1181 OCTO PUNCTA PERFECTIONIS ASSEQUENDAE. 1181C 1. Haec octo si bene excolueris,
omnium virtutum perfectionem et consummationem per gratiam Dei
consequeris. Primum, ut pure, integre peccata tua saepius
confitearis, cum magno dolore et proposito non plus faciendi. Secundum, ut non frangaris adversitate vel tentatione: sed sta in
justitia, timore, et praepara animam tuam ad tentationem. Non enim est locus vel
religio, qui vel quae permittit hominem sine pugna militare et vivere. Nam tota
vita hominis militia est super terram: omnes etiam qui pie vivere volunt in
Christo, persecutionem patientur. Permittit enim, teste beato Gregorio, Dominus
electos suos lacerari detractionibus, ut in humilitate conserventur. 1181D Tertium, ut non misceas te hominibus, nec
interioribus nec exterioribus, in quantum potes bono modo: sed tene te
solitarium sponso tuo Christo, et fuge rumores saeculi, et vana ac saecularia
colloquia, quae mentem distrahunt, et inquietam reddunt, et in pace esse non
permittunt. 2. Quartum,
omni tempore debes puritati cordis studere; 804 ut continue
videlicet velut clausis sensibus carnalibus in temetipsum convertaris, et cordis
ostia a formis sensibilium et imaginibus terrenorum, quantum possibile est,
habeas diligenter serata. Puritas namque cordis inter omnia exercitia 1182C spiritualia est quodammodo tanquam finalis intentio, ac laborum
omnium retributio, quam in hac vita miles Christi emeritus recipere consuevit,
sibi vindicat principatum. Affectum tuum cum omni diligentia ab his omnibus,
quae libertatem ipsius impediri possent, et ab omni re possibilitatem habente
alligandi et tenendi ipsum affectum ad inhaerendum comprime, juxta illud legis
Mosaicae: Maneat unusquisque apud semetipsum, nullus
egrediatur ostium domus suae die sabbati, et sabbatizabit populus
(Exod. XII, 22). In semetipso namque esse, est dispersiones cordis
sui, et affectiones ad unum, verum et simplicissimum bonum recolligere, et
collectas habere. Sabbatizare vero, est cor ab affectione carnali ipsum
inficiente, et a curis mundanis ipsum 1182D distrahente absolutum
esse, et in pace cordis sui, tanquam in portu silentii, in amore et fruitione
Conditoris suaviter quiescere. Super omnia autem alia tibi
semper sit principalis conatus, ut animum tuum semper sursum in contemplatione
divinorum elevatum habeas, ut divinis rebus ac Deo mens jugiter transferatur.
Quidquid autem ab his diversum est, quamvis magis videantur, sicut corporis
castigatio, jejunium, vel vigiliae, et similia virtutis exercitia, quasi
secundaria et inferiora judicanda sunt; tantum expedientia, quantum ad cordis
proficiunt puritatem. Inde est quod paucissimi jam ad veram perfectionem
perveniunt, 1183A quia in mediis non multum proficuis tempus et
vires expendunt, debita remedia negligunt et postponunt: tu autem cum ad finem
intentum pervenire desideras, debes sine opere ad perpetuam cordis puritatem et
mentis tranquillitatem anhelare, atque cor sursum jugiter ad Dominum habere.
Verumtamen est quod nullus mortalium potest huic contemplationi jugiter
inhaerere; sed id ideo dictum est, ut scias, ubi mentis intentionem debeas
habere fixam, et ad quam destinationem semper animae tuae revoces intuitum: quam
cum poterit obtinere mens, gaudeat; et a qua distractam se doleat atque
suspiret, quotiescunque ab illo intuitu se deprehenderit separatam. Quod si
querulosa voce mihi obviare volueris, dicens te diu in eodem statu manere 1183B non posse: noscere debes quod divina virtus plus potest facere,
quam homo possit cogitare; et quod frequentia actus similem sibi habitum
generare consuevit. Unde saepius contingit quod illud ad quod fortassis homo se
in principio astrinxit cum quadam violentia et difficultate, postea faciliter
operabitur, et tandem cum magna delectatione, dummodo non
desistat. 3. Audi, fili mi,
disciplinam patris mei. Attende diligenter illa verba, et ea in corde tuo quasi
in libro scribe. Noli aemulari multitudinem eorum qui jam retro conversi sunt
post desideria cordis sui: in quibus devotio tepuit, charitas refriguit, et
deficit humilitas, obedientia est prostrata: qui placere hominibus cupiunt,
honores quaerunt, ventri serviunt: 1183C qui supra modum diligunt
munera sequuntur retributiones: qui in hoc mundo ipsum quod quaerunt pro mercede
operis sui recipiunt, et in futuro vacui manebunt. Sed illos egregios flores
sanctissimos patres, qui incomparabili flagrabant studio sanctitatis, attende,
et eorum festines propositum simili studio et conversatione suscipere,
quemadmodum tibi jam propositum est. Sive igitur comedas, sive bibas, sive
aliquid aliud facias, semper haec vox pii patris resonet in auribus tuis,
admonentis et dicentis: Fili mi, ad cor tuum redeas, ab omnibus, quantum
possibile est, teipsum abstrahendo, mentis oculum semper in puritate et
tranquillitate custodias, intellectum a formis rerum infirmarum reservando; 1183D voluntatis affectum a curis terrenorum penitus absolvas, summo
bono, amore fervido, semper inhaerendo; memoriam quoque jugiter sursum elevatam
habeas per contemplationem divinorum ad superna tendendo: ita ut tota anima tua
cum omnibus potentiis suis et viribus in Deum collecta, unus fiat spiritus cum
eo, in quo summa perfectio vitae cognoscitur 805 consistere.
Haec igitur brevis vitae tuae formula tibi sit tradita, in qua si diligenter
studueris, et fideliter effectui mancipare volueris, beatus eris, et quodammodo
aeternam felicitatem in hoc fragili corpore inchoabis. Haec est, fili, salutis
via, quam tuus Arsenius ab angelo edoctus servavit, et servari suis discipulis
mandavit: «Fuge, tace, quiesce.» Haec, inquam, sunt principia salutis. 1184A Haec aeterna sapientia ad discipulum. Item statim subinfertur:
«Fons et origo omnium bonorum homini spirituali est, in cella jugiter
commorari.» 4. Quintum, ut
non contristeris vel laeteris, aut solliciteris pro amicis et cognatis tuis; sed
committe eos Deo, et spirituale subsidium, scilicet orationum tuarum suffragia,
eis impende: te autem mundo crucifixum reputa et mundum tibi; ad interiora
extende, tanquam omnibus amicis orbatus. Sextum, ut sis fervens
in orationibus et meditationibus sanctis, et ab illa voluntate, qua ad
religionem venisti, et a primo novitiatus fervore non tepescas. Homo enim
remissus, si incipiat aliquid 1184B in principio, aliquantulum
strenue agit: deinde diminuendo procedit, quia multorum est incipere, paucorum
finire. Sola tamen perseverantia coronabitur, sola accipiet bravium. Nulla sine
labore virtus: et ad magna praemia non pervenitur, nisi per magnos labores.
Regnum enim coelorum non desides, non remissi, non delicati, sed violenti
rapiunt illud, qui non aliis, sed suis voluntatibus praeclaram inferunt
violentiam: nam qui in moribus suis molles sunt et fluidi, more aquae
praecipitis ad ima descendunt. Qui vero constantes, firmi et fervidi, in arcem
virtutis quotidie excrescunt. Stultis nihil diu placet: nam tales quod non
habent cupiunt, et quod habent fastidiunt. Ergo constans esto, et non movearis
exemplis tepidorum ad imitandum eos. Et 1184C quod rigore Ordinis
non tenetur ab aliis, de hoc te non intromittas, sed videas, quod sine
offendiculo ambules coram confratribus tuis, emendando eos plus exemplis quam
verbis; ut omnia quae Ordinis sunt, sana et integra sint in persona tua. Et ideo
non sis aliis rigidus; non reprehendas acriter vel dure increpando alios: quia
fraterna correctio non habet locum, ubi non speratur emendatio; et frustra venit
sonus ad aures, nisi Deus in corde loquatur: quia solus Deus convertit corda
filiorum hominum. Fraterna autem correctio debet fieri cum
magno moderamine, cum gemitu et benevolentia, suo loco, suo tempore, semper
oratione praecedente. Idcirco 1184D si aliqui non compleverunt
omnia quae sunt Ordinis, dummodo tu bonus aemulator fueris et discretus, non
judicabis aliorum facta. Nec moveat te, si videris aliquos minus discretos,
alios ignaros, alios indoctos, alios remissos in horis, aut quibuscunque vitiis
noxios: claude oculos, in quantum potes, ad aliorum facta perscrutanda. Sane, ne
quos imitari non vis, damnare videaris, quia in judicando alios magnum est
periculum, et tales suspiciones saepe sunt falsae; diminuunt etiam affectum et
charitatem, quam homo habet ad proximum: hoc multum debes cavere, ne charitas
alicujus erga te vel quemcumque alium corrumpatur, vel etiam diminuatur; quia
non est majus spolium vel damnum, quam in ablatione vel diminutione charitatis.
Omnia namque 1185A quamvis utilia, quamvis necessaria videantur,
spernenda tamen sunt, ut perturbatio devitetur; et omnia quae adversa sunt vel
putantur, sustinenda sunt, ut pacis dilectionisque tranquillitas servetur: quia
nihil perniciosius ira, nec charitate quidquam utilius est credendum; nec
tranquillitate animi pretiosius, propter quae non solum commoda carnalium et
transitoriorum, sed et spiritualium spernenda videntur, si alias acquiri vel
perfici non possint. 5.
Septimum, ut sis tacens et non multiloquens; ubicunque fueris, loquendo vel
respondendo leviter et morose, remissa voce, placido vultu, disciplinatis
moribus; pauca et rationabilia verba loquaris. Bis ad limam veniant verba, quam
semel ad linguam. 1185B Plus diligas audire, quam audiri: ut
interrogatio magis aperiat os tuum, quam ad non interrogata respondere. Non
innitaris tuae prudentiae, neque confidas in propriis sensibus, et non 806 sis sapiens in oculis tuis. Altiora te ne quaesieris, et
fortiora te ne scrutatus fueris; sed discretum, modestum, et ordinatum te in
omnibus exhibeas: quia Deo nunquam placuit aliquid immoderatum, instabile,
confusum, inordinatum; super humilem autem et quietum requiescit spiritus
Domini. 6. Octavum et
ultimum, ut nunquam sis otiosus: nam in desideriis est omnis otiosus. Ama igitur
1186A scientiam Scripturarum, et carnis vitia non amabis: nec
vacet mens tua variis perturbationibus, quae si pectori tuo insederint,
dominabuntur tui, et te ducent ad delictum maximum. Semper igitur aut legas, aut
ores, aut aliquid de sacris mediteris. Multa enim mala docuit otiositas: est
enim mors animae, et vivi hominis sepultura, et sentina omnium malorum. Singulis
horis et diebus sua tribue exercitia; spiritualibus spiritualia, corporalibus
corporalia. In omnibus caveas tibi a peccato, et proximo a scandalo. Statim cum
sentis te stimulari a vana gloria vel quacunque tentatione, principiis obsta, et
sis agilis ad quaecunque agenda, quae ex alterius admonitione vel divina
instigatione intelligis esse facienda. Discas tibi ipsi praeesse, et te ipsum
1186B regere, non alios: propriam vitam ordina, mores tuos
compone, teipsum judica, apud teipsum accusa et condemna, nec impunitum dimitte
excessum. Tibi ipsi esto durus, nunquam aliis. Mane praeteritae noctis fac a
teipso exactionem, et futurae diei tibi indicito cautionem. Vespere praeteritae
diei rationem exige, et supervenientis noctis fac indictionem. Considera quantum
proficias, quantum tibi adhuc restet itineris: grandis enim tibi restat via,
antequam videatur Deus deorum in Sion. Sed cum in his octo jam praemissis te
exercueris, de virtute in virtutem proficiendo, esto cautus contra insidias
diaboli, ne te abducat ab eis.
|