1045 CAPITULA HAERESUM PETRI ABAELARDI. ADMONITIO IN OPUSCULUM XI.636 1. Epistolam sequentem, quae
inter Bernardinas ordine centesima nonagesima est, Horstius in classem
tractatuum ob epistolae prolixitatem ac materiae dignitatem rejecit. Scripta
fuit occasione damnatorum Abaelardi errorum in synodo Senonensi, quam anno 1140
frequenti Gallicanorum episcoporum consessu, praesente rege Ludovico Juniore,
celebratam diximus in notis ad epistolam centesimam octogesimam septimam. In
Synodica epistola, quae inter Bernardinas est centesima nonagesima prima, et in
alia quae modo est ordine trecentesima trigesima septima, Innocentio papae
significant Patres, Abaelardi errores a se damnatos, intacto auctore, quod ad
sedem apostolicam appellasset: atque errorum capitula «plenius contineri in
litteris domini Senonensis:» Has litteras non alias esse credimus, quam
subsequentem Bernardi epistolam, in qua ejusmodi capitula referuntur,
strictimque refelluntur. Eadem sunt capitula, quae Gaufrido Carnotensi episcopo
et Bernardo direxerat Guillelmus, ex Sancti-Theodorici abbate tunc monachus
Igniacensis, uti apparet ex ejus litteris superius editis inter
Bernardinas. 2. Capitula ista partim
sibi falso imposita conquestus est, partim pro suis agnita correxit Abaelardus
in Apologia sua, in qua Bernardum, tanquam unicum adversarium suum, ut delatorem
malignum aut inconsideratum passim lacessit. Bernardi patrocinium adversus eas
calumnias suscepere duo ipsius Abaelardi quondam familiares, qui ab ejus
erroribus tandem resipuerant, Gaufridus, Bernardi postea notarius; et quidam
abbas anonymus «Nigrorum monachorum.» Utrumque designaverat Chesnius in Notis ad
Abaelardum: sed amborum opuscula modo typis edita sunt in tomo quarto
Bibliothecae Cisterciensis: ubi eruditus editor Bertrandus Tisserius observat,
abbatem istum anonymum alium esse a Guillelmo Sancti-Theoderici. Abbas porro
erat in Francia, id est in metropoli Senonensi vel Remensi, teste Gaufrido, ut
mox videbimus; tresque libros, adversus Abaelardum a se scriptos, Hugoni
Rotomagensium archiepiscopo dedicavit. Eum «dominum suum vocat initio libri
secundi, itemque clarissimam Rotomagensium lucernam: qui catholico pectore,
inquit, de Deo tuo sentis, catholico ore loqueris, et catholica manu caeteris
excellentius scribis.» 3. Ex capitulis
errorum Abaelardo imputatis, quaedam in vulgatis ejus operibus desiderantur.
Unde nonnulli occasionem arripiunt insimulandi Bernardum, quasi Abaelardo falsos
errores affinxerit, et cum larvis atque umbris dimicaverit. At constat plerosque
etiam in vulgatis scriptis errores deprehendi, ut suis locis ostendemus: et, si
qua amplius non exstant, ea quondam in ipso Abaelardo legisse Guillelmum
Sancti-Theodorici, Gaufridum, et abbatem illum anonymum Abaelardi quondam
discipulum, qui et praeceptoris sui doctrinam callebat, et verba ipsa refert,
uti et Guillelmus, tum ex Apologia, tum ex Theologia Abaelardi, quae in editis
non comparent. Et certe Abaelardus ipse in libro secundo commentarii super
Epistolam ad Romanos, pag. 554, quaedam in Theologia sua tractanda reservat, de
quibus nulla mentio est in impressis, quae sic desinunt: «Caetera desunt:» ut
appareat, Theologiam in editis mutilam esse. 4. Itaque male omnino merentur de religione christiana, nedum de
Bernardo, qui ut Abaelardum absolvant, Bernardum caeco, ut aiunt, zelo impulsum
fuisse criminantur. Saltem cum Abaelardo ipso et ejus defensore Berengario
agnoscant tandem, eum in quibusdam errasse. Ita enim se, quamvis non satis ex
animo, reum agnoscit in nonnullis Abaelardus in Apologia sua, ubi haec verba:
«Scripsi forte aliqua per errorem, quae non oportuit: sed Deum testem et judicem
in animam meam invoco, quia in his, de quibus accusor, nil per malitiam aut
superbiam praesumpsi.» Esto itaque malitiam, atque etiam haeresim ab eo removere
liceat: at errores saltem aliquos, vocum novaram studium, levitatem, forsan
etiam superbiam et contentionum pruriginem in eo dissimulare non licet. Sed
demum Innocentius rescripto ad episcopos misso hominem recludi jussit ejusque
libros comburi, quos ipse Romae flammis tradi mandavit, testante Gaufrido. Verum
tandem resipuit Petrus, atque ab appellatione destitit consilio et hortatu Petri
Venerabilis abbatis Cluniacensis, qui extremos ejus mores egregie laudat in
epistola ad Heloissam. 637 5. Bernardo non impune cessit, quod Abaelardum et scriptis et verbis
persecutus sit. Nam non solum Abaelardus censurae impatiens, sed etiam
Berengarius, ejus discipulus ac defensor, quaedam in Bernardi scriptis erronea
jactare demum ausi sunt, insigni commento. «Errasti vere, inquit Berengarius
Bernardum alloquens, dum originem animarum de coelo asseruisti esse,» pag. 310.
Et pag. 315: «Animarum originem de coelis fabularis esse, ubi sic recolo te
locutum (nempe sermone decimo septimo in Cantica): Merito dixit Apostolus:
Nostra conversatio est in coelis.» Haec verba tua subtiliter explorata,
christianae mentis palato haeresim sapiunt.» Apage insanum atque impudentem
nebulonem. Abbas anonymus sub finem libri secundi aliam Abaelardi in Bernardum
calumniam profert. «Miraculum mihi est, quod a tam longo tempore, et a tantis
viris, quorum doctrina fulget Ecclesia ut sole luna, nostro Abaelardo responsum
non est, qui criminatur Abbatem, quod dicat, Deum et assumptum a Deo hominem
unam esse in Trinitate personam: cum homo res corporea, et membris composita, et
dissolubilis sit: Deus vero nec corporea res sit, nec membris constans, ut
dissolvi possit. Unde nec Deus homo, nec homo Deus dicendus est, etc. Sic
Nestorianum agit Abaelardus, cum Bernardum erroris petulanter accusat. Recte ad
hunc locum Guillelmus Sancti-Theodorici in capite octavo contra Abaelardum «Unde
et nos similiter dicimus, Christum filium hominis in ipsa natura humanitatis
suae, sed non ex ipsa, secundum eam quam cum Deo habet unionem, tertiam esse in
Trinitate personam: quia sicut incarnatus Deus factus est filius hominis propter
hominem assumptum, sic assumptus homo factus est filius Dei propter assumentem
Deum.» 6. Praeter capitula, quae dedita
opera refellit Bernardus, nonnulla conglobatim recenset n. 10, contentus ea 1047 exposuisse, quae ab aliis etiam refutantur, scilicet a Guillelmo,
et abbate anonymo. De accidentibus quae in Eucharistia post consecrationem
remanere in aere docebat Abaelardus, ita Guillelmus sentit: «Nobis vero videtur,
si vobis etiam videtur,» sic Gaufridum Carnotensem episcopum et Bernardum
alloquitur, «quod accidentia illa, sive prioris forma substantiae, quae, ut
puto, nonnisi consonus in unum accidentium concursus est, si ibi est, in corpore
Domini est, non formans illud, sed virtute operantis in ea sapientiae Dei aptans
illud et modificans, ut secundum ritum mysterii et modum sacramenti habile fiat
et tractabile, et gustabile in forma aliena, quod non poterat esse in propria.»
Item in libro de Corpore et Sanguine Domini ad Rupertum, capite tertio: «Sed
contra omnem saecularis philosophiae rationem et intellectum, mutata panis
substantia in aliam substantiam, ad quoddam mysterii obsequium quaedam
accidentia, quae illi inhaerebant, sic transtulit non mutata, ut corpus Domini,
licet adsit albedo, non fiat album; nec rotunditas rotundum: sed hujusmodi
accidentia omnia sic reservavit, ut licet vere humanitatis ejus corpori adsint,
non tamen insint, non tamen illud inficiant vel afficiant,» etc. 638 7. Caeterum sicut de
Incarnatione non recte sentiebat, aut certe non recte loquebatur Abaelardus, ita
nec etiam de gratia Christi, quam ad solam rationem a Deo concessam et ad
Scripturarum admonitionem et ad exempla redigebat; adeoque omnibus communem esse
dicebat. «Dicendum est igitur, quod homo per rationem, a Deo quidem datam,
gratiae appositae cohaerere potest; nec Deus plus facit isti qui salvatur,
antequam cohaereat gratiae, quam illi qui non salvatur. Sed sicut qui lapides
pretiosos exponit venales, et desiderium videntium excitat ad emendum: similiter
gratiam suam apponit omnibus, consulit Scripturis, et exemplis revocat; ut
homines per libertatem arbitrii quam habent, gratiae cohaereant. Et infra:
Vivificatio ista tribuitur gratiae: quia ratio, qua homo discernit, et
intelligit a malo abstinendum et bene agendum, est a Deo. Et ideo hoc inspirante
Deo agere dicitur: quia Deus per rationem, quam dedit homini, facit eum peccatum
ipsum agnoscere.» Haec, aliaque Guillelmus ex Abaelardi scriptis refert, haud
dubie ex ejus Theologia, quae ob hoc fortasse, aliaque permulta, a posteris
mutilata est. Neque hac in re Guillelmo, viro alioqui docto ac piissimo, fidem
denegare licet: maxime cum in libro quarto super Epistolam ad Romanos,
Abaelardus eamdem pestiferam doctrinam doceat pag. 653 et sequente, ubi haec
verba in multis leguntur: «Ad desiderium itaque nostrum in Deo accendendum, et
ad regnum coeleste concupiscendum, quam praeire gratiam necesse est, nisi ut
beatitudo illa, ad quam nos invitat; et via, qua pervenire possimus, exponatur
atque tradatur? Hanc autem gratiam tam reprobis, quam electis pariter impertit,
utrosque videlicet de hoc instruendo aequaliter: ut ex eadem fidei gratia, quam
perceperunt, alius ad bona opera incitetur, alius prae torporis sui negligentia
inexcusabilis reddatur.» Et paulo post: «Nec necesse est, ut per singula, quae
quotidie nova succedunt opera, aliam Deus gratiam praeter ipsam fidem exponat,
qua videlicet credimus, pro hoc quod facimus, tantum nos praemium adepturos.»
Haec idcirco commemoramus, ut omnes demum intelligant, quam impie ut de
Incarnatione, ita de gratia Christi, si non sensit, saltem scripserit
Abaelardus; et quam merito Bernardus dixerit in epistola centesima nonagesima
secunda. «Cum de Trinitate loquitur, sapit Arium; cum de gratia, sapit Pelagium;
cum de persona Christi, sapit Nestorium.» Et duo quidem postrema ex dictis, et
ex sequente epistola evincuntur: de tertio legat, qui id scire volet, Abaelardi
librum Theologiae tertium sub finem; ibique inveniet ipso auctore, «facile
convinci eos qui nostra de fide verba abhorrent, cum videlicet audiunt Deum
Patrem, et Deum Filium, in sensum verborum nobis esse conjunctos.» Quo pacto?
«Interrogemus enim eos,» inquit, «si Sapientiam Dei credant, de qua scriptum
est,» Omnia in sapientia fecisti; «et statim respondebunt se credere.» Hoc vero
esse Filium credere: sicut credere Spiritum sanctum non aliud esse, quam credere
Dei benignitatem. Quae quidem si rigide accipiantur, 639
plusquam Arianismum, id est Sabellianismum, sapere videntur.
Quanquam, ut ingenue fatear, hunc errorem in consequentibus rejicit, pag. 1069.
Verum interest non solum recte sentire, sed etiam (maxime ubi de Fide agitur)
recte loqui ac scribere. Hinc non immerito Guillelmus Sancti-Theoderici in
capite tertio libri contra ipsum Abaelardum, adductis ejus verbis de aere et
sigillo, de potentia et quadam potentia, «quantum ad personarum destructionem,»
inquit, «Sabellianum est; quantum ad dissimilitudinem et imparilitatem hoc in
sententiam Arii pedibus ire est.» Haec, inquam, ideo commemoramus, ut pudeat eos
qui hos errores detestantur, quod Abaelardi causam suscipiant adversus
Bernardum, quem praecipitis in Abaelardum judicii ac nimiae impetiginis accusare
porro non verentur. Eodem fere modo, atque Abaelardus, Trinitatis mysterium
explicat Guillelmus de Conchis, cujus itidem errores confutat Guillelmus
Sancti-Theoderici abbas in epistola ad Bernardum. Adeo nihil infelicius cadere
in religionem potest, quam cum philosophi ex sola ratione fidei nostrae mysteria
explicare conantur. 8. De toto Abaelardi
negotio Gaufridus sancti Bernardi notarius ita loquitur in epistola ad Henricum
cardinalem et episcopum Albanensem: «Audivi etiam, quod super damnatione Petri
Abaelardi diligentia vestra desiderat plenius nosse similiter veritatem: cujus
libellos piae memoriae dominus Innocentius II papa in urbe Roma et in ecclesia
beati Petri incendio celebri condemnavit, apostolica auctoritate haereticum
illum denuntians. Nam et ante plures annos venerabilis quidam cardinalis et
legatus Romanae Ecclesiae, Cono nomine, regularis quondam canonicus ecclesiae
Sancti-Nicolai de Aruasia, Theologiam ejus, Suessione concilium celebrans,
similiter concremaverat, ipsum Petrum praesentem arguens, et convictum de
haeretica pravitate condemnans. Unde vestro si placuerit desiderio, per libellum
de Vita sancti Bernardi, et per ejus epistolas missas ad curiam satisfiet.
Inveni tamen in Clara-Valle libellum cujusdam abbatis Nigrorum monachorum, quo
errores ejusdem Petri notantur, quem et olim me vidisse recordor: sed a multis
annis, ut custodes librorum asserunt, studiose quaesitus, primus quaternio non
potuit inveniri. Propter quod propositi nostri est in Franciam destinare ad
monasterium, cujus abbas exstitit, qui eumdem librum composuit; et, si
recuperare potero, transcribi facere codicem totum, et mittere vobis. Credo enim
quod vestrae inquisitioni sufficere debeat, ut cognoscatis, quae, quemadmodum,
quare sint condemnata.» Hactenus Gaufridus ex Chesnii Notis in Abaelardum.
Mittimus quae de viso Henrici canonici Tornacensis, ad Patres synodi Senonensis
atque ad Bernardum relato, memorantur in Spicilegii tomo duodecimo, pag. 478 et
sequente. 9. Posteaquam haec scripseram,
noster Joannes Durandus, qui tunc Romae versabatur, ex mendoso codice Vaticano,
notato 663, ad me transmisit Capitula haeresum Petri Abaelardi, sequenti
epistolae praemissa, haec ipsa sine dubio, quae Bernardus in fine hujusce
epistolae se collegisse, ac Pontifici transmisisse significat. Idcirco ea hoc
loco praemittere visum est ad ipsius epistolae
illustrationem. INCIPIUNT CAPITULA HAERESUM PETRI ABAELARDI.1049 640 I. Horrenda similitudo de sigillo aereo, de
specie et genere ad Trinitatem.1049A «Cum sapientia Dei quaedam sit potentia, sicut aereum sigillum est
quoddam aes, liquet profecto divinam sapientiam ex divina potentia esse suum
habere, ad eam videlicet similitudinem, qua sigillum aereum dicitur esse quod
est ejus materia; vel species ex genere, quod quasi materia speciei dicitur
esse, ut animal hominis. Sicut enim ex eo quod est aereum sigillum, exigit
necessario quod aes sit, et ex eo quod est homo ut animal sit, sed non e
contrario: ita divina sapientia, quae est potentia discernendi, exigit quod sit
divina potentia, sed non e contrario.» Et post pauca: «Benignitas ipsa, quae hoc
nomine quod Spiritus est demonstratur, non est in Deo potentia sive
sapientia.» II. Quod Spiritus sanctus non sit de substantia
Patris.1049B «Cum itaque tam Filius,
quam Spiritus sanctus ex Patre sit, hic quidem genitus, ille procedens; differt
in eo generatio ipsa a processione, quod is qui generatur ex ipsa Patris
substantia est, cum ipsa, ut dictum est, Sapientia hoc ipsum esse habeat, ut sit
quaedam potentia.» Et post pauca: «Spiritus vero quamvis ejusdem substantiae sit
cum Patre et Filio, unde etiam Trinitas ipsa homousion, id est unius
substantiae, praedicatur, minime tamen ex substantia Patris est aut Filii, quod
esset ipsum ex Patre vel Filio gigni: sed magis ex ipsis habet procedere, quod
est Deum se per charitatem ad alterum extendere. Quodammodo etenim per amorem
1049C unusquisque a se ipso ad alterum procedit, cum proprie, ut
dictum est, nemo ad seipsum charitatem habere dicatur, ut sibi ipsi benignus
esset, sed alteri: maxime autem Deus, qui nullius indiget, erga seipsum
benignitatis affectu commoveri non potest, ut sibi aliquid ex benignitate
impendat, sed erga creaturas tantum.» III. Quod ea Deus solummodo
possit facere, vel dimittere, vel eo modo tantum, vel eo tempore quo facit, non
alio.«Hac ratione qua convincitur quod Deus Pater tam
bonum genuit Filium quantum potuit cum videlicet aliter reus esset invidiae,
clarum est etiam omnia quae facit, quantum potest, egregia facere; nec ullum
commodum quod conferre possit, subtrahere 1049D velle.» Et post
pauca: «In tantum in omnibus quae Deus facit, quod bonum est attendit, ut ipso
boni pretio potius quam voluntatis suae libito ad singula facienda inclinari
dicatur.» Item: «Ex his itaque tam de ratione quam de scripto collatis constat,
id solum Deum facere posse quod aliquando facit.» Et post pauca: «Qui si mala
quae fiunt disturbare posset, nec id etiam nisi opportune faceret, qui nihil
importune facere potest: profecto non video, quomodo peccatis consentiens non
esset. Quis enim 1050A consentire malo dicendus est, nisi is per
quem etiam opportune disturbari posset?» Item: «Praedictis itaque rationibus vel
objectorum solutionibus liquere reor omnibus, ea solummodo Deum posse facere,
vel dimittere, vel eo modo tantum, vel eo tempore quo facit, non
alio.» 641 IV. Quod Christus non assumpsit carnem, ut
nos a jugo diaboli liberaret.«Sciendum est quod omnes
nostri doctores qui post Apostolos fuere, in hoc conveniunt, quod diabolus
dominium et potestatem habebat super hominem, et jure eum possidebat.» Et post
pauca: «Nec diabolus unquam jus aliquod habuit super hominem, sed jure eum
possidebat permittente, ut carcerarius; nec Filius Dei a jugo diaboli
liberaret, 1050B carnem assumpsit. Et post pauca: Quomodo nos
justificari vel reconciliari Deo per mortem Filii ejus dicit Apostolus, qui
tanto amplius adversus hominem irasci debuit, quanto amplius in crucifigendo
Filium suum deliquerit, quam in transgrediendo primum praeceptum suum unius pomi
gustu: quomodo enim amplius justum fuerat? Quod si tantum fuerat illud Adae
peccatum, ut expiari non posset nisi ex morte Christi: quam expiationem habebit
ipsum homicidium, quod in Christo commissum est, tot et tanta scelera in ipsum
vel suos commissa? Nunquid mors innocentis Filii tantum Deo placuit, ut per
ipsam reconciliaretur nobis, qui hoc peccando commisimus, propter quod innocens
Dominus est occisus; nec nisi hoc maximum fieret peccatum, 1050C etiam levius potuit ignoscere multo nec nisi multiplicatis malis
tam bonum facere, in quo et justiores facti sumus per mortem Filii Dei, quam
ante eramus, ut a peccatis jam liberari debeamus?» Item: «Cui vero non crudele
et iniquum videtur, ut sanguinem innocentis, et pretium aliquod quis
requisierit, aut ullo modo ei placuerit innocentem interfici? nedum Deus tam
acceptam mortem Filii habuit, ut per ipsam universo reconciliatus sit mundo.
Haec et his similia non mediocrem movent quaestionem, non solum de redemptione,
sed etiam de justificatione nostra per mortem Domini nostri Jesu Christi. Nobis
autem videtur, quod nihilo minus sumus justificati in sanguine Christi; et Deo
1050D reconciliati per hanc singularem gratiam nobis exhibitam,
quod Filius suus nostram suscepit naturam et in ipsa nos tam verbo, quam exemplo
instituendo usque ad mortem praestitit, nos sibi amplius per amorem astrinxit:
ut tanto divinae gratiae accensi beneficio, nulla tolerare propter ipsum vestra
reformidet charitas: quod quidem beneficium antiquos etiam patres, hoc per fidem
exspectantes, in summum amorem Dei tanquam homines temporis non dubitamus
accendisse.» Et infra: «Puto ergo quod 1051A consilium et causa
incarnationis fuit, ut mundum luce suae sapientiae illuminaret, et ad amorem
suum accenderet.» V. Quod neque Deus et homo, neque homo persona, quae Christus est,
sit tertia persona in Trinitate.«Quando dico, Christus
est tertia persona in Trinitate; hoc volo dicere, quod Verbum, quod ab aeterno
tertia persona in Trinitate fuit, tertia persona sit in Trinitate: et ita puto
quod locutio sit figurativa. Si enim propriam diceremus esse, cum hoc nomen
Christus idem sonet quod Deus et homo, tunc talis esset sensus: Deus et homo est
tertia persona in Trinitate. Quod penitus est falsum.» Et post pauca: «Et est
sciendum, quod quamvis concedamus, quod Christus est tertia persona in 1051B Trinitate, non tamen concedimus quod haec persona, quae Christus
est, si tertia persona in Trinitate.» VI. Quod Deus non plus faciat ei
qui salvatur antequam cohaereat gratiae, quam ei qui non salvatur.«Sic iterum solet quaeri illud quod a quibusdam dicitur, scilicet
utrum omnes homines ita sola misericordia salventur, ut nullus sit qui bonam
voluntatem habere possit, nisi gratia Dei praeveniente, quae cor moveat, et
bonam voluntatem inspiret, et inspiratam multiplicet, et multiplicatam
conservet. Quod si ita est quod homo ex se nihil boni operari possit, aut aliquo
modo ad divinam gratiam suscipiendam per liberum arbitrium sine auxilio gratiae
se erigere prout 642 dictum est, non possit; non videtur
ratio 1051C quare, si peccat, puniatur. Si enim non potest ex se
aliquid boni facere, et talis factus est qui sit pronior ad malum, quam ad
bonum; nonne si peccat immunis est a culpa; et nunquid Deus, qui ita infirmum et
fragilis naturae eum fecit, est laudandus de tali creatione? Imo si ita esset,
nonne potius culpandus videretur?» Et post pauca: «Quod si ita esset quod homo
ad divinam gratiam percipiendam se erigere sine alterius gratia non posset; non
videtur ratio esse, quare homo inculparetur; et Dei gratiam non habere, potius
in auctorem ipsius refundandum videretur. Quod ita non est, sed longe aliter
dicendum, prout rei veritas se habet. Dicendum est ergo, quod homo per rationem,
a Deo quidem datam, gratiae appositae cohaerere potest: nec 1051D Deus plus facit illi qui salvatur antequam cohaereat gratiae,
quam illi qui non salvatur. Ita enim se gerit Deus erga homines, quemadmodum
mercator qui habet pretiosos lapides venales, qui videlicet exponit eos in foro,
et aeque omnibus offert, et per ostensos desiderium in eis ad emendum excitat.
Qui prudens est, sciens se eis indigere, laborat ut habeat; acquirit nummos, et
emit eos: qui deses est et piger, etsi desiderium habeat, quia tamen piger est,
non laborat, etsi fortior sit alio corpore, nec emit eos; et ideo culpa sua quod
caret illis. Similiter Deus gratiam suam apponit omnibus, et consulit Scripturis
et doctoribus eximiis, ut pro libertate arbitrii, qua gratiae cohaereat qui
prudens est, providens 1052A sibi in futuro ex libertate arbitrii
qua huic cohaeret gratiae. Piger vero a carnalibus desideriis implicatus, etsi
desideret beatificari, nunquam tamen vult laborare compescendo se a malo, sed
negligit, quamvis per liberum arbitrium possit cohaerere gratiae; et sic ab
omnipotenti Deo negligitur.» VII. Quod Deus non debeat mala
impedire.«In primis videndum est, quid sit consentire
malo; et quid non. Ille equidem malo consentiens dicitur, qui cum debeat hoc
prohibere, et possit, non prohibet: si autem debeat, et non possit: et e
contrario si possit et non debeat; non est reus. Si vero nec debet, nec potest,
multo minus reus censendus est. Et ideo Deus a consensu malorum est alienus, qui
nec debet, nec potest mala impedire. 1052B Ideo non debet, quia
cum res per benignitatem illius eveniat eo modo, quo melius potest, nullo modo
hoc velle debet. Ideo autem non potest, quia bonitas illius electo minori bono,
illi quod majus est impedimentum minime parare potest.» VIII. Quod non
contraximus ex Adam culpam, sed poenam.«Sciendum est
quod cum dicitur, Originale peccatum est in parvis; hoc dicitur pro poena
temporali et aeterna, quae debetur eis ex culpa primi parentis.» Et paulo post:
«Similiter dicitur, in quo omnes peccaverunt (Rom.
V, 12): ideo scilicet, quia seminarium omnium erat in illo qui peccavit.
Non tamen inde provenit, quod omnes peccassent qui non erant: et qui non est,
non peccat.» IX. Quod corpus Domini non cadit in terram.1052C «De speciebus panis et vini quaeritur, si sint
modo in corpore Christi, sicut prius erant in substantia panis et vini, quae
versa est in corpus Christi: an sint in aere. Sed verisimilius est quod sint in
aere, cum sint in corpore Christi sua lineamenta, et suam speciem habeat, sicut
alia corpora humana. Species vero istae, scilicet panis et vini, fiunt in ore ad
celandum et obtegendum corpus Christi.» Et post pauca: «Hic autem quaeritur de
hoc quod qui videtur esse multitud . . . unde et praecipitur, quod a Sabbato
usque ad Sabbatum servetur, sicut de panibus propositionis factum fuisse
legitur, a muribus etiam corrodi videtur, et de manu sacerdotis vel diaconi 1052D in terra cadere. Et ideo quaeritur, quare Deus permittat ista
fieri in corpore suo. 643 An fortassis non ita fiat in
corpore, sed tantum ita faciat apparere in specie? Ad quod dicimus, quod revera
non est sic in corpore, sed Deus ita in speciebus ipsis propter negligentiam
ministrorum reprimendam habere facit: corpus vero suum, prout ei placet, reponit
et conservat. X. Quod propter opera nec melior, nec pejor efficiatur
homo.«Solet quaeri quid a Domino remuneretur, opus, an
intentio, seu utrumque. Auctoritas autem videtur velle, quod opera a Deo
aeternaliter remunerentur: ait namque Apostolus, Reddet Deus
unicuique secundum opera sua (Rom. II, 6). Et Athanasius ait.
1053A Reddituri sunt de factis propriis rationem. Et paulo post
ait: Et qui bona egerunt, ibunt in vitam aeternam; qui vero mala, in ignem
aeternum (Matth. XXV, 46, et Joan. V, 29). Nos vero dicimus, quod
aeternaliter a Deo remunerentur, sive ad bonum, sive ad malum: nec propter opera
pejor, vel melior efficitur homo, nisi dum operatur, fortassis voluntas ejus in
aliquo augmentetur. Nec est contra Apostolum vel alios auctores; quia cum
Apostolus dixit, Reddet unicuique, etc., ibi effectum pro
causa posuit, opus scilicet pro voluntate seu intentione.» XI. Quod non
peccaverunt qui Christum crucifixerunt ignoranter; et quod non sit culpae
adscribendum quidquid fit per ignorantiam.«Opponit de
Judaeis qui Christum crucifixerunt, 1053B et de aliis qui
martyres persequendo putabant se obsequium praestare Deo: et de Eva .... ....
quae non egit contra conscientiam, quoniam seducta est, et tamen certum est eam
peccasse. Ad quod nos dicimus, quod revera illi simplices Judaei non agebant
contra conscientiam, sed potius zelo legis suae Christum persequebantur; nec
putabant se male agere, et ideo non peccabant: nec propter hoc aliqui eorum
damnati sunt, sed propter praecedentia peccata, merito quorum in istam
caecitatem devoluti sunt. Et inter illos erant electi illi, pro quibus Christus
oravit, dicens: Pater, dimitte illis, quia nesciunt quid
faciunt (Luc. XXIII, 34). Nec oravit ut hoc peccatum eis
dimitteretur, cum hoc peccatum non esset, sed potius peccata
praecedentia.» XII. De potestate ligandi et solvendi.1053C «Illud quod in Matthaeo legitur, Quaecunque ligaveris super terram (Matth. XVI,
19), etc., sic intelligendum est: Quaecunque ligaveris
super terram, id 1054A est in praesenti vita, erit ligatum et in coelis, id est in praesenti Ecclesia.» Et
post pauca: «Huic sententiae, qua dicimus Deum solum dimittere peccata,
Evangelium videtur obviare: ait namque Christus ad discipulos suos: Accipite Spiritum sanctum; quorum remiseritis peccata remittuntur
eis (Joan. XX, 22, 23). Sed nos dicimus quod hoc dictum est
solis Apostolis, non successoribus eorum.» Et statim subditur: «Si quis tamen
successoribus eorum convenire hoc dixerit, ad modum supradictae auctoritatis
hanc quoque exponere decet.» XIII. De suggestione, delectatione, et
consensu«Sciendum quoque quod suggestio non est
peccatum illi cui suggestio fit, nec delectatio consequens suggestionem, quae
delectatio inest ex infirmitate et 1054B memoria voluptatis, quae
est in impletione illius rei quam adversarius suggerit; sed solus consensus, qui
et contemptus Dei dicitur, in quo peccatum consistit.» Et post pauca: «Nec
dicimus quod voluntas faciendi hoc vel illud, nec et ipsum opus sit peccatum,
sed potius, ut superius dictum est, ipse Dei contemptus ex aliqua
voluntate.» XIV. Quod ad Patrem proprie vel specialiter pertinet
omnipotentia.«Si potentiam tam ad notitiam
subsistendi, quam ad efficaciam operationis referamus, invenimus ad proprietatem
personae Patris proprie vel specialiter omnipotentiam attinere: quod non solum
cum caeteris duabus personis aeque omnia efficere potest, verum etiam ipse solus
a se, non ab alio existere 1054C habet; et sicut habet a se
existere, ita etiam ex se habet posse.» Haec sunt Capitula Theologiae, imo Stultologioe Petri
Abaelardi.
|