1383 DIATRIBA. 395 PRAEFATIO.1383C Ultro quidem concesserim in eorum sententiam, qui super illa Romani
Breviarii clausula, qua S. Bernardus honesto loco natus
dicitur, sacram Rituum Congregationem adeundam putant. Etenim qui haec legens,
de Bernardi natalibus aliud nihil norit, facile illum opinetur plebeiis ortum
parentibus, puta agricolis, aut opificibus aliisve ejusdem notae, cum tamen
illum utroque parente fuisse constet perquam nobilem. Sane veritas tum in omni
historia elucere debet, tum in iis maxime, quibus orbe toto catholicae basilicae
personant, divinis officiis, ne si ea alicubi neglecta appareat, ansa praebeatur
fidei hostibus calumniandi, et alias pariter sacrarum lectionum partes, quae de
mysteriis rebusque 1383D ad salutem necessariis pronuntient,
vocandi in dubium. Adde, et hac Bernardi natalium depressione, nonnullam viro
sanctissimo, et de Ecclesia quam optime merito 396 injuriam
fieri, dum ejus virtuti suus quidam splendor, ac sua veluti basis detrahitur, si
vere prudens quisque existimat virtutem nobilitati impositam, insitamque, et
altius eminere et fulgere illustrius. At nolim frivolis rationibus aut obscurae
fidei testimoniis astrui sancti viri clarum genus. Rem totam diligentius
excutiamus, in qua ut certi aliquid ac solidi proferamus, primum illud nobis
demonstrandum est nobilem fuisse Bernardum: deinde equestris ordinis, quem illis
temporibus 1384C Militiam vulgo
nuncupabant: ad haec antiquae in eo gradu originis: denique et per matrem
Aalydem, quae Bernardi Montisbarri dynastae filia erat, ex antiquis Burgundiae
ducibus prognatum. SECTIO
PRIMA. Non est derivatum stemma Ordinis Cisterciensis a S.
Bernardi insigni gentilitioBernardum Barnabas de
Montaluo, Mariana lib. X Historiae Hispaniae, cap. 12; Bonifacius Simonetta lib.
II Historiae suae, et alii nonnulli e recentioribus, ortum volunt ex ea ducum
Burgundiae gente cui caput fuit rex Francorum Robertus: adeoque non Galliae
tantum, sed et Hispaniae, et Lusitaniae regum consanguineum praedicant, quo Bernardo, inquit Angelus Manrique in Annalibus
Cisterciensibus, 1384D anno Christi 1105, cap. 1, num. 4, cunctos Christianos principes arcto sanguinis foedere
devinciant. Id vero probare se putant ex Ordinis Cisterciensis antiquis
insignibus, quae cum eadem ipsa 397 sint, quibus usos constat
veteres illos Burgundiae duces, nempe zonae aureae tres in parma caerulea, sive,
ut nunc loquuntur, senae fasciae ex auro et cyano dextrorsus obliquatae in
margine purpureo, a Bernardo, qui ex ducum illorum familia originem traxerit,
eum morem opinantur derivatum, ut nimirum antiqui Patres Cistercienses, qui
Bernardum Ordinis sui non quidem primum auctorem, sed propagatorem agnoscerent,
ac singularem 1385A patronum, gentilitia ejus insignia pro suis
haberent. At haec referens Philippus a sancto Joanne Baptista, in Vita S.
Bernardi Italice a se conscripta, lib. III, cap. 29, merito negat in sui
stemmatis delectu spectasse Cistercienses ad alumnum suum Bernardum; sed potius
ad illam Burgundiae ducum familiam, quorum maxime beneficiis atque auctoritate
fundatus est, crevitque in gentem magnam eorum Ordo. Quod vero addit, Tecelino
S. Bernardi patri ea fuisse familiaria insignia, quae ad S. Bernardi effigiem
expressit ante annos prope ducentos Hermannus Schedel in Chronico Chronicorum,
videlicet in scuto nigro balteum, auri et minii ductu gemino tessellatum, quae
plerique opinantur esse ipsamet vel S. Bernardi, vel abbatiae Clarevallensis
1385B antiqua insignia, nos infra seorsim accuratius
discutiemus. 398 SECTIO SECUNDA. S. Bernardi nobilitatem
ostendit Humbelinae sororis ejus, itemque fratriae, nempe Guidonis ejus fratris
conjugis nobilitas.Fuerunt Bernardo fratres quinque,
soror unica, utroque omnes parente hoc ordine geniti. Primogenitus fuit Guido,
secundus Gerardus, tertius Bernardus, quarta Humberga, de aviae maternae nomine,
sive Humbelina (nam hic illi fuit nascendi ordo, teste Joanne Eremita in Vita S.
Bernardi), quintus Andreas, sextus Bartholomaeus, septimus et ultimus Nivardus.
His omnibus sors natalium conditioque 1385C communis. Non potuit
nobilis germanae non esse frater nobilis. De Humberga, sive Humbelina Bernardi
sorore haec Guillelmus abbas, lib. I Vitae S. Bern, c. 6, omni major exceptione
testis: Soror quoque eorum in saeculo nupta, et in saeculo
dedita, cum in divitiis saeculi periclitaretur, tandem aliquando inspiravit ei
Deus ut fratres suos visitaret. Narrat deinde ut ad Claramvallem veniens
cum comitatu superbo et apparatu, eoque a fratribus
increpita, et de vita ad matris communis Aalydis exemplar componenda serio
admonita, multis perfusa lacrymis abscesserit, ac deinde subdit: Stupebant omnes adolescentulam nobilem, delicatam, subita
mutatione in habitu et victu, in medio saeculi vitam ducere eremiticam.
Vellem Brittone antiquiorem scriptorem, 1385D qui cum illo
diceret; Humbelinae maritum fuisse fratrem ducissae Lotharingiae. Ariolari mihi
nefas puto. Ad Guidonis uxorem transeamus. 399 Si in matrimoniis, ut mos est, conjugum spectata est
aequalitas, nobilis deprehenditur Guido ex conjuge nobili. Guillelmus abbas,
lib. I Vitae S. Bernardi, cap. 3: Guido primogenitus fratrum
conjugio jam alligatus erat, vir magnus et prae aliis jam in saeculo radicatus.
Hic primo paululum haesitans, sed continuo rem perpendens et recogitans,
conversioni consensit, si tamen conjux annueret. Verum id quidem de juvencula
nobili et paululas filias nutriente pene impossibile videbatur. Et post
pauca: Haec denique juxta morem ecclesiasticum separata a
viro, interveniente parili voto castitatis, in coetum sanctimonialium 1386A transiit feminarum, religiose usque hodie serviens Deo.
Bernardus Britto, in suis Chronicis sive Annalibus Cisterciensibus, Guidonis
uxorem filiam fuisse ait comitis Florestensis. Forestensem fortasse, seu
Foresiensem voluit dicere. Si sic habet, primae igitur erat nobilitatis, cum
illis temporibus, comitum familiae iis qui nunc sunt principibus tantum non
aequarentur, regesque ipsos aut consanguinitate aut saltem affinitate pleraeque
attingerent. Sed optandum esset ut Britto assertionem suam aliquo antiquitatis
testimonio firmaret. Mihi satis est ad propositum nobilem illam fuisse vel teste
Guillelmo abbate. Hanc postquam a viro in Cisterciensem Ordinem concedente
separata est, opinor monialem factam in Juliaco, seu Julleio 1386B quod primum monasterium exstructum esse excipiendis nobilibus
feminis, quae Bernardi et sociorum exemplis saeculo renuntiarunt, tradit
Guillelmus abbas, lib. I Vitae S. Bernardi, cap. 4, apud Surium die 20 Augusti,
his ipsis verbis, quae mirati sumus in nonnullis ejusdem operis editionibus
praetermitti, nam eadem refert ex 400 ms., codice Jacobus
Merlonus in editione Parisiensi anni 1645 operum S. Bernardi. Nec dubium quin
auctorem habeant Guillelmum abbatem, qui tamen videtur ea Vitae S. Bernardi jam
a se in publicam emissae, posterius, ut saepe fit, inseruisse, unde est quod in
multis exemplaribus non reperiuntur: Quia vero ex praedictis
sociis ejus, videlicet Bernardi, uxorati aliqui fuerant,
et uxores quoque cum viris idem votum 1386C sanctae
conversationis inierant, per ipsius sollicitudinem aedificatum est eis coenobium
sanctimonialium feminarum, quod Julleium dicitur, in Lingonensi parochia: quod
Domino cooperante, magnifice satis excrevit, usque hodie religionis opinione
celeberrimum, et personis ac possessionibus dilatatum; sed et propagatum jam per
loca alia, et non cessans adhuc ampliorem facere fructum. In Juliacum ergo
cum secessisset illa Guidonis olim conjux circiter annum Christi 1113, aut 1114,
eique novo monasterio dedisset initium, post annos aliquot ex eo coloniam
duxisse videtur in Pratumlongum, vulgo Pralon, quatuor
admodum leucis horariis dissitum ab urbe Divione, Sombernionem versus, ejusque
coenobii 1386D fundamenta jecisse circa annum Christi 1140, S.
Bernardo Clarevallensi abbate, et Godefrido Lingonensi episcopo adjuvantibus. Id
vero ut sentiam facit vetus loci traditio, certis etiam scriptis antiquis
affirmata, fuisse in Pratolongo abbatissam S. Bernardi quamdam sororem, cujus in
gratiam ei domui Fontanenses et Sombernionenses Domini bona plurima contulerint.
Exstant horum beneficiorum testes antiquae tabulae, quas autographas diligenter
excussimus: quarum ex unis habetur eam domum fundatam et aedificatam,
praesentibus et curantibus inter caeteros Bernardo 401
Clarevallensi abbate, et Godefrido Lingonensi episcopo. At cum Bernardo duae
tantum in saeculo dictae sint sorores, Humbelina germana unica altera fratria,
scilicet 1387A Guidonis ejus fratris conjux, vulgo soror quoque
nuncupata; et Humbelinam affirmet Guillelmus abbas lib. I de Vita S. Bernardi,
cap. 6, monialem factam in Julleio, ibidemque mortuam testetur auctor Vitae
beati Petri, prioris tum Juliacensis, piam animam Deo commendante inter alios
ipso ejus fratre S. Bernardo, restat ut Guidonis conjux ea intelligenda sit
Bernardi soror, quae in Pratilongi monasterio vitam egerit. Audivimus praeterea
ex ore antiquae abbatissae de Pralon, quod cum ante aliquot annos, nimis
depressum, eoque humidius oratorii solum, ingesta materie aliquot pedibus
attolli curaret (unde tumulos quamplurimos moveri necesse fuit), inventum esse
in Beatae Mariae sacello plumbeum loculum, quo S. Bernardi cujusdam sororis 1387B ossa concludi fama erat. Et habent in sacrario suo Pratilongi
sanctimoniales, B. Bernardi lipsana complura, inter quae est alba et casula
quibus indutus sacris operabatur; et calix ex argento deaurato, paterae instar
latus ac parum profundus, illique alteri persimilis, quem etiamnum
Clarevallenses ut S. Bernardi ipsissimum calicem religiose
asservant. SECTIO TERTIA.
Nec S. Bernardi germana, nec fratria, fuere Cisterciensis
Ordinis moniales, sed Benedictinae nigrae.Digredior
tantisper, ut quas et nobiles et moniales asserui, illas in monialium statu
Ordini suo restituam. Pendet nodi hujus solutio ex natura 1387C 402 Regulae earum domorum in quibus illae
versatae sunt. Humbelinam dixi in Juliaco et professam esse, et mortuam;
conjugem porro Guidonis, velatam quidem fuisse apud Julleium, inde vero in
Pratumlongum translatam, ibi vitam clausisse. Est hodieque Pratilongi
monasterium, fuitque ab ortu suo Ordinis nigri Benedictinarum. Unde est quod
ejus loci moniales ante aliquot saecula, in libello supplici ad regem pro
recuperanda villa Changeio, tunc alienata, esse se profitentur Ordinis S.
Benigni Divionensis, hoc est Ordinis Benedicti, quem tunc tenebant, tenentque
etiamnum monachi Benigniani. Nec minus id certum de Juliaco; quippe fundato a
Milone Barri ad Sequanam comite, et Guidoni Molismensi abbati attribute, et a
monachis 1387D Molismensibus Benedictinis ad hanc usque diem
administrato. Nam et beatus Petrus prior Juliacensis, qui Humbelinae ibidem
morienti adfuit, monachus erat Molismensis, qui sanctum Robertum e Cistercio
Molismum redire jussum comitatus est; et destructo Juliacensi parthenone, quod
ex illo solum restat sacellum cum titulo prioratus, et ei annexis redditibus,
nunc etiam ad Molismensem abbatiam spectat. Ex quo mirum videri possit vix esse
rerum Cisterciensium scriptorem ullum, qui Humbelinam si non Cisterciensium
feminarum primam institutricem, certe Ordinis Cisterciensis monialem fuisse non
affirmet. Nunquid una vixit Humbelina Cisterciensis inter Benedictinas? Aut si
omnes in Julleio moniales Cistercienses fuere, 1388A nunquid regi
potuerunt a monachis Molismensibus Benedictinis, albae a nigris, ut esset
Juliacum alieni capitis membrum? Prudenter sane et pie fecerint Ordinis 403 Cisterciensis feminae, si S. Bernardi sororem, eamque vitae
sanctimonia illustrem, sibi patronam adoptent, dum tamen illam, non
Cisterciensem, sed Benedictinam fuisse fateantur. De suis exordiis si certi
aliquid nosse volunt, intelligant, in pago de Thart, quod unius duntaxat horae
itinere abest a Cistercio, fundari coeptum esse primum Cisterciensis normae
puellarum asceterium sub Goceranno Lingonensi episcopo, circa annum Christi
1125, perfectumque anno 1132, sub Guilenco ejus successore; abbatissa Elisabeth,
et Maria priorissa novae congregationi praepositis. 1388B Hoc
monasterium non negaverim ex Juliacensi Benedictinarum deductum esse, sicut
prius Cisterciense ex Molismensi, ut vere dixerit Guillelmus abbas, loco supra
citato, Julleium seu Juliacum propagatum jam per alia loca tum cum ille
scriberet. Et videtur Tartense monasterium, ut primum origine, ita caeterorum
omnium ejusdem sexus atque Ordinis caput fuisse. Unde in bulla Innocentii papae
III, data anno Christi 1200, octodecim numerantur ad Tartum pertinentes
abbatiae: quarum abbatissas singulis annis, in festo S. Michaelis, ad abbatiam
de Thart olim convenire solitas esse ad capitulum generale, cui praeerat abbas
ipse Cisterciensis, aut alius quis ejus vice, testatur Guido 1388C abbas Cisterciensis, abbatiam de Thart
propriam filiam domus Cisterciensis appellans, ac verisimillimum faciens,
quod ex Tarto, per octodecim illas ejus propagines, caetera omnia, aut pleraque
Cisterciensis Ordinis puellarum coenobia derivata sint. Habuit sane Tartensis
domus inter illustres moniales suas, etiam Adelheydem Lotharii imp. sororem,
Simonis I ducis Lotharingiae 404 viduam, matrem Matthaei
Lotharingiae ducis, et fratris ejus Balduini, ac sororis Agathae Burgundiae
comitissae: quae quidem Adelhays, ut testatur Matthaeus dux, ejus filius ad
annum 1142, mutatione dexterae Excelsi pauper rebus et
spiritu, sanctae conversationis propositum habitum susceperat, in ecclesia et
congregatione Tartensi. Hoc quoque monasterium Tartense, 1388D quondam opibus et religione inclytum, nunc desertum est a
monialibus, Divionem transductis ex anno Christi 1623. Ita Juliacum et Tartum,
sanctimonialium duae illae nominatissimae domus, quas Molismensium ac
Cisterciensium disciplinae primi aestus protulerant, hodie nihil habent antiquae
religionis, praeter tot sanctorum virginum pios cineres, quos in aeterni Sponsi
amplexus dies mundi suprema excitabit. SECTIO QUARTA. S. Bernardus ex
patre equestris ordinis fuit, quem militiam tunc appellabant, et in eo gradu,
antiquae puraeque originisFuit olim militia fere
duplex, altera officii seu ministerii, altera dignitatis et honoris. Ministerii
1389A militia, alia armata, alia urbana seu civilis. Armata
rursum subdivisa in castrensem quae adversus hostem emittitur; et praesidiariam,
cui urbium arciumque committitur cura. Civilis triplex: palatina, quae in
familia principis, togata seu forensis, quae in judiciis; et litterata, quae
publicis rescriptis intenta. De quibus erudite Carolus Loyseau, lib. I De
juribus officiorum, cap. I, recte admonens 405 armis quoque
succinctam esse militiam Palatinam, sed fere ad pompam, non, ut quae proprie
armata dicitur, ad rem gerendam. Dignitatis sive honoris
militia, vix alia fuit apud Romanos ab ejus militiae, quam officii diximus,
superioribus gradibus vel praefecturis, puta tribunorum, primiceriorum,
senatorum, ducenariorum, 1389B biarchorum, circitorum, et aliorum
officiis, de quibus Hieronymus adversus Jovinianum, et caeteri qui de re
militari. Sed apud gentes quae Romanorum imperium per Europam occuparunt, alia
quaedam fuit militia honoraria, quam Galli chevalerie
vulgo nuncupant, quae gradum quemdam habet nobilitatis supra communem; plane ut
barones nostri, vel potius equites torquati, quos vocant chevaliers de l'Ordre, sic dicti a torque, sive militiae,
sive equestris ordinis insigni. Hanc media saecula kat1
ejxochvn, militiam, et qui ad eam provecti
essent, milites dixere. Unde est quod nobilissimos
quosque viros, qui neque comites, nec duces, nec principes essent, passim
milites nuncupatos cernere est in antiquis 1389C tabulis, in
epitaphiis, in necrologiis, imo qui in Latinis scriptis milites, eosdem ipsos in
Gallicis chevaliers appellatos. Et hodieque in senatu
Parisiensi, ubi senatorum omnium nomina Latine more majorum recitari quotannis
solent, primus praeses militis titulo honestatur, cum idem in aliis regni
parlamentis dicatur Gallice chevalier. Conferendae hujus
militiae varii apud varias nationes fuerunt ritus, variatque insignia, quae meum
non est hoc loco persequi. Duplex ad illam via, genus, et res gestae: patuit
enim semper in omni bene constituta republica, a Virtutis templo ad templum 406 Honoris transitus: quod vel ex Friderici II imp. rescripto
intelligi potest, apud Petrum de Vineis, lib. VI epistolarum, cap. 17, quo
imperator quemdam militem 1389D creat, de sua majestate bene
meritum, cujus pater miles non fuerat; quanquam, inquit, nostris constitutionibus caveatur, quod milites fieri nequeant,
qui de genere militum non nascuntur. Intellige, nisi propria virtute, et
rebus praeclare gestis eam sibi a principe gratiam promereantur. Sane sicut de
consulatu dictum in Novella impp. Theodosii et Valentiniani, tit. 46, De honoratis, et quis in gradu praeferatur, eo Augustos
quoque fuisse decoratos, ita certum est hac militia etiam comitum ac ducum, imo
et regum ipsorum filios ornari solitos. Itaque in Necrologio Benigniano ad VII
Kalendas Februarii, obiisse legitur Henricus miles, noster
amicus, non alius certe a Roberti ducis filio, Roberti regis nepote, patre
Hugonis et Odonis Burgundiae ducum, 1390A nec non et Henrici
Lusitanorum regum parentis, cujus anniversarium postridie, id est VI Kalendas
Februarii celebrandum, ejus filius dux Odo I in S. Sequani monasterio fundavit,
certis in id officii annuis redditibus constitutis. Cur autem moriens Henricus
sola militis appellatione ornatus est, ea fuit ratio, quia ante patrem Robertum
ducem e vivis excessit; alioqui dux et censendus et appellandus, nisi ducatum ab
avo in nepotes transmittendum ipse patri decedens reliquisset. Sexcenta
occurrunt similia illustrium, adeoque regiorum juvenum exempla, qui et milites
creati, et dicti sunt cum id aetas et vitae conditio tulit. Etenim militum
liberi, nobiles quidem omnes fuerunt, et militaris, sive equestris, ut nunc
loquimur, Ordinis, at non 1390B milites, nisi 407 postquam per cingulum et gladium, aliove ritu milites a
principe sunt effecti. Ipse Tecelinus, ex milite post filios monachus, nullum
nisi monachi titulum moriens tulit. Necrologium S. Benigni, III Idus Aprilis obiit Tecelinus monachus, pater domni Bernardi
abbatis Claraevallis. Sic et Bernardus ipse, nusquam miles, quia ad vitam
clericalem a puero destinatus, militis tamen filius fuit, eoque caeteris
nobilibus uno saltem gradu prior. Sed fuerunt horum militum
varii quasi ordines, si genus, seu nobilitatem ex militia derivatam spectes.
Quidam ex his novi homines, hoc est primi e sua progenie ob egregium aliquod
facinus, et 1390C patriae vel principi navatam operam, militia
donati. Alii ex avorum militum longa serie progeniti. Hi si quatuor, aut plures
majorum suorum lineas, a paterno maternoque latere, in eo militiae gradu
stetisse approbassent, eo certe novis militibus, aut novorum militum filiis
censebantur nobiliores. Hoc nimirum fuit genus S. Bernardi, cujus pater
Tecelinus a Guillelmo, lib. I Vitae, cap. 1, vir antiquae et
legitimae militiae fuisse asseritur. Cujus vim dicti non percepit Gallicus
interpres, de Tecelino scribens, qu'il passa beaucoup de temps
dans les charges de la guerre qu'il exerça dignement. Quidquid enim sit de
armata aut palatina militia, cui adscriptum Tecelinum nec asserimus, nec
negamus, eas tamen voces ex illius saeculi usu sic interpretamur, quod 1390D Tecelinus novus miles non fuerit, aut e sua familia in Ordine
illo primus, sed ex militaris gradus avorum longa, perpetuaque serie ortus: quod
Gallice diceremus, de l'ancienne chevalerie, sans tache ou
mésalliance en son extraction de plusieurs lignes, ou de temps immémorial.
Atque haec non 408 parum confirmarentur, si pro certo
haberetur Tecelinum ortum fuisse ex nobilissimis et equestris ordinis dominis
Castellionis ad Sequanam, ut asseruit Guillelmus Paradinus libro De antiquo
statu Burgundionum, pag. 93 et 140, et lib. II Annalium Burgundiae, pag. 189,
fortasse ex genealogia S. Bernardi, quae descripta fuisse dicitur in Fontanensi
abbatia, prope Montembarrum; in qua Tecelinus ponitur filius Werrici comitis
Castellionensis, frater 1391A autem Godefridi episcopi
Lingonensis, et Andreae militis Templi; aliaque nonnulla inseruntur in S.
Bernardi tum paterno tum materno stemmate, quae majori probatione indigerent ad
fidem faciendam. Spectasse etiam potuit Paradinus Robertum de Monte in Appendice
ad Sigeberti Chronicon, ubi, ad annum 1115, S. Bernardum et genere clarum, et Castellione castro Burgundiae oriundum
facit, quae fuit etiam assertio Vincentii Burgundi, vulgo dicti Bellovacensis,
in Speculo Historiali, tom. IV, lib. XXVII, cap. 22; Baptistae Platinae in Vitis
Pontificum, in Paschali II; Hartmanni Schedel in Chronico Chronicorum, edito
Nurembergae, 1493, fol. 198; Jacobi Philippi Bergomatis, lib. XII Supplementi
Chronicarum, et Pauli Aemilii lib. V De gestis Francorum, 1391B in Ludovicis Crasso et Juniore: quorum omnium dubia est
assertio. Quamvis enim Castellione ad Sequanam per aliquot annos sub litterarum
magistris versatus sit Bernardus adhuc puer, Fontanis tamen natum constat ex
Guillelmo abbate, et Joanne Eremita in ejus Vitis. Hinc tamen Paradino videtur
nata occasio dicendi Fontanas juris fuisse ac dominii Castellionensium veterum
Toparcharum, ut videlicet cum legeremus S. Bernardum ortu et domo Fontanensem,
409 eo quoque familia Castellionensem esse non dubitaremus.
At nos infra de S. Bernardi genealogia Fontanetensi accuratius disputabimus.
Nobis nunc sit satis Guillelmus abbas, quo auctore constet, antiquae et
legitimae virum militiae fuisse Tecelinum. 1391C Ad cujus etiam dignitatem illud accedit non exigui momenti, quod
in tabulis Hugonis II Burgundiae ducis, de cella Floriacensi ad Oscaram pro S.
Marcelli Cabilonensis monasterio datis anno Christi 1104, inter proceres ducis
familiares, primo loco post Rainerium ducis dapiferum censetur Tescelinus idem,
agnomine Sorus, ante Bernardum de Monteforti, Warnerium de Sumbernone, aliosque
nobilissimos viros. Tabulas ipsas dabimus in Probationibus. SECTIO QUINTA. S.
Bernardus per matrem Alaysiam de Montebarro, ex comitibus Tornodorensibus, imo
et ex antiquis Burgundiae ducibus originem traxit.1391D De S. Bernardi origine ut fidem facerent recentiores, sectione
prima a nobis laudati, debuerant ex antiquioribus testimonium aliquod
protulisse. Hoc nobis Deo favente compertum est ex Chronico S. Petri Vivi
Senonensis, et ex Joanne Eremita in Vita S. Bernardi, quam vulgaris illius, et
antiquioris quae quinque libris constat, appendicem quamdam et supplementum esse
voluit. Ordior a Joanne Eremita, qui sic ait de ejus genere: Beatissimus igitur Bernardus, in pago Lingonensi, 410 Fontanis oppido patris sui, digno propagine
oriundus fuit: carnis quidem prosapia nobilis, sed culmine mentis nobilior.
Genitor ejus Tescelinus nomine; genitrix vero Aelaiz, filia Bernardi Montis
Barri domini, viri potentis, et magni secundum saeculi dignitatem, et ex 1392A antiqua, sicut asserunt multi, Burgundiae ducum generositate
trahens originem. Scribebat Joannes, prior, ut videtur, Clarevallensis et
ex familia, non ex vitae solitariae ratione dictus Eremita, ad Petrum episcopum
Tusculanum, et ad Herbertum ex monacho Claraevallis Turritanum in Sardinia
archiepiscopum; annis plus minus triginta post obitum S. Bernardi. Si jam tum
multorum assertio erat, Bernardi maternum genus ex antiquis Burgundiae ducibus
propagatum esse, quis hoc ipsum nunc prudenter negaverit? Nec vero hinc sequi
putamus consanguineum fuisse Bernardum illorum Burgundiae ducum, qui ex Roberto
rege orti sunt; vel eorum qui nunc sunt, Hispaniae, Galliae, aut Lusitaniae
regum. Nam illa verba, sicut asserunt multi, satis ostendunt, 1392B longius repetitam fuisse illam a ducibus originem, quam a
Roberto duce, Roberti regis filio, qui non totis centum annis Joannem Eremitam
praecesserat; et dubium relinquit an ex Hugonis Magni genere, aut Richardi, aut
Manassis, aut etiam priorum illorum quibus ex regum munere atque arbitrio
personale erat, et ad certum tempus, non autem perpetuum, ac multo minus
haereditarium officium ducatus. Jam originem S. Bernardi ex
comitibus Tornodorensibus sic demonstro. Refertur in Chronico S. Petri Vivi
Senonensis, ad annos Christi, 715, 1065, 1113 et 1114, S. Ebbonem ex comite
Tornodorensi monachum 411 S. Petri Vivi, indeque abbatem, ac
demum Senonensem archiepiscopum sorores habuisse 1392C Ingoaram
et Leoteriam; quae de sua haereditate contulerunt monasterio S. Petri Vivi,
inter alia, Rictiacum et Pauliacum villas, in quibus postmodum quartam partem
Bernardus Miles, Montis Barri dominus, et Humberga ejus uxor, anno 1065, à
Gerberto S. Petri abbate receperunt. Sed et eorum filii Milo et Rainardus,
censuales has villas, de manu abbatum S. Petri Vivi, post suos proavos
tenuerunt; Milo quidem Pauliacum, quam abbati Molismensi vendidit, anno 1113,
denariorum libris centum et quinquaginta, mox anno eodem monachus factus,
Ricitacum autem Rainardus. Atque ex hoc Chronico Senonensi
habemus primo Milonem, quia, ex anno 1113, monachus factus 1392D asseritur, non in Claravalle ut quorumdam opinio fuit, sed apud
Cistercium, cum S. Bernardo, cujus erat avunculus, monasticum habitum
suscepisse, unde in Clarevallense primum, tum in Fontenetense monasteria
transivit. 2. Humbergae nomen, ex quo per meviwsin Humbelina, in S. Bernardi sororem ab avia materna
derivatum fuisse. Sic enim eam appellat auctor Vitae B. Petri prioris
Juliacensis, cujus inter manus beatum spiritum illa efflavit. 3. Fuisse Humbergam S. Bernardi aviam maternam, aut certe ejus
conjugem Bernardum, ex comitibus Tornodorensibus, ut qui in eorum alodo, nempe
in Pauliaco et Rictiaco villis partem saltem aliquam possederint: cum alioqui
totas eas villas, 1393A Milo et Rainardus eorum 412 filii, licet comitum Tornodorensium non forent consanguinei,
de S. Petri Vivi abbatum beneficio, sub censu possedisse potuerint. 4. Haud vere referri ex Chronico S. Petri Vivi, a Petro Roverio in
Reomao, in Bernardo II, abbate Reomaensi XLI, pag. 183, Milonem de Montebarro,
Rainardi filium fuisse, cum id nusquam affirmetur in eo Chronico, et constet ex
tabulis autographis Fontenetensibus, Rainardi fratrem fuisse Milonem, et utrique
sororem Alaydem qua matre S. Bernardus genitus est: hos porro omnes patre natos
Bernardo, matre autem Humberga Montis Barri dominis, partim habeatur ex Vita S.
Bernardi, auctore Joanne Eremita, partim ex Chronico S. Petri 1393B Vivi, ad annum 1065. 5. Montembarrum, et
Montembardum promiscue usurpari docet Chronicon S. Petri Vivi citatis locis:
eamque toparchiam, comitatus titulo, saltem per aliquod tempus praefulsisse
significat, ubi meminit litis motae inter comitem de Montebardo, et Clarembaudum
de Capis, ut mirum non sit junctas tum fuisse affinitate Montisbarri ac
Tornodorensem familias, cum eodem utraque comitivae honore atque ordine
censeretur. Atque hinc Jovanni Eremitae, vel potius Roberto abbati, qui S.
Bernardi sobrinus fuit, fides astruitur, asserentibus Alaydem de Montebarro qua
matre hic natus est, de multorum sententia ex antiqua Burgundiae ducum
generositate traxisse originem. Unde etiam conjecturae 1393C locus aperitur, illum reges quoque ipsos affinitate contigisse.
Enubentibus enim prisco illo aevo regiis puellis, regumque fratribus natu
minoribus, regiae ipsae prosapiae in ducum 413 et comitum
familias effusae apparuere, adeo ut quamvis horum esset impar dignitas, tamen
esset sanguis idem: quod videre est in Burgundiae, Provinciae, Aquitaniae,
Campaniae aliisque ditionis Francicae seu ducibus, seu comitibus, qui pene
omnes, ut norunt genealogi, regiis consanguinitatibus
gloriabantur. SECTIO
SEXTA. De nobilitate Aalysiae S. Bernardi matris, solvitur
nodus ex ejus die obitus ad Kalendas Septembris adnotato in Necrologiis
Benignianis, in quibus absque ullo clari generis titulo, laica duntaxat nuncupatur.1393D Aalysiae sive Aalydis S. Bernardi matris diem obitus designavit
Henriquez in Menologio Cisterciensi quartam mensis Aprilis, eo nimirum
argumento, quod eam legisset excessisse e vivis ipsa S. Ambrosii festa die. Sane
quamvis Ambrosium Mediolanensem Romana Ecclesia praecipue colat VII Idus
Decembris, quae dies est ordinationis ejus, illum tamen ex Paulino in ejus Vita
et aliis obiisse constat, Caesario et Attico consulibus, Christi secundum aeram
vulgarem anno 397, Sabbato sancto, quae tum dies incidebat in quartam Aprilis:
quam diem aliae Ecclesiae quamplurimae Ambrosio festam agunt. Joannes Eremita,
relatu Roberti abbatis, 1394A qui S. Bernardi consobrinus fuit,
Aalydem refert obiisse festo die S. Ambrosii, cujus cultui impense dedita erat.
Guillelmus Flamengus, olim canonicus Lingonensis, in Vita S. Bernardi septem
libris Gallice a se conscripta, 414 Ambrosium hic accipit
doctorem, adeoque Mediolanensem episcopum. Flamengum Gundisalvus de Silva
Lusitanice reddidit. Hinc late propagata opinio de obitu Aalysiae in S. Ambrosii
Mediolanensis episcopi et Ecclesiae doctoris festum diem concurrente. At sanctum
hunc Ambrosium nusquam Joannes Eremita vel doctorem dicit, vel Mediolanensem.
Alius fuit Ambrosius (frequentius Ambrosinianus
appellatus) vici et castri Fontanarum patronus, quem solemnibus officiis a loci
domina quotannis coli solitum longe est verisimilius. 1394B Hujus
Ambrosiniani natale etiamnum agitur, et post omnem memoriam actum est in
parochia Fontanensi Kalendis Septembris: quod probant S. Stephani Divionensis
quingentis amplius abhinc annis confectae tabulae. Nunc vide
quid habeant Necrologia vetera Benignianorum, apud quos matronae sanctissimae
corpus sepulturae traditum est. Kalendis Septembris obiit
Alasya laica. In altero exemplari legitur Alaysa. Ac ne dubites S. Bernardi
matrem ipsam his designari verbis, scito in iisdem obituum libris multas
ascriptas esse sanctimoniales, ex feminis laicis Cunigundem imperatricem V Nonas
Martii; aliquot praeterea reginas, ducissas, comitissas, caeteras, quamlibet
genere illustres, aut militum, sive equestris ordinis 1394C virorum, uxores, laicas tantum nuncupari, et nihil supra.
Modestia haec fuit prisci illius aevi, et mos receptissimus. Ut nihil mireris,
S. Bernardi matri nobilissimae, et Tecelini militis conjugi, solam hanc laicae appellationem ascribi, ac jam ne dubites, diem primam
mensis Septembris, Alaydi, sive Alaisae 415 fuisse supremam.
Quod et maxime ex eo confirmatur, quia cum tam illustris matrona ad S. Benignum
sepulta in Benigniano Necrologio non potuerit praetermitti, nullam tamen hujus
nominis feminam, vel quarta Aprilis, vel Decembris septima, aut alia quavis die
in duobus ejus monasterii Necrologiis adnotatam reperire est, quae non aut
ducissae, aut sanctimonialis appellatione, aliove 1394D charactere a S. Bernardi genitrice distinguatur. Quis porro
fuerit sanctus ille Ambrosinianus, aut ubi terrarum vixerit, non ausim
affirmare. Suspecta enim est mihi ejus Vita, quam exhibet codex Fontanensis, vix
ante octoginta annos conscriptus: in quo natus legitur in urbe Sarmatica Iberiae
Asiaticae, episcopus Sarlatensis post Nicephorum, et denique multarum palmarum
nobilis martyr. Sarlatensem quidem episcopatum in provincia Burdegalensi
institutum lego a Joanne papa XXII, ex anno Christi 1317, Sarlatensem aliam
sedem episcopalem in orbe Christiano non reperio, sicut neque urbem nomine
Sarmaticam. Tantum observo, ut jam monui, coli Fontanis sanctum Ambrosinianum
Kalendis Septembris, ut proprium loci patronum, quamvis 1395A Fontanensis parochia sub S. Martini, utpote antiquioris patroni
appellatione, inscripta legatur catalogis Ecclesiarum dioecesis Lingonensis,
nimirum ab aedicula S. Martino dedicata, quae adhuc superest sub colle
Fontanensi, et castri seu vici totius ecclesia matrix olim fuisse dicitur. Ad
haec S. Ambrosiniani quasdam reliquias inclusas fuisse in altari, quod in crypta
S. Stephani Divionensis, Idibus Septembris, anno a Christi Incarnatione 1171, a
Guichardo Lugdunensi archiepiscopo consecratum est. 416 SECTIO SEPTIMA. Confirmatur S. Bernardi genus illustre, ex ejus familiae variis
affinitatibus.Jonisvillae dominorum veterum quam
illustris fuerit familia, notius est quam ut probatione indigeat. 1395B Omnium instar testium sit Joannes Jonivillaeus, in Vita S.
Ludovici regis comitem Burgundiae avunculum suum appellans. Is erat Joannes ex
comite Cabilonensi comes Burgundiae, et dominus Salinensis, filius Stephani
Burgundiae comitis, frater autem Beatricis qua Jonivillaeus matre natus erat.
Persequens autem Albericus Triumfontium monachus Jonivillensium Toparcharum
affinitates cum comitibus Joviniacensibus, cum dominis Vangionis rivi,
Asperimontis, Grandisprati, et aliis, ex ea gente fuisse affirmat Hescelinam,
uxorem Guidonis de Acromonte, qui Thesselini Fontanarum domini frater uterinus
fuit. Sic enim ait ad annum Christi 1109: Ipse Gaufridus
praedictus, Jonevillae dominus fratrem habuit, Holdoinum nomine, qui in
juventute mortuus tres parvulos 1395C reliquit, Galtherum
videlicet et Witherum qui sine liberis mortui sunt, et Hescelinam dominam de
Mulleio, quam quidam nobilis de Acromonte duxit, Guido nomine, Fulconis filius,
de Sarcellis, et genuit Werricum, patrem Galtheri de Mulleio. Iste Guido de
Acromonte fuit ex parte matris frater Thesselini Sori de Fontanis, qui fuit
pater beati Bernardi Clarevallensis abbatis. Et habuerunt alios fratres,
Holdoinum qui fuit avus Albrici de Esmanciis, et Haynonem de 417 Colombeo, patrem Abeleni. Item Guido fuit
ex alia parte frater Ulrici, sub quo fundata est abbatia Morimundi. Non
potuit nobilissimas tot familias Tecelinus aut consanguinitate aut affinitate
attingere, si non et ipse fuit per quam nobilis. Qui porro hic 1395D Sorus Alberico, idem Tecelinus Saurus in diplomate Hugonis II,
Burgundiae ducis ad annum Christi 1106. De halece Julius Caesar Scaliger,
Exercitatione CXXVI, 2. Salitus, inquit, et fumo castigatus, a colore Soret vocatur in Gallia, vocabulo
Gothico, qui etiam in equino pilo mansit apud Italos: subrufum enim Sorum
vocant. Ergo Tecelinus Sorus seu Saurus dictus, hoc est subrufus, atque ut
opinor, capillis barbaque ex aureo igneoque splendentibus. Nam et de S. Bernardo
Tecelini filio, Gaufridus in ejus Vita, lib. III, cap. 1: Caesaries ex flavo colorabatur, et candido; barba subrufa, circa
finem vitae ejus respersa canis. Vide Joannis Nicotii Thesaurum linguae
Francicae, verbo Saure et Saurir,
et Menagium in Originibus, verbo Soret. Teutones subrufum
1396A Surich dicunt: unde mihi conjectura
vocem hanc esse ex una illa e tribus veterum Gallorum linguis, quam eamdem esse
cum Teutonica alio in opere probavimus. Nunc ad ejus posteros
progrediamur. Humbelinae Tecelini filiae, Bernardi autem
sororis legimus conjugium, prolem nullam novimus: haud sane silentio
transmittendam historico, cum de ejus matronae saeculari mollitie, post fratrum
Clarevallensem increpationem, pene in rigorem anachoreticum mutata, deque edita
ex mariti consensu apud Julleium monastica professione loqueretur. Erant autem
Guidoni Tecelini primogenito, ut ex Guillelmo abbate retulimus, tenera 418 adhuc aetate filiae, cum ille in Cistercium se recepit; et
quidem, ut ferunt, non plures duabus, quarum saltem 1396B in
alteram paternas avitasque opes derivatas esse oportuit, altera fortasse matrem
in monasterium consecuta. Sane ex his Guidonis filiabus unam abbatissam fuisse
monialium de Polengeio, Ordinis S. Benedicti, et Lingonensis dioecesis,
intelligimus ex Chronico Clarevallensi hic a nobis edito, ad annum Christi 1183,
et quando abbatia Burlencuriae, quae prius fuerat Benedictinarum, Cisterciensem
Ordinem recepit, migrasse e Burlencuria in Polengeium de S. Bernardi licentia,
Ascelinam sanctissimam virginem, una cum matre quae beati Bernardi et Godefridi
Lingonensis episcopi consanguinea erat, de villa juxta
Firmitatem super Albam procreata, filia fortasse Holdoini vel Haynonis,
fratrum ex matre Tecelini Sori. At ejusdem Guidonis aliam quamdam 1396C filiam, Fontanensis toparchiae haeredem, nupsisse opinamur
Bartholomaeo de Sombernione, quem constat fuisse quoque dominum de Fontanis,
nempe ex conjugis dote. Atque hinc S. Bernardi paternum genus varias in familias
ad hanc usque diem propagatum est. Nam quae generis ejusdem in Tabula
Fontenetensi, ex Andrea Tecelini fratre ad comitum Tornodorensium, et Burgundiae
ducum familias derivata describitur posteritas, certis historiae monumentis haud
satis consentiens reperitur. Illi, inquam, non quidem patris
Guidonis jam tum monachi, sed avi Tecelini ex asse haeredi, adeoque Fontanensi
dominae, maritus fuit Bartholomaeus de Sombernione, exinde per ejus dotem
dominus de 1396D Fontanis, cujus exstant 419
per hoc tempus monumenta in tabulis Tartensibus, Pratilongi, et S. Stephani
Divionensis. Sombernionensium per quam illustris erat familia, ut quae in
affinem sibi ducum Burgundiae gentem haereditate devenerit, non quidem per
Guillelmum de Monteacuto, Hugonis III, Burgundiae ducis pronepotem, ut visum est
Andreae Duchesnio, tom. II Burgundiae, sed per Alexandrum Guillelmi filium,
Hugonis ejusdem ducis abnepotem, qui primus fuit e ducum regio sanguine
Sombernionensis toparcha. Duxerat videlicet Guillelmus pater
ejus Jacquetam Herverii Sombernionensis domini filiam, cum dote feudi de
Maalein. Erat autem Herveio Sombernionensi, Galterii filio, Guidonis nepoti,
Carneri 1397A pronepoti, uxor Maingerdis, quae et Blancha, ex qua
praeter Jacquetam, etiam Joannem filium susceperat. Moriens Herveius anno
Christi 1239, Jacqueta filia jam nuptui tradita Guillelmo de Monteacuto, cum
dote dominii de Maalein, Joannem filium toparchiae Sombernionensis reliquit
haeredem sub cura tutelaque Blanchae matris. At Joanne aliquot post annos
exstincto, cum tota haereditas Jacquetam spectaret, titulus tamen dominae
Sombernionensis cum administratione universa penes Blancham viduam restitit in
omne ejus vitae tempus. Moritur interim Jacqueta mense Octobri anni 1259, non
alio quam dominae de Malain titulo ornata in Necrologio Buxeriae, nec multo post
illam Guillelmus ejus maritus. Horum filius et haeres Alexander de Monteacuto,
solum praefert 1397B titulum domini de Maalein, etiam anno 1265,
imo usque ad obitum Maingerdis seu Blanchae aviae maternae, qua demum e vivis
excedente 420 ad annum 1272, tum primum ille dominus
Sombernionis et dici et esse coepit, tanquam haeres dictae
Maingerdis propinquior ab intestato, ut ipsemet loquitur. Constant ista
maxime ex tabulis Buxeriae et prioratus de Bonvau, quatuor fere passuum millibus
dissiti a Divione, ibi passim designati sub nomine Ecclesiae
beatae Mariae de Valle Scholarium, juxta Talant. Atque ex his apparet neque
Guillelmum de Monteacuto, neque Jacquetam ejus conjugem Sombernione unquam
potitos, sed Alexandrum eorum filium duntaxat, utroque parente amisso, eam
denique adiisse haereditatem per obitum aviae maternae 1397C Maingerdis, seu Blanchae, non ante annum Christi 1272. Atque
haec de dominorum Sombernionensium primaria linea. Alio porro
deflexa est linea Sombernionensium, 1398A dominorum de Fontanis.
Bartholomaeo qui eam duxit, ex filia Guidonis Fontanensis domini, fuerunt filii
duo, Kalo, et qui de proavi materni nomine appellatus est Theselinus. De Kalone
sic Necrologium Benignianum: XIV Kalendas Septembris obiit
Calo dominus de Fontanis, noster amicus, qui dedit nobis partem suam de
Magnomonte. Kalonis, opinor, filius aut nepos fuit Garnerius dominus de
Fontanis, cujus plurima exstant in ecclesias beneficia, usque ad annum Christi
1230, quem haud multum videtur praetergressus; cum ad annum 1234 legatur in
quibusdam tabulis Pratilongi, bonae memoriae dominus Garnerius
de Fontanis, miles; et jam ei successisse videatur, anno 1232, Kalo miles,
filius Domini Willelmi de Salicibus, de Sauz, cujus exstat epitaphium 1398B in supra memorato prioratu de Bonvau, in quo appellatur dominus
Kalo de Sauz, 421 miles, dominus de Fontanis, et obiisse notatur pridie
Kalendas Novembris, anno Domini 1272. Successisse autem videtur Kalo de Sauz,
avunculo Garnerio, domino de Fontanis, improli, ipse filius sororis ejus
Willelmo de Sauz matrimonio junctae. Kalonis de Sauz posteritas in familias
transiit toparcharum de Saffra, de Sagneyo, de Clerone. Sed et memorantur beato
Bernardo vel consanguineae, vel saltem affines familiae de Noeriis, de Granceyo,
de Charneyo, aliaeque in Burgundia nominatissimae, et baroniarum, aut
comitatuum, aut marchionatuum titulis insignes, quarum pertexere accuratas
genealogias mei non est instituti. Satis ista sunto, ut intelligatur, 1398C Bernardum qui honesto duntaxat loco natus dictus est, verissime affirmari posse non modo
nobili ortum genere, sed etiam illustri.
|