita quod si tu esses in paradiso, haberes illud, et quidquid velles.
Si autem in inferno esses, nec illud nec aliquid quod velles haberes.
Quandocunque est festum alicujus sancti, cogita de illo quanta sustinuit propter
Deum, quia brevia: et qualia adeptus est, quia aeterna. Similiter cogita quia
transeunt bonorum tormenta, malorum gaudia. Hi cum istis tormentis adepti 1174C sunt gloriam aeternam; et isti ex indebitis gaudiis, aeternam
poenam. Quandocunque te vincit acedia, accipias hoc scriptum, et imagineris haec
omnia diligenter. Et cogita de tempore quod sic perdis, quod illi qui in inferno
sunt, darent totum mundum, si haberent, pro eo. Cum habes aliquas tribulationes,
cogita quod illi qui sunt in paradiso, carent eis. Similiter cum habes aliquas
consolationes, cogita illos de inferno carere eis. Omni die cum vadis cubitum,
examina diligenter quid cogitasti et quid dixisti in die, et quomodo utiliter
tempus et spatium, quod datum est ad acquirendum vitam aeternam, dispensasti. Et
si bene transivisti, lauda Deum; si male vel negligenter, lugeas, et sequenti
die non differas confiteri. Si aliquid cogitasti, dixisti, vel fecisti quod 1174D tuam conscientiam multum remordeat, non comedas antequam
confitearis. Istud in fine pono, ut imagineris duas civitates: unam plenam
omnibus tormentis, quae est infernus; alteram plenam omni consolatione, quae est
paradisus. Et ad unam illarum oportet te currere. Vide quid te possit trahere ad
799 malum, vel impedire a bono. Credo quod nihil invenies.
Certus sum quod si bene servaveris ea quae sunt hic, Spiritus sanctus habitabit
in te, et perfecte docebit te facere omnia. Ergo bene serves ista, et nihil
negligas. Et lege ea in septimana bis, scilicet in die Mercurii, et in die
Sabbati: et ut inveneris te fecisse quod scriptum est, lauda Deum, qui est pius
et misericors in saecula saeculorum. Amen.
|