1153 TONALE S. BERNARDI.
Scriptores ecclesiastici de musica, sacra potissimum,
publica luce donati a Martino GERBERTO, S. Blasii in
Silva Nigra abbate. Typis San-Blasianis 1784, 4o, tom. II, pag.
265. MONITUM.Ex ms. San-Blasiano saec. XIII edimus Tonale,
prout ibi habetur anonymum, ab Homeyo autem in
Supplemento Patrum S. Bernardo Clarae-Vallensi tribuitur.
Certe si non ipsi Bernardo, cuidam saltem ex
correctoribus cantus ac antiphonarii Cisterciensis sub
ductu S. Bernardi tribui potest. Vid. etiam Mabillonii admonitio in S. Bernardi
tractatum De correctione Antiphonarii ab ipso vulgatum t. II Opp. ejusdem, p.
691. 702 12 INCIPIT TONALE.1153 1153B Discipulus. Quid est
tonus Magister. Regula, naturam et
formam cantuum regularium determinans. D. In quo natura, in quo forma cognoscitur. M. Natura consistit in dispositione: forma in
compositione et progressione. D. Quid
dispositionem, quid progressionem, quid vero vocas compositionem? M. Dispositio est tonorum et semitoniorum
directa ordinatio secundum naturalem litterarum positionem. Progressio vero est
elevatio et depositio. Compositio autem consistit in levitate et gravitate, in
extensione et reflexione, in variis anfractibus multisque diverticulorum
varietatibus. Cognoscis ergo naturam cantus, si cognoveris cujus dispositionis
1153C sit, vel cujus maneriae: Cognoscis formam, cognito utrum
authentice vel plagaliter progrediatur sive componatur. D. Quot sunt maneriae? M. Quatuor. D.
Quomodo inter se differunt? M. Prima
est, quae a finali ascendit per tonum et semitonium, et descendit per tonum.
Secunda, quae a finali ascendit per semitonium et tonum, et descendit per tonum.
Tertia, quae a finali ascendit per duos tonos, et descendit per semitonium.
Quarta, quae a finali ascendit per duos tonos, et descendit per tonum. D. Quid vocas finalem? M. Finales sunt litterae terminativae cantuum. 1153D D. Quot finales singulae
habent maneriae? M. Prima duas: D. et a.
Secunda duas: E. et quadrum. Tertia duas: F. et c. Quarta unam tantum,
scilicet G. D. Utrum tot toni sunt, quot
maneriae? M. Quatuor sunt maneriae, sed
octo sunt toni, qui sub maneriis continentur. Quorum impares, videlicet 1154B primus, tertius, quintus et septimus authentici vocantur, ut
pote qui majoris sunt dignitatis. Pares vero, videlicet secundus, quartus,
sextus et octavus tonus. quia indigniores sunt, plagales vocantur. Continet
autem unaquaeque maneria unum authentum, et plagalem ejus. Prima primum et
secundum, secunda tertium et quartum, tertia quintum et sextum, quarta septimum
et octavum. D. Quae differentia est
inter authentos et plagales? M.
Authentus potest ascendere ultra litteram, quae sexta est a finali: plagalis
non. Plagalis potest descendere plusquam una voce sub finali, authentus
non. D. Quot vocibus superat authentus
plagalem in 1154C elevatione, et superatur ab ipso in
depositione? M. Tribus. D. Quot ergo vocum est cantus? M. Decem. D. Quare? M. Quia
secundum dispositionem tonorum et semitoniorum, quam habent musici, nullus
cantus fieri potest in decem vocibus vel citra, qui notari non possit sed
undecim vocum cantus fieri potest, qui notari non potest. Ideo non est necesse,
ut usque ad incertitudinem illam infra vel supra cantus exeat. D. Cujusmodi est dispositio quam habent
musici? M. Primae et quartae et septimae
litterae altrinsecus 1154D tonum attribuunt, secundae et quintae
inferius tonum, et supra semitonium, tertiae et sextae econverso, videlicet
supra tonum, et inferius semitonium, non praetermittentes quandoque b. rotundum
pro asperitate tritoni. D. De illis
cantibus quaero, qui non ascendunt ultra sextam, nec descendunt subter primam
sub 1155A finali, utrum authenti sint, an plagales? M. Quidam eorum sunt authenti, quidam
plagales. D. Quae inter illos est
distinctio? M. Hi non per progressionem,
sed per compositionis distinguuntur considerationem. Quilibet enim cantus hujus
diminutae et contractae progressionis, si in quinta inceperit, aut eam
frequentans in ea pausaverit, vel incipiens in finali ad eam saltum fecerit,
authentus est; excipe in tertio tono sextam pro quinta. Quicunque autem cantus
quartam non excesserit, sine dubio plagalis est. Quod si eam quandoque
excesserit, sed se infra statim retraxerit, moras et circumflexiones suas sub ea
faciens, iterum plagalis est; nisi constet, alicujus authenti 1155B propriam inesse compositionem. D. Quae sunt illae propriae compositiones? M. Inspice neugma primi toni, et propriam
ipsius compositionem in neugmate reperies, quam nisi haec antiphona Lex per Moysen, et multae consimiles haberent, omnino
plagales essent. Similiter est in caeteris authentis. Iterum quilibet cantus
hujus diminutae progressionis, si in principio sui a finali ad quartam
ascenderit per diatessaron plenarie formatum, et inde cito ad finalem rediens in
ea pausaverit, plagalis est. Hoc determino propter quaedam principia septimi
toni, quae licet per diatessaron ascendant, ipsum tamen reflectunt, et mox ad
quintam prosiliunt. Per hanc regulam haec antiphona: Petrus
Apostolus, plagalis est; licet authenti 1155C sui propriam
videatur habere compositionem. D. Restat
ut insinues, quis cantus sit regularis. M. Ut eum tibi propria et convertibili descriptione
comprehendam: cantus regularis est, qui sibi perfecte consonans suam in se
maneriam certificat. D. Expositione
indiget brevis quidem, sed obscura definitio. M. Ille cantus perfecte sibi consonat, in quo nec
inconveniens est progressio, nec progressioni sive dispositioni dissimilis est
compositio, nec compositionem dissolvit oppositio. D. Da exemplum de singulis. M. In illo cantu est inconveniens progressio, in 1155D quo authenticae elevationi plagalis subjungitur depositio. Qui
nimirum inconsulte progrediens, metasque debitas utrobique transgrediens, humano
capiti caudam subjungit equinam. Hujus naevo vitii decolarata sunt haec
responsoria; Sancte Paule, Cornelius, et plures alii
cantus, circa quos ut ingrediamur sine macula, operati sumus justitiam.
Inconvenienter etiam cantus ille progreditur, qui nimis contractam habet
elevationem; sicut enim sunt metae, ultra quas non debet ascendere, ita sunt
litterae, ad quas eum necesse est ascendere. De omni namque authento certum est,
quod necesse est eum ascendere ad quintam. Plagalis autem elevari debet usque ad
quartam, vel ad minus usque ad litteram illam, in qua incipit suum Saeculorum. 1156A Assume enim hanc antiphonam:
Clamavi, secundum quod canitur in quarto tono; qua
finita, si ejus Saeculorum inceperis, ridiculosum et
dissonantem saltum facies. Illa siquidem antiphona non ascendit ultra F. grave,
Saeculorum autem incipit in a. acuto. Propter hoc
prolixiorem dedimus ascensum quibusdam antiphonis in hoc vitiosis, scilicet: Dele Domine, Omnis terra, Si iniquitates, et
consimilibus. D. Procede, ut ea quae
sequuntur similis illuminet evidentia. M. In illo cantu progressioni reclamat compositio, qui ubique
authenticam habens compositionem, plagalem alicubi descensum interserit; sicut
erat: Deus omnium, Sint lumbi, et multa alia, tam
antiphonae 1156B quam responsoria. Sunt alii cantus, in quibus
progressioni compositio consentit, sed dissentit a dispositione, quia secundum
naturalem dispositionem litterarum unius sunt maneriae, sed secundum
compositionis similitudinem sub alia videntur et dicuntur contineri maneria,
sicut Benedicta tu, et multae consimiles antiphonae, quae
apud fere omnes hoc laborant vitio, quia secundum naturalem dipositionem primae
sunt maneriae, et tamen propter similitudinem compositionis dicuntur et
creduntur esse secundae. Illius vero cantus compositio oppositione dissolvitur,
qui in partibus suis dissimiliter compositus est, ita ut in una parte sui
cujusdam toni, in altera alterius toni esse videatur, sicut erat: 1156C Beata Caecilia, Videntes Joseph, et Dedisti, Domine. D.
Qui sunt, qui suam in se maneriam non certificant? M. Qui ita cujuslibet maneriae carent proprietate, ut in
diversarum finalibus maneriarum pariter terminari possint, et diversorum esse
tonorum. De numero quorum erant: Ecce sacerdos magnus, et
multi alii cantus septimi toni: Visita nos, et multi
octavi toni: Nazaraeus vocabitur, et plures quinti toni:
Miserere mei Deus, et plures sexti toni. D. Illas maneriarum proprietates mihi vellem
exprimi, quibus cantus innixi, diversis non possunt fluctuare finalibus. 1156D M. Qui cantus vitiose
composuerunt, vel bene compositos male notando vel cantando postmodum
depravaverunt, si has, quas requiris, cognovissent proprietates, non tot cantuum
emersissent improprietates. Ut ergo ad interrogata breviter respondeam, in nullo
prima vel secunda maneria debet praetermittere semitonium, quod finali vicinius
est, quin alicubi vel semel inveniatur, et sic finales illarum maneriarum
alternari non possunt. Similiter omnes cantus quinti toni debent habere sub
finali vel sub quinta semitonium, vel supra sextam tonum: omnes vero cantus
sexti toni exigunt sub finali vel sub quinta semitonium. Omnes autem cantus
septimi toni debent habere sub quarta semitonium, et praeter hoc vel sub finali
tonum, vel supra 1157A sextam semitonum: cujus plagalis
semitonium sub quarta et tonum exigit sub finali. D. Praemissis quae ad notitiam tonorum videntur necessaria,
ad faciendam doctrinam de singulis potes commodius accedere. M. Tuis quaestionibus prout potui compendiose
respondi: caeteris, si quas habes, eadem responsurus diligentia. DiscipulusQuid est
primus tonus? M. Regula authentum primae
maneriae determinans. D. Quae est
illa? M. Quilibet cantus regularis
authentice elevatus vel compositus, terminatus in D. vel in a. authentus 1157B est primae maneriae. Quae sit autem authentica elevatio vel
compositio, superius dictum est. D. Quid
si cantus aliquis authentice elevetur, non tamen authenticam sed plagalem habeat
compositionem? M. Hunc sibi vetusta
vendicat irregularitas, sicut a novitate usus nostri ita et a praesenti
disputatione penitus alienum. 1158A D. Quot differentias habet? M. Exclusis multiplicium, quae ab aliis canuntur
superfluitatibus, differentiae tres quibusdam videntur necessariae. Prima, quae
maturis et gravibus; secunda, quae levibus et acutis; tertia, quae mediocribus
habeat subservire principiis. Quorumdam tamen importunitate minus discrete
brevitatem aemulantium, relicta ea quae gravibus principiis proprie convenit, et
in primo tono canitur scilicet A - men reliquis duabus in hoc tono utimur, quas subjecta
docet formula. Nam tertiam differentiam, quae illi antiphonae, scilicet Nos qui vivimus adaptatur, magis voluntas quam ratio
retinuit. Cum 1158B enim illam abjecerint, quae non solum adeo
propria sed et levior et usitatior est, qua ratione hanc in uno tantum psalmo
retinuerunt? Utinam tamen vel hac sola in primo tono contenti fuissent, cum
primi toni proprietatem exprimat, et alii tono servire non possit. Nam de
reliquis duabus differentiis neutrum verum est. Glo - ri - a se - cu - lo -
rum a - men. A. Pri - mum quae ri - te reg - num De - i. A. A - ve Ma - ri - a.
A. Mu - li - e - res. A. Ec - ce no - men. A. An - ge - li Do - mi - ni. A. Ve -
nit lu - men. A. Ad - ju - to - ri - um A. Spe - ci - o - sus. A. Chri-sti vir -
go. A. I - sti sunt. A. Bi- du - o vi - vens. A. O quan tus lu - ctus. A. Eu -
ge ser - ve. A. In me- di - o. A. Cum sub - le vas - set. Glo - ri - a se - cu -
lo - rum a - men. A. Vi - di Do - mi - num. A. Ec - ce ve - re. A. A - per -
tis. Glo - ri - a Pa - tri et Fi - li - o et Spi - ri - tu - i san - cto. A. Nos
qui vi - vi - mus. Glo - ri - a se - cu - lo - rum a - men. 1157B Discipulus.Quid est secundus tonus? M.
Regula plagalem primae maneriae determinans. 1158B D. Quae est illa? M. Quilibet cantus regularis plagaliter depositus vel
compositus, finem faciens in D. vel in a. plagalis, 1159 est
primae maneriae. Quae autem sit plagalis depositio vel compositio, superius
dictum est. D. Quot differentias
habet 1160 M. Unam
tantum, omnibus ipsius principiis satis commode servientem: ut patet in
sequentibus: Glo - ri - a. se - cu - lo - rum a - men. A.
Se - cun - dum au - tem si - mi - le est hu - ic. A. I - sti sunt san - cti. A.
O sa -pi - en - ti -a. In u - ni - ver - sa ter - ra. A. In om - nem ter - ram.
Glo - ri - a Pa - tri et Fi -li - o et Spi - ri -tu -i san - cto. 1159 Discipulus.Quid est tertius tonus? M.
Regula authentum secundae maneriae determinans. D. Quae est illa? M.
Quilibet cantus regularis authentice elevatus 1160 vel compositus
terminatus in E. vel in authentus est secundae maneriae. D. Quot differentias habet? M. Duas, alteram inferioribus, alteram superioribus
principiis satis commode deputatas: ut docet subjecta formula. Glo - ri -
a. se - cu - lo - rum a - men. A. Ter - ti - a di - es est quo haec fa - cta
sunt. A. Cum for - tis ar - ma - tus. A. Ni - gra sum. A. Ma - los ma - le. A.
Quo - ni - am. A. Do - mi - ne. A. Glo - ri - a. se - cu - lo - rum a - men. A.
Qui de ter - ra est. Glo - ri - a Pa - tri et Fi - li -o est Spi - ri - tu - i
san - cto. 1159 Discipulus.Quid est quartus
tonus? M. Regula plagalem secundae
maneriae determinans. D. Quae est
illa? M. Quilibet cantus regularis
plagaliter depositus 1160 vel compositus, finem faciens in E. vel
, plagalis est
secundae maneriae. D. Quot differentias
habet? M. Duas, unam principiis cantuum
mature incedentium, alteram reliquis omnibus congruentem: ut subjecta docet
descriptio. Glo - ri -a. se - cu - lo - rum a - men. A.
Quar - ta vi - gi - li - a ve - nit ad e - os. A. Lau - da - bo A. Nos sci - en
- tes. A. Rubum quem vi - 1161 de - rat. A. Ste - tit An - ge -
lus. A. I - ste cog - no - vit. Glo - ri - a. se - cu - lo - rum a - men. A. O -
cu - li me - i. A. In pro - le ma - tris. A. Ni - si di - li gen - ter. A. In do
- mum. Glo - ri - a Pa - tri et Fi - li - et Spi - ri tu - i san -
cto. 1161 Discipulus.Quid est quintus
tonus? M. Regula authentum tertiae
maneriae determinans. D. Quae est
illa? M. Quilibet cantus regularis
authentice elevatus 1162 vel compositus, terminatus in F. vel in
C. authentus est tertiae maneriae. D.
Quot differentias habet? M. Unam
solummodo, omnibus ipsius principiis congruentem ut inferius
ostenditur. Glo - ri - a. se - cu - lo - rum a - men. A.
Quin - que pru - den - tes in - tra - ve - runt ad nu - pti - as. A. Con - fi -
te - bor Do - mi - no. A. In con - spe - ctu an - ge - lo - rum. A. In so - le
po - suit. Glo - ri - a Pa - tri et Fi - lio et Spi - ri - tu - i san - -
cto. 1161 Discipulus.Quid est sextus
tonus? M. Regula plagalem tertiae
maneriae determinans. D. Qaue est
illa? M. Quilibet cantus regularis
plagaliter depositus 1162 vel compositus, finem faciens in F. vel
in C. plagalis est tertiae maneriae. D.
Quot differentias habet? M. Unam,
universis ejus principiis arridentem, ut subjecta formula declarat. Glo - ri -
a. se - cu - lo - rum a - men. A. Sex - ta ho - ra se - dit su - per pu - te -
um. A. O ad - mi - ra - bi - le com - mer - ci - um. A. Be - ne - di - ctus Do -
mi - nus. Glo - ri - a Pa - tri et Fi - li - o et Spi - ri - tu - i san -
cto. 1161 Discipulus.Quid est septimus
tonus? 1162 M. Regula
authentum quartae maneriae determinans. 1163 D. Quae est illa? M.
Quilibet cantus regularis authentice elevatus vel compositus, terminatus in G.
authentus est quartae maneriae. D. Quot
differentias habet? 1164 M. Duas, alteram servientem principiis, quae in quinta fiunt,
vel ad ipsam saliunt: alteram congruentem principiis, quae a finali per quosdam
gradus ad quintam ascendunt, ut patet inferius. Glo - ri - a se - cu - lo -
rum a - men. A. Sep - tem sunt spi - ri - tus an - te thro - num De - i. A.
Omnes sitien - tes. Ve - te - rem ho - mi - nem. A. Ar - gen - tum. A. Vi - vit
Do - mi - nus. Glo - ri - a se - cu - lo - rum a - men. A. Di - xe - runt dis -
ci - pu - li. A. le - ru - sa - lem. A. Be - ne - di - cta - tu. Glo - ri - a Pa
- tri et Fi - li - o et Spi - ri - tui san - cto. 1163 Discipulus.Quid
est octavus tonus? M. Regula plagalem
quartae maneriae determinans. D. Quae
est illa? M. Quilibet cantus regularis
plagaliter depositus 1164 vel compositus, terminatus in G.
plagalis est quartae maneriae. D. Quot
differentias habet? M. Duas, alteram
servientem principiis cantuum in quarta a finali incipientium: alteram caeteris
ipsius omnibus principiis deputatam: ut subjecta docent. Glo - ri -
a. se - cu - lo - rum a - men. A. O - cto sunt bea - ti - tu - di - nes. A. Scri
- ptum est. A. Nu - pti - ae. A. Ad - o - ra - te Do - mi - num. A. Dum me - di
- um. A. Glo - ri - a se - cu - lo - rum a - men. A. Ec - ce an - cil - la. A.
Do - mi - nus di - xit. A. De pro - fun - dis. A. In ae - ter - num. Glo - ri -
a Pa - tri et Fi - li - o et Spi - ri - tu - i san - cto. 1163 D. Memini te dixisse superius de duabus
differentiis primi toni, quod proprietatem sui modi non exprimunt, et alii tono
possunt aptari. Supra positae 1164 differentiae reliquorum
modorum suntne obsecro propriae? M.
Quaedam illarum sunt propriae et competenter 1165A inventae,
sicut differentia secundi toni, et prima differentia quarti, quae ejusdem toni
sunt cum suis antiphonis. Sed differentiae tertii toni in secundo tono canuntur,
et longe competentius cantibus secundi toni possunt aptari, quam cantibus
tertii, cum in eisdem finalibus habeant terminari. Differentia vero quinti in
quarto tono canitur, et differentia septimi itidem in secundo. Differentiae
autem sexti et octavi toni suorum modorum proprietates non exprimunt. Unde a
peripateticis musicorum omnes hae vitiosae reputantur; debet enim differentia
illius modi esse, cui attribuitur, ut ejusdem modi sit differentia et antiphona,
et in eodem modo psalmus canatur. Intellexisti haec omnia? D. Intellexi utique, et verissimum esse videtur, 1165B quod dicis. Est enim mysterium absconditum a seculis, et est
mirabile sacramentum, quod non licet homini loqui, quod differentiae tertii toni
et septimi canuntur in secundo tono, et differentia quinti in quarto. M. In hoc profecto peccavit inventio, vel
inventionem corrupit oblivio. D. Miror
similiter de versibus responsoriorum, quod in eisdem finalibus cum suis
responsoriis terminari non habeant, et alterius toni esse convincantur, praeter
versus sexti et octavi toni. 1166A M. Ad hoc solet dici, quia si de cantu versiculi per se
judicetur, vere alterius modi est: sed de ipso non debet judicari sine illa
parte responsorii, quae resumitur, ut sit unus cantus versiculi et repetitionis,
sicut in responsoriis multae sunt clausulae, quae si per se judicarentur, et
male compositae et alterius modi invenirentur. Proinde sicut unus cantus est
totum responsorium, licet ex diversis clausulis constet, quae diversorum sunt
modorum: ita unus cantus est versiculi et repetitionis, ex hoc et illo
compositus. Propter hoc repetitio responsorii debet concordare versiculo, et
secundum litteraturam et secundum modulationem. D. Lubrica in fallor est haec sententia, quoddamque videtur
subterfugium, solido carens veritatis. 1166B Caeterum jam de tuo
sensu loquens, de metris, de differentiis, et versiculis quid sentias, profer in
medium. M, Quod quaeris, non est
praesentis negotii, cum prohibente sancto Cisterciensi capitulo, nec in Guidonis
Antiphonario quidquam mutari jam liceat. Quaere tamen musicam Guidonis Augensis,
quam scribit ad sanctissimum magistrum suum domnum Guillelmum primum Rievallis
abbatem. Ibi de talibus sufficienter doceri poteris.
|