0383 IN FESTO ANNUNTIATIONIS BEATAE MARIAE VIRGINIS. SERMO I.
De verbis psalmi LXXXIV, 10, 11: «Ut
inhabitet gloria in terra nostra.»0383A 1. Ut inhabitet gloria in terra nostra,
misericordia et veritas obviaverunt sibi, justitia et pax osculatae sunt. Gloria
nostra haec est, ait Apostolus, testimonium conscientiae
nostrae (II Cor. I, 12). Non quidem tale testimonium, quale
ille superbus Pharisaeus habebat, seducta et seductrice cogitatione testimonium
perhibens de seipso (Luc. XVIII, 11, 12), et testimonium ejus verum
non erat; sed cum Spiritus ipse testimonium perhibet spiritui nostro. Porro hoc
testimonium in tribus consistere credo. Necesse est 972 enim
primo omnium credere, quod remissionem peccatorum habere non possis, nisi per
indulgentiam 0383B Dei: deinde, quod nihil prorsus habere queas
operis boni, nisi et hoc dederit ipse: postremo, quod aeternam vitam nullis
potes operibus promereri, nisi gratis tibi detur et illa. Quis enim potest
facere mundum de immundo conceptum semine, nisi qui solus est mundus?
(Job. XIV, 4.) Utique quod factum est, non potest non fieri: ipso
tamen non imputante, erit quasi non fuerit. Quod Propheta quoque considerans
ait: Beatus vir cui non imputavit Dominus peccatum
(Psal. XXXI, 2). De operibus vero bonis certum omnino est, quod
nemo haec habeat a seipso. Nam si stare non potuit humana natura adhuc integra,
quanto minus poterit per seipsam resurgere jam corrupta? Certum est ad suam
originem universa, quantum in eis est, 0383C tendere, et in eam
semper esse partem procliviora. Sic et nos, qui de nihilo creati sumus, constat
quia si nobisipsis relinquimur, in peccatum semper, quod nihil est,
declinamus. 2. Jam vero de aeterna vita scimus, quia non sunt
condignae passiones hujus temporis ad futuram gloriam, nec si unus omnes
sustineat. Neque enim talia sunt hominum merita, ut propterea vita aeterna
debeatur ex jure, aut Deus injuriam aliquam faceret, nisi eam donaret. Nam ut
taceam quod merita omnia dona Dei sunt, et ita homo magis propter ipsa Deo
debitor est, quam Deus homini; quid sunt merita omnia ad tantam gloriam? Denique
quis melior est propheta, cui Dominus ipse tam insigne testimonium 0383D perhibet, dicens: Virum inveni secundum cor
meum? (I Reg. XIII, 14; Act. XIII, 22.) Verumtamen et ipse
necesse habuit dicere Deo: Non intres in judicium cum servo
tuo, Domine (Psal. CXLII, 2). Nemo itaque se seducat; quia si
bene cogitare <alias, computare> voluerit, inveniet
procul dubio, quod nec cum decem millibus possit occurrere ei, qui cum viginti
millibus venit ad se (Luc. XIV, 31). 3. Verum haec
quae nunc diximus non omnino sufficiunt, sed magis initium quoddam et velut
fundamentum 0384A fidei sunt habenda. Ideoque si credis peccata
tua non posse deleri nisi ab eo cui soli peccasti, et in quem peccatum non
cadit, bene facis; sed adde adhuc ut et hoc credas, quia per ipsum tibi peccata
donantur. Hoc est testimonium quod perhibet in corde tuo Spiritus sanctus,
dicens: Dimissa sunt tibi peccata tua. Sic enim arbitratur Apostolus, gratis
justificari hominem per fidem (Rom. III, 28). Ita de meritis quoque
si credis non posse haberi nisi per ipsum, non sufficit, donec tibi perhibeat
testimonium Spiritus veritatis, quia habes ea per illum. Sic et de vita aeterna
habeas necesse est testimonium Spiritus, quod ad eam divino sis munere
perventurus. Ipse enim peccata condonat, ipse donat merita, et praemia
nihilominus ipse redonat. 0384B 4. Porro
testimonia ista credibilia mihi facta sunt nimis. Nam de remissione quidem
peccatorum validissimum teneo argumentum, Dominicam passionem. Vox siquidem
sanguinis ejus invaluit multo plus quam vox sanguinis Abel, clamans in cordibus
electorum, remissionem omnium peccatorum. Traditus est
enim propter peccata nostra: nec dubium, quin potentior
et efficacior sit mors illius in bonum, quam peccata nostra in malum. De bonis
autem operibus argumentum nihilominus efficax mihi est resurrectio ejus, quia
resurrexit propter justificationem nostram (Rom.
IV, 25). Porro de spe praemiorum testimonium ejus est ascensio, quia
ascendit propter glorificationem nostram. Haec tria in psalmis 0384C habes, dicente Propheta: Beatus vir cui non
imputavit Dominus peccatum (Psal. XXXI, 2); et alibi: Beatus vir cujus est auxilium abs te (Psal. LXXXIII,
6); item alibi: Beatus quem elegisti et assumpsisti,
habitabit in atriis tuis (Psal. LXIV, 5). Haec est gloria
vera, gloria inhabitans; quia ab eo est, qui per fidem habitat in cordibus
nostris. Filii vero Adam gloriam quae ab invicem est quaerentes, gloriam quae a
solo Deo est non volebant: et sic gloriam extrinsecus fluentem sectantes,
habebant gloriam, non in semetipsis, sed magis in aliis. 973 5. Vis nosse unde sit homini inhabitans gloria? Dico
breviter, quoniam ad mystica festinat intentio. Nam et ea sola proposueram in
verbis illis propheticis 0384D diligentius vestigare, sed
reflexit ad moralia occurrens prima fronte apostolicus sermo de interna gloria
et testimonio conscientiae. Sic ergo inhabitat haec gloria etiam hic in terra
nostra, si misericordia et veritas obviaverint sibi, et sese justitia et pax
osculentur. Praevenienti siquidem misericordiae veritas nostrae confessionis
<alias, conversionis> occurrat necesse est, ac de caetero
sanctimoniam sectemur et pacem, sine qua nemo videbit Deum. Ubi enim compungitur
quis, jam tunc eum misericordia praevenit; 0385A sed nequaquam
ingredietur, donec ei veritas confessionis occurrat. Peccavi
Domino, ait ipse David ad Nathan prophetam, cum de adulterio et homicidio
argueretur. Et transtulit Dominus peccatum tuum a te, ait
propheta (II Reg. XII, 13). Nimirum misericordia et veritas
obviaverunt sibi. Et hoc quidem, ut declines a malo. Jam vero ut facias bonum,
in tympano et choro tibi psallendum est, ut ipsa mortificatio carnis tuae, et
poenitentiae fructus ac justitiae opera in unitate et concordia fiant (quoniam
unitas spiritus, vinculum est perfectionis); neque ad dexteram, neque ad
sinistram declinaveris. Sunt enim quorum dextera est dextera iniquitatis.
Pharisaeus ille, cujus supra meminimus, non erat sicut caeteri hominum
(Luc. XVIII, 11); 0385B sed ipse sibi, ut diximus,
testimonium perhibuit, sed non verum. Sane quisquis ille est, in quo
misericordia et veritas obviaverunt sibi, justitia et pax osculatae sunt, secure
glorietur; sed glorietur in eo qui sibi testimonium perhibet, in spiritu utique
veritatis. 6. Ut inhabitet gloria in terra
nostra, misericordia et veritas obviaverunt sibi, justitia et pax osculatae
sunt. Si gloria Patris Filius sapiens, cum sit Sapientia ipsa sapientior
nemo; liquet profecto gloriam Patris Christum Dei virtutem, et Dei sapientiam
esse. Quia ergo multifarie, multisque modis de eo praedictum fuerat in prophetis
(Hebr. I, 1), quod in terris videndus esset, et inter homines
conversaturus; quonam modo id factum sit, et impletis quae 0385C de eo per os omnium prophetarum praedicta fuerant, habitaverit
gloria in terra nostra, Psalmista indicat his verbis, ac si manifestius dicat:
Ut verbum caro fieret et habitaret in nobis, misericordia et
veritas obviaverunt sibi, justitia et pax osculatae sunt. Magnum
sacramentum, fratres, et diligentius perscrutandum, nisi et intellectus
mysterio, et ipsi quoque intellectui verba deessent. Dico tamen utcunque modicum
id quod sentio, si forte vel occasionem dedisse videar sapienti. Videre mihi
videor, dilectissimi, quatuor virtutibus his amictum primum hominem ab ipso suae
creationis exordio, et, ut propheta meminit, vestimento salutis indutum
(Isai. LXI, 10). Est enim in his quatuor salutis integritas, 0385D nec sine his omnibus potest constare salus; praesertim cum nec
possent esse virtutes, si ab invicem separentur. Acceperat ergo homo
misericordiam, custodem scilicet atque pedisequam, ut ipsa praeveniret, ipsa et
sequeretur eum, ipsa quoque protegeret et conservaret ubique. Vides qualem
nutritium contulit parvulo suo Deus, qualem dedit pedisequam homini recens orto.
Sed erat illi necessarius etiam eruditor, tanquam ingenuae et rationabili
creaturae, ut non sicut jumentum aliquod custodiretur, sed tanquam parvulus
educaretur. Cui sane magisterio nemo poterat aptior inveniri, quam veritas ipsa,
quae eum in agnitionem summae perduceret aliquando Veritatis. Interim vero ne
sapiens inveniretur ut malum faceret, essetque peccatum ei tanquam 0386A scienti bonum, et minime facienti, justitiam quoque, qua
regeretur, accepit. Adhuc autem et pacem, qua foveretur et delectaretur, addidit
manus benignissima Creatoris: pacem utique duplicem, ut nec intus pugnae, nec
foris timores, id est nec caro concupisceret adversus spiritum, nec esset ei
creatura ulla formidini. Nam et bestiis omnibus libere imposuit nomina, et
serpens ipse, quod violentia non praesumpsit, fraude magis eum aggressus est.
Quid huic deerat, quem misericordia 974 custodiebat, docebat
veritas, regebat justitia, pax fovebat? 7. Sed heu! homo iste,
ad multam perniciem et insipientiam sibi, descendit de Jerusalem in Jericho:
siquidem incidit in latrones, a quibus et ante omnia 0386B legitur despoliatus (Luc. X, 30). Annon
despoliatus, qui Domino veniente nudum se esse conqueritur? Nec vero poterat
revestiri, vel ablata sibi recipere vestimenta, nisi Christus amitteret sua.
Sicut enim vivificari in anima nisi interveniente corporali morte Christi non
potuit, ita nec revestiri sine ejus despoliatione. Et vide, si non propter has
quatuor partes vestimenti, quod amiserat primus et vetus homo, in totidem quoque
divisa sunt secundi et novi hominis vestimenta. An forte quaeris et tunicam
inconsutilem, quae non dividitur, sed sorte provenit? Ego divinam arbitror esse
imaginem, quae nimirum non assuta, sed insita atque ipsi impressa naturae,
dividi scindique non potest. Ad imaginem nempe et similitudinem Dei factus est
homo, in imagine arbitrii 0386C libertatem, virtutes habens in
similitudine. Et similitudo quidem periit, verumtamen in imagine pertransit
homo. Imago siquidem in gehenna ipsa uri poterit, non exuri; ardere, sed non
deleri. Haec ergo non scinditur, sed sorte provenit. Et quocunque perveniat
anima, simul et ipsa ibi erit. Nam similitudo non sic; sed aut manet in bono,
aut, si peccaverit anima, mutatur miserabiliter, jumentis insipientibus
similata. 8. Sed quia spoliatum virtutibus quatuor hominem
diximus, quonam modo singulis sit spoliatus, congruum est ut dicamus. Perdidit
homo justitiam, cum Eva serpentis, Adam mulieris voci obedivit potius quam
divinae. Erat tamen residuum aliquid, 0386D quod apprehendere
possent, idque Dominus suo illo scrutinio innuebat; sed abjecerunt etiam illud,
conversi in verba malitiae, ad excusandas excusationes in peccatis. Prior enim
justitiae portio non peccare, secunda per poenitentiam damnare peccatum.
Perdidit et misericordiam, cum sic exarsit Eva in concupiscentia sua, ut nec
sibi, nec vito, nec filiis parceret nascituris, simul omnes terribili maledicto
et necessitati mortis addicens. Adam quoque indignationi divinae mulierem, pro
qua peccaverat, objecit, quasi post tergum ejus volens declinare sagittam. Vidit enim mulier lignum quod esset pulchrum visu, et ad vescendum
suave, et a serpente audierat tanquam deos se futuros. Funiculus triplex
difficile rumpitur, curiositatis, voluptatis, et vanitatis. Haec sola 0387A mundus habet, concupiscentiam carnis, concupiscentiam oculorum,
et superbiam vitae. His abstracta et illecta misericordiam omnem crudelis mater
abjecit. Sic et Adam, qui mulieri male misertus est ut cum ea peccaret, bene
noluit misereri, ut poenam sustineret <alias, aut poenam
sustinere> pro ea. Privata est etiam mulier veritate, primo quidem male
detorquens quod audierat, Morte morieris (Gen. II,
17); et dicens, Ne forte moriamur: demum serpenti
credens, penitus abneganti et dicenti, Nequaquam
moriemini. Privatus est et Adam veritate, ubi eam confiteri erubuit, folia,
hoc est excusationum operimenta, praetendens. Siquidem ipsa dicit: Qui erubuerit me coram hominibus, erubescam et ego eum coram Patre
meo (Luc. IX, 26). Pacem quoque protinus 0387B amiserunt, quia non est pax impiis, dicit
Dominus (Isai. XLVIII, 22). Nonne enim contrariam legem
invenerant in membris suis, quos de novo pudere coeperat nuditatis? Timui ego, inquit, eo quod nudus essem
(Gen. III). Non sic miser, non sic paulo ante timebas: non
quaerebas folia, licet corpore nudus, sicut et modo. 9. Ex hoc
sane (ut Prophetae ipsius parabolam prosequamur, qui sibi obviasse eas, et
reconciliatas in osculo memoravit) gravis quaedam inter virtutes videtur orta
contentio. Siquidem veritas et justitia miserum affligebant: pax et misericordia
zeli hujus expertes judicabant magis esse parcendum. Sunt etenim collactaneae
hae duae sibi, quemadmodum et priores. Unde et factum est ut perseverantibus
illis 0387C in ultione, et praevaricatorem hinc inde caedentibus,
et praesentes 975 molestias futuri cumulantibus comminatione
supplicii, illae secederent in cor Patris, redeuntes ad Dominum qui illas dedit.
Solus siquidem ipse cogitabat cogitationes pacis, cum afflictionis plena omnia
viderentur. Siquidem non cessabat pax, non ei misericordia dabat silentium, sed
pio quodam susurrio paterna pulsantes viscera loquebantur: Nunquid in aeternum projiciet Deus? aut non apponet ut
complacitior sit adhuc? Nunquid obliviscetur misereri Deus? aut continebit in
ira sua misericordias suas? (Psal. LXXVI, 8, 10). Et quamvis
diu multumque visus sit dissimulare Pater miserationum, ut interim satisfaceret
zelo justitiae et veritatis; non 0387D tamen infructuosa fuit
supplicantium importunitas, sed exaudita est in tempore opportuno. 10. Forte enim interpellantibus tale dicatur dedisse responsum:
Usquequo preces vestrae? Debitor sum et sororibus vestris, quas accinctas
videtis ad faciendam vindictam in nationibus; justitiae et veritati. Vocentur,
veniant, et super hoc verbo pariter conferamus. Festinant ergo legati coelestes,
et ut viderunt miseriam hominum et crudelem plagam, ut propheta loquitur, Angeli pacis amare flebant (Isai. XXXIII, 7).
Qui enim fidelius quaererent aut rogarent quae ad pacem sunt, quam angeli pacis?
Sane ex deliberatione communi ascendit veritas ad constitutam diem, sed ascendit
usque ad nubes: necdum plane lucida, sed subobscura et obnubilata adhuc 0388A zelo indignationis. Factumque est ut legimus in Propheta: Domine, in coelo misericordia tua, et veritas tua usque ad
nubes (Psal. XXXV, 6). Medius autem Pater luminum residebat,
et utraque pro parte sua utilius quod habebat loquebatur. Quis putas illi
colloquio meruit interesse, et indicabit nobis? quis audivit, et enarrabit?
Forte inenarrabilia sunt, et non licet homini loqui. Summa tamen controversiae
totius haec fuisse videtur. Eget miseratione creatura rationalis, ait
Misericordia, quoniam misera facta est, et miserabilis valde. Venit tempus
miserendi ejus, quia jam praeteriit tempus. Econtra Veritas: Oportet, inquit,
impleri sermonem quem locutus es, Domine. Totus moriatur Adam necesse est cum
omnibus qui in eo erant, qua die vetitum pomum in 0388B praevaricatione gustavit. Utquid ergo, ait Misericordia, utquid
me genuisti pater citius perituram? Scit enim Veritas ipsa quoniam misericordia
tua periit, et nulla est, si non aliquando miserearis. Similiter autem e
contrario et illa loquebatur: Quis enim nesciat quod si praedictam sibi
praevaricator sententiam mortis evaserit, periit, nec permanebit jam in aeternum
veritas tua, Domine? 11. Ecce vero unus de cherubin <additur alias, id est magni consilii Angelus> ad regem
Salomonem suggerit esse mittendas; quoniam Filio, inquit, datum est omne
judicium (Joan. V, 22). Et in ejus ergo conspectu Misericordia et
Veritas obviaverunt sibi, eadem quae supra meminimus verba querimoniae
repetentes. Fateor, ait Veritas, zelum bonum Misericordia 0388C habet, sed utinam secundum scientiam. Nunc autem quid
praevaricatori potius quam sorori judicat esse parcendum? At tu, inquit
Misericordia, neutri parcis, sed tanta indignatione saevis in praevaricatorem,
ut involvas pariter et sororem. Quid mali merui? Si quid habes adversum me,
dicito mihi: sin autem, quid me persequeris? Grandis controversia, fratres, et
intricata nimium disceptatio. Quis non illic diceret: Bonum nobis erat si natus
non fuisset homo iste? Sic erat, dilectissimi, omnino sic erat: non videbatur
quomodo simul possent erga hominem Misericordia et Veritas conservari. Cumque
adjiceret Veritas in ipsum quoque Judicem partis suae injuriam retorqueri <alias, merita retorquere>, dicens 0388D cavendum omnino ne fieret irritum verbum Patris, ne sermo vivus
et efficax qualibet occasione evacuaretur: Parcite, quaeso, ait Pax, parcite
verbis hujusmodi. Non nos talis altercatio decet: virtutum est inhonesta
contentio. 12. Porro Judex inclinans se, digito scribebat in
terra. Erant autem verba Scripturae, quae Pax ipsa legit in auribus omnium (ea
siquidem propius assidebat): Haec dicit, Perii, si Adam non moriatur; et haec
dicit: 976 Perii, nisi misericordiam consequatur. Fiat mors
bona, et habet utraque quod petit. Obstupuere omnes in verbo sapientiae et forma
compositionis pariter atque judicii: siquidem manifestum fuit nullam eis
querimoniae occasionem relinqui; siquidem fieri posset quod utraque petebat, ut
et 0389A moreretur, et misericordiam consequeretur. Sed id
quomodo fiet, inquiunt? Mors crudelissima, et amarissima est, mors terribilis,
et ipso horrenda auditu. Bona fieri quanam ratione poterit? At ille: Mors,
inquit, peccatorum pessima, sed pretiosa fieri potest mors sanctorum. Annon
pretiosa erit, si fuerit janua vitae, porta gloriae? Pretiosa, inquiunt. Sed
quomodo fiet istud? Fieri, ait, potest, si ex charitate moriatur quis, utique
qui nihil debeat morti. Neque enim detinere poterit mors innoxium, sed
forabitur, ut scriptum est, maxilla Leviathan (Job XL, 19), et
destruetur paries medius, solveturque chaos magnum, quod inter mortem vitamque
firmatum est. Nimirum charitas fortis ut mors, imo et fortior morte, si fortis
illius intraverit atrium, alligabit 0389B eum, et diripiet utique
vasa ejus, sed et ipso transitu suo ponet profundum maris viam, ut transeant
liberati. 13. Bonus visus est sermo, utpote fidelis, et omni
acceptione dignus. Sed ubi poterit ille innocens inveniri, qui mori velit non ex
debito, sed ex voluntate; non ex malo merito, sed ex beneplacito suo? Circuit
Veritas orbem terrae; et nemo mundus a sorde, nec infans, cujus est unius diei
vita super terram (Job. XIV, 4, 5, juxta LXX). Sed et Misericordia
coelum omne perlustrat, et in angelis quoque, ne dixerim pravitatem, minorem
tamen invenit charitatem. Nimirum haec victoria alii debebatur, quo majorem
charitatem nemo haberet, ut animam suam poneret pro servis inutilibus et
indignis. Nam 0389C etsi ipse jam non dicit nos servos, hoc ipsum
immensae dilectionis est, et eximiae dignationis. Nos autem etsi omnia quae
praecepta sunt nobis faceremus, quid aliud dicere deberemus, nisi quod servi
inutiles sumus? (Luc. XVII, 10.) Sed quis eum super hoc convenire
praesumeret? Redeunt ad constitutam diem veritas et misericordia, anxiae
plurimum, non invento quod desiderabant. 14. Tunc vero seorsum
pax consolans eas: Vos, inquit, nescitis quidquam, nec cogitatis. Non est qui
faciat bonum hoc, non est usque ad unum. Qui consilium dedit, ferat auxilium.
Intellexit rex quid loqueretur, et ait: Poenitet me fecisse
hominem (Gen. VI, 7). Poena, inquit, me tenet, mihi incumbit
sustinere poenam, poenitentiam agere pro homine 0389D quem
creavi. Tunc ergo dixit: Ecce venio. Non enim potest hic calix transire, nisi
bibam illum. Et accersito protinus Gabriele: Vade, inquit, dic filiae Sion: Ecce rex tuus venit (Zach. IX, 9). Festinavit
ille, et ait: Adorna thalamum tuum, Sion, et suscipe
regem. Porro venturum regem misericordia et veritas praevenerunt, sicut
scriptum est: Misericordia et veritas praecedent faciem
tuam. Justitia thronum praeparat, secundum illud: Justitia et judicium praeparatio sedis tuae (Psal.
LXXXVIII, 15). Pax cum rege venit, ut propheta fidelis inveniretur qui
dixerat: Pax erit in terra nostra cum venerit. Inde est
quod nato Domino angelorum chorus canebat: Pax in terra
hominibus bonae voluntatis (Luc. II, 14). Sed et 0390A tunc justitia et pax osculatae sunt, quae non modice videbantur
hactenus dissidere. Prior enim, si qua erat ex lege justitia, non osculum, sed
aculeum magis habebat, urgens magis timore quam provocans dilectione. Sed nec
habuit illa reconciliationem, sicut habet nunc quae ex fide noscitur esse
justitia. Alioquin quid erat quod nec Abraham, nec Moyses, nec caeteri justi
temporis illius, in obitu suo pacem illam beatitudinis aeternae apprehendere,
aut regnum pacis poterant introire, nisi quod minime adhuc justitia et pax sese
fuerant osculatae? Ex hoc sane, dilectissimi, ferventiore nobis zelo sectanda
justitia est; siquidem justitia et pax osculatae sunt, et indissolubile
amicitiarum iniere foedus: ut cuicunque testimonium justitiae secum tulerit,
hilari vultu jam 0390B et amplexibus laetis excipiatur a pace, in
idipsum jam dormiens et requiescens. 977 SERMO II. De septiformi Spiritu in Christo.1.
Considerare est, fratres, in solemnitate hodierna Dominicae Annuntiationis,
velut amoenissimam quamdam planitiem, simplicem nostrae reparationis historiam.
Injungitur nova legatio angelo Gabrieli, et novam Virgo professa virtutem, novae
salutationis honoratur obsequio. Antiqua excluditur maledictio mulierum, novam
nova mater accipit benedictionem. Impletur per gratiam quae concupiscentiam
nescit, ut spiritu superveniente Altissimi pariat filium quae virum dedignatur
admittere. Intrat ad nos eadem porta salutis antidotum, qua venenum serpentis
ingrediens, 0390C universitatem generis humani occuparat.
Innumeros hujuscemodi flores ex his facile est legere pratis; sed intueor mediam
metuendae profunditatis abyssum. Abyssus plane imperscrutabilis, Incarnationis
Dominicae sacramentum; abyssus impenetrabilis. Verbum caro.
factum est, et habitavit in nobis (Joan. I, 14). Quis enim
investiget, quis attingat, quis apprehendat? Puteus altus est, et in quo hauriam
non est mihi. Verumtamen solet interdum superposita puteis humectare linteamina
vapor exhalans. Propterea sane licet irrumpere verear propriae conscius
infirmitatis, frequenter tamen velut super os hujus putei expando ad te, Domine,
manus meas, pro eo quod anima mea sicut terra sine aqua tibi. 0390D Et nunc si quid est quod, ascendente deorsum nebula, tenuis
ebiberit cogitatio; vobis, fratres, modicum illud sine invidia communicare
curabo, velut expresso linteamine vel exigua refundens coelestis stillicidia
roris. 2. Quaero igitur, qua ratione Filius magis incarnatus
sit, quam Pater aut Spiritus sanctus, cum totius Trinitatis non modo aequalis
sit gloria, sed una eademque substantia. Sed quis cognovit sensum Domini? aut
quis consiliarius ejus fuit? Altissimum est mysterium, nec nos oportet temere
super hujuscemodi praecipitare sententiam. Videtur tamen nec Patris, nec
Spriritus incarnationem in pluritate filiorum effugisse confusionem, dum alius
Dei, alius filius hominis diceretur. Videtur et illud 0391A congruum, ut his specialiter filius fieret, qui filius erat, ne
quid esset ambiguitatis in nomine. Denique ipsa est Virginis nostrae gloria
singularis et excellens praerogativa Mariae, quod filium unum eumdemque cum Deo
Patre meruit habere communem, quam sane periisse constat, si non filius
incarnaretur. Sed nec nobis alia dari posset occasio similis sperandae salutis
et haereditatis. Factus siquidem primogenitus in multis fratribus, qui
unigenitus erat, adscisset eos sine dubio in haereditatem, quos vocarit in
adoptionem. Si enim fratres, et cohaeredes. Hic ergo Christus Jesus, mediator
fidelis, sicut in persona una Dei hominisque substantiam copulavit ineffabili
sacramento; sic et in ipsa reconciliatione, consilio usus altissimo, mediam 0391B non deseruit aequitatem, utrique tribuens quod oportebat,
honorem Deo, homini miserationem. Haec enim optima inter offensum Dominum et
reum servum forma compositionis, ut nec honorandi Domini zelo servus opprimatur
austeriori sententia; nec rursum, dum huic immoderatius condescenditur, ille
debito fraudetur honore. 3. Audi igitur et diligenter observa
angelicam in hujus mediatoris ortu distributionem. Gloria, inquiunt, in altissimis Deo, et in
terra pax hominibus bonae voluntatis (Luc. II, 14). Hujus
denique gratia observationis fideli reconciliatori Christo nec timoris spiritus
defuit, quo Patri semper reverentiam exhiberet, semper ei deferret, semper
gloriam ejus 0391C quaereret; nec spiritus pietatis, quo
misericorditer compateretur hominibus. Unde et necessarium habuit spiritum
quoque scientiae, per quem timoris pariter et pietatis distributio fieret
inconfusa. Et nota quod in primo illo parentum nostrorum peccato 978 tres quidem auctores exstiterunt; sed manifeste defuerunt
tria tribus. Dico enim Evam, diabolum et Adam. Non habuit Eva scientiam, quae,
ut ait Apostolus, seducta est in praevaricationem (I Tim. II, 14).
Verum haec quidem serpenti non defuit, qui callidior describitur caeteris
animantibus; sed pietatem malignus non habuit, qui ab initio factus est
homicida. Adam vero pius forte videtur, mulierem non contristando; sed timorem
Domini dereliquit, voci illius magis obediens, quam 0391D divinae. Utinam magis timor Domini praevaluisset in eo! sicut de
Christo signanter legitur: Quia replevit eum, non pietatis spiritus, sed timoris
(Isai. XI, 3). In omnibus enim et per omnia pietati proximorum
timor Domini praeferendus est, et solus ipse est qui totum sibi hominem debeat
vindicare. In his igitur tribus, timore, pietate et scientia, mediator noster
reconciliavit homines Deo; nam in consilio, et fortitudine de manu adversarii
liberavit. Consilio siquidem pristino jure privavit hostem, data potestate, ut
manus injiceret innocenti: fortitudine praevaluit, ne violenter posset retinere
redemptos, 0392A dum victor ab inferis rediit, et vita omnium cum
eo surrexit. 4. Exinde cibat nos pane vitae et intellectus, et
potat aqua sapientiae salutaris. Est enim intellectus rerum spiritualium et
invisibilium, verus animae panis, confirmans cor nostrum, et ad omne opus bonum
roborans in omni exercitatione spirituali. Carnalis autem homo, qui non percipit
ea quae sunt spiritus Dei, sed stultitia ei videntur, gemat et lugeat, dicens:
Aruit cor meum, quia oblitus sum comedere panem meum
(Psal. CI, 5). Ecce enim mera et perfecta veritas est, non prodesse
homini, si universum mundum lucretur, animae autem suae detrimentum faciat. Sed
quando id capere possit avarus? Sine causa laborat, quisquis ei id persuadere
conatur. 0392B Utquid hoc? Nempe quia stultitia illi videtur.
Quid verius quam jugum Christi esse suave? Appone homini saeculari, et vide si
non magis lapidem quam panem reputabit. Et certe hujusmodi intelligentia
veritatis internae vivit anima, et hic est spiritualis cibus. Non enim in solo
pane vivit homo, sed in omni verbo quod procedit de ore Dei (Deut. VIII,
3). Verumtamen donec sapiat tibi veritas, non sine difficultate ad
interiora trajicitur. Ubi vero coeperis in ea oblectari, jam non cibus, sed
potus est: et sine difficultate intrat in animam, quo videlicet spiritualis
cibus intelligentiae potu sapientiae digeratur, ne ipsius interioris hominis
artibus, id est affectibus, siccitate laborantibus, oneri magis sit quam
utilitati. 0392C 3. Ex omnibus ergo quae
salvandis populis fuerant necessaria, nihil penitus defuit Salvatori. Ipse est
enim, de quo praecinit Isaias: Egredietur virga de radice
Jesse, et flos de radice ejus ascendet, et requiescet super eum spiritus Domini,
spiritus sapientiae et intellectus, spiritus consilii et fortitudinis, spiritus
scientiae et pietatis, et replebit eum spiritus timoris Domini (Isai.
XI, 1-3). Illud sane diligenter attende, quod florem hunc de radice, non
de virga dixerit ascensurum. Etenim si nova Christi caro in Virgine creata esset
ex nihilo (quod aestimaverunt nonnulli); non de radice flos, sed forte de virga
dici poterat ascendisse. Nunc autem qui prodiit ex radice, sine dubio ab origine
communem probatur habuisse materiam. 0392D Nam quod super eum
Spiritus requievit, nihil in eo contradictionis fuisse declarat. In nobis enim
quia non omnino superior est spiritus, non requiescit, carne nimirum adversus
spiritum, et spiritu adversus carnem concupiscente: a quo conflictu nos liberet,
in quo nihil simile fuit, novus homo et verus homo, qui veram carnis nostrae
suscepit originem, sed fermentum vetus concupiscentiae non
suscepit. 979 SERMO III. De muliere adultera (Joan. VIII, 3-11); de Susanna (Dan. XIII): de B.
Maria (Luc. I, 26-38).1. Quam dives es in
misericordia, quam magnificus 0393A in justitia, in gratia quam
munificus, Domine Deus noster! Non est qui similis sit tibi, munerator
copiosissime, remunerator aequissime, piissime liberator! Gratis respicis
humiles, juste judicas innocentes, misericorditer salvas etiam peccatores. Haec
sunt, dilectissimi, quae nobis in mensa divitis hujus patrisfamilias sanctarum
testimoniis Scripturarum, hodie quidem, si diligenter advertimus, solito
copiosius apponuntur. Nimirum hanc nobis copiam praestant, quae pariter
convenerunt, sacrum videlicet tempus Quadragesimae, et sacratissima dies
Annuntiationis Dominicae. Hodie enim in auribus nostris deprehensam in adulterio
mulierem indulgentia Redemptoris absolvit, hodie innoxium Susannae sanguinem
liberavit, hodie quoque beatam Virginem singulari 0393B munere
gratuitae benedictionis implevit. Magnum convivium, ubi pariter nobis
misericordia, justitia et gratia apponuntur! Nunquid non misericordia esca
hominum? Salutaris omnino et efficax ad medelam. Nunquid non etiam justitia
panis cordis? Et quidem optime confirmans illud, utpote cibus solidus ad
nutrimentum. Denique beati qui esuriunt illum, quoniam ipsi saturabuntur
(Matth. V, 6). Nunquid non cibus animae gratia Dei sui? Dulcissimus
sane, et omnem habens in se suavitatem et delectamentum saporis; imo vero haec
sibi omnia pariter vindicans, non modo delectat, sed et reficit, et
medetur. 2. Accedamus ad mensam hanc, fratres mei, et ex
singulis dapibus vel modicum aliquid degustemus. 0393C In lege Moyses mandavit hujusmodi lapidare, aiunt de
peccatrice peccatores, de adultera Pharisaei. Sed ad duritiam lapidei cordis
vestri ille locutus est. Jesus autem inclinavit se.
Domine, inclina coelos tuos, et descende (Psal. CXLIII, 5).
Inclinans se, et ad misericordiam flexus (neque enim Judaici cordis erat), digito scribebat, non jam in lapide, sed in
terra. Neque hoc tantum semel, sed hic quoque duplex scriptura, sicut apud
Moysen tabulae duae. Et forte veritatem et gratiam scribens, et iterum scribens
terrae impressisse videtur, secundum quod Joannes apostolus ait: Lex per Moysen data est, gratia et veritas per Jesum Christum
facta est (Joan. I, 17). Considera denique an videri possit de
tabula veritatis 0393D legisse, unde refelleret Pharisaeos: Qui sine peccato est vestrum, primus in eam lapidem mittat.
Verbum quidem abbreviatum, sed vivum et efficax, et ancipiti gladio
penetrabilius. Quam graviter enim ad verbum hoc saxea corda transfossa, quam
vehementer hoc uno lapillo contritae sint lapideae frontes, rubor ipse
confusionis et clandestinus probavit abscessus. Meruit quidem adultera lapidari:
sed is punire gestiat, qui dignus non est etiam ipse puniri. Is praesumat a
peccatrice exigere ultionem, qui eamdem excipere non meretur. Alioquin ipse sibi
vicinior, a se incipiat: in se prius sententiam ferat, exerceatque vindictam.
Haec Veritas. 3. Caeterum adhuc minus est: et si accusatores
refellit haec Veritas, sed ream necdum absolvit. 0394A Scribat
iterum, scribat gratiam, legat, et audiamus. Nemo te
condemnavit, mulier? Nemo, Domine. Nec ego te condemnabo; vade, et amplius noli
peccare. O vox misericordiae, o auditus lactitiae salutaris! Auditam fac
mihi mane misericordiam tuam, quia in te speravi, Domine (Psal. CXLII,
8). Sola nimirum spes apud te miserationis obtinet locum; nec oleum
misericordiae, nisi in vase fiduciae ponis. Sed est infidelis fiducia, solius
utique maledictionis capax, cum videlicet in spe peccamus. Quanquam nec fiducia
illa dicenda sit, sed insensibilitas 980 quaedam, et
dissimulatio perniciosa. Quae enim fiducia ei qui periculum non attendit? aut
quod ibi timoris remedium, ubi nec timor sentitur, nec materia ipsa timoris?
Fiducia solatium est: nec eget ille solatio, qui laetatur 0394B cum male fecerit, et in pessimis rebus magis exsultat. Rogemus
itaque, fratres, responderi nobis, quantas habeamus iniquitates et peccata;
scelera nostra et delicta nobis desideremus ostendi. Scrutemur vias nostras et
studia nostra, periculaque universa vigili intentione pensemus. Dicat quisque in
pavore suo: Vadam ad portas inferi, ut jam nonnisi in sola Dei misericordia
respiremus. Haec vera hominis fiducia, a se deficientis, et innitentis Domino
suo. Haec, inquam, vera fiducia, cui misericordia non denegatur, propheta
attestante quoniam beneplacitum est Domino super timentes eum,
et in eis qui sperant super misericordia ejus (Psal. CXLVI,
11). Nec parva utique suppetit nobis: in nobis quidem timoris, in ipso
autem causa fiduciae. Suavis et mitis est, 0394C copiosae
misericordiae; praestabilis super malitia, multus ad ignoscendum. Credamus sane
vel inimicis, qui in eo nihil aliud, unde occasionem struendae calumniae
caperent, invenerunt. Compatietur, aiunt, peccatrici, nec sibi oblatam ullatenus
occidi patietur. Tenebitur itaque manifestus adversarius legis, cum absolverit
lege damnatam. In vestrum, o Pharisaei, caput tota vestrae malignitatis
adinventio retorquetur. Diffiditis causae, qui judicium subterfugitis. Nam illa
quidem sine injuria legis absolvitur, quae non accusatori relinquitur <alias, quae sine accusatore relinquitur>. 4.
Sed consideremus, fratres, quonam hinc abeant Pharisaei. Videtisne duos senes
(nam a senioribus 0394D exire coeperunt) quomodo in pomerio
Joachim abssconduntur? Susannam quaerunt uxorem ejus: sequamur eos; nam iniqua
cogitatione pleni sunt contra eam. Consentire nobis,
aiunt senes, aiunt Pharisaei, aiunt lupi, qui ab alterius paulo ante, licet
errantis oviculae, fuerant devoratione frustrati. Consentire
nobis, et commiscere nobiscum. Inveterati dierum malorum, modo accusabatis
adulterium, modo adulterium suadetis. Sed haec est tota justitia vestra, et quae
palam arguitis, eadem agitis in occulto. Hinc fuit quod existis unus post unum,
cum ille omnium conscius occultorum vestras tam valide percussisset
conscientias, dicens: Qui sine peccato est vestrum, primus in
eam lapidem mittat. Merito proinde ad discipulos Veritas ait: Nisi abundaverit 0395A justitia vestra plus quam
Scribarum et Pharisaeorum, non intrabitis in regnum coelorum (Matth.
V, 20). Alioquin dicemus, aiunt, contra te testimonium. Semen Chanaan, et
non Juda, nec hoc quidem Moyses in lege mandavit. An qui decrevit adulteram
lapidare, mandavit accusare pudicam? an qui jussit adulteram lapidibus opprimi,
etiam jussit contra insontem testimonium ferri? Imo vero sicut adulteram, sic
etiam falsum testem non impunitum esse praecepit (Deut. XIX, 16-21; Prov.
XIX, 9). Sed qui gloriamini in lege, per legis praevaricationem Deum
inhonoratis. 5. Ingemuit Susanna, et ait:
Angustiae mihi sunt undique. Undique enim mors; hinc quidem corporea, inde
spiritualis. Si hoc, inquit, egero,
mors 0395B mihi est; si autem non egero, non effugiam manus
vestras. Vestras, o Pharisaei, manus nec adultera effugit, nec pudica:
vestras accusationes nec sanctus, nec peccator evadit. Dissimulatis peccata
vestra, ubi inveneritis aliena: alioquin si quis forte suum non habet, vestrum
ei impingitis crimen. Quid tamen Susanna facit, inter mortem et mortem, animae
scilicet et corporis, undique angustata? Melius est mihi,
inquit, absque opere incidere in manus hominum, quam
derelinquere legem Dei mei. Nimirum sciebat ista, quam horrendum sit
incidere in manus Dei viventis. Nam homines quidem, cum occiderint corpus,
animae non habent ultra quid faciant: ille autem timendus est, qui potestatem
0395C habet et corpus et animam mittere in gehennam (Matth.
X, 28). Quid familia Joachim tardat? Irruat per 981
posticum, nam in pomerio clamor auditur; clamor autem luporum gravium, et
balantis oviculae inter eos. Sed non patitur ab eis innoxiam devorari, qui ab
ipsis eorum faucibus tam dignanter eripuit etiam eripi non merentem. Merito
proinde cum duceretur ad mortem, erat cor ejus fiduciam habens
in Domino, quem usque adeo timuisset, ut timorem omnem postposuisset
humanum, et ipsius legem et simul vitae praeposuisset, et famae. Non enim dictus fuerat sermo hujuscemodi aliquando de Susanna. Sed
et parentes ejus justi erant, et vir ejus honoratior omnium Judaeorum.
Merito igitur a justo Judice justam de injustis obtinuit ultionem, quae tam 0395D vehementer justitiam esurivit, ut propter eam contemneret mortem
corporis, opprobrium generis, luctum inconsolabilem amicorum. 6. Et nos, fratres, si a Christo audivimus: Nec ego
te condemnabo, si peccare jam nolumus contra ipsum, si in Christo volumus
pie vivere; necesse est sustineamus persecutionem, ne malum pro malo, aut
maledictum pro maledicto reddamus. Alioquin qui patientiam non servaverit,
perdet justitiam; hoc est, vitam perdet; hoc est, perdet animam suam. Mihi vindictam, et ego retribuam, dicit Dominus (Rom.
XII, 19). Ita prorsus est. Ipse retribuet, sed si ei vindictam serves, si
non tollas ab eo judicium, si non reddas retribuentibus tibi mala. Faciet
judicium, sed injuriam patienti; in aequitate judicabit, 0396A sed pro mansuetis terrae. Jam vobis, ni fallor, molestum est,
quod deliciae tardant. Non miremini: deliciae sunt. Non onerabunt quamlibet
satiatos, nec a ructantibus quidem poterunt fastidiri. 7. Missus est Gabriel angelus a Deo in civitatem Galilaeae, cui nomen
Nazareth. Miraris quod Nazareth, parva civitas, et tanti regis nuntio
illustretur, et tanto? Sed magnus latet in hac parva civitate thesaurus; latet,
inquam, sed homines latet, non Deum. An non thesaurus Dei Maria? ubicunque illa
est, et cor ejus. Oculi ejus super eam, ubique respicit humilitatem ancillae
suae. Novit coelum Unigenitus Dei Patris? Si novit coelum, et Nazareth. Quidni
sciat patriam suam? quidni noverit haereditatem suam? Coelum ex Patre, Nazareth
ex matre 0396B vindicat sibi, sicut ipse se et Filium David, et
Dominum esse testatur (Matth. XXII, 42-45). Coelum coeli Domino, terram autem dedit filiis hominum
(Psal. CXIII, 16). Cedat ergo ei utrumque necesse est in
possessionem, quia non modo Dominus, sed et filius hominis est. Audi etiam
quomodo terram sibi tanquam filius hominis vindicat, sed et communicat tanquam
sponsus. Flores, inquit, apparuerunt in
terra nostra (Cant. II, 12). Neque hinc discrepat, quod
Nazareth interpretatur flos. Amat florigeram patriam flos
de radice Jesse, et libenter inter lilia pascitur flos campi et lilium
convallium. Commendat enim flores pulchritudo, suaveolentia, et spes fructus;
gratia triplex. Teque florem reputat Deus; et bene ei complacet in te, si tibi
nec honestae conversationis 0396C decor, nec bonae opinionis
fragrantia, nec intentio desit futurae retributionis. Fructus enim spiritus est
vita aeterna. 8. Ne timeas, Maria; invenisti
enim gratiam apud Dominum. Quantam gratiam? Gratiam plenam, gratiam
singularem. Singularem, an generalem? Utramque sine dubio, quia plenam, et eo
singularem, quo generalem: ipsa enim generalem singulariter accepisti. Eo,
inquam, singularem, quo generalem: nam sola prae omnibus gratiam invenisti.
Singularem quod sola hanc inveneris plenitudinem; generalem, quod de ipsa
plenitudine accipiant universi. Benedicta tu in mulieribus, et
benedictus fructus ventris tui. Singulariter quidem fructus 0396D ventris tui est; sed ad omnium quidem mentes te mediante
pervenit. Sic nimirum, sic olim ros totus in vellere, totus in area; sed in
nulla parte areae totus, sicut in vellere fuit (Judic. VI, 37-40).
In te sola Rex ille dives et praedives exinanitus; excelsus, humiliatus;
immensus, abbreviatus, et angelis minoratus est: verus denique Deus et Dei
Filius incarnatus. Sed quo fructu? Nempe ut omnes ejus paupertate locupletemur,
ejus humilitate 982 sublevemur, ejus minoratione
magnificemur, ejus incarnatione adhaerentes Deo, incipiamus unus esse spiritus
cum eo. 9. Sed quid dicimus, fratres? cuinam potissimum vasi
gratia infundetur? Si, ut supra meminimus, capax quidem est misericordiae
fiducia, patientia 0397A vero justitiae, quale jam poterimus
idoneum gratiae receptaculum exhibere? Balsamum est purissimum, et solidissimum
vas requirit. Et quid tam purum, quidve tam solidum quam humilitas cordis?
Merito proinde humilibus dat gratiam; merito respexit Deus humilitatem ancillae
suae. Quonam merito, quaeris? Eo utique, quo animum humilem meritum non
occuparet humanum, quominus libere influeret divinae gratiae plenitudo. Sed ad
hanc nobis humilitatem quibusdam erit gradibus ascendendum. Primo enim cor
hominis, quem adhuc peccare delectat, nec miseram consuetudinem proposito
meliore mutavit, ne sit gratiae capax propriis vitiis praepeditur. Secundo
quoque, ubi jam corrigere mores, et priores nequitias de caetero non iterare
proponit; ipsa 0397B tamen peccata praeterita, licet jam amputata
quodam modo videantur, dum in eo manent, gratiam non admittunt. Manent autem
donec confessione laventur, donec succedentibus dignis fructibus poenitentiae de
medio fiant. Sed vae tibi, si forte vitiis et peccatis perniciosior successerit
ingratitudo. Quid enim tam evidenter gratiae adversatur? Tepescimus processu
temporis a fervore conversationis nostrae, paulatim refrigescit charitas,
abundat iniquitas, ut consummemur carne, qui spiritu coeperamus. Inde enim est
ut minus ea sciamus quae a Deo donata sunt nobis, indevoti pariter et ingrati.
Timorem Domini relinquimus, religiosam omittimus solitudinem, verbosi, curiosi,
faceti, etiam detractores et murmuratores, vacantes nugis, fugitantes laboris
0397C et disciplinae, quoties sine nota id licet; quasi vero
confestim sit etiam sine noxa. Quid ergo tantis repulsam obstaculis gratiam
nobis deesse miramur? Jam vero si quis, juxta Apostolum, ut verbum Christi,
verbum gratiae in eo habitet, gratus est (Coloss. III, 16, 15); si
quis devotus, si quis sollicitus, 0398A si quis spiritu fervens:
caveat sibi ne suis fidat meritis, ne suis operibus innitatur: alioquin nec
hujuscemodi animum intrat gratia. Nimirum plenus est, nec in eo jam invenit
gratia locum sibi. 10. Considerastis Pharisaeum illum orantem?
Non erat raptor, non injustus, non adulter. An sine fructibus poenitentiae erat?
Jejunabat bis in Sabbato, decimas dabat omnium quae possidebat. Sed ingratum
forsitan suspicamini. Audite quid dicat: Deus, gratias ago
tibi. Sed non erat vacuus, non erat exinanitus, non erat humilis, sed
elatus. Non enim quid sibi deesset, scire, studuit, sed exaggeravit meritum
suum: nec erat illa solida plenitudo, sed tumor. Vacuus proinde rediit, qui
plenitudinem simulavit. Nam publicanus ille, qui exinanivit se ipsum, 0398B quoniam vacuum vas exhibere curavit, gratiam retulit ampliorem
(Luc. XVIII, 10, 14). Nos ergo, fratres, si gratiam cupimus
invenire, sic de caetero abstineamus a vitiis, ut de praeteritis quoque peccatis
digne poeniteamus. Nihilominus quoque solliciti simus, et devotos nos Deo et
vere humiles exhibere. Hujusmodi nempe animas gratanter respicit pio illo
respectu, de quo Sapiens ait: Quoniam gratia et misericordia
Dei est in sanctos ejus, et respectus in electos illius (Sap. IV,
15). Et forte propterea quater revocat animam quam respicit, dicens: Revertere, revertere, Qunamitis; revertere, revertere, ut
intueamur te (Cant. VI, 12): quo videlicet nec in peccandi
consuetudine, nec in conscientia peccatorum; sed nec in tepore et torpore 0398C ingratitudinis, aut in elationis caecitate persistat. A quo nos
quadripartito periculo revocare et eripere dignetur, qui factus est nobis a Deo
Patre sapientia, et justitia, et sanctificatio, et redemptio, Jesus Christus
Dominus noster, qui cum Patre et Spiritu sancto vivit et regnat Deus per
infinita saecula saeculorum. Amen.
|