0993 De antiquitate et maxima hujus libri auctoritate haec F.
Chrysostomus HENRIQUEZ in Menologio ordinis
Cisterciensis, Apparat. c. IV:Omnium nostri ordinis
historiarum quasi lapis fundamenti, et scriptum maxime authenticum, est liber
ille, quem Exordium ordinis Cisterciensis vocamus. Hujus
enim venerandam antiquitatem suspicimus non solum nos Cisterciencis familiae
alumni, sed et classici quique auctores illum magno in pretio habent: ubique
enim antiquitatum ecclesiasticarum periti in eo reperiunt praeclara testimonia,
quibus opiniones et historias stabiliant et confirment. Quantum ad me,
quotiescunque hunc librum evolvo, non possum satis pietatem, styli gravitatem,
sententiarum pondus, et mirandos eventus, qui ibidem referuntur, non mirari:
idque ausim dicere, hunc in suo genere esse ex majoribus et pretiosioribus
thesauris quo gaudet Ecclesia, talemque a fidelibus habendum. Hujus libri auctor, seu verius collector, veterum Patrum imitatus
exemplum et modestiam, nomen suum supprimit, et quidquid scribit, potius aliorum
diligentiae et utili labori tribuit, ut primi libri cap. 2. disertis verbis
fatetur. Operae pretium reor, generationibus futuris
describere, qualiter Cisterciensis Ordo sumpsit exordium, quamque copiosa
benedictione gratiae Dei a principio sui profusus sit, sicut partim per
litterarum monumenta tradiderunt nobis viri sancti, qui ab initio sacrae hujus
Religionis auctores exstitere, partim vero majorum relatione didicimus: quatenus
hi, quos in saeculis superventuris divina gratia ad ordinem nostrum vocare
dignabitur, si hanc nostrae parvitatis paginam, quam ad ipsorum consolationem
elaboravimus, legere dignum duxerint, considerantes quam nobili regum mamilla
lactati sunt, erubescant filii degeneres inveniri, etc. Unde liquet,
auctoris dicti libri nobis expressum non esse; constare tamen ipsum, quicunque
ille fuerit, archiepiscopi Herberti, Joannis Prioris, et Gosvini monachi
scriptis adjutum fuisse, licet eorum nomina ab ipso non exprimantur, sed
universim loquatur, ut libro VI, cap. 10, ait: Ea quae a
studiosis sparsim exarata recepimus, ad manifestiorem rerum notitiam, majoremque
legentium utilitatem, in unum collegimus. Et quantumlibet
ejus nobis nomen lateat, hoc saltem liquet, Clara-Vallensem fuisse monachum, ut
ipse testatur his verbis lib. I, cap. 2: Si quem vero movet,
quod Clara-Vallensium tantum, et non etiam 0995 Cisterciensium
seniorum mentionem fecimus, noverit, nos, ut Ecclesiae Clarae-Vallis alumnos,
nostrorum seniorum sacra studia familiarius et efficacius investigare potuisse.
Nec ea quae de paucorum sincera conversatione, seu felici consummatione ad
absolutionem sponsionis nostrae descripsimus, innumerabilium servorum Dei, qui
tam in Cistercio quam in universitate sacri ordinis spiritales agones viriliter
desudarunt, praejudicare sanctitati. Et licet sancti Patris Bernardi
discipulus non fuerit, tamen certum, illum aliquos ejus filios spirituales
novisse, et illis familiariter usum fuisse, quorum relatione scripsit ea quae de
sanctorum gestis et vitis habet. Loquens enim de beato Raynaldo, lib. II, cap.
13, ait: Respondens autem unus ex iis, vir religiosus, quondam
Abbas Fusniaci, qui secretorum famuli Dei (Bernardi scilicet) magis conscius erat, et cujus etiam relata ista cognovimus.
Familiariter etiam conversatus est cum beato Gerardo abbate Longi-Pontis,
ejusdem Bernardi discipulo, ut legitur lib. II, cap. 10: Haec
autem significavit nobis D. Gerardus abbas Longi-Pontis, qui unus ex senioribus
Clarae-Vallis, dicta et facta sancti Patris studiose rimari satagebat.
Additque sub finem lib. VI, cap. 10: Vidimus etiam ibi ex
discipulis sancti Bernardi seniores morum gravitate, religionis integritate,
prudentia et simplicitate reverendos. Auream aetatem vidit, qua tanta in
ordine perfectio, et poterat uti, et usus est tot sanctorum Patrum familiaritate
et aspectu, qui primaevum illum Ordinis nostri vigorem et rigorem, quo fuit
institutus a primis fundatoribus, exacte observabant. Quod idem auctor ultimo
operis sui libro testatur, dum inquit: Caeterum, postquam
clara illa Vallis primum et clarissimum abbatem suum post unum
— ut optime correxit Magister D. F. Ignatius de Ybero, abbas perpetuus
Fiteriensis in prima editione Magni Exordii: Pampilone, 1631, in-fo
EDIT. NOTA> et triginta annos ad superni Imperatoris
transmisit palatium, ut jam tanto esset potentior ad subveniendum, quanto summae
Majestatis faciem vicinius contemplatur, per sanctos successores ejus, de quorum
virtutibus supernis aliquid comprehendimus, sanctae Religionis vigor conservatus
in eadem Domo illibatus duravit: sicut in temporibus venerabilis ac Deo digni
viri D. Petri, ejusque successoris domini Warneri, postea Lingonensis episcopi,
divina favente gratia nobis probare concessum est. Unde patet, quo tempore
in Clara-Valle vixerit. Denique dico, non plures, sed unum fuisse hujus libri
collectorem et scriptorem, eumdemque opus hoc inchoasse et perfecisse, ut
ipsemet dilucide ait. Postquam enim lib I, cap. 2, dixisset, Operae pretium reor generationibus futuris diligentius
describere, etc., addit totius operis cap. ultimo: Sicut
in exordio hujus voluminis praefati sumus, etc. Quo se ad id quod operis
principio se scripturum promiserat refert, et ad ordinem quem servare
proposuerat.
|