1189 OPUSCULUM IN HAEC VERBA: AD QUID VENISTI? NOTA.809 Gerardus Vossius, praepositus Tungrensis, Romae anno 1594 primus
edidit sub hoc titulo: «Opusculum S. Bernardo abbati Claraevallensi adscriptum.»
Qui illud Bernardo primi tribuere, hac forte moti sunt ratione, quod istud
identidem frequentaret, «Ad quid venisti?» ut patet ex lib. I Vitae, cap. 4. Verum paucis immutatis, reperitur in Bibliotheca
Patrum, tomo XIII edit. Colon., inter Opera Davidis de Augusta Ordinis Minorum
cum hoc titulo, «Formula Novitiorum,» praemissa epistola nuncupatoria ad
Bertholdum. I. —
De scopo et fine cogitando.1189B Primo considerare debes; ad quid veneris, seu propter quid veneris.
Propter quid venisti, nisi solum propter Deum; ut is esset merces tua in vita
aeterna? Sicut enim propter nullum alium venisti, ita propter nullum alium debes
omittere bonum, nec tepescere alicujus exemplo, quin studeas ad hoc, ad quod
venisti. Venisti enim ad serviendum Deo, cui servire omnis creatura debet.
Primo, quia nihil habet nisi ab ipso: et ideo debet ei maxime omnis homo,
tanquam rationalis, dare quod est, et quod potest. Et sicut omnia serviunt
Creatori pro posse suo; multo magis homo, quem non solum creavit, sicut caetera
sunt creata, sed insuper intellectu decoravit, libero arbitrio nobilitavit,
mundi dominum 1189C constituit, sibi similem fecit, naturam ejus
assumpsit: verbo et exemplo eum instruxit, proprio sanguine eum de morte aeterna
redemit, Spiritum sanctum ei infudit, carnem suam in cibum tradidit ei, curam
ejus habet sicut mater parvuli sui filii, et haereditatem aeternam ei dare
disposuit. Ecce quantum nos tenemur ei servire prae caeteris creaturis, qui nos
prae omnibus creaturis mundi amavit. II. — De
obedientia.Et quia non confidis tibi, ut praesumas te
scire quid Dominus velit; ideo commisisti te superiori tuo, ut ipse te regat; et
dedisti manum tuam in confessione, ut ipse te ducat in viam Dei. Unde non
licebit tibi vivere pro velle tuo: sed quo ductor tuus 1189D ire
te jubet, illuc ire debes; et quod ipse prohibet, debes cavere. Quia qui artem
aliquam discere cupit, 1190B debet regulam sui ductoris tenere,
et proprias adinventiones relinquere. Ut infirmus, qui accessionem excessum
patitur, debet servare dietam, quam medicus illi indicit, si cito sanari
desiderat: ita et tu nihil dicas vel facias, quod magistrum tuum nolle
praesumis. Te enim dedisti ei, propter regnum coelorum; et ideo non es tuus, sed
ejus. Te ei vendidisti, et ideo non licet tibi agere de te, sine ejus voluntate.
Ipse est enim dominus tuae voluntatis: et contractio rei alienae invito domino
furtum est. Fur autem coelo non appropiat. Ipsi rectores, quia sunt vicarii
Domini super nos, et nos debemus eis obedire sicut Domino, non sicut hominibus;
quia non propter ipsos, sed propter Deum subjicimus nos ipsis: ideo servus non
est major domino suo (Matth. 1190C X, 24; Joan. XIII, 16,
et XV, 20). Talem ergo te exhibe ei, ut libere jubeat te facere vel
dimittere, quidquid videtur ei expedire: quia si ipse te timeat, jam servus est
major domino suo, et discipulus super magistrum. III. — De reverentia erga
praelatos.Habeto pacem cum praelatis tuis. Non
detrahas eis, nec libenter audias alios detrahentes eis; quia specialiter Deus
hoc vitium punit in subditis, etiam in praesenti. Non acriter ponderes eorum
excessum, sed ignoscas quasi hominibus: quia in multis curis non potest
quandoque negligentia vitari, et saepe quod alius pro bono facit, quia non
intelligimus intentionem ejus, pro malo judicamus. Honora eos in 1190D corde tuo, et non spernas, ne forte et Deum spernas, cujus vicem
gerunt. Et propter utilitatem tuam 1191A et animae tuae,
ordinationes eorum et constitutiones serva, atque non fastidias quae non sine
causa faciunt, licet tu nescias causam. Qui ambulat simpliciter in via Dei, non
ei talia nocent, sed prosunt, et ad majus sibi meritum sunt. Verus servus Dei
sic debet in via regia et mandatis Dei ambulare, quod statuta humana non arctent
eum in aliquo: quia ipse debet semetipsum arctare, ut si non esset illud
statutum, tamen caveret sibi ab omni quod non est expediens. Per talia enim
statuta reprimuntur excessus eorum qui metas 810 disciplinae
transgrediuntur. His de obedientia praemissis, quae initium bonae religionis
sunt, transeo ad alia. Et primo ad corporalia exercitia, deinde consequenter ad
spiritualia; quoniam non prius quod spirituale, sed 1191B quod
animale, deinde quod spirituale est. IV. — De primitiis diei et
cogitationum Deo offerendis.Consuesce, quod opportunum
est, parum ante matutinas vigilare, ut spiritus tuus dirigatur ad Dominum in
oratione, et postea magis sobrius sis atque devotus in servitio Dei et laudibus
ejus: et evigilans statim omnes cogitationes et somnia abige, quibus diabolus te
occupare volebat: et primitias cogitationum tuarum offeras Deo, in oratione
corde erecto vel genu flexo, donec aliquem affectum devotionis concipias, et
incalescat spiritus tuus, et ex hoc tota die eris devotior et
ferventior. V. — De reverentia et attentione in divino officio.In divino officio non sis piger et acediosus; sed 1191C cogas corpus tuum et spiritum tuum. Reverenter et alacriter
psalle Domino coram Angelis, qui ibi praesentes assistunt. Risus et verba
inutilia detestare, ubi coram altissimae majestatis oculis cum metu et
reverentia debes assistere. Verba psalmodiae distincte et integre pronuntia. Non
libenter discurras per chorum, nec ante finem horarum exeas, nisi magna
necessitas te compellat atque cogat. Priusquam incipiatur officium, praevenire
stude, ut ad aliquam devotionem te excites. Ideo enim tam desides sumus in
officio, quia non sumus ante excitati; et ita eximus frigidi et dissoluti, sicut
intravimus. Stude ergo in ipso principio, cogitationes varias abjicere, et
intendere his quae psalluntur: alioquin postea tumultus 1191D earum vix poteris evadere. Post officium stude te conservare in
devotione quam concepisti, et ne te statim effundas ad inania. Si autem non
habes devotionem interius, saltem conserva disciplinam et morum gravitatem
exterius, propter reverentiam Dei, et aliorum confratrum et proximorum
exemplum. VI. — De accusatione sui et aliorum in capitulo.In capitulo non multum loquaris, nisi valde utile sit, et hoc
similiter dic, et correptus mansuete responde, nec te excuses quando corriperis;
sicut Adam qui refudit in Deum et in mulierem culpam suam, dicens: Mulier, quam dedisti mihi, decepit me (Gen. III,
12). Si in consilio interrogatus fueris, libere et humiliter quod tibi
videtur expedire, responde. 1192A Si non requiritur, vel non
recipitur consilium tuum, non sit tibi curae, nec velis sententiam tuam
pertinaciter defendere. Sufficiat tibi satisfacere conscientiae tuae. In
accusationibus non sis anxius. Dic tamen quod sit factum contra Regulam et
Ordinis statuta, sine odio alicujus, et mansuetis verbis et vultu placido. Ad
illud quod non scis, non teneris. Noli opinando accusare, quia opinatio saepe
fallit. Ille qui dixit tibi quae tu nescis, dicat per se, si verum est. Si autem
praesens non est, tunc nec tu probare poteris, cum testem non habeas. Non
graveris pro accusationibus tuis: sed dic tantum culpam tuam, si vera est; vel
parva, licet non vera: alioquin consurget tibi major confusio, si procaciter te
excuses quam si humiliter confitearis. Si vero 1192B gravia
essent, et non vera, maxime quae alios possent scandalizare, tunc humiliter
petita licentia exaudientiae, indica eis paucis verbis et mansuetis, quod non
sis tibi conscius de quibus accusaris. Servus Dei non debet timere confusionem
coram hominibus, ubi conscientia non accusat coram Deo: sed sustinere debet
patienter, quidquid voluerit eum Dominus sustinere. VII. — De bonis institutis
accurate servandis.Assuesce, ubicunque a superioribus
corriperis, sive in capitulo, sive extra, ut statim genibus flexis tuam culpam
dicas humiliter: haec lex antiquae religionis ab antiquis 811
Patribus tradita est. Unde debes studere, ut sicut ordo a tuis senioribus
traditus est; ita et tu tradas eum posteris tuis, quantum 1192C in te est, verbo et exemplo. Nec aliquam consuetudinem non bonam
inducas, vel doceas: nec aliquam bonam per negligentiam, vel per incuriam
diaboli praetermittas, nec in teipso, nec in aliis quibus cum modestia suadere
potes. Quicunque enim aliquod exemplum relinquit aliis, sive bonum, sive malum,
particeps erit imitatorum suorum, sive in praemio, sive in
supplicio. VIII. — De regula et moderatione in mensa servanda.In mensa non sint oculi tui gyrovagi, neque hinc inde respicias; ita
quod videas, quis in latere tuo sedeat, vel quid faciat, quidve coram se habeat.
Tibi soli et Deo debes esse intentus. Cum disciplina et silentio et timore
comede; non autem cum impetu 1192D gulae, quasi non possis
satiari. Non effundas te totum super cibum, sicut canis famelicus: nec antea
quaeras satiare oculos, quam palatum. Cum gratiarum actione sufficiant tibi
praesentia: et semper in mensa malis penuriam pati, quam abundare. Nil eorum
quae tibi apponuntur, spernas; nec indigneris si aliquis defectus est in
condimento, vel salis, vel cocturae: sed cogita quod multi te meliores
vilioribus sint contenti et paucioribus, et quidquid abjicis, pro magnis
deliciis acceptarent. De mensura comedendi difficile est certam regulam tradere,
nisi inter ista duo medium teneas: ne ita parum sumas, ut viribus deficias, et
labore frangaris; et ne ita multum, ut post cibum non possis orare, vel legere,
vel meditari, vel agilis esse ad omnia 1193A opera virtutum.
Inter ista duo propria experientia melior magistra erit. IX. De paupertate
sectanda.Paupertas Christi amica placeat tibi in
omnibus, et ipsam summo conatu amplectere, in cibis, in vestibus, in
utensilibus, in libris, in aedificiis, in omnibus. Vide quam humiles gestus
habeant pauperes, quam simplex responsum, quam pavidum animum. Nunquam audiatur
aliqua querimonia de te pro aliquo defectu in cibo, vel in potu, aut in vili
vestitu. Semper reputa te indignum de iis quae habes. Quia defectus exterior
crescit in augmentum gratiae interioris, et in divitias bonae conscientiae: e
contra exterior abundantia inopiam generat interiorem. X. — De modo cubandi
seu dormiendi.1193B In dormitorio esto
quietus, nec per te aliquis inquietetur. Quotiescunque evigilaveris, statim
occurrat tibi memoria Dei cum gratiarum actione, quia ipse vigilat super nos,
quando dormimus, ut custodiat nos. Quando dormire vis, prius intendere debes
orando, vel meditando; et ita in ista occupatione obdormias; et erit tibi somnus
dulcior et utilior: somniabis, et etiam evigilabis ferventior in eadem
devotione, et surges alacrior, et facilius redibis in eamdem devotionem, in qua
prius fuisti. Et licet dormientibus non imputandum videatur, quod nescii
faciunt, vel patiuntur; tamen valde indecens est homini religioso, ita esse
totum obrutum somno, 1193C sicut pecus, et jacere distentis
manibus, et aliis membris incomposite in sinu contractis: cum propter hoc
vestiti jaceamus et cincti, ut non habeamus potestatem circumducendi manus huc
et illuc in nudo corpore, et magis parati simus ad orationem vel ad surgendum.
Discretio in his necessaria est, per quam et corpus prudenter castiges, ne
adversus spiritum caro rebellet: et spiritum discrete foveas, ne sub sarcina
deficiat, et spiritualem defectum impediat prae nimia
debilitate. XI. — De opere vili, et Missae servitio.Ad
labores communes, et ad humilitatis officia esto paratus in ecclesia et in
coquina: et maxime ad illa te obsequia exhibe, quae alii pro sua vilitate
contemnunt, et quasi abhorrent; ut ligna portare, 1193D domum
purgare, tunicas excutere, et pedes lavare. Ad Missam libenter servias, quoniam
hoc est officium Angelorum. Ipsi enim devotissime Domino serviunt et ministrant.
In hoc enim ministerio, triplex est fructus. Primo, boni operis exercitium est.
Secundo, opus est charitatis, quia proximum provocat in bono. Tertio, opus est
devotionis; quando astas ante mensam summi Regis, et cum eo loqueris in oratione
et in ministerio cum Angelis, quibus et familiarior eris ex ministerio. Ex hoc
sacerdos specialiter, et omnes circumstantes generaliter pro te orare 812 debent, imo tota Ecclesia ubique in orbe terrarum; eo quod
vices omnium geras, qui Domino suo de coelo cum devotissima gratiarum actione
vehementi ministrare deberent, si possent 1194A adesse. Et vix
potest esse quin Deus aliqua speciali gratia remuneret eum in praesenti, qui
devote et libenter ministrat ad Sacramentum illud tam salutare: quo nil melius
neque sanctius potest esse in coelo et in terra; et quodammodo praecipuum
indicium divinae dignationis et dilectionis ad homines. Quid enim minus facit
Deus quotidie veniendo super altare, quam cum de coelo descendens formam
assumpsit humanam? et ideo reliquit memoriale totius dilectionis in se ipso,
Incarnationis, Redemptionis, Glorificationis. Salubre est ei saepe communicare,
qui omni devotione et studio virtutum, et custodia sui, non solum a magnis
peccatis, sed etiam a levitate verborum, et operum, et cogitationum se ad hoc
studet aptare. Licet enim omni tempore debeamus 1194B esse
solliciti ad spiritualia opera, convenit tamen maxime, ut ad susceptionem tanti
Sacramenti nos praeparemus, et susceptum reverenter custodiamus. XII. — De confessione
recte instituenda.Saepe confitere peccata tua, ad
minus bis vel ter in qualibet hebdomada; et simpliciter dic culpam tuam, sicut
uni angelo, qui sciret secreta cordis tui. Non adjicias velamen excusationis vel
alleviationis; nec implicate confitearis, ut confessor tuus non intelligat quid
notes. Specifica quid feceris, et nude et pure confitearis. Historias autem et
facta aliorum noli recitare; sed quod recolis te excessisse a tempore quo
nuperrime es confessus, haec 1194C breviter dic et pure; et noli
tractatum texere cujusdam longae et affirmativae confessionis generalis, quia
generat taedium confessori: ita poteris in oratione tua quotidie Domino
confiteri. Defectus tuos ei expone, quos sentis in singulis virtutibus; et
multum expedit super his ab eo remedium postulare miserationis. Parum enim valet
confessio, nisi proponas de caetero cavere tibi ab iis quae confiteris, et te
studeas emendare. XIII.
— De amore cellae et abnegatione propriae
voluntatis.In cella libenter esto, et in ea aliquid
boni age, quod aedificet cor tuum, mentemve tuam, vel quod a tuo superiore
injunctum sit. Tam voluntarius debes esse ad obedientiam, ut si omni hora
relinqueretur 1194D quid facere deberes arbitrio tuo, libentius
aequo animo accipias mandato obedientiae deservire, et non tui juris esse: ita
quod nec loqui sine licentia, nec ad aliquas necessitates proprias ires, si
liberum arbitrium haberes; sicut sanctos patres in Aegypto legimus vixisse,
quorum gloriam si cupimus adipisci, virtutes imitemur XIV. — De lectione Scripturae et
piorum librorum.Saepe divino sacrae Scripturae eloquio
incumbe. Hoc tuum primum esse debet fundamentum, nec non via quae ducit ad
vitam. Lege sanctorum vitam eorumque doctrinam: ut bonis operibus eorum et
actibus instruaris, et humilieris, et ad devotionem accendaris, vel ad studium
provoceris; ut informeris in intellectu Scripturarum, et in fide illumineris,
1195A ut verum a falso scias discernere, et bonum a malo, vitium
a virtute; et remedia tentationum, et reformationem morum invenire. Non legas ad
hoc ut doctor vociteris, non causa curiositatis. Non legas libros qui non
aedificent, ut sunt figmenta poetarum; quia nova lectio novas generat
cogitationes, et exstinguit mentis devotionem. XV. — De praelatione et munere
docendi non affectando.Non affectes praelaturam vel
officium quodcunque, et quantumcunque dignus sis, non praesumas de te magna; sed
stude te ipsum semper deprimere et humiliare usque ad terram: si tamen dignus
fueris, vocabit te Dominus renitentem. Nemo enim sibi sumit honorem, sed qui
vocatur a Deo, tanquam 1195B Aaron (Hebr. V, 4). Si
insufficiens et indignus, erit tibi confusio magna. Unde est quod aliquando
parvum consequimur fructum ex praedicationibus, vel confessionibus nostris? Quia
non vocati a Deo venimus, et non missi currimus. Prius volumus fructum ferre in
aliis, quam radices in terra fixerimus charitatis et veritatis. Et ideo fructus
non est durabilis, quia non procedit ex radice charitatis. Hinc est quod in
Levitico dicitur: Quando ingressi fueritis terram, et
plantaveritis in ea ligna pomifera, auferetis praeputia eorum: poma quae
germinant, immunda erunt vobis, nec edetis ex eis. Quarto 813 autem anno, omnis fructus eorum
sanctificabitur laudabilis Domino. Quinto autem anno, comedetis fructus,
congregantes poma quae proferunt 1195C (Levit. XIX,
23-25). Arbor in terra plantata, est homo de saeculo sumptus et in
religione plantatus; qui fructus salutis debet afferre in se, et in aliis
tempore opportuno. Si intempestivos fructus protulerit, immundi reputabuntur, et
inutiles ad fructum spiritualem, propter praesumptionem. Primus annus est
poenitentia vera de peccatis praeteritis. Secundus autem annus est perfecta
conversatio ad statum emendationis. Tertius autem annus est usus bonae
conversationis. Quartus annus est laudes et humanos honores contemnere, et
gloriam soli Deo quaerere, et animarum salutem. Quicunque autem ante hunc annum
ingerit se, ut fructum animarum proferat; non Deo acceptum, nec sibi meritorium
propter 1195D levitatem, nec aliis erit proficuum. Post vero hunc
annum, id est quinto anno, purae charitatis comedent fructus, et congregabunt
poma; quia tunc erit praedicatio fructuosa et sibi meritoria, ut fructum
congregent in vitam aeternam. Te ipsum stude primo componere interius in bonis
moribus, ac ordinare in sanctis affectionibus et cogitationibus; et tunc
procedes ad docendum alios. Insana doctrina est, qui aliquem praesumpsit docere,
antequam didicerit. XVI.
— De continua sui disciplina, ob Deum et Angelos nos ubique
spectantes.Nunquam securus sis, etsi absconsus, quin
te disciplinate habeas, et caste in omnibus, in visu, auditu, tactu, gustu et
odoratu, ac si videaris ab amico. 1196A Scito, quod sancti Angeli
sunt nobiscum, et semper ubique vident omnia quae facimus: quorum aspectus
debemus vereri, et praesentiam revereri. Videt etiam nos ipse Deus et Dominus
judex noster: videt ipsa nostra conscientia, testis eorum quae facimus, et
accusat. Qui autem veretur magis hominum aspectus, quam Dei et Angelorum et
propriae conscientiae, non est castus amator boni, sed appetitor temporalis
honoris: et talis non est servus Dei verus, qui adhuc magis cupit placere
hominibus quam Deo. Quibus enim plus times displicere, illis etiam magis
affectas placere. Nemo autem potest duobus dominis servire (Matth. VI, 24,
et Luc. XVI, 13). XVII. — De verecundia et modestia.1196B Inter fratres exhibe te verecundum, gratiosum,
modestum, affabilem, dulcem, et severiorem; ut disciplinam conserves, et tamen
ex austeritate non sis onerosus aliquibus. Jocos dissolutos nunquam exerceas,
nec verba saecularia alicubi proferas, nec libenter audias: quod enim te
delectat audire, si auderes, etiam libenter proferres. Servus autem Dei ita
castus esse debet in omnibus verbis factisque suis, ut non tantum horreat quae
indecenter sonant, sed etiam ea quae dant intelligere aliqua turpia, licet
aliqua sint honestate palliata. Omnes gestus et sermones tui, et mores, et
aspectus, et incessus, quadam humili verecundia debent esse ornati. Nil appareat
in te elatum et pomposum, vel audaciae vel praesumptionis notabile. Verecundia
enim est 1196C maximum decus in Religioso, praecipue in
juvenibus: ita ut qui eam postponunt, vix aliqua spes sit de eis quod boni fiant
et virtuosi. Sicut timor Domini componit homines, et ordinat interius omnia ad
beatitudinem: ita verecundia componit exterius ad disciplinam. Nemo sit tibi ita
familiaris, coram quo verecundiae penitus obliviscaris. Incessus tuus sit
maturus: non leviter curras sine necessitate; nec vultum tuum erectum geras, sed
mediocriter depressum; nec vagus sis oculis; nec brachia multum ventiles; nec
more saecularium incomposito gradu incedas, sed plano et humili gestu. Sedens
non pigre te in latus inclines, nec crura longe extendens, maxime praesentibus
aliis. Exterior enim incompositio corporis indicium est indevotae mentis. 1196D Risus tuus sit moderatus et rarus, sine cachinno. Magis enim
vult Dominus bonitatem, quam dissolutionem. Stude vultu esse serenus, et non
turbulentus vel indignabundus; quia Deo hoc vitium valde
displicet. XVIII. — De circumspecta locutione, et cavenda detractione.Verba tua sint lenia; responsio humilis sine punctione amaritudinis,
vel obliquae redargutionis atque irrisionis. Sic forma verba tua ad alterum, cum
loquaris de aliquo, ac si illum auscultare, et prope stare cerneres. Non timeat
te quisquam, quod in sui absentia famam suam denigres in aliquo. Magnum vitium
est in Religioso, aliquid mali de 1197A absente loqui, quod loqui
erubesceret, 814 si ille audiret. Non libenter audias detrahi
alicui, sed aut fuge detractorem, aut compesce si potes. Nil prodest audire
detractiones: idcirco aliquem laudabilem elige virum, si potes, qui te et alios
auditores aedificet verbis suis potius. quam detrahendo noceat. Rumores nescias,
quia inquietant cor, et mentem distrahunt, et devotionem exhauriunt, tempusque
sine utilitate consumunt. Etiam omnia quae scis, non effundas tanquam vas absque
operculo; quod statim cum inclinatur, effundit quidquid continet. Non sis
libenter in turba; nisi quando tractatur de Deo et his quae animum aedificant.
Non sis clamosus in loquendo, nec impetuosus ad evaporandum quod intus tenes.
Cave autem, ut sicut tu 1197B nullis detrahis, ita nullum prodas
detractorem apud illum cui detrahitur; ne magis degraves detractorem, et ex te
semen discordiae generetur. Potest namque esse, quod ille qui dixit de altero,
non intendat derogare ei, sicut iste forte suspicatur, et incitatur ad odium
contra eum, et ad vindictam provocatur ille simpliciter dixit, non animo
detrahendi; aut forte statim poenituit, proponens se de caetero a similibus
cavere. Si autem talia dicerentur de aliquo, quod omnino expediret eum scire de
quo dicuntur, potes ei exprimere, si vis, quae dicuntur, non exprimendo eum qui
dixit: ut sciat quid cavere debeat, et non in odium contra detractorem
inardescat. XIX. — De cavenda jactantia.1197C Jactantiam diligentissime cave. Ne unquam cures aliqua scire
quae in te bona sunt, nec alicui debes significare de aliquo quod in te est
commendabile, nec velis in te inaniter gloriari ex eo quod in te potest esse
aliquid laudabile quod non intelligant alii, licet tu taceas et abscondas: si te
prodis et commendans, irrideberis et vilesces, et unde prius aedificabuntur in
te, postea despicient. Omnis quippe laus in proprio ore sordescit. Maledicta et
convicia, mendacia levia et frivola, et omnia juramenta, omniaque turpia verba,
licet etiam sint jocosa, ab ore Religiosi perpetuo anathemate sunt arcenda.
Jacobus apostolus ait: Si quis putat se religiosum esse, non
refrenans linguam, sed seducens cor suum, hujus vana est religio
(Jac. I, 26). XX. — De verbis jocosis fugiendis.1197D Verba jocosa sunt fugienda ubique: et licet grave
non sit eorum peccatum, tamen consuetudo continua generat animae detrimentum.
Nam saepe dum quasi licenter, vel silenter relaxamus linguam in verba otiosa, et
non advertimus; dilabimur paulatim ad nociva, ex quibus oriuntur detractiones,
murmurationes, dissolutiones et graves conscientiarum
corrosiones. XXI. — De studio audiendi pia et utilia.De Deo
audi libenter loqui, et tu ipse loquaris similiter; quia talis locutio incitat
ad studium virtutis, et affectum devotionis. Audi humiliter verba ab his qui
dicunt, nec disputes e contra. Sunt quidam, 1198A qui cum audiunt
aliquid boni, ne ipsi videantur ignorare bonum quod alter proponit, statim
volunt de hoc disputare, ut videantur etiam de hoc aliquid scire. Non enim
quaerunt aedificationes, sed ostentationes: et ideo propter tales saepius multa
bona omittuntur dicenda. XXII. De cavenda contentione.Noli esse contentiosus. Cito crede, cum bonum est et verum quod alter
proponit. Tuum non est resistere propter aliquam ostentationem, si bonum et
verum est. Si autem non bonum, melius persuadebis ei veritatem pacifice et
quiete demonstrando, quam acriter arguendo. XXIII. De modo loquendi
Religiosorum, et cura temporis.1198B Cum loqueris, loquaris voce remissa, vultu placido. Moribus
disciplinatus, et quietus esse studeas et quidquid tunc loqueris, magis
authenticum et utile erit. Non sis audax coram senibus, sed verecundus,
auscultans doctrinam eorum. Seniorum est docere, juvenum autem humiliter audire.
Noli otiosus sedere, et intendere rumoribus et fabulis: quia principaliter
duplex malum ex hoc contrahitur. Teris inutiliter tempus, et ex hoc pateris
detrimentum, cum de eo redditurus sis Deo in die novissimo rationem; cum omne
tempus tibi impensum exigetur a te in die judicii: aliud, quia non das in hoc
aliis bonum exemplum, et de hoc etiam rationem reddet. XXIV. — De speculo
omnium virtutum nobis proposito, id est vita Christi.1198C In omnibus virtutibus et bonis moribus, semper
propone tibi illud praeclarissimum speculum sanctitatis, et perfectissimum
exemplum: scilicet vitam et mortem Filii Dei et Domini nostri Jesu Christi, qui
de coelo ad 815 hoc missus est, ut nobis praeiret in via
virtutum, et legem vitae et disciplinae suo nobis exemplo daret, et erudiret nos
sicut semetipsum. Sicut enim naturaliter ad imaginem Dei creati sumus; ita ad
morum ejus similitudinem pro nostra possibilitate conformemur, qui ejus imaginem
peccato foedavimus. Quanto enim quilibet se virtutum imitatione conformare
Christo studuerit: tanto ei propinquior in patria, et similior in gloriae
claritate erit. Describe in corde tuo mores ejus: 1198D quam
humiliter se habuerit inter homines, quam benigne inter discipulos, quam modeste
comedendo et bibendo, quam misericors super peccatores, quibus se similem fecit
per omnia; quomodo nullum sprevit vel horruit, etiamsi esset leprosus quomodo
divitibus non adulabatur; non anxius pro corporis necessitatibus erat: quam
verecundus in visu, quam patiens in contumeliis, quam mitis in responsionibus.
Non enim studuit se vindicare in verbo mordaci et amaro: sed blanda et humili
responsione, alterius malitiam sanabat. Item, quam sollicitus in animarum
salute: pro quarum salute, cum Deus esset, nasci et mori dignatus est. Qui est
benedictus super omnia in saecula. Amen.
|