0627 DE SANCTO
BERNARDO ABBATE TESTIMONIA. 1. — Summorum Pontificum.0627C Innocentius II, Epistola ad sanctum Bernardum: Quam firma, ait, perseverantique constantia
causam beati Petri, et sanctae matris tuae Romanae Ecclesiae, incandescente
Petri Leonis schismate, fervor tuae religionis et discretionis susceperit
defendendam, et te murum inexpugnabilem pro domo Dei opponens, amicos regum ac
principum, et aliarum tam ecclesiasticarum, quam saecularium personarum ad
catholicae Ecclesiae unitatem, et beati Petri ac nostram obedientiam
frequentibus argumentis et ratione munitis inducere laboraveris, magna quae
Ecclesiae Dei et nobis provenit utilitas manifestat. Alexander III, in litteris Canonizationis ad Ecclesiam Gallicanam:
Beatus Bernardus, singularis gratiae 0627D praerogativa suffultus, non solum in se ipso sanctitate ac
religione praefulsit, sed etiam in universa Ecclesia Dei, fidei et doctrinae
lumine radiavit. Fructum vero quem in domo Domini et verbo operatus est et
exemplo, nullus fere terminus sanctae Christianitatis ignorat, cum usque ad
exteras quoque et barbaras 0628C nationes sanctae religionis
instituta transmiserit. Pius V, in Bulla Ex innumeris, etc. inter alia quae suggerit media reformandi
Ordinis Cisterciensis, lectionem Operum sancti Bernardi proponit his verbis: Ubi sacra lectio juxta concilii Tridentini dispositionem haberi
non poterit, praeter eos libros, qui ad divini officii et chori usum necessarii
sunt, saltem Biblia, et Catechismus ad parochos recens editus, item Opera sancti
Bernardi, et si qui alii ad honestam monachorum occupationem poterunt,
habeantur. Gregorius XIV meditabatur
mane hora integra, inquit Gicarella in ejus Vita, legens
opera melliflui Bernardi; et si quos ex iis erueret mentis conceptus, 0628D eos diligenter adnotabat, concinneque
scribebat. II. —
Cardinalium, et Ecclesiae Doctorum.Jacobus de Vitriaco Tusculanus episcopus et sanctae Romanae Ecclesiae
cardinalis Sedisque apostolicae legatus, lib. de Historia Occident. cap. 14, sic
scribit: Suscitavit Dominus eis a principio novellae 0629A plantationis eorum agricolam peritum, prudentem et sanctum virum
quem invenit Dominus secundum cor suum . . . sanctum videlicet Bernardum
Clarae-Vallis abbatem, religionis probatissimam margaritam, lucernam Ordinis et
stellam in firmamento Ecclesiae Dei radiantem, qui non ab homine neque per
hominem, sed sola Dei inspiratione praeeminentem sanctarum Scripturarum accepit
intelligentiam, et quasi de ipso Dominici pectoris fonte potavit coelestes
aquas, quas diffunderet in plateis multis. Et quoniam potens fuit in opere et
sermone, exemplo sanctae et praeeminentis conversationis, et doctrina coelestis
praedicationis, sed et virtute miraculorum et mirabilium operum multis factus
est ordo vitae in vitam. Sanctus Bonaventura sanctae
Romanae Ecclesiae 0629B cardinalis et episcopus Albanensis,
Ordinis Minorum in Meditationibus vitae Christi, quas ubique Bernardi sententiis
veluti gemmis insignivit, ita loquitur cap. 36: Audisti verba
pulcherrima altissimi contemplantis et orationis dulcedinem degustantis
Bernardi. Rumines ea, si vis, ut sapiant tibi. Ideo autem libenter ipsius verba
in hoc opusculo intersero, quia non solum spiritualia sunt et cor penetrantia,
sed et decore plena, et ad Dei servitium excitantia. Ipse enim fuit
eloquentissimus, et spiritu sapientiae plenus, et sanctitate praeclarus, quem te
desidero imitari, et ipsius monita 1347 et verba opere exercere: propter quod saepe tibi propono
eumdem. Sanctus Thomas Aquinas Serm. de sancto Bernardo,
0629C sic ait: Fuit ergo os ejus vas pretiosum,
os aureum, os gemmeum . . . Vino dulcedinis inebriavit totum mundum . . . Aurum
fuit Bernardus per voluntatis sanctitatem; multitudo gemmarum, per morum
honestatem et virtutum multiplicitatem; vas pretiosum, per virginitatis
puritatem . . . Fuerunt autem in hoc novem gemmae, de quibus dicitur Ezechielis
cap. 28. Lapides isti significant novem ordines Angelorum: quibus fuit dotatus
Bernardus, quia in se habuit virtutes et officia omnium ordinum Angelorum, sicut
dicitur in libro ubi scribuntur acta ejus. Augustinus
Valerius sanctae Romanae Ecclesiae cardinalis, episcopus Veronensis, lib. de
Rhet. Eccl. cap. 41: In sancti Bernardi libris, inquit,
inest 0629D admirabilis quaedam suavitas, ita
ut cum sancta animi voluptate semper legantur. Caesar
Baronius sanctae Romanae Ecclesiae cardinalis. tomo XII Annal., anno 1130,
Bernardum Tubam coelestem appellat: anno vero 1143, alterum Eliam. Sic autem de
eo scribit anno 1153: Bernardus, vir vere apostolicus, imo
verus Apostolus missus a Deo, potens opere et sermone, illustrans ubique et in
omnibus suum apostolatum sequentibus signis, ut plane nihil minus habuerit a
magnis Apostolis . . . dicendus totius Ecclesiae Catholicae ornamentum simul ac
fulcimentum: Gallicanae vero in primis Ecclesiae praedicandus summum decus,
summa gloria, summa felicitas. Cujus memoria felicissima in benedictione et
sanctificatione ad morum informationem et disciplinam, 0630A et
in condemnationem haereticorum in sancta Ecclesia jugiter perseveret. Robertus Bellarminus sanctae Romanae Ecclesiae cardinalis, lib. de
Script. Eccl. ait: Sanctus Bernardus abbas Clarae-Vallensis,
vir plane apostolicus, et non minus gloria miraculorum, quam sapientiae
splendore illustris. Item tomo II Controv. lib. IV, cap. 14: Idem beatus Bernardus pluribus miraculis claruit, quam ullus
sanctorum, quorum vitae scriptae exstant. III. — Episcoporum.Hildebertus episcopus Cenomannensis, demum Turonensis archiepiscopus,
Epist. 24, ad Bernardum scripta: Maximum duco, inquit,
atque habeo, quod mihi sacrarium familiaritatis aperuistis.
0630B In eo susceptus, multis et magnis expertus sum periculis
quantum valeat deprecatio justi assidua. Et paulo post: Habeo igitur atque ago vestrae gratias religioni, cujus sinum,
quasi reus aram, jamdudum complexus essem, si consultus Papa pontificis munus
amoliri permisisset. Ille dum me remisit ad laborem, invidit gloriam: non
imputet ei Dominus. Interim in umbra alarum tuarum sperabo, donec educar de lacu
miseriae et luto faecis. Vide ejusdem Epist. 72, quae est 122 inter Epist.
Bernardi. Otho Frisingensis episcopus, lib. 1 de Gest. Frid.
cap. 34, ita habet: Erat eo tempore in Gallia caenobii
Clarae-Vallensis abbas Bernardus dictus, vita et moribus venerabilis, religionis
ordine conspicuus, sapientia litterarumque scientia praeditus, signis 0630C et miraculis clarus. Hunc principes vocandum, ab eoque quid de
hac re (n. expeditione transmarina) fieri oporteret, tanquam a divino oraculo
consulendum decernunt. Et infra: Qui apud omnes Galliae
ac Germaniae populus ut Propheta vel Apostolus habebatur. Petrus Cellensis abbas, postea Sancti-Remigii Remensis, demum
episcopus Carnotensis, lib. VI, epist. ult. scribens contra Nicolaum quemdam
Anglum (non vero notarium S. Bernardi, ut probatum est ad Epist. 284), qui
sancti Doctoris pectori maculam post ejus mortem affingebat, quod beatae
Virginis Conceptionem impugnasset, 1348 sic in Bernardi
laudes excurrit: Quae, inquiens, hujus
0630D Bernardi sanctitas! quae religio! quae meritorum
praerogativa! Nullus sum ego ad illius sancta praeconia referenda. Vita ejus,
fama ejus, opera, scripta, miracula, fides, spes, charitas, castitas,
abstinentia, mortificatio demum in membris ejus, sermo, vultus, habitus et
gestus ejus, et his similia, ipsa sunt quae testimonium perhibent de eo . . . .
. Alumnus familiarissimus fuit Dominae nostrae, cui non unam tantum basilicam,
sed totius Ordinis Cisterciensis basilicas dedicavit, ad cujus laudem
politissimos tractatus et facundos composuit. Si ergo potes tangere pupillam
oculi Dominae nostrae, scribe contra Bernardum suum, cui loquitur ipsa: Qui
tangit te, quasi qui tangit pupillam oculi mei. Anselmus
Havelbergensis in dialogo contra Graecos, 0631A lib. II: Nostris temporibus apparuit quidam abbas, in loco qui dicitur
Clara-Vallis, nomine Bernardus, vir religiosissimus, virtute miraculorum
insignis, ab Occidente usque in Orientem pro sua sanctitate famosissimus quem
venerabilis papa Eugenius, quondam sui monasterii monachus, in conciliis
multorum episcoporum condigna reverentia plerumque honoravit. Guillelmus Tyri archiepiscopus, lib. XVI Belli sacri, cap. 18: Dominus Eugenius papa viros religiosos potentes in opere et
sermone ad diversas Occidentis partes dirigit . . . Inter quos vir immortalis
memoriae et honestae conversationis D. Bernardus Clarae-Vallensis abbas, piae in
Domino et per omnia amplectendae recordationis. ad praedicti Deo placiti muneris
0631B exsecutionem praecipuus eligitur. Qui injunctae sibi
dispensationis sedulus exsecutor, ejusdem operis secum Deo amabilis trahens
comministros, impiger, indefessus, licet corporis esset invalidi, tum propter
jejunia pene continua et subtilem nimis dietam, regna circuit, regiones
obambulat, evangelizans ubique regnum Dei. Guillelmus
Parisiensis episcopus, Serm. de sancto Bernardo sic eum praedicat: Excellentissime vixit, gratiosissime docuit, manifestissimis
miraculis fulsit: eum non humana instructio sed divina inspiratio sapientem
fecit, quod in Scripturis specialiter sensit. Et infra: Sicut Deus Moysi recitavit sua mysteria, et vultus ejus claritate
resplenduit radiorum, ut non 0631C possent in eum respicere filii
Israel: sic beato Bernardo, secreta multa revelavit, ut coelesti luce
illuminatus multum Ecclesiam illuminarit. Theobaldus
episcopus. seu quisquis est auctor Vitae Guillelmi Aquitaniae ducis, cap. 2: Eo tempore, inquit, fundatum est
monasterium Clarae-Vallis, et ibi Spiritus sancti consilio ad regimen abbas est
Bernardus ordinatus; qui in tantum vita, virtutibus et doctrina clarus effulsit,
ut nullus ei in orbe secundus existeret ingenio, moribus, ore, stylo et
virtutibus. Hic est qui in diebus suis haereses exstirpabat, haereticos
confundebat, schismaticos revocabat, erroneos instruebat, et principes
arguebat. Et paulo post: O virtutem viri, o animi
puritatem, nec affectantis publicum, nec formidantis tyrranum (Guillelmum) 0631D pro ejus salute! Qui fugiebat publicum, quomodo affectasset
cathedrae fastigium? Deus meus, quot et quantae Ecclesiae cathedrales propriis
orbatae pastoribus eum in pontificem elegerunt? Sed non plus delectabat eum
mitra et annulus, quam rastrum et sarculus. IV. — Regum et
Magnatum.Carolus V imperator,
teste Thuano Histor. lib. XXI, toto biennio quod mortem
praecessit, in Hieronymianorum fratrum sodalitio, monitore usus Constantino
quodam, qui ei a sacris confessionibus erat, praecipue beati Bernardi abbatis
lectione se solabatur. Ludovicus XIII, Galliarum et
Navarrae rex 1349 christianissimus, cognomento Justus, in
Diplomate 0632A Congregationi Fuliensi pro erectione Fontanensis
monasterii a se concesso anno 1618, sanctum Bernardum appellat magnum et
celeberrimum Confessorem, Ecclesiae Patrem et Doctorem, populorum reformatorem,
schismatum et dissidiorum conciliatorem, Religiosorum Patriarcham, mirabilium
patratorem, ac Deiparae Virginis cultorem eximium. Videsis apud Henriq. Menolog.
Cisterc. ad diem 20 aug. praeclara omnium pene regnorum Christianorum,
diversorumque statuum elogia, initialibus praedicti monasterii Fontanensis
lapidibus inscripta in honorem sanctissimi abbatis Bernardi; in primis vero
Serenissimae Reginae Mariae Medices, matris ipsius Christianissimi regis, quae
beati Bernardi meritis divinitus concessam sibi fuisse fecunditatem, 0632B solemni testificatione declarat. Joannes
Franciscus Picus Mirandulae comes, lib. II de morte Christi, cap. 8: Sed et audiamus, inquit, Bernardum
devotissimum atque doctissimum, sed hoc ultimo titulo vulgo fraudatum, nulla
certe sua culpa, nullo demerito, quando et ob ejus scripta, quae doctrina solida
atque salubri undique scaturiunt, et ob validissimas disputationes in Gilbertum
et Petrum Abaelardum (quarum ope ab distorto calle erroris atque mendacii ad
veritatis semitam rediere) Docti sibi nomen vindicavit. V. — Abbatum et
Generalium.Petrus Mauricius, cognomento venerabilis,
Epist. 29, lib. VI, inter Epist. Bernardi 264, sic scribit: 0632C Forti ac splendidae monastici Ordinis, imo
totius Ecclesiae Dei columnae domino Bernardo Clarae-Vallis abbati, frater
Petrus humilis Cluniacensium abbas, etc. Si liceret, si
Dei dispositio non obstaret, si in hominis potestate esset vita ejus, maluissem,
charissime, Beatitudini tuae nexu indissolubili adhaerere, quam vel principari
inter mortales alicubi, vel regnare. Quid enim? nonne regnis omnibus terrenis
praeferri a me deberet grata non solum hominibus, sed et Angelis ipsis
cohabitatio tua? Concivem te illorum si dixero, licet nondum spes in rem
transierit, per misericordis Dei gratiam mendax non ero. Burchardus abbas Balernensis, in subscriptione lib. I Vitae sancti
Bernardi, sic de eo loquitur: In utero matris sanctificationem
visus est accepisse, de 0632D qua concepta sunt praesagia futurae
sanctitatis et doctrinae. Guerricus abbas Igniacensis,
sancti Bernardi discipulus, Serm. 3, in Natali apost. Petri et Pauli: Magister noster sanctus Bernardus, ille interpres Spiritus sancti,
de toto illo carmine nuptiali (Cantico canticorum) loqui instituit, spemque
nobis dedit ex eis quae jam edidit, quia si pervenerit ad locum de quo
quaeritis, Donec aspiret dies et inclinentur umbrae, umbras ipsas ponet in lucem intelligentiae: quod dictum est vel
erit in tenebris, nobis dicet in lumine. Gaufridus, primum
sancti Bernardi notarius, deinde Igniacensis, postmodum Clarae-Vallensis abbas,
lib. III Vitae sancti Bernardi, seu primo a se conscripto, 0633A cap. 7: Caeterum, inquit, longe eminentius in suis ille libris apparet et ex litteris
propriis innotescit; in quibus ita suam videtur expressisse imaginem, et
exhibuisse speculum quoddam sui, ut illud quoque Ambrosianum merito illi posse
videatur aptari: Laude ipse se signet, et laureatus spiritu scriptis coronetur
suis. Vide Sermonem ejusdem de sancto Bernardo in fine tomi VI. Robertus abbas Sancti-Michaelis in Periculo maris, Ordinis sancti
patris Benedicti in Append. ad Sigebert. ann. 1152: Venerabilis Bernardus primus abbas Clarae-Vallis, vir admirandae
religionis et doctrinae efficacis, humanae vitae satisfecit moriendo XIV
kalendas septembris, relinquens sapientiae suae plurima documenta, maxime in
Commentariis 1350 0633B in Cantica canticorum. Pater Claudius
Aquaviva, V Praepositus generalis Societatis Jesu, scribente Joanne Bourhesio,
in libro cui titulus, Societas Jesu Mariae Deiparae
sacta, cap. 4: Coluit certe beatam Virginem et sanctum
Bernardum praecipuo cultu, eosque in omni re dubia sensit
adjutores. VI. —
Doctorum Theologorum.Henricus de
Hassia, doctor Parisiensis postea Cartusianus, in Tractatu ad Jacobum abbatem
Eberbacensem, contra sancti Bernardi maculatores, ita scribit, parte 1, cap. 3:
Ubi, quaeso, talis devotionis igniculus reperitur, talis
compunctionis rivulus infunditur; ubi talis amoris stimulus injicitur, sicut in
0633C vita et doctrina beatissimi patris Bernardi abbatis
Clarae-Vallensis, sideris Ecclesiae, principalis Cisterciensis Ordinis
ampliatoris, et monasticae vitae inflammatoris ardentissimi? Et quis
penetrabilior virtutum hortator occurrit, quis efficacior vitiorum eliminator
decurrit, humanum excitans torporem ad coelestia, ardorem elidens ad terrestria,
somnum mortis impediens, divinae lucis radios, fugatis tenebris inclarescere
satagens? Cujus insuper fecundis ac decoris Sermonibus Virgo Christi mater tam
gloriosis extollitur laudum preconiis, pretiosissimis ornatur puritatis
encomiis, integerrimis praedicatur virginitatis signaculis. Et nedum hoc, sed et
ejus doctrinis universalis Ecclesiae fabrica ut gemmis vernantibus 0633D rutilat, et verborum elegantia singulari gloriosius coruscat. Et
fecunda facundia coelestis irrigui, gratia influente, Scripturarum aenigmata
reserat, solvit nodos, dilucidat obscura, declarat dubia, sicuti beati Bernardi
Doctoris Ecclesiae eximii, qui in gloriam patriae abiens, sic saluberrimis omnis
sanctitatis monitis doctrinae et exemplis vitae totam subcoelestem fecundans
irrigavit ecclesiasticam hierarchiam. Quem ideo alma mater Ecclesia exuberantis
testimonii plenitudine in sanctorum canonizatione requisiti, in miraculis,
doctrinis, virtutum exercitiis, luce clarius reperta ejus coelesti vita
testimonium afferente, pro laboribus multis, pro moribus castis, pro actibus
strenuissimis, titulo eximium Confessorem et doctorem studiis honorari
sollicitis et sonoris efferri praeconiis instituit, 0634A et
honoribus disponit solemnibus venerari, et sanctorum catalogo gloriosius
adnotari. Joannes Gerson, doctor et cancellarius
Parisiensis in quodam Sermone de sancto Bernardo, sic eum affatur: Te vero beatissimum Bernardum unum esse ex consortio ignitorum
illorum spirituum, quos Seraphim Scriptura nominat, ego fide pia tenens, obsecro
jam et obsecro per amorem tuum, quatenus sumpto calculo ardenti de altari
illius, cujus ignis est in Sion et caminus in Jerusalem . . . . . tu labia mea
tangens purges, etc. Et circa finem: Consideranti mihi in
ea quae per accidens et velut ab extrinseco juverunt sanctum Bernardum ad amorem
Dei capessendum, reperio illa esse quatuor inter caetera, quae sunt, matris
devotio, apta complexio, debita educatio, et solitudinis 0634B affectio. Et infra: Denique dici potest,
omnia ista quatuor juvisse de per acciaens Bernardum, ut propheta et miraculorum
esset patrator, inter quae praecipua ego illa deputo, quae egit in conversione
illorum, qui etiam converti toto nisu fugiebant. Jodocus
Chlichtovaeus Neoportuensis, doctor theologus et canonicus Carnotensis, Serm. 1
de sancto Bernardo, sic eum Joanni Baptistae comparat: Tertio, inquit, lucerna nostra Bernardus
fuit, lucens multiplici sacrorum operum compositione, quae non solum sui
temporis hominibus, sed et posteritati prodessent ad aedificationem fidei et
morum . . . . Illuxit certe omnibus non solum tunc praesentibus, sed et futuris
usque ad consummationem saeculi, per multorum librorum elaborationem, ad
profectum aliquem spiritualem 0634C 1351
semper tendentium, in quibus tanta est dictionis suavitas, ut
melle dulcior illi fluat oratio; unde et Mellifluus Doctor merito nuncupatus
est. Item in Praefatione quadam Operibus sancti Bernardi praefixa: Inter opera, ait, a probatissimis
auctoribus elucubrata, beatissimi Bernardi volumina non postremo loco collocanda
sunt. Si enim auctorem spectare libet, et vitae sanctimonia, et praeclara
eruditione praestantissimus occurret; Si characterem ipsum rationemque
scribendi, comperietur suavissima et sine asperitatis offendiculo cum summa
facilitate elegantiaque decurrens, ut melle dulcior videatur ex ejus ore
fluxisse oratio. Si denique materia quam pertractat, exquiritur, aliud
invenietur nihil, nisi quod involucra 0634D sacrae Scripturae in
lucem proferat, aut vitia gravi verborum tonitruo effulminet, aut ad virtutem
studiosius invitet. Ludovicus Granatensis, lib. II de
Relig. Christ. cap. 27: Non erit, inquit, consentaneum inter tot gravissimos doctores dulcissimum et
sanctissimum Bernardum non inserere, qui quo fuit humilior et a vana gloria
alienior, hoc majorem gratiam et virtutem ad facienda miracula consecutus
est. Et cap. 11. De sancto Bernardo etiam legitur quod
initio gloriosi sui novitiatus ita in spiritu raptus et extra se positus ibat,
quod sensuum usum amisisset . . . . Vis enim spiritus et divinae suavitatis
gustus, quem secum trahit charitas, ita animae vires suxerat et secum traxerat,
ut ad nihil aliud nisi ad id ullam virtutem haberet. 0635A Carolus Sacci, doctor theologus Parisiensis in Sermone de sancto
Bernardo, qui manuscriptus exstat in monasterio nostro de Lyra, dioecesis
Ebroicensis, haec inter alia commemorat: Exstinxit profecto,
ne longius serperent, universi schismatis faces, et quidem tot tamque diuturnis
peregrinationibus et vigiliis, ut mirum sit in mortali adhuc viro tantas
perferendarum rerum, peregrinationum, lucubrationumque vires fuisse, imo vero
superfuisse. Non unam, sed in multas et longas noctes continentes interdum
vigilavit. Aegrotationes graves secutae, quas ille non patienter modo, sed
jucundo quoque animo tulit, easdemque vitae beatae et coelestis imitatrices
appellare solebat. Interea non temperavit aut intermisit sacrarum Litterarum
studium, quas, velut aequissimam 0635B planitiem quamdam, oculis
suis propositas videre se dicere solebat. Conciones infinitas habuit, libros
elegantissimo verborum cultu expeditissime scripsit: De Contemptu mundi librum
unum: Meditationum librum unum; De Passione Christi et resurrectione librum
unum; De diligendo Deum; De gradibus humilitatis; De Gratia et libero Arbitrio;
De praecepto et dispensatione; Ad Innocentium papam de Petri Abaelardi
haeresibus; Ad Eugenium papam de Consideratione; ad Templarios de laude militiae
novae; Ad Cluniacenses Apologeticum; Super Psalmum nonagesimum homilias duas de
viginti; Super Cantica canticorum homilias tres et octoginta; Super Evangelium
Lucae homilias quatuor; Super Canticum Mariae librum unum; In Vitam Malachiae
episcopi librum 0635C unum; Epistolas quidem innumerabiles, quae
tamen in manibus adhuc versantur, ducentas quinque et quadraginta,
etc. VII. — Religiosorum ex diversis Ordinibus.Hugo
Metellus, canonicus regularis coenobii Sancti Leonis apud Tullum Leucorum, in
epistola ad ipsum sanctum Bernardum hic edita tomo I, col. 1780: Oleum effusum, inquit, nomen tuum, fragrans
more contritorum aromatum. Fama nominis tui clarissimi usque ad fines terrae
pertransiit, etc. Hugo monachus Sancti-Mariani
Autissiodorensis, in Chronico ad annum 1114: Eodem anno,
inquit, Clara-Vallis fundata est, cujus primus abbas exstitit
servus Dei Bernardus, vir opinatissima sanctitate 0635D praeclarus, per quem sui temporis Ecclesia in antiquum
religionis decus refloruit. 1352
Andreas Silvius Benedictinus Marchianensis in Synopsi Historiae
Franco-Merovingicae, sic scribit ad annum 1126: D. Bernardus
abbas Clarae-Vallensis quasi stella matutina monachicum Ordinem illustrat, et
sanctitate, doctrina, miraculis claret in Gallia, imo Germania, Italia, Anglia;
cujus vita in tantum excellit, ut parum sit omne quod in ejus laudem dictum, vel
scriptum fuerit. Helinandus, Frigidi-Montis in Gallia
Ordinis Cisterciensis monachus, lib. de Reparat. lapsi, cap. 8, sic de sancto
Bernardo loquitur: Lege pulcherrimum librum de Consideratione
ad Eugenium, ex cujus nobilissimo stylo poteris intelligere, auctorem libri 0636A sapientiorem fuisse Apolline, eloquentiorem Demosthene,
subtiliorem Aristotele, moderatiorem Socrate, discretiorem Platone. Caesarius Heisterbacensis monachus Ordinis Cisterciensis, lib. XIV
Mirac. cap. 17: Bernardus in illa formidolosi schismatis
flamma, qua christianus orbis flagrare coeperat, lustravit provincias, infectum
reddidit quidquid factum non oportuit, et gladio verbi divini succinctus fregit
terrorem armorum. Vir tantae auctoritatis, ut per unius os Bernardi, purpurati
patres, reges, principesque terrarum, quasi per commune mundi oraculum
loquerentur. Henricus Suso, Ordinis Praedicatorum, in
Dialog. de aeterna Sap. cap. 14, ita sanctum Bernardum affatur: Et tu quoque inter omnes Ecclesiae doctores 0636B benedictus sis, Bernarde melliflue, cujus anima sempiterni Verbi
mirifice fuit illustrata splendoribus, qui mellito eloquio tuo, ex cordis
manante redundantia, humanitatis Christi Passionem dulcissime depraedicans
evehensque ita ais, etc. Merito sane, pater sanctissime
Bernarde, lingua tua dulcissima manat eloquia, quando cor tuum Christi melliflua
passio adeo indulcarat. Dionysius Cartusianus, Serm. 1 in
Festo sancti Bernardi sic eum commendat: Beatissimum virum
sanctum patrem Bernardum Deus omnipotens et benignissimus tam copiosa atque
multiplici gratia decoravit, ut vere de ipso dici posset, quod de Paulo apostolo
dixit Salvator, «Vas electionis est mihi iste,» etc. (Act. XI,
15), et quod in Ecclesiastico legitur,» 0636C «Non est inventus similis illi» (Eccli. XLIV, 20).
Non enim tempore suo habuit aequalem in mundo, sed vere
Apostolus fuit temporis sui. Et serm. 2: Electissimus Dei
Bernardus, omnium religiosorum excellentissimus doctor, lumen et gloria
monachorum, exemplar ac species devotorum, tot et tantis desuper praeventus est
gratiis, tot excellentiis decoratus, tot privilegiis sublimatus, ut non sint
ingenia quae valeant penetrare, nec loquelae, neque sermones qui possint
exprimere, tantumque virum sufficienter laudare. Sixtus
Senensis Ordinis Praedicatorum, Bibliotheca sancta, lib. IV: Bernardus, inquit, vitae sanctimonia et
praeclara eruditione praestantissimus, sic ab infantia sacras Litteras imbibit,
et per omnem aetatem 0636D memoria retinuit, ut quoties aut
aliquid scribere, aut loqui tentaret, toties in verba et sententias sanctarum
Scripturarum prorumpere cogeretur. Unde et diversa scripta ejus, quae nihil
aliud quam centones divinorum voluminum dici queunt, undecunque Veteris ac Novi
Testamenti sententiis distincta sunt, ceu gemmeis emblematibus, hisque adeo
commode et apte insertis, ut ibi nata esse credantur. Modus docendi ejus in
sensibus mysticis indagandis et in moribus formandis fere semper versatur.
Oratio ubique dulcis et ardens ita delectat et ardenter incendit, ut suavissima
lingua ejus mel et lac verborum fluere, et ex ardentissimo ejus pectore
ignitorum affectuum incendia erumpere videantur. Hieronymus Platus Societatis Jesu, lib. III de bono 0637A statu Relig. cap. 11, haec inter alia scribit: Quid de Bernardo dicemus? quem vere appellare possumus 1353 plane mellitum, qui spiritualibus
documentis scatens, iisque optimis ac perfectissimis, id etiam praecipuum habet,
ut ita Scripturas sacras in suum stylum immisceat, et contexat, ut vel ipse
Scripturae verbis loqui, vel Scriptura ipsius ore sonare videatur. Quae res una
cum lepore gravitatem quoque ac vim habet mirabilem. Petrus Canisius ejusdem Societatis, Marial. lib. V, cap. 28: Florebat sub Lothario II et Conrado III Bernardus
Clarae-Vallensis, vir in Gallia, Germania, Italiaque percelebris: quem omnes non
solum ob doctrinam divinitus inspiratam, sed etiam propter vitae sanctimoniam,
clarissimis saepe miraculis demonstratam, 0637B merito
suspicerent ac revererentur; quo uno melius nec scripsit, nec vixit quisquam in
universo coetu monachorum, si Lutheri quidem calculum admittamus. Aloysius Gonzaga ejusdem Societatis, ut legitur in Vita ipsius, lib.
II, cap. 32: Lectionem Bernardi, tam sibi in vita jucundam
neque morti vicinus omisit. Nam in morbo qui illi postremus fuit, Bernardum adeo
charum habuit, ut quotidie aliquid ex ejus in Cantica Sermonibus sibi praelegi
curaret. VIII. —
Jureconsultorum et oratorum.Franciscus Petrarcha, lib. II, de Vita solit. cap. 14: Solebat, inquit, dicere Bernardus, omnes se
quas sciret litteras (quarum nescio an alius sua aetate copiosior fuerit), in
silvis et in agris didicisse, non hominum 0637C disciplinis, sed
meditando et orando, nec se ullos unquam magistros habuisse praeter quercus et
fagos. Nicolaus Pithoeus in epistola praemissa Thesauro
suo ex Operibus sancti Bernardi: Magna mihi cum D. Karolo
Perroto amicitia et familiaritas est. Eum igitur die quodam cum, uti soleo,
adiissem, ac variis de rebus multa ultro citroque essemus collocuti, injecta
mentio est divi Bernardi Clarae-Vallensis coenobii abbatis primi: quem tantis
ille laudibus extollebat, tantique scripta ejus faciebat, ut ad ea evolvenda
animum induxerit meum . . . Atque ita quod futurum ille praedixerat, verum esse
comperi. Tanta enim ex ejus me lectione voluptas cepit, ut omnes pene illas,
0637D quae animum meum tam misere cruciabant, molestias
absterserit. Idem inferius: Bernardum quoddam quasi
Ecclesiae ruentis columen atque sustentaculum appellat. Justus Lipsius, Lovanii regius professor et historicus, rogatus ab
Auberto Miraeo, quosnam e Patribus legendos formandis concionibus judicaret, hoc
responsi dedit, Epist. 49, Centur. 3: Mihi inter omnes Graecos
placet Chrysostomus . . . . Inter Latinos Bernardus me capit, et usum habet
excitandi, ob acrimoniam ubique et calorem; tum etiam docendi atque imprimendi,
ob sententiarum acumen quas crebro et salubriter miscet. Renatus Choppinus, in supremo Parisiensi Senatu advocatus, lib. II de
sacra Politia: Eadem 0638A tempestate,
inquit, D. Bernardus emicuit, coenobita quercuumque
discipulus, et nullo praeeunte magistro doctissimus, qui e solitudine in
celebritatem, ex umbra in solem, sanctitatem eruditionemque importavit. Is
tam poluvgrafoû, quam
aujtodivdaktoû ; quod paucis
admodum id genus scriptoribus cernimus contigisse. IX. — Illustrium
Feminarum.Sancta Hildegardis Montis-Sancti-Roberti
prope Bingen abbatissa, in quadam epistola ad sanctum Bernardum, sic illum
exprimit: Ego ante duos annos te in hac visione vidi sicut
hominem in solem aspicere, et non timere . . . . Tu aquila es aspiciens in
solem. etc. 1354 Sancta Gertrudis
abbatissa monasterii Elpedani, in comitatu Mansfeld. describit modum quo 0638B sibi apparuit sanctus Bernardus, lib. VI Insin. cap. 51. Inter
caetera vero sic ait: Pectus quoque ejus sanctissimum, collum
et manus videbantur aureis quibusdam laminis, gemmisque rosei coloris valde
rutilantibus intextis honorabiliter circumamicta. Unde et per laminas aureas
notabatur praecipua elegantia doctrinae ejus salutaris, quam corde devoto sedulo
retractans, per gutturis sacri ministerium ore sacrato edidit, et manibus
sanctis fideliter conscripsit omnibus in eis proficere volentibus ad salutem.
Per gemmas vero figurabantur illa dicta, quae specialius redolent divinum
amorem. Beata Mecthildis, ejusdem beatae Gertrudis in
eodem coenobio comes, sic scribit in libro Gratiae spir. cap. 91: In medio Ecclesiae, sancti Bernardi, singulariter 0638C a Deo in benedictionibus dulcedinis praeventi Dominus aperuit
os; quia Spiritus sanctus eum tam affluenter et superabundanter influendo
repleverat, ut velut cum ventus rapidissimo impetu januam aperit, ita Spiritus
sanctus impulsu ea quae sibi divinitus inspirabantur, charitate accensus
infudit, et Ecclesiam sua doctrina multum illuminavit, et implevit eum Dominus
Spiritu sapientiae et intellectus, et supra quam dici potest mente illustratus,
licet multa effuderit, multo tamen plura intellectu
reservavit. X. —
Heterodoxorum.Martinus Lutherus, in
colloq. Convivial. cap de Patrib. Eccl.: Bernardus,
inquit, omnes Ecclesiae doctores vincit: sed cum disputat, in
alium virum 0638D mutatur; ibi nimium tribuit libero
arbitrio. Michael Neander de eodem ita scribit, Praefat.
ad Gnomolog. Graecorum: Plus spiritus vitae, doctrinae et
fidei in paucis aliquot paginis D. Bernardi reperitur, qui philosophiam non
attigit, sola Scriptura contentus, quam adeo familiarem sibi fecerat, ut mera
Scripturae verba loqueretur, quam in toto Hieronymo, qui linguarum, artium,
philosophiae, antiquae sapientiae cognitione cunctis praestabat. Martinus Bucerus, lib. de Concord. art. de Justif. Bernardum virum
Dei nominat. Joannes Oecolampadius, citatus a Guthberto
Tonstallo lib. de verit. Corp. Christi in Euch.: Excellebat, ait, Bernardus exactiore
judicio omnes suae aetatis viros. 0639A Joannes Calvinus, lib. IV Inst. cap. 11, § 10, haec testatur:
Bernardus abbas in libris de Consideratione ita loquitur, ut
Veritas ipsa loqui videatur. Item cap. 10, § 17, Bernardum vocat pium et
sanctum scriptorem. 0640A Daniel Heinsius, Orat.
3: Quis, inquit, suavius Bernardo
scribit? cujus ego Meditationes rivum paradisi, ambrosiam animarum, pabulum
angelicum, medullam pietatis vocare soleo.
|