1133 OPUSCULA DUO. 1133 MONITUM IN OPUSCULA DUO
SUBSEQUENTIA.Librum sequentem ex codice membranaceo saeculi
XIII luci mandamus, qui tractat De passione Christi, et
doloribus, et planctibus Matris ejus. Conscriptus est in forma dialogi, et
num sit Bernardi Clarae-Vallensis vel alterius abbatis Bernardi, ignoramus; eum
tamen publici juris facimus, quia valde devotus est. Tractatum
alterum De laudibus B. V. M. inscriptum ex alio codice
chartaceo in quarto, ut vocant, saeculi XIV, exscribere necesse fuit. Hunc
tractatum seu librum vidimus in Bibliotheca coenobii S. Mariae Magdalenae ord.
Praedic. Astae, sign. N. A. B. C., num.: Num vero ejusdem sit vel alterius
monachi deflorantis opera ejusdem, judicent critici. LIBER DE PASSIONE CHRISTI ET DOLORIBUS ET PLANCTIBUS
MATRIS EJUS. (D. Eugenius de LEVIS, Anecdota
sacra, p. 60. Augustae Taurinorum 178 . . .
4o.)1133A 702 2 Quis unquam regnans in coelo sursum, vel
peregrinans in terra deorsum, audiens vel mente pertractans quomodo factus est opprobrium (Psal. XXII, 7) ipse
Dominus angelorum, et abjectio plebis
(ibid.) Filius Dei Patris, et poterit lacrymas continere, vel ei
enim erit impossibile flere? Verumtamen, tu, gaude gaudio magno ab ipso, nunc glorifica in
coelis, quae in mente clavis amarissimae fuisti confixa suae piissimae mortis.
Mihi tamen, obsecro, lacrymas illas infunde quas habuisti in sua passione, ut
iis fluam largius. De passione filii tui et Domini mei verba ad
invicem conferamus. Teneris promissionem reddere quam nobis
superius promisisti. Memini te mihi in primo exordio 1133B nostri
sermonis fuisse locutam de doloribus, quos ipsa portasti pro morte unigeniti
tui, quia, ut audivi, 1134A non modicum perturbatus coepi
quaerere, dolens qui essent illi tui sermones. Cui ipsa dixit:
Qui sunt isti sermones? Interim recogita in amaritudine animae tuae. De his in
consequentibus ad invicem conferemus. Enarra, te flagito,
seriem veritatis, quae mater es veritatis. Ad quem illa: Illud
quaeris; caput et initium est magni doloris. Sed quia glorifica flere non possum, tu cum lacrymis scribe
quae cum magnis doloribus ipsa persensi. Cui, inquam, flere
peropto, et nihil mihi aliud libet, da quod jubes, et praebe quod cupio. Audi, ac servis tuis dicat domina mea. Dic mihi si in Jerusalem eras,
quando fuit captus filius tuus, 1134B et vinctus, et ductus, ad
Annam tractus? At illa: In Jerusalem eram, quando hoc audivi,
1135A et gressu quo potui ad Dominum meum flens perveni. Cumque
illum fuissem intuita pugnis percuti, alapis caedi, faciem conspui, spinis
coronari et opprobrium hominum fieri, commota sunt omnia
viscera mea (Gen. XLIII, 30), et defecit in
me spiritus meus (Psal. LXXVI, 4) et non erat mihi fere vox,
neque sensus. Erant et mecum meae sorores et feminae multae, mecum plangentes
eum quasi unigenitum, inter quas erat Maria Magdalena, quae super omnes alias,
excepta illa quae loquitur tecum, dolebat, et dum Christus Deus, clamante
praecone, imperante Pilato, sibi bajulans crucem ad supplicium traheretur, et
factus est concursus populorum post ipsum euntes, alii super ipsum plangentes,
alii <cod. ei> eum illudentes ridebant. Sequebatur et
ipsum, prout 1135B poterat, ejus moestissima mater cum
mulieribus, quae secutae fuerant a Galilaea ministrantes ei, a quibus
trahebatur, et tenebatur velut emortua, quousque perventum est ad locum ubi
crucifixerunt eum. Ante oculos ejus fuit in cruce levatus, et ligno durissimis
clavis affixus, et ipse tanquam agnus coram tondente se vocem
non dabat, nec aperiebat os suum (Isai. LIII, 7). Aspiciebat
ancilla Dominum suum, intuebatur mater filium suum in cruce pendentem, morte
impiissima morientem, et tanto doloro vexabatur in mente, quanto non posset
explicari sermone. Nec mirum, manabat ejus sanguis ex quatuor partibus
rigantibus nudis, ligno manibus, pedibusque clavis confixus, de vultu illius
pulchritudo effluxerat omnis. Et qui erat prae filiis hominum
1135C speciosus (Psal. XLIV, 2), videbatur
omnium indecorus. Videbam quod complebatur propheticum illud in eo judicium, cum
et non erat illi species, neque decor (Isai. LIII,
2), quoniam iniquorum vultum illius verberum faedaverat livor, et videbam
me deseri ab ipso quem genui, nec supererat alius, quoniam mihi erat unicus, et
ideo non poterat capere in me dolor meus; vox mea fere perierat omnis, sed dabam
gemitus suspiriaque doloris. Volebam loqui, sed dolor verba rumpebat, quoniam
verbum jam mente conceptum, dum ad formationem praetenderet oris, ad se
imperfectum revocabat dolor, non inimica cordis vox tristis sonabat foris vulnus
denuntians mentis, verba dabat amor, qui raucum 1135D sonabat,
non lingua vocis magistra perdiderat usum. Loquendo videbam morientem, quem
diligebat anima mea, et tota liquefiebam prae doloris angustia. Aspiciebat et
ipse benignissimo vultu me matrem plorantem, et me verbis paucis consolari
voluit. Sed ipsis consolari non poteram, sed flebam dicendo, et dicebam
plorando: Fili mi, fili mi, quis mihi dabit, ut ego moriar pro te? Moritur
filius, cur nec secum misera moritur mater ejus? Amor unice, fili mi dulcissime,
noli me derelinquere post te trahe me ad te ipsum
(Cant. I, 3), ut ipsa moriar tecum. Male solus moreris, tecum morte
perimatur ista tuageni trix, et mors, mihi miserae parcere noli, tu mihi sola
prae cunctis placens, exere vires tuas, trucida matrem, et cum filio perime
simul, 1136A Fili et indulcor unice, singulare gaudium vitae
meae, animae et omne desiderium, et fac ut ipsa nunc moriar tecum quae te genui
ad mortem, sine matre noli mori. Recognosce me miseram matrem tuam, et exaudi
precem meam; decet enim filium exaudire matrem. Exaudi me, obsecro, in tuo me
suscipe patibulo, ut qui una carne vivimus, una carne pereamus. O Judaei, ipsi nolite mihi parcere, qui natum meum crucifixistis.
Matrem crucifigite, aut alia quacunque me saeva morte perimite. Dum meo cum
filio finiar simul, male solus moritur. O mors, orbas orbem radio, ne videam
filium, gaudium, dulcorem! vita mea, salus mea perimitur, ac de terra tollitur
spes mea. Cur ergo vivit post filium mater in dolore? 1136B Tollite, suspendite matrem cum suo pignore. Non parcis proli,
non parcas et mihi; tu mihi, mors, esto serva. Tunc summe
gauderem, si mori possem simul cum Christo meo dulci, et simul mori misera. Sed
mors optata recedit. Vae mihi infelici! Tibi, Jesu, praecepta vincit mors. Morte
mori melius mihi quam vitam dulcem mortis; sed fugit a misera, et me infelicem
relinquit, cui ipsa mors optata nunc esset. O fili chare, o
benigne, summe nate, miserae matris suscipe preces. Desine matri nunc esse
durus, qui semper fuisti benignus in cunctis. Suscipe matrem in morte tecum, ut
vivat tecum post mortem semper. Nihil vivere dulcius mihi quam tecum 1136C mori et vivere. Nihil vivere amarius est quam vivere mihi post
tuam mortem. 702 3 Tu mihi pater,
tu mihi mater, tu mihi sponsus, tu mihi filius, tu mihi omnia eras. Nunc orbor
patre et matre, viduor sponso, et desolor prae omnibus, omnia perdo. O fili mi,
ultra quid faciam? Vae mihi! veni, fili. Quo vadam? Ubi me vertar, dulcissime?
Quis mihi solamen, piissime? Quis mihi de caetero subsidium et consilium ultra
praestabit, fili charissime? Omnia possibilia sunt tibi. Sed si non vis ut
moriar tecum, mihi relinque aliquid benigne consilium. Cui oculis et vultu,
Domine, tam anxie in cruce annues? De Joanne, ait: Mulier, ecce filius tuus (Joan. XIX, 26), et
erat ipse praesens Joannes vultu tristis, lacrymis 1136D semper
plorans, ac si diceret: O homolus <cod.
homulus>, ad flendum mollis, ad dolendum! Tu scis quia ad haec veni et de te
carnem assumpsi, ut per crucis patibulum salvarem genus humanum. Quomodo
implebuntur Scripturae? Scis enim quia oportet me pati pro salute generis
humani, sed die tertia resurgam tibi, et discipulis meis patenter apparens.
Desine flere, dolorem depone, quia ad Patrem vado, gloriam paternae majestatis
percipiendam ascendo. Quinimo et gratulare mihi, quia nunc inveni ovem errantem,
quam tam longo tempore perdidi. Moritur unus, et ut idem totus reminiscatur
mundus, ob meritum Christi, peccatores salvantur cuncti nunc, unius ob meritum.
1137A Quod placet Deo Patri, quomodo displicet tibi, mater
dilecta? Calicem quem dedit mihi Pater (Joan.
XVIII, 11), non vis ut bibam illum? Noli flere, mulier, noli flere,
dulcissima mater. Non te defero, non te derelinquo, tecum sum, tecum ero omni
tempore saeculi; si secundum carnem subjaceo imperio mortis, secundum
divinitatem fui, sum et ero semper immortalis et impassibilis. Bene scis unde
processi et veni. Quare ergo tristaris si illuc ascendo unde descendi? Tempus est ut revertar ad eum qui me misit, et quo ego vado, non
potes modo venire; venies autem postea (Joan. XIII, 36). Interim Joannes, qui nepos tuus reputabitur tibi filius, curam
habebit tui, et erit tibi solatium fidelissimum. Inde Joannem intuitus ait: Ecce mater 1137B tua (Joan. XIX,
27), ei servies, curam illius habe, eam tibi commendo, suscipe matrem
meam, suscipe matrem tuam, imo magis suscipe meam. Tacebant
isti virgines, ambo prae dolore loqui non poterant, nec respondere verbum, quia
illum videbant quasi mortuum. Erant enim illi velut mortui, unde spiritus eorum
voces exhalare non poterant. Audiebant, et tacebant, quia prae dolore loqui non
valebant. Defecerat enim spiritus eorum, et amiserant virtutem loquendi; solus
illis dolor, luctus qui remansit anxius, amabat flere, et flebat amare. Amare
flebant, quia amare dolebant. Nam gladius Christi animas utriusque transibat.
Transibat sensus saeve, perimebat utrumque, quo magis amabat segnior fiebat in
matre. Mater sentiebat Christi 1137C dolores. Virgo quem peperit
gladium est passa doloris, Christi morientis vulnera matris erant, Christi
dolores fuerant tortores in anima matris. Mater mater erat levata pignoris
morte; Morte martyr erat percussa cuspide teli
quo membra Christi servi foderunt inique, ipsa erait, quam dolor magnus tenebat.
In mente ejus creverant immensi dolores, nec poterant exterius refundi. Intus
atrocius saevientes dolores nati matris animam gladiebant. In carne Christus
solvebat debitum mortis, quod gravius erat quam mori animae matris. Interim Christus Matri et Joanni dixit: Sitio
(Joan. XIX, 28), et dederunt ei, qui
crucifixerunt eum, acetum 1137D cum felle
mistum. Quod cum gustasset noluit bibere (Matth. XXVII, 34),
et dixit Consummatum est (Joan. XIX, 30),
et clamavit voce magna, dixitque: Pater
in manus tuas commendo spiritum meum (Luc. XXIII, 46). Et sic
dicens exspiravit (Matth. XXVII, 30). Tunc tremuit terra, tunc sol sua lumina clausit, Moerebant
poli, moerebant sidera cuncta, Omne suum jubar amisit sua lumina
perdens, Omnis plangendo recessit fulgor ab alto. Scinduntur duri
lapides, scinduntur culmina templi. Surrexerunt
multi apertis tumbis sepulcri fatentes Christum cum voce publica Deum. 702 4 Cogitare libet quantus dolor
interfuit matri, cum sic dolebat, quae ita sensibilis erat. Non lingua loqui,
nec mens cogitare valebat quanto dolore 1138A anima tunc
tenebatur Mariae. Juxta crucem Christi stabat emortua Virgo, quae illum concepit
virgo de sancto Spiritu; vox non erat ulla, dolor abstulerat vires. Imo strata
jacens pallebat quasi mortua, vivens vivebat, moriens vivensque moriebatur, nec
poterat mori, quia vivens mortua erat; in anima illius dolor saeve saeviebat,
optabat mori quam vivere post mortem Christi, quod male vivens mortua tunc erat.
Ibi stabat dolens, confecta saevo dolore, exspectans Christi corpus deponi de
cruce; haec plorabat, dicens, atque plorando dicebat: Laedite mihi miserae, vel
corpus exanime. Complevisti vota. Exstinctum deponite. Mater, vel simili magis
me morte jungite illi, ut cum suis pereant doloribus infiniti dolores. Deponite
eum mihi, ut habeam 1138B mecum ejus exanime corpus, mihi solamen
erit, vel saltem defunctus. Juxta crucem
stabat Maria (Joan. XIX, 25) considerans vultu benigno
Christum pendentem in crucis ligno, stipite saevo, pedibusque flexis, junctisque
manibus levabat in altum, amplectens crucem, ruens, et oscula ejus, Christi qua
parte sanguis nuda rigabat, ut Christum valeret amplecti, quae non poterat
sursum volebat tendere manus. Sperat amor multa, quae raro, vel neque fieri
possunt sibi concedi. Cuncta amor impatiens credit, volebat amplecti Christum in
alto pendentem; sed manus inde frustra tensae in se complexae redibant. Se
levans a terra sursum se erigebat ad Christum, et quia tangere nequibat illum,
male collidebatur ad 1138C terram; ibi prostrata jacebat doloris
immensitate depressa, sed eam erigere compellebat vis magni amoris incensam.
Impetu amoris surgebat intensis manibus attractare cupiens Christum. Erat enim
vero magno cruciata dolore, terram iterum petere cogebatur. O quam male tunc
illi erat, gravius erat illi vita vivere tali, quam mortis gladio ab impiis
saeve necari, tamque mortis pallor ejus perfuderat mentem, vultu tamen
perfuderat, et genis, et ore rubra erat Christi cruore. Cadentes guttas
sanguinis ore tangebat, terram deosculans, quam cruoris unda rigabat. Interim quidam vir nobilis, nomine Joseph, qui erat
discipulus ejus (Matth. XXVII, 57), sed tamen 1138D occulte, confidenter ad Pilatum ingreditur, sibi postulans dari
corpus Domini nostri Jesu, quo concesso sibi, accersivit quemdam virum
sapientem, et legisperitum discipulum Christi occulte similiter, nomine
Nicodemum, et convenerunt ad locum ubi Dominus crucifixus erat, secum
instrumenta portantes, quibus clavis avulsis de cruce possent deponere eum. Quos
dum mater ejus vidit volentes deponere ipsum; quae de morte consurgens, paululum
reviviscens spiritus ejus, et illud, quod poterat, adjutorium ministrabat. Unus
clavum e manibus trahebat, alius ne caderet corpus examine sustentabat. Stabat
et Maria, brachia levans in altum, ut caput et manus dependentia Christi super
pectus traheret ipsa simul. Quem dum attingere valuit, in 1139A osculis, et amplexibus ruens de eo suo dilecto, licet exstincto,
satiari non poterat. Hoc dum de cruce in terra corpus depositum fuit, super
ipsum ruens prae incontinentia doloris et immensitate amoris quasi mortua
stabat. Stabat ad caput exstincti filii sui mater Maria
lacrymis faciem ejus rigans; per diversa torquebatur suspiria interius, frontem,
et genas, oculos, quasi simul et nasum, omniaque frequentius osculabatur, ipsa
lacrymarum tanta ubertate flebat, ut carnem cum spiritu omnem in lacrymis
resolvi putares. Rigabat lacrymis exstinctum filii corpus expositum, cum fuerat
in lapide, quem madebat, in quo ejus lacrymae adhuc apparere ferunt; illus facta
revocabat ad mentem. 1139B Quis vel qualis
fuerat, quem ipsa Virgo concepit sine umbedine, peperit et sine dolore, totum ei
erat omne, quod ipsa videbat, tamen Deus et Dominus suus, et unicus filius ejus.
Et sic male ei erat, sicut ipse omne poterat, et esse dolebat. Dicat, si potest,
quicunque dicere cupit, quantam Christi mater tenebat miseriam doloris Virginis?
Dolorem posse narrare non credo. Tamen rectus erat amoris continens modus; non
desperabat, sed pie justeque dolebat, quem genuit Virgo, injusta morte dolebat
damnatum, sperans tamen ipsum die tertio resurgere. 702 5 Quaedam et illae plorabant feminae sanctae,
quarum prior erat numerus, paucique virorum, qui lugerent Christum simul cum
Virgine matre. Erant 1139C et angeli simul cum illa dolentes,
tamen dolentes si poterant, qui de pio dolentes, et justo dolore. Compatiebantur
in morte Christi dolendo, gaudentes quod redimeretur genus humanum, flebant, ut
arbitror, amarissime mente conturbati, quia matrem Christi videbant tanto dolore
teneri. O quis angelorum vel archangelorum contra naturam illic non flevisset!
imo contra naturam immortalis Deus homo mortuus jacebat. Videbant corpus Christi
sic male tractatum ab impiis, sic vulneratum jacere exanime, et Mariam suo
cruentatam cruore, illam piam, illam sanctam, totam bonam, totam dilectam, totam
dulcem, totam pulchram, totam delectabilem Mariam suam beatissimam matrem tantis
cruciari 1139D singultibus, tam amoris repletam doloribus, sic
amarissime flere, unde suas lacrymas non poterat refrenare. Flebat luctus, et
planctus, et moeror ab angelis praesentibus ibi quales docebat luctus spiritus
almos. Imo mirare, si angeli cuncti non flevissent etiam in illa beatitudine ubi
est impossibile flere. Credo propter quod loquor, quod dolebant, si dolore
valebant, sicut enim fuit possibile Deum per assumptum hominem mori, ita
possibile fuit angelos beatos dolere in morte Domini sui. Joseph ab Arimathaea vir sanctus, et justus, qui cum Nicodemo
deposuerat Christi corpus de cruce sicut Evangelium ei testimonium perhibet,
posuit eum in sindone munda conditum pretiosissimis
aromatibus (Joan. XIX, 39), et posuit illud in monumentum 1140A novum, quod fecerat sibi alacriter, et devote; tunc ad illius
exsequias angelorum millia millium decantabant, quia omnes convenerant ad
sepulturam Domini sui. Illi laudes extollebant ad coelum. Maria plorabat amare
juxta sepulcrum, dum Joseph et Nicodemus Deum ponerent in sepulcrum. Volebat
mater moesta simul sepeliri cum illo. Haec erat enixa super dilectum suum,
amplectens illum cum omni amore, dulcissime deosculans ipsum, dicebat: Miseremini mei, miseremini mei, saltem vos amici mei
(Job XIX, 21). Illum paululum relinquite, ut aliquam videndo habeam
consolationem, o charissimi, adhuc mihi, ut faciem illius sub tecto, vel animam
valeam contemplari, nolite eum tradere sepulturae tam cito, date illum miserae
matri suae, 1140B ut habeam illum mecum, vel saltem defunctum,
aut si illum ponitis in sepulcro, me miseram deponite cum illo; mallem, quia et
post id supererit mihi. Illi ponebant Christum in tumbam, et illa trahebat ad
seipsam. Illa volebat eum ad se retinere, et illi volebant eum tradere
sepulturae, et sic fiebat haec pia lis, et miseranda contentio inter eos. Omnis
caro tamen sic amarissime flebat, ut nullus eorum ad plenum verba formare
posset. Videbant intrare matrem omni destitutam solatio, et super illam dabant
potius planctum, quam super exstinctum filium suum, Dominum nostrum. Major illis
erat dolor de matris dolore, quam fuerat de sui Domini morte. Flebant igitur
cuncti miserando dolore gementes, et sic vitae Dominum mortis sepulturae 1140C dederunt. Sepulto Domino, sepulcrum mater amplectitur omni
corde, et qua poterat voce benedicebat filium suum. Sedens ad sepulcrum in viso
capite illi extendebat manus desuper osculans illud, nimis amare Dominum
deplorabat singultu. Accessit Joannes, cui eam commendaverat
Christus, et lugens ipse eam levavit lugentem; nam cruciata gemitibus, fatigata
dolore, afflicta plorationibus, pedibus stare fere nequibat, et tamen sic
portatur, a mulieribus sanctis adjuta, a cunctis plorantibus simul, Jerusalem
ingreditur, quam feminae multae videntes, motae pietate super illius dolores ad
luctum convertebantur amarum, et illarum quaedam ambulantes post illam etiam
lamentabantur. 1140D Plorantes plorabant, multaeque condolebant
Mariae. Nam dolor ejus multos faciebat dolores. Vix poterat lacrymas continere
quicunque videbat eam plorantem. Tam pie plorabat, et tam amare dolebat, quod ex
pio suo ploratu multos etiam invitos trahebat ad luctum; planctus fiebant a
quocunque transibat. Maria plorabat ipsa, plorabant ambulantes
cum ipsa, plorabant multi venientes obviam ei, sic usque deducitur a plorantibus
plorantes quousque perventum est ad domum Joannis. Ibi resedit, ibique permansit
in domo sua cum Joannes retinuit, et sicut propriam matrem eam in corde
dilexit. O felix, o beatus Joannes, cui talem Dominus
commendavit thesaurum. Reddet tibi Dominus mercedem 1141A dilectionis, quam in ejus matre tibi commendata ab ipso semper
habuisti. Benedictus tu a Christo. Benedictus a matre ipsius, quam dilexisti
puro et mundo corde. Benedicti sunt omnes qui diligunt eam. 1142A Et semper sit benedictus filius ejus Jesus
Christus Dominus noster, qui vivit et regnat cum Deo in unitate Spiritus sancti
per omnia saecula saeculorum. Amen TRACTATUS AD LAUDEM GLORIOSAE V. MATRIS. (Eugenius de LEVIS
Anecdota sacra, p. 70.)1141B 702 6 Syllabae coelestibus
sacramentis plenae, ore polluto, amorem mihi, et verecudiam intermittunt, quia
vir pollutus labiis ego sum (Isa. VI, 5),
cor immundum habeo, pollutam linguam rubigine pollutionis tinea denigratam.
Aegra est conscientia quam tinea ad ultionem corruptionis corrodit. Ad loquendum
igitur de hac salutatione non solum sermonis infirmitatem, sed et silentium
profiteor. Supercecidit ignis mihi, ut non possim videre hunc solem in radio,
imo radium, de quo sol verus procedit. Syllabas hujus salutationis coelestibus
sacramentis plenas de illo libro credo sumptas, quem signatum vidit Isaias qui
si detur scienti, vel non scienti litteras, neuter legere poterit (Isa.
XXIX, 11). Regina coelorum haec est, de qua loqui nitimur, sed mater
misericordiae 1141C terret hoc; solatur illud, sed quia mater
misericordiae pro peccatoribus est facta porta Coeli, praesumit misericordiae
confidentia quod dissuadet misericordiae altitudo. Scio siquidem quod fracti
sunt ad numerum dentes mei. Scio certe quod non est splendida laus in ore
peccatoris, et cum non praesumpserim psalmum, ut det tympanum sonum suum, tanquam aes sonans aut cymbalum tinniens (I Cor. XIII,
1), sed licet vox discordet a vita, scio tamen quod verbum de regina est
ex altitudine magis gloriosum. Dicamus ergo: Ave, Maria,
gratia plena (Luc. I, 28). O nova, o coelesti
nectare delibata. O vere praedicanda salutatio: Surge, aquilo,
et veni, auster (Cant. IV, 16) perfla nobis syllabas hujus
salutationis 1141D in dulcedine, ut fluant aromata illius. In hac
salutatione quaelibet syllaba odore paradisi redolet, quia verba haec vere sunt
coeli melle mellita, et quia de throno procedunt in hac valle lacrymarum
peregrina, vix habitant domos luteas Evae filiis intelligenda. Nardus cum croco, et crocus cum nardo fistula, et cinnamomum,
myrrha, et aloe, cum universis lignis Libani (Cant. IV, 14).
In salutatione mutua dulcedine respirant nitor verborum grammaticus, titubator
dialecticus, exornator rhetoricus, et his verbis obstupescunt quod mirabilis
salutatio procedens a throno lampades habet coruscantes, ut lychnum pectoris
perspiciat et illustret. Haec salutatio 1142B in sacrario
Trinitatis est digito Dei conscripta, cum in consistorio coelestis palatii a
notatione majestatis sumpsisset originem, uni de fortissimis palatii ad
deferendum est delegata. Gabriel namque Dei fortitudinem
Hebraeus interpretatur. Mittitur namque Gabriel archangelus, et egreditur de
Rege ad reginam, de Imperatore ad imperantem, de civibus coeli ad condominam
palatii. Ingreditur ad Virginem regis perelectam, et eo forte alacrius, ut cum
angeli prius haberent Regem, habituri essent et reginam, et ut ad supplendam
ordinis angelici ruinam, peccatores ingredi viam paradisi, mater misericordiae, regina angelorum, porta fieret Coeli.
Ingressus ergo angelus: Ave, inquit, gratia plena, Dominus tecum. Libet intueri, libet amplecti,
libet admirari 1142C in hac salutatione titulos imperatricis
nostrae radiantes in diademate, et ipsius gemmas contemplari. Inspice syllabas
hujus altissimae salutationis, et invenies in sigillo imperatricis nostrae,
quasi characteres spiritualis gratiae annulo auctoritatis impressos. Videtur
mihi videre in hoc sigillo quasi quatuor potentissimi luminis gemmas mutua
redumbratione rutilantes. Quarum prima est Gratia plena,
secunda Dominus tecum, tertia benedicta
tu in mulieribus, quarta benedictus fructus ventris
tui. Quarum tres tulit Gabriel de coelo, quarta loquente Spiritu sancto per
os Elisabeth prophetantis expressit. Pereminet autem his quatuor veluti in
fronte sigilli sidereum nomen Virginis, videlicet stella
maris, quia sequentibus in mortali luce intimi luminis radios 1142D refundit. Turbulentissimo hujus mundi profundo superposita est
haec stella maris, ut a scopulis muniat, a fluctibus eripiat, a piratis
defendat, ad portum perducat. Quot autem, et quanta sint hujus impacatissimi
maris pericula omnes filii Evae ingemiscunt, qui vel ad praemia suspirant, vel
exsilium deplorant. Tota enim vita praesens tentatio est, de qua nimis vincitur
quisquis vinci non veretur. In hoc enim mari magno, et spatioso manibus tot
reptilia sunt quot vitia, tot naufragia quot excessus. O fidelis anima, in omni
naufragio tuo leva oculos ad radium hujus splendidissimi sideris. Inspice
stellam, invoca Mariam. Fige mentis aciem in hoc serenissimum 1143A lumen. Si cadis, resurges. Si mergeris, erigeris. Si petis,
accipies. Si vadis, evades. Nonne splendida speculatione hujus splendidissimi
sideris Theophilus involutus de profundo aeternae
damnationis enatavit? Nonne contemplatione hujus serenissimae claritatis Basilius in precibus exauditus consolationem accepit? Haec
stella maris coelos exornat, terras illustrat, mare illuminat, abyssum penetrat.
O singulare remedium omnibus, qui tam causa originis, quam damnationis Evam
matrem circumferebant, qui in has tenebras exteriores, inferiores projecti tanti
sideris claritate post tantae mortis umbram inveniuntur! Hanc stellam si aegris
inspexeris oculis sanat, si proficientibus confortat. Haec stella vere
medicinales habet radios, quae fugat 1143B tenebras, urit vitia,
auget virtutes, et quanto magis inspexeris, tanto magis illuminat. Hanc stellam,
si in profundo sis, suspice; si nunquam vidisti, aspice; si defuisti, respice;
si magis illuminari vis, inspice. Haec stella lexat de profundo, monstrat viam,
imo in portum dat sine periculo. Domine Jesu Christe, sol
aeterni luminis, qui voluisti ut mater tua esset stella maris, per stellam
ipsam, quaeso, illumina tenebras meas. Haec stella maris radios habet coelis
admirabiles, inferis terribiles, terris salutares. Hoc praeclarissimum sidus
admirantur, et laudant astra matutina, et jubilant omnes filii Dei. Ad hujus
credo novitatem sideris tota fraterna multitudo proclamat: Quae est ista quae ascendit? (Cant. III, 6), et
est terribilis, inque portis 1143C inferni propter virtutum
quibus praeeminet excellentiam. Terribilis Judaeo, terribilis Manichaeo propter
fecunditatem inauditam. Terribilis, inquam, haereticis, qui in filio Virginis
naturam confundunt, vel personam. Terribilis omnibus certe, qui de partu
Virginis conjecturis naturalibus habetati coeleste mysterium terrena
argumentatione sugillant et corrodunt. Ad hujus coeleste radium lippit Judaeus,
obtunditur haereticus, Christianus illuminatur. Lux enim, quae sanos delectat
oculos, aegros offendit. 702 7
Tibi autem, o fidelis anima, hujus stellae radius illustrat mentis aciem, et
depellit caecitatem. Haec est enim gratia plena. Plena,
inquam, dulcedine, plena omni suavitate. Hanc enim inventor 1143D gratiarum omnium, distributor charismatum, Paracletus in
accubitu totius Trinitatis tanquam regale palatium ornatu mirabili praeparavit.
Aedificavit enim sibi domum in ea Dei sapientia, et spirituali opere columnas in
ea septem erexit, dum illum Virgo gestavit in utero, in quo omnis pulchritudo
divinitatis corporaliter habitavit. Si vasa pigmentorum diu servant aromatum
fragrantiam, et diu retinent odorem, quem prius receperunt, quanto magis
apotheca omnium gratiarum, in qua coelestis pigmentarius cum omnibus suis
unguentis se collocavit, et cum omnibus deliciis accubuit, Nardus Virginis dedit odorem suum
(Cant. I, 11), et regem de accubitu gloriae attraxit, et virginalis
aulae sacrarium angelorum plenitudo implevit. O inviolabile 1144A castitatis lilium! Beatissima Virgo Maria, tu es vivum vivi Dei
templum, Spiritus sancti sacrarium, cella pigmentaria, thalamus Sponsi, aureum
vivi Salomonis reclinatorium, lectus coelestium nuptiarum, coetus aromatum,
paradisus omnium deliciarum. Tu plena gratia, de qua nobis plene plena gratia
emanavit, quae nobis omnia Pater cum Filio dedit, et merito caeteris es plenior,
quia Dominus tecum in corde, tecum in utero, tecum in
opere, tecum in verbo; tecum, ut te sanctificet, tecum, ut te conservet, tecum,
ut in te inhabitet, tecum, ut te faciat matrem de filia, reginam de ancilla,
coelum de terra. Dominus tecum, qui misit me, Dominus
tecum, qui loquitur in me, Dominus tecum, qui praevenit me. Sub eo, qui miserat,
discurrebat 1144B angelus, sed mentes praevenit, quia velociter
cucurrit sermo ejus. Deus vero in omni creatura est, quodammodo eum significat
in propositione, cum dicitur fuisse in Maria virgine. In prophetis quidem, et
apostolis fuit per inhabitantem gratiam, sed longe aliter in Virgine, quae facta
est ipsius habitantis gratia gratiae habitaculum, et in utraque natura
inviolatum Verbo Deo praebuit hospitium. Dominus tecum
Pater cum Filio, Dominus tecum Filius cum Paracleto, Trinitatis opere indiviso.
Et ideo Benedicta tu in mulieribus, quae singularis
meriti es, Benedicta tu in mulieribus, quae mulier
salvatrix es, Benedicta tu in mulieribus, quae mater et
virgo es. O vere femina super feminas benedicta! O benedicta super omnes
benedictas praeelecta! O 1144C vere praeelecta super omnes
praeelectas unica! O vere gemma inaestimabilis de thesauro sapientiae coelestis
producta, et totius Trinitatis artificio inseparabiliter adornata! O mater, et
matrum gloria! O singularis puerpera, de cujus partu stupet Romanamet fides,
miratur natura, fugit consuetudo. Utrumque enim supra rationem est; utrumque
credere fidei meritum est: et quae mater virgo, et qui Deus homo. Mater Eva,
mater doloris, quae prius filios damnasti quam pareres, amplectere cum omnibus
filiabus pedes hujus novae matris, quia ipsa tollit antiquam amaritudinem,
tollit opprobrium, rescindit damnationis chirographum, delet
proscriptionem. O Virgo, virga nobilis, virga Jesse, per quam
in ramo convaluit, quod perierat in radice. Radix 1144D amaritudinis Eva, radix aeternae dulcedinis Maria. Haec est
miranda, et profundissima dispensatrix sapientiae, quae talis virga nascetur de
tali radice talis filia de tali matre, talis libera de tali proscripta, talis
imperatrix de tali captiva, tam florens rosa de tam sicca spina! Mater tua vix
habuit innocentiam, et amisit. Vix stetit, et cecidit. Nondum pepererat, et
nascituros damnavit. Sed beatissima virgo Maria contra lethiferum suasionis
venenum facta est regale antidotum, ut ex suo utero praepararet medicinae
coelestis arcanum. Tu es vere benedicta in mulieribus, quia tu es mira medicina,
virginum decus, innocentiae speculum, castitatis exemplum, integritatis forma,
ut adducantur regi virgines; servit iis virgo mater prima, et proximae 1145A ejus post eam afferunt laetitiam, et exsultationem. Si enim
filiae regis in exsultatione, honore sponsi, si filiae Tyri
intrant (Psal. XLIV, 13) ad nuptias, quanto magis tu Virgo,
mater Sponsi, regina virginum in vestitu deaurato
circumdata varietate (Ibid., 10), omnes choros coelestium spirituum
exornas. Tu es igitur ornamentum coelestis curiae, stupor angelorum; tota unum
miraculum, tota unum inaestimabile novum. Tu es via compendiosa in coelo, obses
fidei, arca spei in cordibus fidelium. Tu es inter Deum et hominem vivum vivi
foederis tabernaculum. Tu es propitiatorium, quod non solum obumbrat cherubim,
imo, et totius Trinitatis sanctorum sancta. Vere igitur Benedicta tu in mulieribus, quia benedictum nomen tuum.
Benedicta 1145B maternitas tua, benedicta verba tua, benedicta
pudicitia tua, benedicta humilitas tua, benedicta plenitudo tua, benedicta
integritas tua. Et inde juste, quod Benedictus fructus ventris
tui. Fructus vitae, imo vitae vita, omnesque paradisi delicias, aromatizans
sub tantae dulcedinis essentia. Hujus fructus odore homo de terra ad patriam
trahit. Angelus in patria satiatur. Hujus fructus odor non enim, ut Jacob, odor agri pleni (Gen. XXVII, 27), sed plenitudo
communis boni inebrians plene, satians plene, non labens per aetatem quia delectationes in dextera ejus usque in finem (Psal. XV,
11). In hoc fructu ventris tui amplectitur anima, quia lignum vitae de
paradiso in convallem transplantatum, et pretioso filo balsami surculo insitum,
ubi intus suavis ligni nobilitas 1145C quadam gemina dulcedine
reddit odorem suum. 702 8 Tu es
igitur pretiosi odoris filo balsami odor beata Virgo, imo quasi lignum vitae,
Verbum Patris in utero tuo. Cum felix illa peccatrix funderet
unguentum super pedes Jesu, impleta est domus odore unguenti (Luc.
VII, 38; Joan. XII, 3). Quanto magis domus pudici pectoris reddit odorem
suum omnium gratiarum chrismatibus perfusum illustratione Spiritus sancti. Unguentum effusum nomen tuum, Virgo Maria (Cant. I,
2). Unguentum est nomen Sponsi, qui ex te natus est. Trahe nos post te,
ut curramus in odorem ventris tui, quia adolescentes diligentes Sponsum diligunt
te. Fac nos intrare ad nuptias Sponsi ubi bibunt amici, et inebriantur lumine,
1145D saturantur figurarum mysteriis, videlicet ut pagina, ubi
virginei partus novitatem tot praecedentia signa designarunt, sicut Moysis
visionem in ardentem rubum (Exod. III); veneratur Aaron in arida
virga flores unius sacramenti. Stupet Gedeon in sicca terra, velut in Madian
(Jud. VII). In porta Ezechiel miratur clausa solius regis transitum
(Ezech. XLIV, 2). Thronum quoque fecit Salomon ex ebore, quem
vestivit auro purissimo castitatis suae, et charitatis suae Matris virgo signans
privilegium. Sed praecedentium figurarum, quasi stellae minores, velut
coruscantibus radiis hujus diem salutationis Gabriel angelus plenius illustrat
dicens: Ave, gratia plena, Dominus tecum. Speciosa et
suavis facta es in deliciis tuis sancta Dei Genitrix, quia totum tuis aspirat
1146A unguentis quidquid habet hortus odoris, vel thesaurus
spiritualium deliciarum in cubiculo, et in hortis aromatum. O Virgo benedicta,
et inter benedictas unica, ex intemeratae tuae pudicitiae thalamo sacramenta
nostrae redemptionis ordinata sunt. Tu es laus et decus humani generis, advocata
pacis, et hominis in terris, miraculum angelorum, naturae ornamentum, lampas
solis, imo sol solis Tabernaculum illuminans mirabiliter a montibus
aeternis. Ex te ineffabiliter ascendit lumen in testa nostrae
carnis, ut drachmam diu perditam choris revocaret angelorum sapientia coelestis.
Secundum est ut, cum te, serenissima Virgo, tot gratiarum radiis sol vivus
perfundet, qui non solum in septentrionali polo, sed et in toto mundo coelum et
terram illuminans rutilares 1146B stella maris, et qui te
ministrante lumen divinitatis in testa nostrae carnis per inventionem drachmae
decimae hoc auctum est angelis, ut non solum de coelestibus haberet gaudia, sed
et in conversione peccatorum ampliorem gaudendi materiam inveniret in terris. O
clementissima Virgo Maria, qui creavit te, regnat in te, et in suo corporaliter
habitare figmento figulus non dedignatur. Unde gratulanter mons Sion dicet: Homo, et homo natus est in ea, et ipse fundavit eam Altissimus, et
sicut laetantium omnium habitatio est in te, sancta Dei genitrix. Exsultabimus
ergo, et laetabimur in te memores uberum tuorum. Meliora unguenta tua, Sion,
super omnia aromata. Multae filiae congregaverunt divitias, tu supergressa es
universas (Psal. LXXXVI). Quia ergo congrue dicitur, 1146C ut tibi oranti nihil negari possit, fac nos tecum introduci in
cellam vinariam, ubi rex ordinavit in te charitatem suam, ubi Joannes
evangelista custos tibi delegatus est, et ubi Gabriel paranymphus miratur
plenitudinem tuam, ubi inter coelestis militiae Theophenias chori virginum
sequuntur te reginam, ubi vera stella maris quasi eumdem cuncto sole tenens
circulum, ubi lux es eclipsim nesciens, ubi immortalis charitas est inter te et
Filium. Ubi gloriosa aicta sunt de te, civitas Dei
(Psal. LXXXVI, 3), Mater Dei, sedes totius gratiae, lampas lucis
aeternae. Si enim Justi fulgebunt sicut sol in regno
Patris eorum (Sap. III, 7), quanto magis tu, quae lumen de lumine,
lumen a Patre luminum, lumen 1146D omnium protulisti astrorum. O
serenissima stella maris, respice pro me peccatore, preca suppliciter ad solem
tuum, ut possim videre hanc stellam cum suo sole inter speculationes angelicas
tantae claritatis intuentium. Deus meus, illumina tenebras meas. O beata Virgo,
descendentem in te Filium Dei Christiana pietas sincerae fidei brachiis
amplectitur, quae quidquid in aliis matribus natura refert infirmum, totum tibi
transivit in sacramentum, ut inaestimabile generante secretum ullo modo
praesumat attingere cor humanum, nisi forte quasi similitudine dissimili ut
rorem in lana, qui trajecto per solis radium speculo sic genitale aulae thalamum
verbum Patris introisse dixit. Non in igne, non in commotione domus, sed
spiritus aurae tenuis, et in 1147A eo domus contremiscit, ut
populus in deserto, quem terrent coruscationes, et fulgura, sed ad ultimum sol
in conspectu luminis ex Virgine videndum se praebuit, pia tamen nube carnis
opposita. 702 9 Gaude, beata
Virgo, cujus gaudium in hac vita lucis contemplatione semper est indeficiens,
dum eum lactas in terris, qui angelos nutrivit in coelum. O gaudium matris
contra matrem transcendens gaudia, cujus filius mortuos suscitat, et de morte
triumphat, coelos penetrat. Duo haec nomina, Mater, et virgo in materiali
repugnantia tibi, beata Virgo mirabiliter conveniunt, et quasi geminata luce tam
salutarem quam mirabilem perpetuam merito claritatem infundunt. Tibi enim
Christiana pietas plenissime credit esse collatam quamdam participationem 1147B divinitatis a Domino filio tuo gratuitam, Virgo mater capere
potuit, vel sustinere. Sicut enim Deus Pater nulli angelorum dixit: Filius meus es tu nisi Unigenito (Psal. II, 7),
ita nulli inter filias Evae dixit: Mater Filii mei es tu,
nisi tibi, beatissima Virgo. Si autem cherubim et seraphim ardore charitatis ita
inflammantur, ut forsitan quod tunc creatura potest in deitatis transeat statum,
quanto magis tu mater Virgo unita es filio tuo, et tuam carnem deificatam in
filio multitudo angelorum adorat. Licet enim Christiana pietas omnium sanctorum
patrociniis juvetur, specialiter tamen plenitudo gratiae humano generi ex tua
intercessione, quasi puteus aquarum viventium de Libano coelesti copiosius
emicat. Persuadet enim, imo compellit tua nos celsitudo 1147C credere quod per angelos, et per angelorum ministeria saepe tuis
devotis subvenias, et postremum ad regnum filii tui perducas. Si enim angelus
angelorum mittitur, confidenter debet credere Christianus devotus, quod
imperatrix angelorum tanto magis habet angelos in obsequium, quanto differentius
per illum nomen haereditavit (Hebr. I, 14).
Si autem cherubim et seraphim, immerito hoc hausto de fonte vitae bibentes
inferioribus angelorum ordinibus, ita de consilio palatii quaedam arcana
revelant ut fluminis impetus totam illam laetificet
civitatem (Psal. LXXXVI); quanto magis tu gloriosa theodotos [Sic. An
θεοτόνος ?] de occultis filii in amplexu ejus degustata mysteria, et angelis et hominibus
copiosius effundis. Quid dicemus de te, o praeclara mater inter
mulieres? Si solem te dixerimus, splendidior es. Si 1148A rosam,
floridior es. Si cinnamomum, et balsamum aromatizans species, percellis odore,
quia privilegia tibi concessa, non solum hominibus, sed et angelis, credimus
admiranda. Si splendida facta est facies Moysi ex consortio
sermonis Domini (Exod. XXXIV 29); quam gloriosum credimus
inter omnes sanctos lumen vultus tui, quae cum filio una es caro ex mirabili
genitura, et unus unius ardentissimae charitatis spiritus. Si Josue dux Israel
cum esset in sanguinis effusione jussit solem stare in Gabaon, quomodo non omnia
sidera ad nutum imperatricis gloriosae discurrunt? Respice ergo beatissima
Virgo, ad nos proscriptos in exsilio filios Evae, in quibus, et primitiae
calamitatis participia et tributa mortis, et vectigalia peccati adhuc damnavit.
Adhuc enim vae quod propinavit 1148B Eva damnat in nobis. Adhuc
in pugna sumus. Adhuc serpens Evam, Eva virum impugnat. Adhuc enim sensualitas
rationem, adhuc rationis instantia partem inferiorem sollicitat. Adhuc in eadem
domo quinque in tres, et tres dividuntur in duos, et inimici
hominis domestici ejus (Mich. VII, 6). Ut igitur in eorum
conflictu habeamus constantiam, mitte nobis illum egregium coelestis curiae
principem paranymphum tuum Gabrielem, qui, sicut nomine, ita et virtute
fortitudinem divinam nobis ex sua benignitate mittere velit. O Mater
misericordiae, resiliente te non est in tota sanctorum conversatione, qui pro
nobis loquatur, qui pro nobis intercedat ad filium tuum. Sed, te intercedente,
quatuor animalia, et viginti quatuor seniores mittentes voces
suas procidunt 1148C ante thronum coram Agno (Apoc.
IV), et universa multitudo sanctorum confidentium pro nobis orationem
assumit. Precatur Moyses in conspectu Domini Dei sui, et orans pro populo suo
rogat, ut memor sit juramenti, quod habuit ad Abraham, et Isaac, et Jacob, et
placatus est Dominus. Sed tu, mitissima Virgo, roga Filium tuum, ut memor sit
foederis sempiterni, quod firmavit Verbum in carne de te sumpta, quod pepigit
Verbum in sanguinis effusione, quod sigillavit indissolubili chirographo in
sacramentis redemptionis nostrae. Qui ergo sub tua protectione confugimus,
assume orationem ad judicem nostrum, Filium tuum, ut tu salus, quae salutem
nostram proficiendo inchoasti, intercedendo perficias. Amen.
|