0343 PRO DOMINICA I NOVEMBRIS. SERMO I. De verbis Isaiae, VI, 1, «Vidi Dominum sedentem,» etc.0343D 1. Vidi Dominum sedentem super solium excelsum 0344D et elevatum, et plena erat omnis terra majestate ejus.
Sublimis quaedam visio prophetico nobis sermone describitur. Vidi, inquit, Dominum sedentem. Magnum
0345A spectaculum, fratres, et beati oculi qui viderunt. Quis non
toto desiderio concupiscat tantae majestatis gloriam contemplari? Hoc quippe
sanctorum omnium unicum semper desiderium fuit. Ipse est enim in quem desiderant
angeli prospicere, quem videre vita aeterna est. Sed aliam, fratres, audio
prophetae ejusdem, et ejusdem Domini longe dissimilem visionem. Siquidem Isaias
iste est, qui in alio loco sic loquitur: Vidimus eum, et non
erat ei species neque decor; et aestimavimus eum tanquam leprosum
(Isai. LIII, 2), etc. Ubi illud primum considerandum est, quod
communis illa, haec propheticae praerogativae propria videatur. Non sine causa
sane ibi, vidimus, scriptum est; et hic, vidi: nisi ut illam quidem intelligas esse communem, hanc
vero 0345B excellentiae singularis. Siquidem absque specie et
decore 944 vidit eum, et sprevit Herodes: viderunt ipsi
quoque Judaei, qui et dinumeraverunt omnia ossa ejus. Jam vero super hac visione
beata manifeste propheta denuntians ait: Tollatur impius, ne
videat gloriam Dei (Isai. XXVI, 10). 2.
Multifarie ergo multisque modis non solum locutus in prophetis, sed et visus est
a prophetis. Agnovit eum David minoratum ab angelis; Jeremias etiam vidit eum in
terris cum hominibus conversantem; Isaias modo super solium excelsum, modo non
solum infra angelos aut inter homines, sed tanquam leprosum se vidisse testatur,
id est non in carne tantum, sed in similitudine carnis peccati. 0345C Tu quoque si desideras videre sublimem, humilem prius Jesum
videre curato. Intuere prius exaltatum in deserto serpentem, si videre desideras
regem in solio residentem. Ista te humiliet visio, ut illa exaltet humiliatum.
Reprimat et sanet ista tumorem tuum, ut illa repleat et satiet desiderium tuum.
Exinanitum vides? non sit otiosa visio, quia exaltatum otiose videre non
poteris. Similis eris illi, cum videris eum sicuti est: esto et nunc similis ei,
videns eum sicut propter te factus est. Si enim ne in humilitate quidem
similitudinem ejus abnuis, certa tibi sublimitatis quoque similitudo debetur.
Nunquam ille socium tribulationis a communione gloriae patietur arceri. Denique
usque adeo non dedignatur passionis suae consortem et in regnum admittere 0345D secum, ut in cruce confitens latro eadem die cum eo fuerit in
paradiso. Hinc est quod ait etiam ad apostolos: Vos estis qui
permansistis mecum in tribulationibus meis, et ego dispono vobis regnum
(Luc. XXII, 28, 29). Quia ergo si compatimur, et conregnabimus: sit
interim meditatio nostra, fratres, Christus, et hic crucifixus. Ipsum ponamus
signaculum super cor, signaculum super brachium nostrum. Ipsum amplectamur
brachiis quibusdam vicariae dilectionis, ipsum sequamur studio piae
conversationis. Hoc enim iter, quo ostendatur et nobis ipse, qui est 0346A salutare Dei: sane non jam sine specie et decore, sed in
claritate tanta, ut majestas ejus repleat orbem terrarum. 3.
Opportune siquidem visione prima, tanquam hiemali adhuc tempore, non super
solium, sed in inferiori atque humiliori habitatione videtur. Duplicem quippe
solet habere magna domus quaelibet mansionem, aestivam superius, inferius
hiemalem. Igitur dum ipsa etiam discipulorum corda brumali adhuc glacie
stringerentur, et Petrus quoque non minus gelido corde, quam corpore calefaceret
se ad prunas; tempus omnino non erat habitandi in solio, vel potius apparendi.
At ubi cantabitur canticum novum: Hiems abiit et recessit,
flores apparuerunt in terra nostra (Cant. II, 11, 12);
opportune jam 0346B tunc ascendetur in solium, et habitabit
Dominus in excelso. 4. Puta ergo Isaiam, cum haec loqueretur,
illius gloriam temporis oculo praevidisse prophetico: Vidi, inquit, Dominum sedentem super solium
excelsum, etc. Sed quid putamus? quale est solium istud, fratres? Neque
enim Altissimus in manifestis vel manufactis inhabitat. Nulla omnino materia
corporalis apta tanto solio, tantae fabricae congrua, digna tanto habitatore
videtur. Vivis est construenda lapidibus fabrica spiritualis, quam vera et
aeterna Vita sua inhabitatione dignetur. Quod si minus tanto aedificio sufficit
angelica creatura, praevaricatorum utique minorata praecipitio: suscitet certe
de terra inopem, et de pulvere erigat pauperem, ut 0346C collocet
eum cum principibus, et solium gloriae compleat. Et fortassis propterea ipse qui
vidit, non modo excelsum solium; sed et elevatum quoque describit: ut proinde et
angelorum stabilis celsitudo, et hominum misericors elevatio designetur. Quae
sequuntur, diligentiorem et ipsa considerationem desiderare videntur: ideoque
sufficiat hodie vel coepisse. 945 SERMO II. De verbis
Isaiae prophetae, VI, 1, 3.1. Plena
erat, ait contemplator noster de eo, quem super solium viderat, majestate ejus omnis terra. Adveniat, Domine, regnum tuum, ut
majestate tua sicut coelum repletur, repleatur et terra. 0346D Utquid enim princeps hujus mundi tanto ubique furore
debacchatur, nisi quia terra data est in manus impii? Sed haec est hora ejus, et
potestas tenebrarum. Erit certe quando qui in coelo locum non habuit, et ab ipsa
quoque terrae superficie exturbabitur miser, cavernis utique subterraneis
recludendus. Hinc quippe propheta David sanctorum prosperitate praemissa, de
maligno et angelis seu membris ejus adjecit, et ait: Non sic
impii, non sic, sed tanquam pulvis, quem projicit ventus a facie terrae
(Psal. I, 4). Nulla jam tunc tentandi facultas erit. 0347A inquietandi nulla libertas; possibilitas nulla nocendi.
Replebitur majestate Domini omnis terra, quando jam voluntatis ejus transgressio
nulla erit; magis autem quando creatura ipsa liberabitur a servitute
corruptionis hujus, propter quam ingemiscit et parturit usque adhuc. Erit enim
coelum novum, et terra nova; ut quaqua verteris oculos, in ipsa tibi rerum
facie, divina videatur quodammodo resplendere majestas. 2. Sed
et est tibi altera quaedam terra propinquior, et super hac amplior, justiorque
sollicitudo. Nemo quippe carnem suam odio habuit
(Ephes. V, 29). Consolare ergo eam, ut et ipsa requiescat in spe:
audiens nimirum, quia replebitur majestate Domini omnis terra. Quomodo enim nunc
carnem nostram, 0347B dilectissimi, majestas divina repleat, cum
et magnus ille Paulus, primitias tantum spiritus habens, ingemiscat
miserabiliter satis, et dicat: Scio quia non est in me, hoc
est in carne mea, bonum? (Rom. VII, 18.) Et certe jam non
dominabatur peccatum in ejus mortali corpore (Rom. VI, 12). Nota
tamen adhuc, et corpus mortale perhiberi, et peccati quoque solum dominium
negari. Erat enim etiam tunc lex peccati in membris ejus (Rom. VII,
23), quam quidem majestatis plenitudo cum venerit, prorsus excludet. Non
solum autem, sed et novissima inimica destruetur mors. Replebitur ergo majestate
Domini terra nostra, quando prorsus de medio fiet et peccati omnis sensus, et
debitum mortis. Replebitur, inquam, omnis terra nostra Domini majestate, 0347C quando resurrectionis gloria vestietur, induet immortalitatis
stolam, configurabitur denique claritati corporis Christi. Salvatorem siquidem exspectamus, qui
reformabit corpus humilitatis nostrae, configuratum corpori claritatis suae
(Philipp. III, 20). Quid adhuc murmuras, caro misera, quid adhuc
recalcitras, et adversus spiritum concupiscis? Si te humiliat, si castigat, si
redigit in servitutem; id profecto in tuo genere non minus tua interest quam
ipsius. Quid eis invides, qui de operibus vermium, et murium pellibus ingloriam
plane gloriam mendicare non erubescunt, cultu indigno viris, interdicto et
mulieribus; semetipsos dehonestantes potius quam ornantes? Reforment ipsi, aut
magis certe deforment 0347D corpora sua; te si fueris corpus
humilitatis, reformabit idem artifex qui formavit. Illam, si non desipis,
praestolabere manum, ut quod fecit, ipsa reficiat. 3. Jam vero
quid in ipsa prophetica visione sequatur attende: Et ea,
inquit, quae sub ipso erant, replebant templum. Propterea
sane dixit: Humiliare sub potenti manu Dei, ut exaltet te in
tempore visitationis (I Petr. V, 6). Vide ut sub ipso
inveniaris, alioquin non poteris esse cum ipso. Quid enim? putas, indifferenter
admittet homines in illud tantae beatitudinis templum, qui ne ipsos quidem
angelos indifferenter reliquit in eo? aut non discernet inter glebas, qui
discrevit inter stellas? Examinabit certe argentum, qui ipsum quoque aurum 0348A probavit, et reprobavit. Qualem ergo, putas, necesse 946 est hominem inveniri, qui repudiati locum angeli sortiatur?
Plane immunem ab omni iniquitate, sed ab ea maxime, quae in ipso quoque angelo,
non ad levem offensam, non ad momentaneam iram inventa est, sed ad odium
sempiternum. Semel turbavit superbia regnum illud, concussit muros, etiam
prostravit ex parte, et parte non modica. Quid ergo? Facilene deinceps
admittenda videtur? Nunquid non odit civitas illa, et vehementer hujusmodi
pestem abominatur? Certi estote, fratres, eum qui superbis non pepercit angelis,
nec hominibus parciturum. Non est contrarius sibi ipsi, non est personarum
acceptor; similia sunt judicia ejus. Sola ei placet humilitas, sive in angelo,
sive in homine: 0348B et qui sedet in throno, solos eligit
subditos, e quibus repleat templum. Scriptum quippe est: Quis
sicut Dominus Deus noster, qui in altis habitat, et humilia respicit in coelo,
et in terra? (Psal. CXII, 5, 6.) Vide autem ne forte Michaelis
verbum sit, superbo illi dicenti: Similis ero Altissimo,
in faciem resistentis. Michael quippe interpretatum dicitur, quis ut Deus? 4. Bene ergo propheta cum
dixisset, vidisse se Dominum sedentem super solium excelsum et elevatum; ne
forte aut excelsum intelligeres de eo dictum qui ait: Ascendam
super altitudinem nubium (Isai. XIV, 14); aut elevatum
referres ad eos homines, qui in superbiam eriguntur, addidit: Et ea quae sub ipso erant, replebant templum; ut manifeste
0348C intelligas, non eam altitudinem commendari, quae extollitur
adversus eum; sed eos in templo, sive in solio fore, qui sub eo sunt, alios
quidem excelsos stabilitate solida, alios ex imo levatos miseratione divina. Ac
ne forte objicias, ditioni ejus universa subesse, nec quidquam determinationis
habere quod ait: Quae sub ipso erant: ut solam, quae
voluntaria est, et ex fervore charitatis procedit, approbaret et commendaret Dei
subjectionem, addidit et de seraphim, de quibus et nos loco suo dicemus, quod ab
eo fuerit datum. 5. Et ea, inquit, quae sub ipso erant, replebant templum. Ab initio siquidem
creaverat angelos Deus, in quibus beati illius templi plenitudo constaret: sed
non in omnibus beneplacitum est ei, quia et in 0348D ipsis, ut scriptum est, angelis suis
reperit pravitatem (Job. IV, 18). Fuit quippe in eis qui
diceret: Ponam sedem meam ad aquilonem (Isai. XIV,
13); et populum qui sibi crederet, habuit. Miser ipse, qui sine Deo esse
maluit, quam sub Deo; miseri et illi, qui videntes furem cucurrerunt cum eo.
Exierunt infelices, et vacuus relictus est locus, quem accipiat alter. Nonne Deo
subjecta eris, anima mea? Alioquin nec tibi locus erit in templo, quia quae sub ipso erant, replebant templum. Frustra pulsabunt
fatuae virgines, in vanum clamabunt, ubi impletae fuerint nuptiae discumbentium,
et janua clausa erit. Infelix anima, cui a nuptiis illis contigerit excludi!
Infelix de quo clamabitur: Tollatur impius, ne videat gloriam
0349A Dei (Isai. XXVI, 10). Utquid enim lucem
hanc temporalem miser ille videt, qui gloriam illam non merebitur intueri?
Utinam nihil unquam vidisset oculus meus, si illa, quod avertat Deus,
frustrandus est visione! Eant superbi, insolescant magis; extollantur,
inflentur, appetant semper in cumulo apparere: ut cum venerit aequitatis linea,
a plenitudine ejiciantur. Tu vero non sic, sed Deo subjecta esto, anima mea,
subjecta sane ex animo, subjecta cum fervore devotionis; quia seraphim stabant super illud. Cum quibus stemus et nos hodie,
fratres, nec dimoveamur a templo isto, in quo omnes dicunt gloriam, quia gloriam
contemplantur Domini nostri Jesu Christi, qui est super omnia Deus benedictus in
saecula. Amen. SERMO
III. De verbis Isaiae prophetae, VI, 2.0349B 1. Non vobis arbitror excidisse de duobus seraphim
hodie nobis habendum esse sermonem, 947 propter illud Isaiae,
qui postquam Dominum sese vidisse testatus est super solium residentem, addidit,
seraphim stare super illud. Seraphim quidem, dilectissimi, sicut frequenter
audistis, nomen est supernorum spirituum, ordinis unius de novem, ipsiusque
summi atque supremi. Verum hoc loco, ut arbitror, non in ea ponitur
significatione, praesertim cum innumera illa sint agmina, hic vero duo tantum
seraphim describantur. Et ego quidem, fratres, si licet in hac parte unicuique
abundare in suo sensu, in duobus seraphim duplicem arbitror intelligi 0349C creaturam rationabilem, angelicam scilicet et humanam. Nec
mireris hominem seraphim factum: memento quia Creator et Dominus seraphim factus
est homo. Ad contumeliam tuam, o superbe, qui creatus inter angelos, inter
angelos stare non meruisti, ecce rex noster novos in terra angelos fabricaturus
advenit. Atque, ut tabescas amplius, et livore proprio torquearis; non
qualescunque, nec inferioris alicujus ordinis angelos, sed seraphim. Audi enim
quid ipse loquatur. Ignem, inquit, veni mittere in terram; et quid volo, nisi ut accendatur;
(Luc. XII, 49.) Vult ergo seraphim fabricari, ut ibi stent, unde tu
corruisti. Seraphim, inquit, stabant
super illud. Utquid ergo tu, qui mane oriebaris, 0349D Lucifer, in veritate non stetisti, nisi quia seraphim non
fuisti? Seraphim quippe ardens vel incendens interpretatur. Tu vero habuisti, miser, lucem, sed
ardorem non habuisti. Bonum erat tibi, si ignifer magis esses quam lucifer, nec
tam immoderato appetitu lucendi, ut eras frigidus ipse, frigidam quoque eligeres
regionem. Dixisti enim: Ascendam super altitudinem nubium,
sedebo in lateribus aquilonis (Isa. XIV, 13, 14). Quid
festinas mane oriri, Lucifer? quid gloriaris super sidera, quibus aliquando
clarius rutilare videris? Brevis omnino erit gloriatio tua. Sequitur te Sol
justitiae, quem te esse vana simulatione jactabas, cujus fervore pariter et
splendore in nihilum redactus omnino dispareas. Frustra quoque paras venturum in
fine saeculorum 0350A Dominum, tanquam veri solis ortum, in
damnato illo quem assumpturus es homine praevenire, et extolli super omne quod
dicitur, aut colitur Deus; quia et tunc adventus ejus illustratione penitus
destrueris. 2. Quam melius, et certe non ad insipientiam sibi,
Joannes Baptista, siquidem et ipse lucifer fuit, non sua praesumptione, ne et
ipse fur esset et latro, sed Dei Patris auctoritate praemissus est ante Dominum!
Ecce, inquit, mitto angelum meum ante
faciem tuam (Luc. VII, 27), etc. Habes et in psalmo de eodem:
Paravi lucernam Christo meo (Psal. CXXXI,
17) Ille enim erat lucerna ardens et lucens: et voluerunt Judaei ad horam
exsultare in lumine ejus, sed non ipse. Unde ergo? Ipsum interroga, ipse de se
loquatur. 0350B Amicus, inquit, sponsi stat, et gaudio gaudet propter vocem sponsi
(Joan. III, 29). Stat ergo Joannes: neque enim arundo est vento
agitata. Stat quia amicus est, stat quia ardens est, et seraphim stare
describuntur. Vere amicus sponsi, qui procedentis de thalamo suo non aemulatur
gloriam, sed parat viam, sed praedicat gratiam; ut et ipse de plenitudine ejus
accipere mereatur. Lucet ergo Joannes, tanto utique clarius, quanto amplius
fervet; tanto verius, quanto minus appetit lucere. Fidelis lucifer, qui Solis
justitiae non usurpare venerit, sed praenuntiare splendorem. Non sum ego, inquit, Christus; venit
fortior me post me, cujus non sum dignus solvere corrigiam calceamenti; et
illud: Ego baptizo vos aqua, ille baptizabit vos Spiritu
sancto et 0350C igne (Joan. I, 20, 26, 27, 33).
Ac si manifeste lucifer dicere videatur: Quid admiramini intuentes splendorem
meum? Non sum ego sol; longe alium videbitis eum, in cujus comparatione tenebrae
sum, et non lux. Ego, tanquam sidus antelucanum, matutino vos rore perfundo;
ille emittet in fervore radios suos, solvet glacies, paludes siccabit, algentes
calefaciet, pauperibus erit pro vestimento. Nec sane dissonat a verbo judicis
vox praecursoris, sed manifeste ignem a Joanne promissum Christus exhibuit,
dicens: Ignem veni mittere in terram. 948 3. Dicas fortassis, in igne ut fervorem, sic
et splendorem esse. Non contendo, licet fervor ei quodam modo substantialior
videatur. Ipsum potius 0350D audiamus, quid magis in igne
commendet. Ignem, ait, veni mittere in
terram; et quid volo, nisi ut ardeat? Cognovisti certe quid velit. Sed ne
illud quidem ignoras, quod vita in voluntate ejus (Psal. XXIX, 6);
et servus sciens, nec faciens Domini voluntatem, plagis plurimis habeat vapulare
(Luc. XII, 47). Quid lucere festinas? Nondum illud advenit tempus,
in quo fulgebunt justi, sicut sol, in regno Patris eorum. Interim perniciosus
est iste appetitus lucendi: fervere enim multo melius. Denique si tam vehementer
splendorem desideras, quod videri vis, esse curato; et primum quaere fervorem,
nec dubium quin et splendor adjiciatur tibi. Alioquin incassum laboras, quia
vanus splendor absque fervore. Mutuala, aut magis certe simulata lux est, 0351A quae non ab igne procedit. Quod autem alienum est, ad modicum
poteris usurpare. Erit major confusio, quod non erat tuum, tuum voluisse videri.
Luna, ut aiunt, habet absque fervore splendorem, sed et ipsum mutuatur a sole;
ideoque tam frequenter, imo et semper mutatur, nec unquam in eodem statu
permanet. Sic profecto stultus ut luna mutatur, sapiens
permanet ut sol (Eccli. XXVII, 12). Ille, inquam, stultus, qui
in decore suo perdidit sapientiam, id est qui refriguit in splendore. 4. Cecidit ergo Lucifer ut fulgur de coelo; seraphim vero stant super illud. Stant plane seraphim; quia
charitas nunquam excidit (I Cor. XIII, 8). Stant attoniti et
suspensi in contemplatione sedentis in throno, stant in aeterna
incommutabilitate et aeternitate 0351B incommutabili. Tu sedere
tentasti, o impie, propterea tui moti sunt pedes, et effusi sunt gressus tui.
Filius est qui sedet in throno, Dominus sabaoth, cum tranquillitate judicans
omnia. Sola sedet Trinitas, quae sola habet immortalitatem <alias, immutabilitatem>; sola est apud quam non est
transmutatio, nec vicissitudinis obumbratio. Seraphim vero stant immutabiles
quidem, sed suo modo, non in ejus comparatione. Stant extendentes se et
intendentes in eum, in quem prospicere concupiscunt. Qui sedere praesumpsit,
seipso voluit esse contentus: unde solam hodieque malitiam esurit; quia solam
habet hanc a semetipso. Cum loquitur mendacium, de proprio
loquitur; quia mendax est, et pater ejus 0351C (Joan.
VIII, 44). Quod audis de verbo mendacii, intellige et de opere malitiae.
Et licet male sibi in malo complaceat, sufficere tamen sibi nunquam poterit nec
in ipso. Sola proinde sedet Trinitas summa, quae sola habet in se esse: in se
est, et ideo sola vere est; sola se fruitur, sola nullius eget, sola sufficit
sibi ipsi. SERMO IV. De verbis Isaiae prophetae, VI, 2.1. Cum
dixisset propheta, quia seraphim stabant, adjunxit
deinde, et ait: Sex alae uni, et sex alae alteri. Quid
sibi volunt alae istae, fratres? Ergone etiam cum hiems transierit, et sedebit
Rex super solium, volandum adhuc erit et ipsis seraphim, ut possint diversis
occurrere necessitatibus diversorum, ab 0351D imminentibus
liberare periculis, opem ferre laborantibus, in tribulatione positos consolari?
Absit ut in illo aeternae beatitudinis regno necessitas, aut periculum, aut
labor, aut tribulatio sit, cui oporteat subveniri. At quid ergo tunc alae?
Placet mihi statio illa, omnino sic volo manere, nec aliquid prorsus admitto,
quo mihi stabilitas illa depereat. Verumtamen scio, beate Isaia, quod propheta
es tu, et spiritum ejus habes, qui abundantia pietatis excedit hominum non modo
merita, sed et vota. Salva mihi sit illa tam amata stabilitas: jam si quid alae
istae ad beatitudinem addiderint, non recuso. Credo autem sicut in statione
immutabilitatem, sic et in 0352A volatu alacritatem promitti, ne
videlicet insensibilis quaedam et quasi lapidea stabilitas aestimetur. Sed
dicas: Etsi alas habere necesse est, quare tam multas? Quid sibi vult
multiplicitas 949 ista pennarum? Audi quod sequitur: Duabus alis velabant caput, duabus pedes, et duabus volabant.
In quibus verbis videre mihi videor, quod de statione dictum est, volatu
manifestius explicari. Quo enim seraphim volant, nisi in eum, cujus ardent
amore? Vide flammam quasi volantem, et stantem simul; nec miraberis jam seraphim
stantes volare, stare volantes. 2. Sed quia diximus quo volant;
ipsas quoque quibus volant alas exigere religiosa curiositas vestra videtur.
Certius posset et credibilius testimonium 0352B perhibere, cui
datum est et videre. Ego tamen opinor non incongrue pennas istas agnitionem et
devotionem intelligi posse, quibus in eum, qui supra ipsos est, seraphim
rapiuntur. Levat quippe cognitionis ala, sed sola non sufficit. Ruit citius qui
una tantum ala volare contendit: et quo magis attollitur, pejus colliditur.
Experti sunt hoc philosophi gentium, qui cum cognovissent Deum, non sicut Deum
glorificaverunt, sed evanuerunt in cogitationibus suis, et obscuratum est
insipiens cor eorum. Denique traditi in reprobum sensum, usque in ipsis etiam
passiones ignominiae corruerunt (Rom. I, 21, 26, 28); adeo vera
probatur illa sententia: Scienti bonum et non facienti,
peccatum est illi (Jac. IV, 17). Sic et zelus absque scientia,
quo vehementius irruit, 0352C eo gravius corruit, impingens
nimirum atque resiliens. Ubi vero intelligentiam charitas, agnitionem devotio
comitatur; volet secure quisquis ejusmodi est, volet sine fine, quia volat in
aeternitatem. 3. Jam super ea, quae praemittitur, capitis et
pedum velatione exstat a Patribus probata sententia, Dei caput, pedesque velari,
eo quod lateat quid ante mundum fuerit, quidve futurum sit post ejus
consummationem. Et hoc quidem pro eo, quod distincte in Latinis codicibus
scriptum est: Caput ejus et pedes ejus. Testatur autem
interpres noster in Hebraeo verbum esse
commune, quod interpretari possit ejus, et suam; ut seraphim juxta Hebraei sermonis ambiguitatem, vel
faciem pedesque Dei, vel 0352D suam faciem ac pedes operire
dicantur. Unde et mirum videri potest, cur e duobus eum magis in interpretatione
elegerit sensum, quem visionis ipsius consequentia minus videtur admittere, ut
videlicet volarent, et velarent pariter caput pedesque sedentis, nisi quod
Origenis expositionem secutus est in hac parte. 4. Quod si de
ipsis quoque seraphim licet accipere, sic pinge ea, ut operto capite et pedibus,
solum appareat corpus medium, sed et ipsum quoque non penitus, propter eas
nimirum alas, quibus volare perhibentur. Considero siquidem quasi quoddam caput,
corpus et pedes meos in verbis Apostoli, 0353A quibus ait: Quos enim praescivit et praedestinavit, conformes fieri imaginis
Filii sui: et quos praedestinavit, hos et vocavit; quos autem vocavit, hos et
justificavit; quos autem justificavit, hos et magnificavit (Rom.
VIII, 29, 30). Itaque initium meum solius gratiae est, et non habeo quid
mihi in praedestinatione attribuam, sive vocatione. Non sic sane ab opere
justificationis alienus sum: operatur et illud gratia, sed plane mecum. Videsne
quemadmodum seraphim in medio appareat aliquatenus? Porro consummatio quidem et
ipsa solius gratiae est: nec est mihi in hac parte, vel cum ea, sive in ea
gloriari, quasi coadjutor videar, aut cooperator. Velat itaque seraphim caput
suum duabus pennis, si et veraciter cognoverit, et humiliter fateatur, quia 0353B misericordia eum sola praevenerit. Velat et pedes alis aeque
duabus, si misericordiae quoque, quae subsecutura est, nec ignarus exstiterit,
nec ingratus. Quam sane capitis et pedum velationem et nunc quoque negligere non
oportet, licet tunc maxime perficienda sit, quando judex sedebit super solium,
et astantes sibi seraphim et agnitione veritatis subtilius illustrabit, et
inflammabit vehementius charitatis ardore. In quorum numero indignos nos servos
nominis sui ipsa, de qua locuti sumus, 950 constituere
dignetur misericordia, quae ab aeterno est et usque in aeternum super electos,
in medio quidem aliquatenus ostendens liberum arbitrium, meriti gratia;
principium vero et finem omnino soli vindicans sibi: ut sit nobis alpha et omega
Dominus 0353C Deus noster; et pro utroque jure clamemus: Non nobis, Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam
(Psal. CXIII, 1). Amen. SERMO V. De verbis Isaiae
prophetae, VI, 1, 3.1. Commendant nobis sacrae
litterae Christum Dominum et ex Patre, et in Patre, et cum Patre, et a Patre, et
pro Patre, etiam et sub Patre. Quod dicitur, ex Patre, ineffabilis est
nativitas; quod in Patre, consubstantialis unitas; quod cum Patre, aequalitas
majestatis. Sane enim tria haec ab aeterno. Caeterum si ex Patre nascens; quid
in Patre, aut cum Patre? Non incongrue forsitan in Patre cubans, cum Patre
sedens dicatur. Et audite consessus 0353D hujus, et hujus
accubitus rationem. Sicut enim sessio majestatem, sic consessio aequalitatem
exprimit majestatis, praesertim cum sit ei sedes a dextris Patris, non sane sub
pedibus, vel quasi a tergo. Et sedere quidem jam quiescere est, sed jacere
magis. Quid autem delectabilius et quodammodo dulcius esse videbitur Filio, quod
in Patre est, an quod cum Patre omnibus praeest? In quo putas horum summa illa
pax Dei, quae exsuperat omnem sensum, et singularis requies Domini competentius
assignetur? Etsi digne satis ore id exprimi nequeat, corde tamen forsitan pie
concipitur: ut salva quidem in omnibus illius indivisibili simplicitate
essentiae, inter gloriae aequalitatem, et substantiae unitatem, velut similis
quaedam ei, quae inter consessum 0354A et accubitum est, cogitari
posse distinctio videatur. 2. Denique parum videtur sponsae
videre sedentem; cubantem sibi flagitat indicari. Indica
mihi, ait, quem diligit anima mea, ubi cubes in
meridie (Cant. I, 6). Sed et animae omni, quae sanum sapit,
dulcius sapit per omnem modum quod Apostolus ait: Qui adhaeret
Deo, unus spiritus est (I Cor. VI, 17); quam quod apostolis
dicitur: Cum sederit Rex in sede majestatis suae, sedebitis et
vos judicantes (Matth. XIX, 28). Haud minus utique jucundior
sessione cubatio. Ego in Patre, ait Filius, et Pater in me est (Joan. X, 38). Non potuit
expressius substantiae unitas commendari. Ubi enim uterque in altero, nihil
quasi exterius licet, nihil interius cogitari; 0354B simplicissimam magis credi necesse est in ambobus substantiae
unitatem. Verumtamen aliquatenus huic simile est quod dicitur: Qui manet in charitate, in Deo manet, et Deus in eo (I
Joan. IV, 16): nisi quod hic quidem spiritualis quaedam unio, secundum
quod supra memoravimus: Qui adhaeret Deo; non quidem
unum, id est non una substantia, sed unus spiritus est;
illic vero naturalis potius et substantialis unitas designatur. Unde et habes in
Evangelio: Ego et Pater unum sumus (Joan. X,
30). Illud proinde juxta praefatam similitudinem, tanquam cubiculum
Unigeniti, et quasi summa quaedam requies Domini est. Nos quoque per hanc
voluntatum unionem et adhaesionem spiritus, quam nimirum charitas facit pro
nostro quidem modulo, 0354C in hoc suum cubiculum et in suam
requiem factus etiam primogenitus introducit. 3. Jam vero quod
dicitur a Patre, ambulantem significat, et ad eum, quem proxime ipso praestante
celebraturi sumus, spectat Incarnationis ejus adventum. Hinc nimirum et ipse
ait: Ego enim a Deo processi et veni (Joan. VIII,
42). In terris denique visus, et cum hominibus conversatus, medius
nostrum, quem nesciebamus, stetit, verus quidem Emmanuel, nobiscum Deus, nobiscum stans, sed pro Patre. Quod enim
nobiscum stetit, adjutorium; quod pro Patre stetit, zelum designat. Paternam
nempe quaerebat in omnibus gloriam, cujus et venerat facere voluntatem. Caeterum
si pendentem 951 0354D consideres; si Christum
et hunc crucifixum attendas, ibi maxime evidentissimeque eum sub Patre reperies.
Hoc enim proprie ac specialiter ad humanae pertinuit naturae humilitatem,
secundum quam ipse ait: Pater major me est (Joan.
XIV, 28). Dicerene audebimus quod aliquando etiam fuerit sine Patre? Nemo
id praesumeret, si non prior ipse dixisset: Deus meus, Deus
meus, utquid dereliquisti me? (Matth. XXVII, 46.) Quasi
quaedam enim ibi derelictio fuit, ubi nulla fuit in tanta necessitate virtutis
exhibitio, nulla ostensio majestatis. 4. Habemus itaque
Christum ex Patre nascentem, in Patre cubantem, cum Patre sedentem, a Patre
ambulantem, pro Patre stantem, sub Patre pendentem, sine Patre quodammodo
morientem. Quonam 0355A igitur modo ex his vidisse eum credemus
Isaiam, cum diceret: Vidi Dominum sedentem super solium
excelsum et elevatum? Longe enim per omnem modum dissimilis ea visio fuit,
de qua alibi idem propheta: Vidimus eum, inquit, et non erat ei species neque decor: et aestimavimus eum tanquam
leprosum, et percussum a Deo, et humiliatum. Idem utrobique vidit eumdem;
sed non vidit eodem modo, ac per hoc quodam modo non eumdem. Ibi enim vidit eum
lividum plagis, saturatum opprobriis, afflictum suppliciis, lacessitum injuriis.
Vidit denique contemptibilem, vidit pendentem, vidit propter nos morientem, et
ait: Attritus est propter scelera nostra, cujus livore sanati
sumus (Isai. LIII, 2-5). Ibi, inquam, novissimus virorum
apparuit et despectus; hic autem 0355B plena erat omnis terra
majestate ipsius. Ibi vir dolorum, et sciens infirmitatem; hic Dominus sedens.
Et illa quidem communis visio verbo pluralis numeri designatur: haec autem tam
singularis est, quam sublimis. Ibi ergo tanquam unus de multitudine: Vidimus ait; hic vero tanquam solus et solitarius, levans se
supra se: Vidi, inquit, Dominum
sedentem, etc. Sane competenter Dominus dicitur, qui sedere conspicitur.
Sedere enim praesidentis est, sedere dominantis est et regnantis. Maxime vero
sedere super solium, dominationem notat; nam sedere simpliciter, aliquando et
humiliationem. Caeterum, ut praediximus, qui in Patre cubat delicians, cum Patre
imperans sedet; ibi sponsus amabilis, hic dominus admirabilis; denique gloriosus
Deus in 0355C sanctis suis, mirabilis in majestate sua. 5. Vidi, inquit, Dominum
sedentem super solium excelsum et elevatum, et plena erat omnis terra majestate
ejus: et ea quae sub ipso erant, replebant templum. Quae enim sub ipso
erant? Nunquid ipsum quod dixerat solium? Quamlibet excelsum et elevatum, sub
ipso tamen nihilominus erat. Si enim ipse super solium sedens, solium plane sub
ipso. Et quomodo illud replebat templum? Deinde quando et ipsa jam terra omnis
plena est majestate ejus; quomodo templum adhuc vel unde repletur? Enimvero
disce ex his quae audis, solium non machinam imaginari corpoream, sed angelicam
intelligere creaturam. Si enim sedes sapientiae est anima justi, quam 0355D dignior sedes angeli sancti? Hoc plane solium gloriae ejus,
excelsum per naturam, sed multo magis per gratiam elevatum. Excelsos enim fecit
eos natura conditionis, elevatos gratia confirmationis, de qua dicitur: Verbo Domini coeli firmati sunt (Psal. XXXII,
6). Ea igitur agmina angelorum, in quibus sedet Deus, et quae sub ipso
sunt, templum replent, licet jam terra omnis ipsius plena sit majestate. Ubique
enim regnat, ubique imperat, ubique majestas ejus, sed gratia forte non ita.
Non, inquam, ubique sicut potestas, sic et voluntas ejus bona, et beneplacens et
perfecta. Alioquin quid est quod dicimus: Fiat voluntas tua,
sicut in coelo et in terra? (Matth. VI, 10.) Fit enim voluntas
ejus de omnibus, fit per omnes, non in omnibus tamen. In electis spiritibus fit
voluntas 0356A Dei, quando eis efficitur cum ipso una voluntas.
Haec sane adhaesio spiritualis unum spiritum faciens, sicut multitudinis quoque
credentium cor unum et anima una legitur exstitisse (Act. IV, 32).
Et ea quae sub ipso erant, replebant templum. Replebant
omni benedictione spirituali, replebant 952 consolatione
divina, replebant divisionibus gratiarum, replebant denique fructu
sanctificationis: siquidem domum tuam, Domine, decet sanctitudo. Replebant
diversis charismatum donis, spiritu sapientiae et intellectus, consilii et
fortitudinis, scientiae et pietatis; et replebant illud spiritu timoris
Domini. 6. Seraphim stabant super illud.
Nomen est ordinis angelorum summi atque supremi, ut merito stare super caeteros
describantur: et ipsi tamen 0356B quamlibet caeteris praestent,
astant nihilominus Domino praesidenti, devotum utique ministerium, et plenum
reverentiae obsequium exhibentes. Aliter enim Domini, aliter angeli, aliter
hominis intelligi convenit stationem. Stat Christus pro Patre zelans, Patris
gloriam quaerens; et tanquam fidelis Unigenitus, imo et primogenitus Patris,
zelo Patris adjuvans adoptivos. Sic illum Stephanus stantem vidit (Act.
VII, 55), quem habuit adjutorem: sic Propheta in adjutorium eum surgere
precabatur, Exsurge, inquiens, Domine,
adjuva nos (Psal. XLIII, 26). Sane angelica statio ministratio
est, dicente propheta: Millia millium ministrabant ei, et
decies centena millia assistebant (Dan. VII, 10). Nam hominis
quidem stare, persistere est in vigore animi, et 0356C observatione propositi. Sic Moyses stetit in confractione in
conspectu Domini, ut averteret iram ejus: sic stetit Phinees, et placavit
(Psal. CV, 26, 30). Seraphim stabant super
illud. Quid sibi vult, quod non unum, non plurimos stantes vidisse se
perhibet propheta, sed duos? Duos siquidem ei apparuisse constat ex eo quod
secutus adjunxit: Sex alae uni, et sex alae alteri. Et
bene duo stabant: Vae enim soli, quia
si ceciderit, non habet sublevantem (Eccle. IV, 10). Vae tibi,
superbiae spiritus, solitudinis et solitariae praesumptionis amator: non
stetisti in veritate; expulsus es; pes superbiae stare non potuit. Solus sedere
volens, tanquam fulgur cecidisti de coelo, non habiturus aliquando
sublevantem. 0356D 7. Sex alae
uni, et sex alae alteri. Ad quid multiplicitas ista pennarum? Duabus, inquit, velabant caput ejus, et
duabus pedes; et duabus volabant. Grande mysterium et profundum utique
sacramentum! Attentas in vobis haec verba desiderant aures, sed multo magis
disertam in nobis linguam exigunt, maximeque animum spiritualem. Dico autem
utcunque quod sentio, nec sane affirmans dico, sed conjectans quodammodo et
opinans. Quid enim aestimare vetat, dejecto Lucifero, ad pervigiles excubias
seraphim constitutos; sicut ejecto homine, teste Scriptura, cherubim ad
custodiam posuit Deus? Nec incongrue forsitan cherubim flammeus traditur gladius
(Gen. III, 24), ut a ligno vitae incisio pariter et incensio,
quibus nihil carni terribilius, manum 0357A prohibeant
corporalem. Porro seraphim tantum alas accipiunt, quarum velamine arceant oculum
spiritualem. Denique duabus, inquit, velabant caput ejus, et duabus pedes; ut nec alta Dei, nec
profunda ejus iniquus ille valeat contemplari. Erit cum revelabitur gloria
Domini; sed non erit hoc nisi factum fuerit ante quod scriptum est, Tollatur impius, ne videat gloriam Dei (Isai. XXVI,
10). Interim sane velatur caput, velantur pedes, ut medium quidem aliquid
eidem impio videndum, sed ad invidendum utique relinquatur. Et velantur alis,
quae nimirum sic illum arceant, ut istos sustineant et sustollant. 8. Quaerendum tamen prius, quibus alis volare dicantur; quia duabus, inquit, volabant. Nec
incongrue 0357B forsitan duas istas naturae, et gratiae dicimus:
praesertim cum prius quoque in his ipsis etiam solii celsitudo et elevatio a
nobis fuerit assignata. Vivaci siquidem per naturam intellectu, et ferventi
nihilominus affectu per gratiam in eum qui supra ipsos est extenti jugiter et
intenti, stare quidem (ut diximus) per ministerium, sed et volare per studium
perhibentur. Licet enim velent caput Domini, velent etiam pedes; sed sibi ista
non velant, magis autem sedule volant et volitant inter ista, et alta potentiae
ejus, et profunda sapientiae vestigantes. Nec sane scrutatores sunt majestatis,
ut proinde opprimantur a gloria: quod non minus diligant quam intelligant,
utpote quos 953 ille regit et agit Spiritus qui scrutatur
etiam alta Dei. Superbus ille Lucifer, 0357C lucem praeferens,
non ignem habens, alteri tantum innixus alae, casum facere potuit, non volatum.
Exsultavit enim lucidus esse, non fervidus, non incensus, quod seraphim sonat.
Non ergo stetit, quia contempsit; sed nec volare potuit, quod praesumpsit.
Sustulit eum naturae vivacitas, sed in suam plane perniciem, quippe quem
defectus gratiae mox dejecit. Nec dissimilis sane illorum casus, qui cum
cognovissent Deum, non glorificaverunt, aut gratias egerunt: quo tandem merito
traditi sunt in reprobum sensum, et obscuratum est insipiens cor eorum
(Rom. I, 21, 28). Denique et ipsi eorum principi interpositum est
velamen, quod nulla jam naturae vivacitate pertranseat, ut ipsius, qui super
solium 0357D sedet, caput aut pedes valeat intueri. Siquidem
seraphim stantes et astantes duabus alis caput velant, duabus pedes. 9. Non est corporalis divina substantia, nec in formam hominum
membris distincta corporeis. Spiritus est Deus; et quae de eo dicuntur,
spiritualiter vestiganda. Alioquin quis nobis revelabit hoc caput, et pedes
istos, quos geminis alis seraphim velant, nisi Spiritus ipse, qui novit omnia
quae in eo sunt, et scrutatur etiam alta Dei? Ego enim opinor ipsa esse quae in
hoc loco capitis nomine designantur. Itaque secundum hunc sensum caput ejus,
majestas ejus, potestas ejus, sempiterna virtus atque divinitas. Caput ejus,
juxta illud propheticum: Justitia tua sicut montes Dei.
Nempe quod sequitur, 0358A Judicia tua abyssus
multa (Psal. XXXV, 7), non incongrue forte videtur pedum posse
appellatione signari. Sunt enim velut quidam pedes ejus, investigabiles viae
ejus, inscrutabilia judicia ejus, profundum sapientiae ejus, et
irreprehensibilis quaedam, sed incomprehensibilis dispositio ejus. Ad hos pedes
ipsum quoque Dominicae incarnationis mysterium specialiter noscitur pertinere,
et omnis pariter operatio nostrae salutis. Cernere est quam sit justitia illa
sublimis, quam sicut montes Dei propheta esse miratur. Nostra enim (si qua est)
humilis est justitia, recta forsitan, sed non pura. Nisi forte meliores nos esse
credimus, quam patres nostros, qui non minus veraciter quam humiliter aiebant:
Omnes justitiae nostrae, tanquam pannus menstruatae
mulieris 0358B (Isai. LXIV, 6). Quomodo enim
pura justitia, ubi adhuc non potest culpa deesse? Recta proinde interim videri
potest justitia hominum, si tamen peccato non consentiant, ut non regnet in
eorum mortali corpore. Nam primi hominis in initio quidem non modo recta, sed
etiam pura fuit, quandiu ei datum est nec sentire peccatum. Caeterum et haec
ipsa, quoniam firma non fuit, et puritatem facile perdidit, et ne ipsam quoque
retinuit rectitudinem suam. Sane apud angelos justitia recta, pura, et firma
est; sublimis quidem, sed adhuc longe inferior quam divina. Non enim innata est
eis, sed a Deo collata: ut natura ipsa, quod ex se est, non modo justitiae, sed
etiam injustitiae capax inveniatur. Nunquid non ista est pravitas quaedam, quam
in 0358C angelis suis vera illa Justitia legitur invenisse?
(Job IV, 18). Non enim justificabitur in
conspectu tuo omnis vivens, ait is qui Dei justitiam minime ignorabat
(Psal. CXLII, 2). Nec ait: Omnis homo, sed, omnis
vivens, forte, ut ne ipsos angelicos eum noveris spiritus excepisse. Vivunt
enim et ipsi, tanto verius, quanto propius adstant ei apud quem est fons vitae.
Nihilominus etiam justi sunt, sed ex eo, non coram eo; munere ejus, non in ejus
comparatione. Ipse enim sibi justitia est, cujus voluntas non tam aequa, quam
ipsa aequitas: et utraque non aliud quam ipsa substantia est. Illa ergo justitia
verissime sicut mons est, quae recta est, quae pura est, quae firma est, et, ut
ita dixerim, etiam 0358D substantia est. Quanta in hoc capite
latet altitudo! quando gloria est, quantaque sublimitas in hoc umbroso et
condenso monte reposita! 10. Quibus tamen putamus alis hoc
caput seraphim velant, ut nulla sublimitate naturae, nulla rationis 954 perspicacitate nequam oculus in illam queat irrumpere veri
luminis claritatem? Duabus, ni fallor, alis, suae videlicet ipsorum gloriae, et
felicitatis. Ineffabiliter siquidem delectantur in admiratione contemplationis
illius; nec minus gloriantur in ipsius veneratione. Iniquus ille admirationem
quidem, sed non venerationem habens, quia subdi noluit per venerationem, figi
non valuit per admirationem. Denique admirationem ipsam in aemulationem
convertit; nec venerari dignatus, sed 0359A conatus est imitari.
Quam melius seraphim sua ipsa admiratione felices, veneratione etiam venerabiles
fiunt, veram in ipso habentes gloriam, cui servire regnare est, et apud quem
omnis qui se humiliat exaltatur? Et nunc audi quemadmodum his duabus alis ipsum,
quod diximus, caput Domini ne iniquus ille inspiciat, velare seraphim videantur.
Quoties enim sursum dirigit aciem, in angelicam statim felicitatem et gloriam
malignus offendit; et offendit oculum pessimus humor, livor proprius, ut
penetrare ultra non possit. Sic nimirum quasi gemino quodam velamine, ne
sublimiora prospiciat, invidus praepeditur; ad illorum, quos superiores habere
dolet, modo quidem felicitatem, modo gloriam, modo utramque simul, reverberata
acie contabescens. 0359B Quis enim tam gravis pruritus oculi,
quam invidia est? Nec vero aliis livor invidus, quam aliena gloria et felicitate
torquetur. Miseria enim, ut aiunt, invidia caret. 11. Sed et
pedes Domini, quibus nimirum impenetrabilem judiciorum ejus abyssum, et
dispositionis ejus vias diximus investigabiles designari, duabus aeque alis
velant seraphim. Ego autem dico, prudentia et fidelitate. Cum enim et fideles
pariter ministri sint, et prudentes; sic divina negotia gerunt, et saluti
provident electorum, ut malignus ille deprehendere omnino non possit. Ex hoc
pedum velamento factum reor, ut nesciens Dominum gloriae fecerit crucifigi: ex
hoc quotidie fieri, ut salutis nostrae negotiis ignorans serviat et invitus,
sero 0359C postmodum plangens, quod dum obesse voluit, inventus
est profuisse. Sic nimirum per administratorios spiritus illuditur ejus
astutiae, quod et fideles sint qui detegere nolint, et prudentes qui norint
tegere divinae erga nos providentiae et dispositionis arcana. 12. Caeterum sicut e supremis duabus alis nequissimus ille
admirationem habuit, sed non venerationem, 0360A ut diximus; sic
e mediis quoque spiritualem ei intellectum natura, sed non etiam gratia affectum
dedit. Sed nihilominus ex infimis istis facile satis animadvertere est, quam
inventus sit fidelitatis expers, non autem similiter caruisse prudentia. Nisi tu
forte alium aliquem putas esse, qui dictus est callidior
cunctis animantibus serpens (Gen. III, 1). Forte etiam non
incongrue dicimus quoniam eo ipso tam irrevocabilis casus ejus, irreparabilisque
collisio fuerit, quod ex his quas diximus alis, sicut in parte dextra nulla
adfuerit, sic in laeva nulla defuerit. Non ita sane duo illi, quos prophetica
nobis visio commendavit stantes, et astantes Domino majestatis. Cujus etiam
duabus, ut dictum est, alis caput velant; ipsa equidem sua admiratione, 0360B in qua delectantur feliciter ac veneratione in qua sublimiter
gloriantur: duabus etiam pedes, fidelitate videlicet atque prudentia. Porro
duabus volant, naturae, ut diximus, perspicacia et efficacia gratiae. Sane
mediam quasi quamdam longanimitatem nudam visibilemque relinquunt, longitudinem
dico et benignitatem Dei, ad poenitentiam homines invitantis. Omnibus enim
cernere est, quemadmodum solem suum super bonos et, malos oriri faciat, et pluat
super justos pariter et injustos. Hac nimirum charitate verus ille Salomon quasi
quaedam media sua constravit propter filias Jerusalem (Cant. III,
10): ut quibus altiora se quaerere et profunda vestigare non licet; in
his saltem mediis 0360C valeant exerceri, et ad subtilium,
sublimiumque exinde rerum 955 contemplationem promoveri
aliquando mereantur. Caeterum nequissimus ille ex hac visione et in praesenti
torquetur acrius, et gravius cruciabitur in futuro. Primum quidem, quod ipsam
nobis longanimitatem benignitatis invideat; deinde, quod nequaquam sibi ipsi hac
saltem occasione provideat, ut ad poenitentiam adducatur.
|