1177 ITEM, ALIA DOCUMENTA VITAE RELIGIOSAE. (Alias, Doctrina B. Bernardi.)1177C Quando surgendum est ad vigilias, praeparandus est animus ad
devotionem; ita ut ferventer exsilias de lecto, et torpore discusso gratias
divinae misericordiae agas pro quiete indulta, pro custodia et protectione
angelica. 801 Deinde, veniens ad ecclesiam,
pone manum super ostium, et dic: Exspectate hic, cogitationes malae, intentiones
et affectus cordis, et appetitus carnis. Tu autem, anima mea, intra in gaudium
Domini Dei tui, ut videas voluntatem Domini, et visites templum ejus. Sicque
veniens ante crucem dic: «Adoramus te, Christe, et benedicimus tibi,» etc. Deinde, quoties dixeris versum in choro tuo, illum qui in choro
altero dicitur, dicas silenter: et versus singulos saltem aliquo pipere
consperges, 1177D meditatione scilicet aliqua spirituali; quia
animum delicatum habes, et escae ejus electae debent esse. Et
ne defigas oculos tuos longius ante te, quam protenditur proceritas corporis
tui; quia hoc multum impedit vagationes animi. Et depinges ibi quasi resupinatum
ante te Dominum in cruce, et nunc pro clavis, nunc pro spinis, nunc pro sputis,
nunc pro lateris effossione suspirabis, et gratias ages. Cum
exeundum fuerit a choro, dices Domino: Adhuc habeo, Domine, privatas laudes et
benedictiones tibi dicere, quas scilicet nunc a publicis exiens cantabo tibi, et
psallam in gloria mea. Cum ad Missam ventum fuerit, suscipe
invitantem ad Missas privatas, ac si panem Angelorum tibi delapsum de coelo
videres. 1178C Si quem amovere volentem
intueberis, fuge, ac si fame deficienti e fauce buccellam panis auferre
conaretur. Cum ad capitulum veneris, diligenter accipies
armaturam Dei in galea providentiae, in lorica patientiae, in scuto
mansuetudinis, quibus possis clamationes justas vel injustas elidere. Si
peccasti, dic tantum: Emendabo. Si non, dic: Non memini. His nec amplius, nec
minus aut clamoribus aut verberibus a te extorqueatur. Cogita
cum accedis ad judicium capituli, Deum et Priorem, Pilatum et Pharisaeos
clamantes in eum, et milites verberantes eum sine causa. Cogita capitulum durum
sanctorum martyrum, cum starent ante reges et praesides, cum pertinentiis suis,
id est, 1178D cum poenis et tormentis quae patiebantur. Cogita
futurum capitulum tuum in morte coram Deo, cum millia daemonum clamabunt contra
te, et decies centena millia adversum te: ut si quid hic tecum durius agitur,
illorum consideratione levigetur. Cogita quod ille qui clamat te, novacula Dei
est, et pilos vult tibi tollere deformes, ut speciosus fias. Cogita quod
pitantia est de coelo missa correctio. Quicunque te clamaverit,
eadem die munerabis eum obsequio quocunque, si potes, eo quod te a deformitate
peccati relevare voluerit. Cum ad laborem veneris, sic
temperabis onus agendum, ut sollicitudo operis intentionem animi tui ab iis quae
Dei sunt non avertat. Quando pausandum est, noli angulos
consectari, 1179A vel a caeteris semotus sedere; sed sint oculi
tui ad fideles terrae, ut sedeant tecum: et tu consede in medio doctorum. Quidam
frater cum apud nos pausantibus caeteris solus longe sederet, gravissimo coepit
carnis stimulo urgeri, audivitque vocem dicentem sibi: Vade ad castra. Et cum
venisset ubi caeteri erant, quievit stimulus. Cum veneris ad
refectionem, nec primus intrabis nec ultimus. Si non potes sumere quae
apponuntur, non ea permittas omnino mutari, sed vel modicum sume, ut comedisse
videaris. Si quis instet ut comedas, hoc tantum signo responde: Bonum est,
multum est, factum est. Cogita quod multorum labore, infinitis navigantium
periculis, haleca, pisces, vel caetera tibi necessaria procurantur, ut carnis
tuae 1179B desideriis satisfiat, et per singulas buccellas age
gratias. Interim cogita Christum crucifixum exspectare gratias tuas, vel ad
portam reliquias tuas pauperem praestolantem. Abstinentiam
omnino interdicto tibi ne facias, sed quotidie secundum mensuram comede. Si per noctem illusio tibi acciderit, ne contristeris; sed in
crastino confitere: et aliquo te invitante ad Missam ut ministres, caute coram
omnibus te excusa per signum, ut est consuetudinis, quatenus omnes illam tuam
pollutionem intelligant. Fecit hoc aliquis apud nos etiam 802
nullo vocante ad Missas, ut magis erubesceret, et a tentatione carnis liberatus
est, in tantum ut vix aliquid tale postmodum senserit, nec nisi semel, vel
secundo per annum 1179C pruritum hujusmodi patiebatur. Ex quo
patet, quam vera sit sententia Dei dicentis, Ego glorificantes
me glorificabo (I Reg. II, 30); et: Omnis
qui se humiliat, exaltabitur (Luc. IV, 11; XVIII, 14, et Matth.
XXIII, 12); et: Humilibus dat gratiam
(Jacob. IV, 6; I Petr. V, 5, et Prov. III, 34). Quando legendum est, conversa facie ad ecclesiam, ante posito libro,
utere soliloquio tuo, et ubicunque occurrerint Dei beneficia, dic, quid retribuam Domino pro omnibus quae retribuit mihi?
(Psal. CXV, 12.) Quantum debes, anima mea! et conversus ad Angelos
dic, Venite, audite, et narrabo, omnes qui timetis Deum,
quanta fecit animae meae (Psal. LXV, 16); et ad ipsum
deflectens oculos: Vere, inquies, 1179D Domine,
misericordia tua magna est super me (Psal. LXXXV, 13). Si
autem sollicitante te in hunc modum corde, et pulsante ostium paradisi aliqua
cogitatio maligna interstrepit, statim propone et dic: Cujus
est imago haec et superscriptio (Matth. XXII, 20), et audiens
quod Caesaris est, hoc est principis mundi, scilicet diaboli, dic: Pecunia tua tecum sit in perditionem (Act. VIII,
20). Jam ostium clausum est, et Dominus hic Pascha manducat, non vacat
mihi aperire tibi. Si autem adhuc steterit cogitatio mala, oppone illi signum
crucis. Sanctimonialis quaedam apud nos in tanta veneratione
habuit signum crucis, ut cum efferenda esset ad tumulum, facies crucifixi
verteretur post eam in parte illa, per quam elata est; et sic caput imaginis
1180A in partem illam intendens, perpetuo contra solitum sic
permaneret. Alia revelavit cuidam computruisse manus suas, sed pollicem non
posse corrumpi, quo signum crucis sibi imprimere consueverat. Cave ne in tactu alicujus, vel consensu facias, vel tibi fieri
permittas, unde te oporteat erubescere. Colloquia privata nec
fugias, nec requiras: cogita tamen quod poma silvestria sunt. Cum videris aliquem in oratione, in lectione, in silentio, in
patientia, in obedientia et similibus studiosum, gratias age Deo quod speculum
tibi miserit, et non invideas. Cum aliquem turbatum videris,
gratias age quod nubes illa per te non transiit, et dic: Quid illa tentatio de
me fecisset, si Deus permisisset? et non judices 1180B alienam
imperfectionem, neque fodias parietem conscientiae ejus. Cum
aliquid rogaturus a Priore veneris, praepara te ad repulsam semper: et si
contigerit negari tibi quod postulas, dic apud te: Quid decebat asellum, nisi
frenum et stimulus? Ego nihil proprie vindicare possum in domo ista, nisi
cilicium in morte, et crucem in fossa: haec est haereditas mea; ita tamen ut
modica gleba terrae crucem cooperiat. Et hoc habebis in memoria, quando cubitum
vadis. Et cum sagum et coopertorium videris, lectum tumulo
comparans quasi sepeliendus intrabis. Si dormire poteris, bene est: si non
potes, expertum est, quod si cogitando procures, dormies. Absconde super omnia hujusmodi studia tua, et 1180C dissimula apud alios meditationes tuas sanctas, quantum potes,
et in omnibus obsequio sedulum te exhibe universis. Praecipue
aestima lucra aliorum in obsequiis publicis et privatis. Insuper paratus sis ad
obediendum alacri animo et vultu. Cogita monachum illum,
Gerardum nomine, qui cum de Dei misericordia ultra modum desperaret, infirmatus
ad mortem, jacuit per triduum oculis clausis in mentis excessu, et visitatus ab
abbate oculis apertis ait: Bona est obedientia. Ad tribunal Christi fui, animas
sanctorum vidi, ipsumque facie ad faciem vidi dicentem mihi: Ecce locus tuus
inter fratres tuos. Nullus tui Ordinis peribit, si Ordinem 1180D amaverit: aut in morte purgabitur, aut in brevi post mortem.
Salvi autem qui de Ordine tuo sunt, aut in ordine apostolorum, aut martyrum, aut
confessorum sortem accipient. Et haec dicens, communione accepta decessit. Ad omnia quae insurgunt, disce remedium aliquod adhibere. 803 Cum torpore deprimeris, cogita quod hodie
operari licet, cras forte non licebit. Cum libidine pulsaris,
cogita ignem aeternum. Si inobedientia te teneat, cogita quod
quasi scelus idololatriae est nolle acquiescere. Si impatientia
vexaris, cogita quid pro te pertulit Christus. Cum superbia
tentat, cogita meliores; cum mala 1181A voluntas, cogita quam pro
modico damnatur, qui pro sola voluntate sine effectu operis reprobatur. Cum vanitate pulsaris, cogita quia multa non feceris; et quo magis
nunc occultaris, eo gloriosius in judicio innotesces. Cum de
vigore corporis vel decore hilarescis, agnosce quam celeriter febre tenuissima
tolli potest. Cum te molestat religionis pondus, et disciplinae
assiduitas, cogita illud beati Hieronymi: «Nullus labor durus, nullum tempus
longum debet videri, quo gloria aeternitatis acquiritur.» Illud, fili dulcis, tanquam daemonium meridianum fuge prae aliis
hostis antiqui astutiis, quod cavendum tibi summopere denuntio, ut ex eo tempore
1181B quo religionem intraveris, nunquam cogitationem illam
suscipias, foveas, aut ei credas, qua suggeritur te minus utilem in religione
manere suscepta; et in alio statu, vel habitu magis tibi, vel aliis posse
proficere. Nam si cordis aurem hujusmodi phantasiis inclinaveris, divident et
distendent animum tuum, ita ut nullum saporis spiritualis condimentum possis
retinere: eritque cor tuum quasi vas confractum, quod omnem sapientiam non
tenebit. 1182A Indeque non solum taedium, sed horrorem
desperationemque boni operis praeconcepti imminere necesse est, dum animus tuus
circa multas professiones, studiaque diversa dividitur. Unde
quidam Patrum in Collationibus: «Solent animi leves minimeque fundati, cum
audierint quosdam in diversis virtutibus ac studiis bonis magnifice praedicari,
ita eorum laude succendi, ut eorum imitari statum protinus desiderent. At
frustra; nam ex hujusmodi mutatione ac varietate propositi, dispendium capiunt,
non profectum; quia qui multa sequitur, nihil integre consequetur. Ideo hoc
unicuique expediens est, ut secundum propositum quod elegit, et gratiam quam
accepit, summo studio ac diligentia ad operis arrepti perfectionem 1182B pervenire festinet: aliorum laudes amet, et admiretur virtutes,
ac nequaquam a sua, quam semel elegit, professione discedat. Multis namque viis
ad Deum tenditur: et ideo unusquisque viam semel arreptam, irrevocabili cursus
sui intentione conficiat, ut sit saltem aliqua professione perfectus
(CASSIANUS, Collat. 14, capp. 5, 6).» Singulare autem contra omnia
mala remedium est mortis memoria.
|