0167 IN CAPITE
JEJUNII. SERMO I. Quid sit ungere caput, et jaciem lavare (Matth. VI, 16,
17).0167C 1. Hodie, dilectissimi,
sacrum Quadragesimae tempus 0167D ingredimur, tempus militiae
Christianae. Non nobis singularis est haec observatio; una omnium est, quicunque
in eamdem fidei conveniunt unitatem. Quidni commune sit Christi jejunium omnibus
Christianis? quidni caput suum membra sequantur? Si bona suscepimus ab hoc
capite, mala autem quare non sustineamus? An respuere tristia volumus, et
communicare jucundis? Si ita est, indignos nos capitis hujus participatione
probamus. Omne enim quod patitur ille, pro nobis est. Quod si in opere salutis
nostrae ei collaborare piget, in quo deinceps coadjutores nos exhibebimus illi?
Non est magnum si jejunet cum Christo, qui sessurus est ad mensam Patris cum
ipso. Non est magnum si compatitur membrum capiti, cum quo et glorificandum est.
0168C Felix membrum, quod huic adhaeserit per omnia capiti, et
sequetur illud quocunque ierit. Alioquin si forte abscindi separarique
contingat, privetur statim necesse est etiam spiritu vitae. Quaecunque 0168D enim portio capiti non cohaeret, unde ei jam sensus aut vita?
Nec sane deerit qui expositam occupet, ut ne tunc quidem sit absque capite.
Germinabit rursum radix amaritudinis, venenatum caput iterum pullulabit; illud,
inquam, caput, quod in eo contriverat ante fortis mulier, mater Ecclesia. Dico
autem quando per eam regeneratus est in spem vitae, quem natura filium irae
mater carnalis ediderat. 2. Videbit ergo jam, si fuerit qui
revelatos habeat 815 oculos cordis, et spiritualiter
intueatur, horrendum omnino monstrum, corpus quidem hominis, caput autem
daemonis habens. Non solum autem, sed etiam erunt sine dubio novissima hominis
illius pejora prioribus, cum vipereum illud caput, quod prius fuerat amputatum,
non absque septem nequioribus 0169A se revertatur. Quis non solo
contremiscat auditu? Tollens membrum Christi, faciam membrum daemoniorum?
Abscissus a corpore Christi, Satanae miser incorporabor? Sit procul a nobis
semper exsecranda ista commutatio <alias, communicatio>,
fratres mei. Mihi omnino adhaerere tibi bonum est, o caput gloriosum et
benedictum in saecula, in quod et angeli prospicere concupiscunt. Sequar te
quocunque ieris: si transieris per ignem, non avellar a te; non timebo mala,
quoniam tu mecum es. Tu dolores meos portas, et pro me doles: tu prius transis
per angustum passionis foramen, ut latum praebeas sequentibus membris ingressum.
Quis nos separabit a charitate Christi? (Rom. VIII, 35.) Ipsa enim
est, per quam omne corpus per nexus 0169B et juncturas crescit.
Hoc glutinum bonum, cujus meminit Isaias (Isa. XLI, 7). Haec, per
quam bonum est et jucundum habitare fratres in unum. Hoc unguentum, quod
descendit a capite in barbam, a capite descendit et in oram vestimenti
(Psal. CXXXII, 2), ut ne minima quidem fimbria careat unctione. In
capite siquidem plenitudo gratiarum, de qua accipimus omnes: in capite
universitas miserationis, in capite inexhaustus fons pietatis divinae, in capite
affluentia tota spiritualis unguenti, sicut scriptum est: Unxit te, Deus, Deus tuus oleo laetitiae prae participibus
tuis (Psal. XLIV, 8). Ipsum tamen, quod tam copiose Pater
unxerat caput, Maria quoque ungere non veretur. Calumniantur quidem discipuli:
sed respondet Veritas pro ea, quod bonum opus sit 0169C operata
(Matth. XXVI, 7-10). 3. Denique et nobis hodie
quid praecipit in Evangelio? Tu, inquit, cum jejunaveris, unge caput tuum. Mira dignatio! Spiritus
Domini super eum, eo quod unxerit eum; et nihilominus tamen evangelizans
pauperibus ait: Unge caput tuum! Complacet sibi Pater in
Filio, et dum vox sonat in aethere, descendit Spiritus in columba. Putatis,
fratres, quia Christi baptismo chrisma defuerit? Manet Domini Spiritus super
ipsum: et unctum ab eo quis dubitet? Hic est Filius meus
dilectus, in quo mihi bene complacui (Matth. III, 17). Haec
plane spiritualis unguenti fragrantia est. Unxit Pater Filium prae participibus
suis, in quo prae caeteris singulariter complacet sibi. 0169D Pater enim diligit Filium, affectu utique divino, et inexperto
omni creaturae. Unxit, inquam, Pater Filium prae participibus suis, accumulans
super eum universa charismata benignitatis, mansuetudinis et suavitatis,
abundantius eum replens visceribus misericordiae et miserationis. Unctum denique
misit ad nos, quem nobis exhibuit plenum gratiae et miserationis <alias, pietatis>. Sic unctum a Patre est caput nostrum, et
nihilominus ungi postulat et a nobis. Cum jejunaveris,
inquit, unge caput tuum. Itane aquam petit a rivulo fons
indeficiens? Petit sine dubio, aut certe repetit magis. Ad fontem enim unde
exeunt, flumina revertuntur, ut iterum fluant (Eccle. I, 7). 4. Non vero, ut minus habens, quod dederat 0170A Christus repetit: sed ne tibi pereat quidquid ad eum referre
volueris. Siquidem etiam fluminis aqua, si stare coeperit, et ipsa putrescet, et
inundatione facta superveniens, repelletur. Sic plane, sic gratiarum cessat
decursus, ubi recursus non fuerit: nec modo nihil augetur ingrato, sed et quod
acceperat vertitur ei in perniciem. Fidelis autem in modico censetur dignus
munere ampliori. Unge igitur caput tuum, refundens in eum qui supra te est,
quidquid in te est devotionis, quidquid delectationis, quidquid affectionis.
Unge igitur caput tuum, ut si qua in te est gratia, referatur ad ipsum: nec tuam
quaeras gloriam, sed ipsius. Ungit enim Christum, qui bonus ejus odor est in
omni loco. Memento sane adversus hypocritas hunc processisse sermonem. Nolite, 0170B inquit, fieri
sicut hypocritae tristes. Non omnimodam nobis tristitiam interdicit, sed
quae in facie est coram hominibus. Alioquin, Cor 816 sapientis ubi tristitia (Eccle.
VII, 5): et Paulum quoque discipulos contristasse non piget, pro eo quod
contristati sunt ad salutem (II Cor. VII, 8). Non est talis
tristitia hypocritarum: non in corde, sed in facie est. Exterminant enim facies suas. 5. Nota
proinde quod non dixerit: Nolite esse sicut hypocritae tristes; sed: Nolite fieri, hoc est fingi. Sic quippe vulgo dicitur:
Tristem se facit; aut: Magnificat se; et: Qui beatificat te, in errorem te
adducit (Isa. IX, 16), et similia, quae simulationis sunt, non
veritatis. Tu autem cum jejunaveris, unge caput tuum, et
faciem tuam lava. Exterminant 0170C illi faciem, tu autem
lavare juberis. Est autem facies, quae in facie est conversatio. Hanc fidelis
Christi servus lavat, ne quod offendiculum praebeat intuenti: hypocrita magis
exterminat, dum singularia magis et inusitata sectatur. Sed nec caput ungit,
cujus affectio elongatur a Christo, et vanis favoribus delectatur. Ungit potius
semetipsum, ut propriae fragrantiam opinionis respergat. Aut certe quia
manifestum est non esse caput hypocritae Christum nec suum tamen qualecunque
caput ungere potest, cujus mens non propriae testimonio conscientiae, sed
adulationibus demulcetur. Date nobis, aiunt fatuae
virgines, de oleo vestro (Matth. XXV, 8).
Cur hoc? Quia in vasis suis oleum non habent. Sed non 0170D est
prudentium hujuscemodi oleum dare. Quod enim sibi fieri nolunt, quando ipsae
facient aliis? Audi vero Prophetam, cui incerta et occulta sapientiae suae
revelaverat Deus. Oleum, inquit, peccatoris non impinguet caput meum (Psal. CXL,
5). Emunt oleum istud hypocritae, sicut ait Dominus: Amen dico vobis, receperunt mercedem suam. Exterminant enim facies
suas, ut appareant jejunantes. Vides quam brevi sermone hypocritas et
singularitatis notat, et arguit vanitatis. Vide etiam quam paucis et coram Deo
suadeat bona, et coram hominibus providere. Unge caput tuum,
et faciem tuam lava: hoc est, sic te irreprehensibilem foris exhibe, ut
divinam tibi conciliare studeas gratiam; et ante oculos humanos non propriam
quaeras gloriam, sed auctoris. 0171A 6. Potest
tamen et alio modo lota facies, conscientia pura; et unctum caput intelligi mens
devota. Quod si id probas, adversus duplex vitium, quod maxime solent appetere
jejunantes, haec duo verba ablutionis et unctionis dicta videntur. Alius enim
jejunat studio vanitatis, et huic dicitur: Faciem tuam
lava. Alius jejunat cum impatientia et rancore, et huic opus est ut caput
ungat. Est autem caput istud, mens interior, quae tunc ungitur in jejunio, cum
spiritualiter delectatur in eo. An vero tibi novum videtur, ut dicamus caput
ungi jejunio? Ego plus dico: etiam impinguatur. Nunquamne legisti quod scriptum
est: Ut alat eos in fame? (Psal. XXXII, 19.)
Est ergo jejunium corporis, capitis unctio; et carnis inedia, refectio cordis.
Quidni dixerim 0171B unctionem, quae et medetur vulneribus, et
exasperatas conscientias lenit? Emat igitur hypocrita jejunio suo oleum
peccatoris: ego meum interim non vendo jejunium, et ipsum mihi oleum est quo
ungar. Unge, inquit, caput tuum,
ne quid forte murmuris aut impatientiae subeat. Non solum autem, sed et gloriare
in tribulatione, sicut ait Apostolus (Rom. V, 3). Gloriare, inquam,
sed absque omni studio vanitatis, ut sit etiam facies munda ab oleo
peccatoris. SERMO II.
Quomodo debeamus converti ad Dominum.1. Convertimini ad me in toto corde vestro, in
jejunio, et fletu, et planctu: et scindite corda vestra, 0171C et
non vestimenta vestra, ait Dominus omnipotens (Joel. II, 12,
13). Quid sibi vult, dilectissimi, quod praecipit Dominus, ut convertamur
ad eum? Ubique enim est, et replet omnia, et nihilominus complectitur universa.
Quo me vertam, ut convertar ad te, Domine Deus meus? Si ascendero in coelum, tu
illic es: 817 si descendero in infernum, ades (Psal.
CXXXVIII, 8). Quid jubes? quo convertar ad te? Supra, an infra? ad
dexteram, an ad sinistram? Consilium istud est, fratres mei; secretum est, quod
solis credatur amicis. Mysterium regni Dei est; Apostolis revelatur in aure, nam
turbis nihil dicitur absque parabola. Nisi conversi
fueritis, inquit, et efficiamini sicut parvulus iste, non
intrabitis in regnum coelorum (Matth. XVIII, 3). Agnosco plane
0171D quo velit ut convertamur. Ad Parvulum converti necesse est,
ut discamus ab eo quia mitis est et humilis corde: ad hoc siquidem parvulus
datus est nobis. Sane idem et magnus est, sed in civitate Domini, cui et
dicitur: Exsulta et lauda, habitatio Sion, quia magnus in
medio tui sanctus Israel (Isa. XII, 6). Quid tu inflaris, o
homo? quid extolleris sine causa? quid alta sapis, et oculi tui omne sublime
vident, quod tibi non cedet in bonum? Sublimis quidem Dominus, sed non ita
proponitur tibi: laudabilis magnitudo illius, non etiam imitabilis. 0172A Elevata est magnificentia illius, et non poteris ad eam: nec si
te ruperis, apprehendes. Accedet, inquit, homo ad cor altum, et exaltabitur Deus (Psal. LXIII, 7,
8). Excelsus siquidem Dominus et humilia respicit, et alta a longe
cognoscit (Psal. CXXXVII, 6). Humiliare, et apprehendisti. Haec
plane lex pietatis, et propter hanc legem sustinui te, Domine. Si forte
sublimitatis esset via proposita, et illic iter quo ostenderetur salutare Dei,
quanta facerent homines ut exaltarentur? Quam crudeliter invicem sternerent,
invicem conculcarent! Quam impudenter reperent, manibusque et pedibus conarentur
in altum, ut imponerent sese homines super capita aliena! Et certe qui contendit
supergredi <alias, excedere> proximos, multas inveniet
difficultates, multos habebit 0172B aemulos, multos patietur
contradictores, ascendentes equidem ex adverso: nihil vero facilius est volenti,
quam humiliare semetipsum. Hoc verbum est, dilectissimi, quod omnino nos reddit
inexcusabiles, ut ne tenue quidem nobis velamen praetendere liceat. 2. Sed jam ad hunc parvulum, ad mansuetudinis et humilitatis
magistrum quonam modo converti necesse sit, videamus. Convertimini, inquit, ad me in toto corde
vestro. Fratres, si dixisset: Convertimini, nihil
addens; esset nobis forsitan liberum respondere: Factum est, jam aliud propone
mandatum. Nunc autem spiritualis (ut audio) conversionis nos admonet, quae non
una die perficitur: utinam vel in omni vita, qua degimus in hoc corpore, valeat
0172C consummari! Corporis namque conversio, si sola fuerit,
nulla erit. Forma siquidem conversionis est ista, non veritas, vacuam virtute
gerens speciem pietatis. Miser homo, qui totus pergens in ea quae foris sunt, et
ignarus interiorum suorum, putans aliquid se esse, cum nihil sit, ipse se
seducit! Sicut aqua effusus sum, ait Psalmista in persona
hominis hujuscemodi, et dispersa sunt omnia ossa mea
(Psal. XXI, 15). Et alius quidam propheta: Comederunt, inquit, alieni robur ejus, et
ignoravit (Osee. VII, 9). Exteriorem quippe superficiem
intuens, salva sibi omnia suspicatur, non sentiens vermem occultum, qui
interiora corrodit. Manet tonsura, vestis necdum mutata est, jejuniorum regula
custoditur, statutis 0172D psallitur horis; sed cor longe est a me, dicit Dominus (Marc. VII,
6). 3. Attende solerter quid diligas, quid metuas; unde
gaudeas, aut contristeris; et
sub habitu religionis animum saecularem, sub pannis conversionis invenies cor
perversum. Totum enim cor in his quatuor affectionibus est; et de his
accipiendum puto quod dicitur, ut in toto corde tuo convertaris ad Dominum.
Convertatur proinde amor tuus, ut nihil omnino diligas nisi ipsum, aut certe
propter ipsum. Convertatur etiam ad ipsum timor tuus; 0173A quia
perversus est timor omnis, quo metuis aliquid praeter eum, aut non propter eum.
Sic et gaudium tuum, et tristitia tua aeque convertantur ad ipsum. Hoc autem ita
fiet, si nonnisi secundum eum doleas, aut laeteris. Quid enim perversum 818 magis, quam laetari cum male feceris, et in rebus pessimis
exsultare? Sed et ea quoque quae secundum carnem est tristitia, mortem operatur.
Si pro tuo sive proximi peccato doles, bene facis, et haec tristitia est ad
salutem (II Cor. VII, 10). Si gaudeas ad munera gratiae, hoc
gaudium sanctum est, et securum gaudium in Spiritu sancto. Debes et in
dilectione Christi fraternis congaudere prosperitatibus, et adversitatibus
condolere, sicut scriptum est: Gaudere cum gaudentibus, flere
cum flentibus (Rom. XII, 15). 0173B 4. Verum ne ipsa corporalis quidem est parvipendenda conversio,
quia spiritualis hujus adminiculum noscitur esse non parvum. Inde est quod in
hoc loco Dominus cum dixisset: In toto corde, adjunxit
protinus: In jejunio: quod utique corporis est. Volo
tamen vos admonitos esse fratres meos, observandum illud non ab escis tantum,
sed ab omnibus illecebris carnis, et universa corporis voluptate; imo vero
jejunandum est longe amplius a vitiis, quam a cibis. Sed est panis a quo vos
jejunare nolo, ne forte deficiatis in via: et si nescitis, panem dico
lacrymarum. Sequitur enim: In jejunio, et fletu, et
planctu. Exigit enim planctum a nobis poenitentia praeteritae
conversationis; exigit fletum desiderium futurae beatitudinis. Factae sunt mihi lacrymae meae panes die 0173C ac
nocte, ait Propheta, cum dicitur mihi quotidie: Ubi est
Deus tuus? (Psal. XLI, 4.) Parum ei placet hujus vitae
novitas, qui necdum vetera plangit, necdum plangit admissa peccata, necdum
plangit tempus amissum. Si non plangis, plane non sentis animae vulnera,
conscientiae laesionem. Sed nec futura satis gaudia concupiscis, si non quotidie
postulas ea cum lacrymis: minus tibi nota sunt, si non renuit consolari anima
tua, donec veniant. 5. Addit deinde Propheta: Et scindite corda vestra, et non vestimenta vestra. Quibus
verbis manifeste prior ille populus Judaeorum et duritiae cordis, et vanae
superstitionis arguitur. Crebra siquidem apud eos scissio vestium, sed non
cordium esse solebat. 0173D Quando enim scinderentur corda
lapidea, quae non poterant nec circumcidi? Scindite,
inquit, corda vestra, et non vestimenta vestra. Quis in
vobis est, cujus voluntas circa unum aliquid solet obstinatior inveniri? Scindat
cor suum gladio spiritus, quod est verbum Dei: scindat illud, et in multas
minutias 0174A festinet dispertiri. Alioquin non est converti ad
Dominum in toto corde, nisi scisso corde. Donec enim illam unam accipias in
Jerusalem, cujus est participatio in idipsum, multa interim tibi praecipiuntur;
et si in uno offenderis, factus es omnium reus. Spiritus
Domini multiplex, ait Sapiens (Sap. VII, 22), nec potest sequi
multiplicem sine multiplici scissione. Audi denique hominem, quem secundum cor
suum invenerat Deus. Paratum, inquit, cor meum, Deus, paratum cor meum (Psal. LVI, 8).
Paratum ad adversa, paratum ad prospera; paratum ad humilia, paratum ad
sublimia; paratum ad universa quaecunque praeceperis. Vis pastorem ovium facere?
vis constituere regem populorum? Paratum cor meum, Deus,
paratum cor meum. Quis ut David 0174B fidelis ingrediens, et
egrediens, et pergens ad imperium regis? Et dicebat de peccatoribus: Coagulatum est sicut lac cor eorum; ego vero legem tuam meditatus
sum (Psal. CXVIII, 70). Inde enim cordis duritia, inde mentis
obstinatio, quia meditatur quis non legem Domini, sed propriam voluntatem. 6. Scindamus itaque corda nostra, dilectissimi, quatenus integra
proinde vestimenta servemus. Vestes enim nostrae virtutes sunt. Bona vestis,
charitas; bona vestis, obedientia est. Beatus qui custodit vestimenta haec, ut
non ambulet nudus. Denique: Beati quorum tecta sunt
peccata (Psal. XXXI, 1); et, Charitas operit
multitudinem peccatorum (I Petr. IV, 8). Scindamus corda,
sicut praedictum est, ut 819 haec vestimenta integra
servemus, quemadmodum 0174C integra salvata est tunica
Salvatoris. Nec modo integram servat vestem scissio cordis, sed et talarem eam
facit et polymitam, qualem a sancto patriarcha Jacob accepit filius, qui prae
caeteris amabatur (Gen. XXXVII, 3). Hinc nempe virtutum
perseverantia, hinc conversationis pulchrae discolor unitas. Hinc illa est
gloria regis filiae in fimbriis aureis, circumamicta varietatibus (Psal.
XLIV, 14, 15). Potest tamen et aliter haec scissio cordis intelligi, ut
si quidem pravum fuerit, scindatur ad compunctionem <alias, confessionem>; si durum, ad compassionem. Quidni
scindatur ulcus, ut sanies effluat? Quidni scindatur cor, ut visceribus effluat
pietatis? Utilis prorsus utraque scissio, ut nec clausum lateat peccati 0174D virus in corde, nec indigenti proximo claudamus viscera
misericordiae: ut et ipsi consequamur misericordiam a Domino nostro Jesu
Christo, qui est super omnia Deus benedictus, in saecula. Amen.
|