0453 IN FESTO OMNIUM SANCTORUM. SERMO I. De lectione evangelica, «Videns Jesus
turbas,» etc. (Matth. V, 1-12.)0453B 1. Festivitatem hodiernam Sanctorum omnium cum omni devotione dignum
est celebrari. Nimirum si magna videtur, et est, beati Petri solemnitas, seu
beati Stephani, aut cujuslibet caeterorum; quanta ista est, quae non unius
tantum est, sed universorum? Verum non ignoratis, fratres, saecularibus id moris
esse, ut diebus festis festiva sibi convivia parent: et quanto fuerit solemnitas
clarior, tanto splendidius epulentur. Quid ergo? nonne et his qui convertuntur
ad cor, cordis deliciae sunt quaerendae, et spiritualibus spiritualia
comparanda? Propterea jam paratum est convivium nostrum, fratres, jam cocta 0453C sunt omnia, et epulandi tempus advenit. Dignum est enim ut prius
anima satietur, quod haec portio sine dubitatione, et sine comparatione sit
potior: praesertim cum Sanctorum solemnitates manifestum sit ad animas magis,
quam ad corpora pertinere; et quae animarum sunt, animae plus acceptent, quippe
naturali quadam eis cognatione conjunctae. Quibus propterea quoque sancti isti
compatiuntur amplius, propterea magis desiderant animarum bona, et plus earum
refectionibus delectantur, quoniam et ipsi similes nobis fuere passibiles; et
ipsi peregrinationis hujus et exsilii miserabilis deploravere molestias; et ipsi
grave hujus corporis onus, et tumultus saeculi, et tentationes experti sunt
inimici. Nihil itaque dubium, quin gratior eis sit et multo acceptabilior illa
0453D festivitas, qua intenditur epulis animarum, quam sit ea,
quae celebratur a saecularibus, curam carnis perficientibus in desideriis
voluptatum. 2. Verumtamen unde nobis animarum panis in terra
deserta, in loco horroris, et vastae solitudinis? Unde nobis sub sole
spiritualis cibus, ubi nihil est nisi labor et dolor, et afflictio spiritus? Sed
scio quis dixerit: Petite et accipietis: et illud: Si vos, cum sitis mali, nostis bona data dare filiis vestris;
quanto magis Pater vester de coelo dabit spiritum bonum petentibus se?
(Matth. VII, 7, 11; Luc. XI, 9, 13.) Nec ignoro, 1024 quam obnixe tota hac nocte et die petieritis mendicantes
dari vobis panem de coelo vivum; non eum qui corpus roborat, sed qui confirmat
cor hominis. Nam convivas quidem non ausim dicere, sed mendici sumus, in
praebenda Dei 0454B viventes. Mendici, inquam, jacentes ante
januam regis praedivitis, ulceribus pleni, et cupientes saturari, imo et
sustentari de micis, quae cadunt de mensa dominorum nostrorum, quorum celebramus
hodie solemnitatem. Nempe deliciis affluunt, et mensuram accipiunt bonam, et
confertam, et supereffluentem. Confidimus autem quoniam erit qui det nobis:
chaos enim magnum et distantia est multa nimis inter liberalitatem et
benignitatem Dei, et avari divitis crudelitatem. Propterea dedit hodie Pater
noster panem: Patrem enim misericordiarum, patrem esse necesse est etiam
miserorum; dedit, inquam, nobis panem de coelo, et cibaria in abundantia: quorum
utinam ego fidelis coquus, utinam anima mea coquina utilis videatur! 0454C 3. Siquidem ad praeparanda fercula vestra, tota
hac nocte concaluit cor meum intra me, et in meditatione mea exarsit ignis: ille
sine dubio, quem Dominus Jesus misit in terram, et voluit vehementer accendi
(Luc. XII, 49). Nam spiritualem cibum, et coquinam, et ignem habere
necesse est spiritualem. Superest jam ut distribuam quae paravi: vos autem
considerate potius dantem Dominum, quam ministrum distribuentem. Ego enim,
quantum in me est, nihil aliud sum quam conservus vester, qui vobiscum pariter,
et mihi, et vobis, sicut ipse Dominus novit, mendico panem de coelo, et
alimoniam vitae. Propterea non ego do vobis, sed Pater vester ipse est, qui dat
vobis panem de coelo vivum: ipse vos pascit, et operibus, et sermonibus, etiam
et 0454D carne Filii sui, quae est vere cibus. Nam et de operibus
lego: Meus cibus est, ut faciam voluntatem Patris mei
(Joan. IV, 34); et de verbis, quoniam non in solo
pane vivit homo, sed in omni verbo quod procedit de ore Dei (Deut.
VIII, 3); Ergo nunc quidem cibari habemus factis ejus et verbis; post
haec etiam illibatum Dominici corporis sacramentum in altaris mensa sacrosancta,
ipso propitio, percepturi. 4. Legimus in Evangelio hodie,
quoniam videns turbas Jesus, ascendit in montem.
Praedicantem enim Dominum de civitatibus et castellis populi sequebantur: quorum
salvabat animas, sanabat corpora; et adhaerebant ei, affatu pariter et aspectu
illius delectati: cujus nimirum vox suavis, et facies ejus decora, sicut
scriptum est: Speciosus forma prae filiis hominum, diffusa est
gratia in labiis tuis (Psal. 0455A XLIV, 3).
Talis est quem nos sequimur, cui adhaeremus; totus desiderabilis, in quem non
solum populi, sed et ipsi quoque angeli sancti desiderant prospicere. Quid vobis
suavius apponemus? Nimirum hae sunt deliciae angelorum. Gustate proinde, et
videte, quoniam suavis est Dominus. Et huic suavitati, huic sapori, huic
sapientiae, quae vere trahitur de occultis, omne quod desideratur, non valet
comparari. Quid enim? Miraris in sole splendorem, in flore pulchritudinem, in
pane saporem, in terra fecunditatem? Sed a Deo haec universa donata sunt: nec
dubium, quin multo amplius reservaverit sibi quam dederit creaturis. 5. Jam ne hoc quidem otiosum putemus, quod ascendit in montem,
nimirum quod tanto ante praedictum 0455B est tanquam a longe
clamante propheta: Super montem excelsum ascende tu qui
evangelizas Sion; exalta in fortitudine vocem tuam qui evangelizas
Jerusalem (Isai, XL. 9). In qua ascensione, si vos melius non
habetis, ego illud intelligendum puto, quod initio Actuum apostolorum beatus
Lucas meminit, dicens: Primum quidem sermonem feci de omnibus,
o Theophile, quae coepit Jesus facere, et docere (Act. I, 1).
Utique non juxta Pharisaeorum morem, qui alligabant onera gravia et
importabilia, et imponebant ea in humeros hominum, digito autem suo nolebant ea
movere (Matth. XXIII, 4). An non bonus animae panis est iste, et
plurimum confirmans cor hominis? Fiducialiter sequor te, Domine, quocunque
ieris, et secure incedo 1025 viam 0455C mandatorum tuorum sciens quod per eam praecesseris ipse. Secure,
inquam, viam mandatorum tuorum curro, quandoquidem novi quod a summo coelo
egressio tua ad currendum hanc viam, et occursus tuus usque ad summum ejus
fuerit per hanc viam. Non possum modo, fratres, in hunc modum singula masticare:
vos estote animalia munda et ruminantia, ut fiat sicut scriptum est: Thesaurus desiderabilis requiescit in ore sapientis
(Prov. XXI, 20). Cogit enim succingere forsitan et praescindere
verbum tam brevitas horae, quam materiae magnitudo. 6. Videns turbas Jesus, ascendit in montem. Videns miserationis
intuitu, quoniam erant sicut oves errantes, non habentes pastorem. Quid est quod
priusquam 0455D docere inciperet, ascendit in montem, nisi quod
in hoc ipso docuit necesse habere praedicatores verbi Dei desideriis animi et
conversatione sancta ad sublimia tendere, et virtutum conscendere montem? Et cum sedisset, accesserunt ad eum discipuli ejus. Cum
sedisset, inquit. Alioquin quis ad excelsum illum gigantem posset accedere?
Benignissime prorsus inclinavit se, et exinanivit usque ad sessionem, ita ut
dicat Patri: Tu cognovisti sessionem meam, et resurrectionem
meam (Psal. CXXXVIII, 2). Sedit enim, ut ad eum, quem ne ipsi
quidem angeli stantem attingere poterant, etiam publicani et peccatores
accedant, accedat Maria Magdalene, accedat et Latro de cruce. Et cum sedisset, accesserunt ad eum discipuli ejus.
Accesserunt non tam incessu 0456A pedum, quam affectu cordis, et
imitatione virtutum. Bene autem non turbae, non quilibet de populo, sed
discipuli accessisse dicuntur: quatenus sicut Testamentum Vetus datum legitur in
monte Sina, solo Moyse ascendente, et populo exspectante deorsum (Exod.
XXIV, 12-18); sic et modo susciperent montes pacem populo, et colles
justitiam; et velut in tenebris quibusdam, et in occulto diceretur apostolis
quod postea dicerent in lumine, et audirent in aure quod praedicarent postmodum
super tecta. Unde et sequitur: 7. Et aperiens
os suum, docebat eos. Aperuit nunc os suum, qui prophetarum prius aperuerat
ora. Hinc est quod legitur in psalmo, Propheta dicente: Domine, labia mea aperies, et os meum annuntiabit laudem 0456B dem tuam (Psal. L, 17). Nunc autem qui
multifarie, multisque modis olim locutus fuerat in prophetis, demum suo ipsius
ore locutus est, tanquam si diceret: Et qui loquebar, ecce
adsum (Isa. LII, 6). Beati qui audierunt loquentem in carne
Sapientiam: beati qui Verbi Dei verba, quae ab ipsius ore processerunt,
audierunt. Verumtamen quod audierunt illi, adhuc reservatur nobis; quia et nos
audire possumus, quamvis non ab ipso. Aperiens os suum docebat
eos, dicens: Beati pauperes spiritu. Vere apertum est os ejus, in quo omnes
thesauri sapientiae et scientiae sunt reconditi. Et vere ejus haec doctrina, qui
in Apocalypsi loquitur: Ecce nova facio omnia
(Apoc. XXI, 5): qui per Prophetam ante praedixerat: Aperiam os meum, eructabo abscondita a constitutione 0456C mundi (Psal. LXXVII, 2; Matth. XIII, 35). Quid
enim tam absconditum, quam paupertatem esse beatam? Attamen Veritas loquitur,
quae nec falli, nec fallere potest; et ipsa est quae dicit quoniam beati pauperes spiritu. Sic vos, insensati filii Adam,
divitias quaeritis, divitias desideratis usque adhuc: cum jam beatitudo pauperum
divinitus commendata, praedicata mundo, credita sit ab hominibus? Quaerat eas
paganus, qui sine Deo vivit; quaerat Judaeus, qui terrenas promissiones accepit:
sed qua fronte, magis autem qua mente Christianus divitias quaerit, postquam
Christus beatos esse pauperes praedicavit? Quousque, filii alieni, quousque
vanitatem loquetur os vestrum, ut beatum dicatis populum cui haec sunt, 0456D haec visibilia, haec praesentia; cum Filius Dei os suum aperiens
locutus sit veritatem, beatos esse pauperes, et vae divitibus? 8. Sed diligenter attende, quod non simpliciter pauperes nominat,
propter plebeios pauperes necessitate miserabili, non laudabili voluntate. Spero
equidem profuturam eis apud divinae bonitatis misericordiam hanc ipsam
afflictionis suae miseriam: scio tamen 1026 Dominum hoc in
loco non de hujusmodi fuisse locutum, sed de his qui possunt dicere cum
Propheta: Voluntarie sacrificabo tibi (Psal. LIII,
8). Attamen nec voluntaria quidem paupertas omnis laudem habet apud Deum:
nam et philosophi omnia sua reliquisse leguntur, ut expediti mundialibus curis,
studio vanitatis possent vacare 0457A liberius; et nolebant censu
abundare terreno, ut abundarent magis in sensu suo. Hos discernit quod dictum
est, spiritu, id est, spirituali voluntate. Beati ergo pauperes spiritu,
spirituali scilicet intentione, desiderio spirituali, propter solum beneplacitum
Dei, et animarum salutem, quoniam ipsorum est regnum
coelorum. Sed quis est qui sic loquitur, qui sic beatificat pauperes, et
sic ditat? Putas, poterit verum esse? Erit sine dubio, siquidem verax et potens
est qui promittit. Si murmurat inimicus, respondebitur ei: An
non licet mihi facere quod volo? an oculus tuus nequam est, quia ego bonus
sum? (Matth. XX, 15.) Si tu jure humiliatus es pro eo quod
adversum me exaltare te voluisti; nonne qui se humiliant propter me, merito sunt
exaltandi? Et vere, fratres, si miserrimus 0457B ille e coelo
dejectus est, quoniam affectavit celsitudinem, altitudinem concupivit,
sublimitatem praesumpsit: nonne consequens est beatos esse, qui sponte in
paupertatis humilitatem sese deponunt, et juxta Domini promissionem, ipsorum est regnum coelorum, quod perdidit iste? Et attende
quam sapienter ordinaverit Sapientia, contra peccatum primum, remedium primum
opponens. Ac si apertius dicat: Vis obtinere coelum quod perdidit superbiens
angelus, qui confisus est in virtute sua, et in multitudine divitiarum suarum?
Paupertatis vilitatem amplectere, et tuum erit. Sequitur: 9.
Beati mites, quoniam ipsi possidebunt terram. Bene,
optime. Sic enim oportebat, commendata paupertate, etiam mansuetudinem
praedicari; quoniam 0457C relinquentibus omnia, prima solet esse
tentatio de molestiis corporis, et afflictione carnis insolita. Quid vero
paupertas proderit, si, quod absit! pauper in murmurationem deveniat, factus
exasperans, et impatiens disciplinae? Optime quoque post regni promissionem
minus aliud regnum velut in arrham datur, ut secundum Scripturam, promissionem habeamus vitae ejus quae nunc
est, pariter et futurae (I Tim. IV, 8); et de exhibitione
praesentium firma sit exspectatio futurorum. Beati mites,
quoniam ipsi possidebunt terram. Hanc ego terram corpus nostrum intelligo:
quod si possidere vult anima, si regnare desiderat super membra sua, necesse est
ut sit ipsa mitis, et superiori suo subjecta; quoniam tale inveniet inferius
suum, qualem se exhibuerit superiori. 0457D Armatur enim creatura
ad ulciscendam sui injuriam Creatoris. Et ideo noverit anima, quae rebellem sibi
invenit carnem suam, se quoque minus, quam oporteat, superioribus potestatibus
esse subjectam. Mansuescat ipsa, et humilietur sub potenti manu Altissimi; et
subjecta sit Deo, et his pariter quibus vice ejus habet obedire praelatis: et
continuo corpus suum inveniet obediens et subjectum. Veritas enim est quae
loquitur: Beati mites, quoniam ipsi possidebunt terram.
Et vide, si non adversus secundi peccati vulnus secunda processerit medicina.
Prima siquidem post angelicae praevaricationis ruinam Eva peccavit, inquietudine
spiritus agitata, et interdicti Dominici jugum suave, et leve onus abjiciens;
quoniam 0458A exspectare noluit, ut de manu Domini, unde jam
caetera acceperat, perfectionem quoque beatitudinis mereretur, sed praeripere
illam serpentis consilio attentavit. Propter hoc paradisum perdidit, terram
deliciarum: propter hoc in ipso corpore suo contrariam legem invenit. Sed jam
fortassis ad hanc Domini vocem desiderio mansuetudinis aestuas, et conquereris
super asperitate cordis tui, et belluinis quibusdam motibus atque indomita
feritate. Attende ergo quod sequitur: 10. Beati qui lugent, quoniam ipsi consolabuntur. Equum indomitum
flagella domant; animam immitem contritio spiritus et assiduitas lacrymarum.
Ergo in omnibus operibus tuis memorare novissima tua: 1027
mortis horrorem, judicii tremendum 0458B discrimen, ardentis
gehennae metum ab oculis cordis tui elongari nullatenus patiaris. Cogita
peregrinationis tuae miseriam, recogita annos tuos in amaritudine animae tuae;
cogita vitae humanae pericula, cogita fragilitatem propriam: et in hujusmodi
cogitatione si perseveraveris, dico tibi, parum senties quidquid foris videtur
esse molestum, dum toto corde circa interiorem molestiam occuparis. Sed nec
patietur Dominus sine consolatione te esse, quoniam Pater misericordiarum est,
et Deus totius consolationis; et complebitur omnino quod Veritas pollicetur: Beati qui lugent, quoniam ipsi consolabuntur. Concordat autem
huic sententiae etiam illud, quod in Salomone legisti: Melius
est ire ad domum luctus, quam ad domum convivii (Eccle. VII,
3). 0458C Propterea beata esses, Eva, si post culpam
consolationem quaereres lacrymarum, et conversa ad poenitentiam veniam citius
obtineres. Nunc autem miserrimam quaesisti consolationem de simili casu viri
tui, et veneno pessimo, nequissimo videlicet vitio, totam infecisti posteritatem
tuam: ut usque hodie perditionem alterius, alter suam reputet consolationem.
Misera prorsus Evae consolatio, et eorum qui miseriam hanc imitantur! Sed beati qui lugent, quoniam ipsi consolabuntur. Verum quid
aliud est haec consolatio, quam procedens de spe veniae gratia devotionis, et
suavissima delectatio boni, et gustus sapientiae, licet exiguus, quibus interim
benignus Dominus afflictam refrigerat animam? Sed gustus ille nihil aliud est,
quam irritamentum desiderii, et 0458D incentivum amoris, sicut
scriptum est: Qui edunt me, adhuc esurient; et qui bibunt me,
adhuc sitient (Eccli. XXIV, 29). Propterea illico
subinfertur: 11. Beati qui esuriunt et
sitiunt justitiam, quoniam ipsi saturabuntur. Qui esurit, esuriat amplius;
et qui desiderat, abundantius adhuc desideret; quoniam quantumcunque desiderare
potuerit, tantum est accepturus. Imo vero non secundum imperfectionem modumve
desiderii, quoniam quidem donec perfecte habeat, perfecte desiderare non potest;
sed nec et perfecte habere, donec perfecte desideret; sed mensuram accepturus
est bonam, et confertam, et coagitatam, et supereffluentem. Beati qui esuriunt et sitiunt justitiam, quoniam ipsi
saturabuntur. 0459A Infirmiori palato cordis, et animae
languenti adhuc dura et insipida res videtur esse justitia; sed qui gustaverunt,
ecce ipsi sciunt quam beati sunt qui esuriunt illam, quoniam
ipsi saturabuntur. O vere felix et gloriosa satietas! o sanctum convivium!
o desiderabiles epulae! ubi nimirum anxietas nulla, nullum poterit esse
fastidium, quoniam satietas summa, et summum inerit desiderium. Beati qui esuriunt et sitiunt justitiam, quoniam ipsi
saturabuntur. Jam vero hoc verbum adversus Adam procedere credo, qui
portionem quidem aliquam videtur tenuisse justitiae, in eo quod mulieri
compassus est; sed si esurisset justitiam, curasset sine dubio reddere quod
debebat, non modo uxori, sed multo magis Creatori. Debebat enim uxori
compassionem 0459B utique et disciplinam, tanquam inferiori.
Caput enim mulieris vir (Ephes. V, 23). Debebat autem Deo
obedientiam atque subjectionem. Sed quid putamus, fratres, quamplurimi usque
hodie factum illud graviter dijudicant, et tamen insipienter imitantur?
Indignantur adversus Adam, quod obedierit voci uxoris suae, plus quam Dei; et
ipsi quotidie Evam suam, carnem videlicet, audiunt plus quam Deum. Fratres, si
modo praesentem videremus Adam in eo articulo positum, ascendentibus
cogitationibus in cor ejus, coarctari inter precem uxoris, et praeceptum
Creatoris; nonne clamaremus adversus illum, dicentes: Cave tibi, miser, vide ne
feceris; seducta est mulier, non acquiescas ei? Utquid ergo, quoties apprehendit
nos tentatio similis, non persuademus 0459C similiter nobis
ipsis? Beati enim qui esuriunt et
sitiunt justitiam, quoniam ipsi saturabuntur. Sed quid potest esse omnis
justitia nostra coram Deo? Nonne juxta prophetam, velut pannus
menstruatae reputabitur (Isai. LXIV, 6) et 1028 si districte judicetur, injusta invenietur omnis justitia
nostra, et minus habens? Quid ergo de peccatis erit, quando ne ipsa quidem pro
se poterit respondere justitia? Propterea obnixe cum Propheta clamantes: Non intres in judicium cum servo tuo, Domine (Psal.
CXLII, 2), tota humilitate ad misericordiam recurramus, quae sola potest
salvare animas nostras, et sollicite pensemus quod sequitur: 12. Beati misericordes, quoniam ipsi misericordiam
0459D consequentur. Et attende, quemadmodum Zacchaeus
breviter uno verbo utrumque complectitur, dicens: Dimidium
bonorum meorum do pauperibus, et si quempiam defraudavi, reddo quadruplum
(Luc. XIX, 8). Vides quantum esurit iste justitiam, cui non
sufficit aequa mensura reddere, nisi reddat quadruplum. Misericordia quoque
magna est, quod dimidium bonorum suorum dat pauperibus. Verumtamen non silebo
ego quod sentio. Laudem Domini loquetur os meum: Domini plane, non vestram.
Neque enim vobis, sed nomini ejus do gloriam. Zacchaeus certe, cujus laus est in
Evangelio, dimidium bonorum suorum dedit pauperibus; sed ego multos Zacchaeos
hic video, qui nihil sibi ex omnibus reliquere. Quis mihi scribet hoc Evangelium
de Zacchaeis istis, imo 0460A de Petris istis, qui fiducialiter
loquantur Domino: Ecce nos reliquimus omnia, et secuti sumus
te? (Matth. XIX, 27.) Sed scriptum est jam in Evangelio
aeterno, in libro vitae scriptum est et signatum: Beati
misericordes, quoniam ipsi misericordiam consequentur. Jam vero, fratres,
Adae crudelitatem haec sententia tangit, qui videbatur prius uxoris amore
peccasse. Ecce enim scimus, o Adam, quia os de ossibus tuis, et caro de carne
tua est, et ejus amore peccasti. Videamus nunc quantum diligas eam. Venit
Dominus igneum tenens gladium in ultionem praevaricationis: oppone te discrimini
propter illam, et dic: Domine, mulier infirmior est, mulier seducta est: mea est
iniquitas, meum peccatum, in me solum vindicta procedat. Sed non loquitur sic:
Mulier, 0460B inquit, quam dedisti mihi, dedit mihi de ligno, et comedi (Gen.
III, 12). O perversitas! Poenam pro ea suscipere refugis, et culpam
admittere non recusasti! Quomodo, proh dolor! omnia confudisti! perniciose
misericors, ubi severus esse debueras; et perniciosius crudelis, ubi
misericordiam impendere oportebat? Nam delinquere propter illam nullo modo,
satisfacere vero pro ea libenti animo debuisti. Sic enim oportet fieri, fratres,
ut nunquam propter alium homo peccet, quod est justitiae: et libenter aliena
peccata portet, quod est misericordiae. Beati qui esuriunt et
sitiunt justitiam, quoniam ipsi saturabuntur. Beati misericordes, quoniam ipsi
misericordiam consequentur. Sequitur: 13. Beati mundo corde, quoniam ipsi Deum vinebunt. 0460C Beati plane, et omnino beati, qui videbunt in quem desiderant
angeli prospicere, quem videre vita aeterna est. Tibi dixit
cor meum, exquisivit te facies mea: faciem tuam, Domine, requiram
(Psal. XXVI, 8). Quid enim mihi est in coelo? et
a te quid volui super terram? Defecit caro mea et cor meum, Deus cordis mei, et
pars mea Deus in aeternum (Psal. LXXII, 25, 26). Quando
adimplebis me laetitia cum vultu tuo? Vae mihi ab immunditia cordis mei! qua
impediente, necdum mereor ad beatam illam visionem admitti. Quanta
sollicitudine, fratres, quanto studio danda est opera, ut mundari possit oculus,
quo videndus est Deus? Et ego quidem triplici sorde inquinari me sentio;
concupiscentia 0460D carnis, et concupiscentia gloriae
temporalis, et praeteritorum conscientia delictorum. Sunt enim in anima motus
quidam utrorumque desideriorum, quos nec ratione, nec viribus exstinguere
possum, quandiu sum in hoc saeculo nequam, et in corpore mortis teneor
alligatus. Attamen contra sordes istas orationis oppono remedium; et propterea
sicut oculi servorum in manibus dominorum suorum; ita oculi nostri ad Dominum
Deum nostrum, donec misereatur nostri, qui solus mundus est, et potest facere
mundum de immundo conceptum semine. Sic et contra peccati conscientiam remedium
confessionis est institutum; et omnia in confessione lavantur. Ecce haec sunt
quae mundant 1029 oculum cordis, oratio et confessio. Porro
beati mundo corde, quoniam 0461A ipsi Deum
videbunt. Videbunt quidem in fine facie ad faciem; videbunt etiam nunc, sed
per speculum in aenigmate; et nunc cognoscunt ex parte, perfecte postea
cognituri. Omnis enim in cujus conscientia clausum adhuc peccatum vivit, aut
peccat in spe, et ita sentit de Deo, tanquam si minus ei peccata displiceant;
aut peccat in desperatione, immisericordem sentiens Deum. Quorum utrique merito
dicitur: Existimasti inique, quod ero tui similis
(Psal. XLIX, 21): quoniam neuter Deum videt, sed mentitur iniquitas
sibi, formans sibi idolum pro eo quod non est ipse. Beati vero mundo corde,
quoniam ipsi soli Deum vident, soli de eo sentiunt in bonitate: sicut vere bonus
est, ita ut nemo bonus sit nisi ipse. Beati mundo corde,
quoniam ipsi Deum videbunt. 0461B Miseri proinde Adam et
Eva, qui conversi in verba malitiae ad excusandas excusationes in peccatis, dum
confessionis mundationem fugiunt, immundo remanent corde, et a facie Domini
ejiciuntur. Sequitur: 14. Beati pacifici,
quoniam filii Dei vocabuntur. Merito filii nomine vocabuntur, qui filii
opus impleverint. Ipse enim est, per quem reconciliati pacem habemus ad Deum:
ipse qui pacificavit in sanguine suo quae in coelis sunt, et quae super terram,
mediator Dei et hominum, homo Christus Jesus. Et attende quemadmodum in tribus
quidem prioribus sibi ipsi reconciliatur anima; in duobus quae sequuntur,
proximo; in sexto, Deo; in septimo etiam alios reconciliat, tanquam receptus in
gratiam Domini, et felici familiaritate donatus. Nam paupertate, mansuetudine,
0461C fletu renovatur in anima similitudo quaedam et imago
aeternitatis omnia tempora complectentis, dum paupertate futura meretur,
mansuetudine sibi praesentia vindicat, luctu poenitentiae praeterita quoque
recuperat, sicut scriptum est: Recogitabo tibi omnes annos
meos in amaritudine animae meae (Isai. XXXVIII, 15). Porro
justitia et misericordia perfecte proximo cohaeremus, dum quidquid nolumus nobis
fieri, aliis non faciamus per justitiam; et quaecunque volumus ut faciant nobis
homines, et nos faciamus illis per misericordiam. Jam reconciliati nobis,
reconciliati etiam proximo, fiducialiter per munditiam cordis reconciliamur Deo.
Beati vero, qui de sua reconciliatione non ingrati, et pro fratribus 0461D suis pie solliciti, eos quoque, quantum praevalent, et sibi, et
Deo reconciliare laborant. Quibus enim laudibus dignum, quanto amplectendum
putas affectu fratrem illum, qui sine querela conversans inter fratres, tota
sollicitudine cavet, ne quid in eo sit quod ab aliis portari oporteat; et
quidquid in aliis est onerosum, patientissime portat? qui singulorum scandala
sua reputat; qui cum Apostolo loquitur: Quis scandalizatur, et
ego non uror? quis infirmatur, et ego non infirmor? (II Cor. XI,
29.) Beati pacifici, quoniam filii Dei vocabuntur.
Non est enim Deus dissensionis, sed pacis: ideoque filios pacis, Dei quoque
filios dignum est appellari. 15. Jam quae sequitur octava
beatitudo, martyrum est praerogativa: cujus nobis tolerantiae nec 0462A tempus videtur esse, nec virtus. Honoratur nunc justitia magis
quantum in facie est: aut nulli, aut pauci pro ea sustinent persecutionem.
Felices tamen, si qui sunt, quoniam ipsorum est regnum coelorum, ut <alias, ubi> eos nemo persequatur. Quod si multiplex fuerit
tribulatio, tunc quoque multiplicius exsultandum, non intuentibus quae videntur
incommoda; sed praemia, quae non videntur. Quae enim videntur, temporalia sunt;
quae autem non videntur, aeterna. Beati, inquit, eritis cum vos oderint homines, et cum separaverint vos, et
ejecerint, et dixerint omne malum adversum vos mentientes, propter me. Gaudete
in illa die, et exsultate: ecce enim merces vestra copiosa est in coelis,
copiosior longe quam sit labor in terris. Verumtamen 0462B quid
sibi vult, quod eadem promissio facta est pauperibus et martyribus, nisi quia
vere martyrii genus paupertas voluntaria est? Beatus vir,
ait Propheta, qui post aurum non abiit nec speravit in
thesauris pecuniae. Quis est hic, et laudabimus eum? 1030 Fecit enim mirabilia in vita sua
(Eccli. XXXI, 8, 9). Quid mirabilius, aut quod martyrium gravius
est, quam inter epulas esurire, inter vestes multas et pretiosas algere,
paupertate premi inter divitias, quas offert mundus, quas ostentat malignus,
quas desiderat noster ipse appetitus? An non merito coronabitur qui sic
certaverit, mundum abjiciens promittentem, irridens inimicum tentantem, et, quod
gloriosius est, de semetipso triumphans, et crucifigens concupiscentiam
prurientem? Denique 0462C propterea pauperibus pariter et
martyribus regnum coelorum promittitur, quia paupertate quidem emitur, sed in
passione pro Christo absque omni dilatione percipitur. SERMO II. De statu
sanctorum ante resurrectionem.1. Quia Sanctorum omnium
festivam hodie, dilectissimi, omnique dignissimam devotione memoriam celebramus,
operae pretium puto de communi eorum felicitate, in qua beata jam requie
perfruuntur, et futura quam praestolantur consummatione, adjuvante Spiritu
sancto sermonem facere charitati vestrae, ita sane, ut non opinionis propriae
conjecturas, sed divinorum librorum sequar auctoritatem; 0462D ne
prophetare videar de corde meo, sed innitar, quoad potero, testimoniis
Scripturarum. Erit enim, praestante Domino, triplex sermonis hujus utilitas,
quatenus agnita, vel ex parte aliqua, felici retributione sanctorum,
abundantiori deinceps sollicitudine ipsorum inhaerere vestigiis, ac ferventiori
desiderio ad eorum suspirare consortia, propensiori quoque devotione eorumdem
nos commendare patrociniis studeamus. Fidelis quippe sermo, et omni acceptione
dignus, ut quos solemni veneratione prosequimur, etiam simili conversatione
sequamur: quos beatissimos praedicamus, ad eorum beatitudinem tota aviditate
curramus: quorum delectamur praeconiis, sublevemur eorum patrociniis. Nec sane
parum fructuosa invenitur 0463A memoria festiva sanctorum,
languorem, teporem, erroremque depellens: cum eorum intercessione juvetur
infirmitas nostra, consideratione beatitudinis excitetur negligentia nostra,
ignorantia quoque nostra ipsorum erudiatur exemplis. Propterea cum perfecte
eruditos vos ad imitanda sanctorum vestigia, hodierna sancti Evangelii lectione,
et ipsius Domini sermone non dubitem, erecta nimirum ante oculos vestros scala,
per quam universus, quem hodie veneramur, sanctorum chorus ascendit; nec ignorem
implorandis eorum suffragiis totum paulo minus noctis et diei hujus religiosa
devotione tempus expensum: jam de eorum felicitate loqui vel exiguum aliquid
attentabo, quod donaverit ipse, qui eos et magnificat jam et glorificat, quos
vocavit 0463B prius atque justificavit. 2.
Legimus in Propheta: Convertere, anima mea, in requiem tuam,
quia Dominus benefecit tibi; quia eripuit animam meam de morte, oculos meos a
lacrymis, pedes meos a lapsu (Psal. CXIV, 7, 8); et in alio
psalmo: Anima nostra sicut passer erepta est de laqueo
venantium (Psal. CXXIII, 7). Multa quoque similia in divinarum
reperisse mihi videor serie Scripturarum verba hominum, qui liberatos se esse
non sine multa admiratione laetantur, verba perfectae securitatis et felicitatis
immensae, vocem gratiarum actionis et laetitiae, quam pro meo sapere his qui
luteas adhuc domos inhabitant, et in sudore vultus sui comedunt panem suum,
omnino non arbitror convenire. Quis enim eorum gloriabitur 0463C castum se habere cor? quis audeat gloriari contritum esse
laqueum, liberatos pedes suos a lapsu, reclamante nimirum Apostolo, et dicente:
Qui stat, videat ne cadat? (I Cor. X, 12.)
Unde et de semetipso: Infelix, inquit, ego homo, quis me liberabit de corpore mortis hujus?
(Rom. VII, 24.) Et alio in loco: Fratres,
inquit, ego me non arbitror comprehendisse. Unum autem, quae
retro sunt oblitus, et in ea quae ante me sunt extentus, sequor ad palmam
(Philipp. III, 13, 14), etc. 1031 Itemque: Ego, ait, sic curro, non quasi in incertum;
sic pugno, non quasi aerem verberans: sed castigo corpus meum et servituti
subjicio, ne forte cum aliis praedicaverim, ipse reprobus efficiar (I
Cor, IX, 26, 27). Haec plane tuba militiae est, haec verba ducis strenui
0463D fortiter dimicantis. Nam superiora quidem videntur potius
triumphantis, aut certe necdum quidem triumphantis, sed cum victoria jam
redeuntis de praelio, et futuram magni triumphi diem laeta ac secura conscientia
praestolantis. 3. Quid enim loquitur reversus de praelio fortis
miles, servus fidelis? Convertere jam, inquit, anima mea, in requiem tuam. Dum enim in corpore mortis Domino
militares, nulla requies erat, tum pro labore certaminis, tum pro periculo
exitus adhuc incerti. Hinc excitabat tumultus tentationum, inde succumbendi
metus gravius sollicitabat. Habebat tamen, fratres, etiam tunc gloriam miles
Christi, licet requiem non haberet. Ait siquidem strenuus 0464A ille et fortissimus miles, cujus et paulo ante fecimus
mentionem: Gloria nostra haec est, testimonium conscientiae
nostrae (II Cor. I, 12). Quod conscientiae testimonium non sic
intelligendum puto, tanquam ipsa sibi conscientia attestetur. Non enim qui
seipsum commendat, ille probatus est, sed quem Deus commendat (II Cor. X,
18). Est ergo testimonium conscientiae, in quo gloriatur Apostolus, non
quod perhibeat conscientia, sed quod loquitur Spiritus veritatis in ipsa,
testimonium perhibens spiritui nostro, quod filii Dei sumus (Rom. VIII,
16). Est enim testimonium conscientiae non perhibentis, sed percipientis.
Cum enim veritas applaudit, cum justitia attestatur, Dei sine dubio commendantis
vox est, et Spiritus sancti testimonium 0464B perhibentis, ac si
decertanti viriliter militi rex suus, pro cujus amore et honore decertat, prope
assistens laetus applaudat, laudet fortia facta, proximam clamitet esse
victoriam, parata jam praemia, et coronam polliceatur aeternam. In quo
testimonio gloriatur quidem probatus et strenuus miles; minime tamen quiescit,
sed tanto acrius viriliusque decertat. Itaque dum adhuc militant, gaudent utique
electi Dei, sed tantum de primitiis Spiritus, qui et infirmitatem eorum adjuvat
virtute sua, et pusillanimitatem sua consolatur attestatione. Unde et is, de quo
loquebamur, Apostolus: Non est, inquit, regnum Dei esca et potus, sed justitia, et pax, et gaudium in
Spiritu sancto (Rom. XIV, 17). 0464C 4. Jam vero consummato militiae tempore gaudium habent sancti
etiam in spiritu suo, donec adveniat dies illa, qua introire mereantur in
gaudium Domini sui, gaudium habituri et in ipso corpore suo. Sic enim habemus in
Psalmo: Signatum est super nos lumen vultus tui, Domine;
dedisti laetitiam in corde meo. Unde? Plane ex his quae sequuntur: A fructu frumenti, vini et olei sui (Psal. IV, 7,
8). Audivit enim ejusmodi anima vocem dicentis: Date ei
de fructu manuum suarum, et laudent eam in portis opera ejus (Prov.
XXXI, 31). Unde et Joannes scribere jubetur in Apocalypsi, quoniam beati mortui qui in Domino moriuntur. Quare beati? Amodo enim jam dicit Spiritus, ut requiescant a laboribus
suis (Apoc. XIV, 13). Unde et in ipso de quo paulo 0464D ante loquebamur psalmo, eis quae supra posuimus verbis adjunctum
est: In pace in idipsum dormiam et requiescam
(Psal. IV, 9). Et de operibus habemus in Apocalypsi: Opera enim illorum sequuntur illos (Apoc. XIV,
13). Ad quid vero sequuntur, nisi ut laudent eos in portis? Ad quid
sequuntur, nisi ut multiplicentur a fructu eorum, et accipientes de fructu
manuum suarum, saginentur vituli, quos ex prophetico testimonio, cum
reaedificabuntur muri Jerusalem, super altare Domini novimus imponendos?
(Psal. L, 20, 21.) Interim quippe sub altari eos esse, et non
supra, ipse nos doceat, cujus testimonium credibile factum est nimis, qui, ut
scribit in Apocalypsi, sub altari ipso eorum etiam voces 0465A audivit (Apoc. VI, 9, 10). Adhuc ergo signatum est super eos lumen vultus Dominici: et licet non plenam,
habent tamen laetitiam multam in corde suo, donec veniat dies illa, qua implebit
eos laetitia 0466A cum 1032 vultu suo.
Interim, inquam, convertuntur animae illae in requiem suam, donec veniat dies,
qua introire mereantur in requiem Domini. Adhuc laudant eas in portis opera sua,
donec veniat, 0467A cum erit unicuique laus a Deo. Videtis,
fratres, quanta est unitas Scripturarum, quam uno sensu et eisdem pene verbis de
beatitudine loquantur animarum. 5. Jam vero nemo ex vobis
parvam aliquam requiem, aut laetitiam suspicetur eorum, qui ab omni penitus
molestia liberi recogitant annos suos in dulcedine animae suae; laetantur pro
diebus quibus humiliati sunt, annis quibus viderunt mala; cum jucunda
admiratione et mira jucunditate considerant pericula quae evaserunt, labores
quos pertulerunt, certamina quae vicerunt; et pro his omnibus certa et
indubitata fide exspectant beatam spem, et adventum gloriae magni Dei et
Salvatoris sui, qui resuscitabit et reformabit corpora 0467B eorum, configurata proprii corporis claritati. 6. Quanta est felicitas eorum, quam immensa laetitia! qui nimirum
triplici gaudio, de recordatione transactae virtutis, de exhibitione praesentis
quietis, de certa exspectatione futurae consummationis exsultant. Nam de futura
illa consummatione habemus vocem eorum in fine ejus psalmi, de quo superius
loquebamur. Dicunt enim singulae animae, quibus jam datum est ad hanc requiem
pervenire: In pace in idipsum dormiam et requiescam; quoniam
tu, Domine, singulariter in spe constituisti me. Singulariter, inquam, in
spe, non jam inter spem et metum, ubi prius non sine sollicitudine et anxietate
plurima fluctuabam. Sic et de praesenti sanctorum requie habemus in alio psalmo
scriptum: Convertere, 0467C anima mea, in
requiem tuam, quia Dominus benefecit tibi. Bene, inquam, fecit, quamvis
necdum optime. Denique audi quam bene: Quia eripuit animam
meam de morte, oculos meos a lacrymis, pedes meos a lapsu (Psal.
CXIV, 7, 8): id est a peccato omni et a peccati poena, a timore quoque et
a periculo recidendi penitus liberavit. Hoc est suavissimum animae stratum, quod
nullis jam lavet aut riget lacrymis, quando absterget Deus omnem lacrymam ab
oculis ejus. Hoc cubile, in quo jam non compungitur, nec convertitur in aerumna
sua, dum configitur spina. Exiit enim de terra illa, quae spinas ei et tribulos
germinabat. Hoc plane stratum animae, quod minime jam versatur in infirmitate
ejus; quoniam universa quae infirmitatis 0467D erant, pariter
transierunt. Haec est, inquam, animae suavissima et saluberrima requies,
conscientia munda, quieta, secura. Sit ergo beatae animae culcitra conscientiae
suae puritas, sit capitale tranquillitas, sit opertorium ejus securitas: ut in
hoc interim strato dormiat delectabiliter, feliciter requiescat. 7. Jam vero de recordatione transactae virtutis habes in psalmo
centesimo vicesimo tertio manifeste verba eorum, quae superius quoque
commemoravi. Considerant enim et multa cum admiratione recogitant, a quibus
laqueis, quantisque periculis divino meruerint auxilio liberari, et exsultantes
in Domino dicunt: Nisi quia Dominus erat in nobis, dicat nunc
Israel, nisi quia Dominus erat in nobis, 0468A cum exsurgerent
homines in nos, forte vivos deglutissent nos. Torrentem pertransivit anima
nostra, forsitan pertransisset anima nostra aquam intolerabilem; et addunt:
Benedictus Dominus, qui non dedit nos in captionem dentibus
eorum (Psal. CXXIII, 1-6). Sed et verba quae jam tempore suae
resolutionis instante loquebatur Apostolus, de eo in quo nunc feliciter
requiescit statu praesumpta, videntur et nunc ei multo melius convenire: nunc
enim jam secure loquitor: Bonum certamen certavi, cursum
consummavi, fidem servavi: de reliquo reposita est mihi corona justitiae, quam
reddet mihi Dominus in illum diem justus judex (II Tim. IV, 7,
8). Haec sunt, dico vobis, fratres, haec modo sunt universa sanctorum
negotia, hic cibus, hic somnus 0468B eorum: et propterea 1033 voluit Spiritus sanctus scribi verba ea quae protulimus,
caeteraque similia, ut ex his aliquatenus innotesceret nobis status eorum. 8. Longe aliter tamen afficiuntur in hujusmodi meditationibus, et
multo amplius delectantur, quam nostra aut cogitatio capere, aut explicare queat
oratio. Audi enim quomodo laboret propheta inculcans, et multiplicans verba, nec
tamen sic digne magnificare valens quod intendit. Quam
magna, inquit, multitudo dulcedinis tuae, Domine, quam
abscondisti timentibus te! Quid tamen addidit? Perfecisti, inquit, eis qui sperant in te,
in conspectu filiorum hominum (Psal. XXX, 20). Est ergo
multitudo dulcedinis, quae abscondita est, magna quidem et magna valde, necdum
tamen perfecta; quoniam 0468C in manifesto perficietur, non in
abscondito, quando non sub altari requiescent sancti, sed super thronos tanquam
judices residebunt. Ad requiem enim exutae a corporibus animae sanctae protinus
admittuntur; ad plenam autem gloriam regni non ita. Me
exspectant justi, ait Propheta, cum adhuc detineretur in custodia corporis
hujus, donec retribuas mihi (Psal. CXLI, 8).
Et vox divina ad animas ctas corporum suorum resurrectionem
flagitantes. Sustinete modicum tempus, donec impleatur numerus
fratrum vestrorum (Apoc. VI, 11). Sed jam sermo claudendus
est: vocant enim nos missarum adhuc celebranda solemnia. Quod ergo restat adhuc
de eadem materia, sermoni alteri reservemus. SERMO III. Quomodo animae sactae
erunt sine macula et ruga.0468D 1.
Advertistis, nisi fallor, ex his quae praecedente sermone sunt dicta, tres esse
sanctarum status animarum: primum videlicet in corpore corruptibili, secundum
sine corpore, tertium in corpore jam glorificato. Primum in militia, secundum in
requie, tertium in beatitudine consummata; primum denique in tabernaculis,
secundum in atriis, tertium in domo Dei. Quam dilecta
tabernacula tua, Domine virtutum! multo magis tamen atria concupiscibilia,
secundum quod addit: Concupiscit et deficit anima mea in atria
Domini (Psal. LXXXIII, 1, 2). Sed quoniam in ipsis quoque
atriis nonnullus, ut audis, defectus est, beati omnino qui habitant 0469A in domo tua, Domine. Laetatus sum plane in his quae dicta sunt
mihi, fratres, quoniam in domum Domini ibimus. Quod si quaeritis, unde id tam
fiducialiter praesumam: inde sine dubio, quod jam multi ex nobis in atriis
stent, exspectantes donec recipiant corpora sua, donec impleatur numerus
fratrum. In illam enim beatissimam domum nec sine nobis intrahunt, nec sine
corporibus suis, id est nec sancti sine plebe, nec spiritus sine carne. Neque
enim praestari decet integram beatitudinem, donec sit homo integer cui detur;
nec perfectione donari Ecclesiam imperfectam. Propterea cum resurrectionem
expeterent corporum, sicut priore sermone jam diximus, acceperunt divinum
responsum, dicens: Sustinete modicum tempus, donec 0469B compleatur numerus fratrum vestrorum (Apoc. VI,
II). Acceperunt tamen jam singulas stolas; sed non vestientur duplicibus,
donec vestiamur et nos: quomodo de patriarchis et de prophetis ait Apostolus:
Deo melius aliquid providente pro nobis, ut non sine nobis
consummarentur (Hebr. XI, 40). Stola enim prima ipsa est, quam
diximus, felicitas et requies animarum: secunda vero immortalitas et gloria
corporum. Unde et dicunt: Vindica, Domine, sanquinem sanctorum
tuorum qui effusus est (Apoc. VI, 10), non tanquam vindictae
cupidi, nec de propriae ultionis zelo; sed ex desiderio resurrectionis et
glorificationis corporum suorum, quam nimirum usque in diem judicii differendam
esse non dubitant. 2. Sed ende hoc tibi, o misera caro, o
foeda, o 0469C fetida, unde tibi hoc? Animae sanctae, quas
propria Deus insignivit imagine, te desiderant; quas redemit proprio sanguine,
te exspectant; et ipsarum sine te compleri 1034 laetitia,
perfici gloria, consummari beatitudo non potest. Adeo siquidem viget in eis
desiderium hoc naturale, ut necdum tota earum affectio libere pergat in Deum,
sed contrahatur quodam modo, et rugam faciat, dum inclinantur desiderio tui.
Unde et beatus Joannes, qui multa nobis de eo statu, in quo feliciter beatae
animae requiescunt, per Spiritum reseravit: Sine macula,
inquit, sunt ante thronum Dei (Apoc. XIV,
5). Sine macula, inquam, sed necdum sine ruga; donec veniat dies, cum
sibi gloriosam Christus exhibebit 0469D Ecclesiam, non habentem
maculam, neque rugam. In his namque qui adhuc militant, nec sine macula quidem
Ecclesia est; quoniam nemo mundus a sorde, nec infans, cujus est unius diei vita
super terram: quam utique vitam beatus Job militiam esse testatur (Job
VII, 1). In his vero qui sub altare Domini requiescunt, jam quidem sine
macula est Ecclesia, sicut habes in psalmo: Domine, quis
habitabit in tabernaculo tuo? aut quis requiescet in monte sancto tuo? Qui
ingreditur, inquit, sine macula (Psal. XIV, 1,
2). Hic ergo requiescet in monte Domini, qui ingreditur sine macula: qui
vero fuerit sine ruga, exaltabitur supra montem. Sed si vis scire quando erunt
sine ruga animae sanctae, quando extendentur coeli sicut pellis, quae 0470A dilatatur penitus. ut nec minima quidem ruga inveniatur in ea:
tunc sine dubio, quando jam sequentur Agnum quocunque ierit. Vere enim extendi
et dilatari necesse est animas, quibus utique sequendus est Agnus. Quo enim
vadit? Attingit profecto a fine usque ad finem fortiter, et disponit omnia
suaviter. 3. Vis adhuc nosse quo eat Agnus, et quo necesse
habeant beatae animae sequi eum? In omnibus requiem
quaesivi (Eccli. XXIV, 11). Haec est plane requies Domini, non
intercisa, non circa aliquid certum restricta; quoniam in omnibus gaudet, in
omnibus delectatur, in omnibus requiem quaerit, et invenit. Nam et bona ei
placent in seipsis, et delectatur nihilominus bona ordinatione malorum. Diligit
misericordiam et judicium: nec modo in bonorum 0470B gloria sibi
complacet, sed in ipsis quoque, utpote justis, suppliciis impiorum. Quid ergo?
putasne, poterit humana anima in hoc gaudium Domini sui, et in hanc ejus requiem
intrare, ut et ipsa quoque in omnibus delectetur; nec aliqua jam privata
affectione contrahatur in rugam, sed transeat in affectum quemdam generalem
atque divinum? Poterit sine dubio, si fidelis inveniatur super pauca, quae
accepit militiae suae tempore, id est, super artus, super sensus, super
appetitus suos, quos suscepit regendos, ut in his probetur, quam fidelis sit
Domino suo. Sciat igitur servus Christi vas suum possidere in sanctificatione,
glorificet et portet Deum in corpore suo: nec dubium quin fidelem in modico
servum supra 0470C multa constituat Dominus liberalis et dives.
Supra multa plane, quoniam constituet eum dominum domus suae, et principem omnis
possessionis suae. Neque id vobis incredibile videatur, fratres, tanquam a
meipso id loquar: quoniam Veritas ipsa manifeste id pollicetur, cujus de
promissione omnino dubitare non licet. Beatus, ait, servus ille, quem cum venerit Dominus ejus, invenerit sic
facientem. Amen dico vobis, quoniam super omnia bona sua constituet eum
(Matth. XXIV, 46, 47). Tunc enim fidelis servus constituitur super
omnia bona Domini sui, cum in gaudium ejus meretur intrare, et cum eo deinceps
laetari in universis, in cunctis gaudere, in omnibus delectari. Etenim qui adhaeret Deo, Apostolo teste, unus cum
eo spiritus efficitur (I Cor. 0470D VI, 17); et
voluntas ejus omnino divinae adhaerens voluntati fit una cum ea, ut nihil jam,
quod contra eam sit, inveniatur in omnibus creaturis; sed universa fiant, vel
magis maneant pro ejus arbitrio. 4. Haec est ergo beata spes,
quam exspectant animae sanctae: et licet in gratiarum actione versentur pro ea
felicitate, in qua jam requiescunt; adhuc tamen orant et clamant ad Deum pro ea
consummatione, quam praestolantur. Unde quemadmodum sine macula quidem
vetustatis, sed non sine ruga contractionis eas diximus esse; sic ad gratiarum
actionem jam pervenisse videntur, sed necdum ad vocem laudis; quoniam perfectum
1035 perfectos laudare decet, ut laudetur cum haereditate
sua, quando jans et ipsi laudabunt cum, et erit unicuique laus a Deo. 0471A Unde et Propheta signanter futuri temporis verbo usus videtur:
Beati, inquiens, qui habitant in domo
tua, Domine; in saecula saeculorum laudabunt te (Psal. LXXXIII,
5). Nam et beatus Joannes in Apocalypsi non vocem laudis, sed potius
vocem precis audivit. Sic enim habes: Sub altare Dei audivi
voces occisorum. Quas voces? Vindica, Domine, sanguinem
sanctorum tuorum qui effusus est (Apoc. VI, 10). Vox precis,
non laudis est ista. Sed quousque a longe circumdamus altare istud, et veremur
accedere? Desiderat, nisi fallor, charitas vestra audire sacramentum altaris
hujus, et sacrum secretumque nosse mysterium. Sed quis ego sum, qui sanctorum
cubiculum facile audeam temerarius perscrutator irrumpere? Quasi vero non
legerim scrutatorem majestatis 0471B opprimendum a gloria
(Prov. XXV, 27). Verumtamen pausemus hic, si placet, hodie si forte
pulsantibus nobis aperire dignentur mysterium altaris illius inhabitatrices
animae sanctae, non nostro merito sane, sed propter eum qui dilexit nos, et
lavit nos a peccatis nostris in sanguine suo: agnoscentes et nos inter cives et
domesticos Dei, nec tanquam hospites et advenas a secreta illa habitatione
censeant propulsandos. SERMO IV. De sinu Abrahae, et altari sub quo
sanctorum animas beatus Joannes audivit, et septem panibus, ex quibus totidem
sportae remansisse leguntur.1. Cum de altari illo
coelesti, sub quo beatus Joannes sanctorum voces audivit (Apoc. VI, 9,
10), 0471C sermo incidisset, distulimus, sicut meminisse
arbitror charitatem vestram, ut oratione praemissa securior nobis ad tam sacrum
secretumque cubiculum pateret accessus. Tempus est, ut jam dicamus quod de eo
nobis sentire datum est, sine praejudicio sane, si cui forte aliter fuerit
revelatum. Illud ergo primum movere potest, quid sibi velit, quod beatus Joannes
sub altare Dei audisse se perhibet sanctarum voces animarum, cum Salvator in
Evangelio de Lazari anima loquens, non sub altare Dei, sed in sinum Abrahae
dicat eam ab angelis deportatam (Luc. XVI, 22). Nam et sanctus Job,
ut apparet, nequaquam ad altare Dei ausus est aspirare, cum diceret: Quis mihi hoc tribuat, ut in inferno protegas 0471D me, et abscondas me, donec pertranseat furor tuus, et constituas
mihi tempus, in quo recorderis mei? (Job XIV, 13.) Sed jam
venerat tempus, fratres, illud, quod beatus Job postulabat, jam recordandi
tempus, jam venerat tempus miserendi, quando sanctorum voces sub altare Dei
beatus Joannes audivit. Donec enim veniret desideratus ille, qui sanguine suo
deleret chirographum damnationis nostrae, et flammeum exstinguens gladium,
aperiret credentibus regna coelorum; nullus omnino cuiquam sanctorum ad ea
patebat accessus: 0472A sed providerat eis Dominus in inferno
ipso locum quietis et refrigerii, chaos magnum firmans inter sanctas
illas animas, et animas impiorum. Quamvis enim utraeque in tenebris essent, non
utraeque erant in poenis; sed cruciabantur impii, justi vero consolabantur. Quod
autem in tenebris essent, beati Job testimonio didicimus, qui se quoque in locum
tenebrosum et opertum mortis caligine perhibebat iturum (Job X,
21). Hunc ergo locum, obscurum quidem, sed quietum, sinum Abrahae Dominus
vocat: pro eo, ut arbitror, quod in fide et exspectatione quiesceret Salvatoris.
Abrahae enim fides tam manifeste probata est, et approbata, ut primus ipse
futurae incarnationis Christi meruisset accipere promissionem. In hunc ergo
locum 1036 Salvator 0472B descendens,
contrivit portas aereas, et vectes ferreos confregit, eductosque vinctos de domo
carceris, sedentes quidem, hoc est quiescentes, sed in tenebris et umbra mortis,
jam tunc quidem sub altare Dei collocavit, abscondens eos in tabernaculo suo in
die malorum, et protegens eos in abscondito tabernaculi sui, donec veniat
tempus, quo procedant completo jam numero fratrum, et percipiant regnum, quod
eis paratum est ab origine mundi. Jam vero sicubi forte praesens quoque
sanctorum requies Abrahae sinus vocatur, certum est de Evangelio
hanc inolevisse consuetudinem: licet neminem oporteat dubitare, longe alium hunc
sinum esse, quam illum: quippe cum ille in tenebris, hic in luce multa; in
inferno ille fuerit, iste in coelo. Non incongrue tamen 0472C etiam nunc dictum videtur patriarcharum filios paternum in sinum
recipi, cum ad eorum consortium ab hoc saeculo transire merentur <alias, meruerint>. 2. Porro altare ipsum, de
quo nobis habendus est sermo, ego pro meo sapere nihil aliud arbitror esse, quam
corpus ipsum Domini Salvatoris. Credo autem quod et ego super hoc sensum ejus habeam, praesertim cum
audiam eum in Evangelio promittentem: Ubicunque fuerit corpus,
illuc congregabuntur et aquilae (Luc. XVII, 37). Interim ergo
sub Christi humanitate feliciter sancti <alias, felices
animae> quiescunt, in quam nimirum desiderant etiam angeli ipsi prospicere,
donec veniat tempus, quando jam non sub altari collocentur, sed exaltentur super
altare. 0472D Sed quid dixi? nunquid humanitatis Christi gloriam,
non dicam hominum, sed vel angelorum assequi poterit quis, nedum superare?
Quonam igitur modo super altare dixerim exaltandos eos, qui nunc sub altare
quiescunt? Visione utique et contemplatione, non praelatione. Ostendet enim
nobis Filius, ut pollicitus est, semetipsum (Joan. XIV, 21), non in
forma servi, sed in forma Dei. Ostendet etiam nobis Patrem et Spiritum sanctum,
sine qua nimirum visione nihil sufficeret nobis; quoniam haec est 0473A vita aeterna, ut cognoscamus Patrem verum Deum, et quem misit
Jesum Christum (Joan. XVII, 3), et in eis, quod non est dubium,
etiam Spiritum utriusque. Transiens quippe ministrabit nobis, novas utique, et
usque ad tempus illud nobis penitus inexpertas delicias manifestae suae
contemplationis. Unde et beatus Joannes in Epistola sua: Nunc, inquit, filii Dei sumus, sed nondum
apparuit quid erimus; et addit: Scimus autem quoniam cum
apparuerit, similes ei erimus, quia videbimus eum sicuti est (I Joan.
III, 2). Audi denique sponsam in Cantico canticorum fiducialiter
loquentem, et spe quidem jam super altare locatam. Laeva
ejus, haud dubium quin sponsi, sub capite meo, et dextera
illius amplexabitur me (Cant. II, 6). Transcendit enim beata
anima Christi 0473B incarnationem et humanitatem, quae nimirum
laeva ejus jure vocatur; ut divinitatem ejus et majestatem ejus, quam non
incongrue dexteram nominat, sublimius contempletur. 3.
Tripliciter enim, fratres, in aeterna illa et perfecta beatitudine fruemur Deo,
videntes eum in omnibus creaturis, habentes eum in nobis ipsis, et (quod his
omnibus ineffabiliter jucundius sit atque beatius) ipsam quoque cognoscentes in
semetipsa Trinitatem, et gloriam illam sine ullo aenigmate mundo cordis oculo
contemplantes. In hoc enim erit vita aeterna et perfecta, ut cognoscamus Patrem,
et Filium cum sancto Spiritu, et videamus Deum sicuti est: id est, non modo
sicut inest nobis videlicet, aut caeteris creaturis, sed sicut est in semetipso.
0473C Unde duo illa velut circumjacentia esse videntur quae
praediximus, et quasi cortex tritici: haec vero cognitio, summa beatitudinis,
tritici medulla, adeps frumenti, quo nimirum civitas sancta Jerusalem satiatur
(Psal. CXLVII, 14). Verum quam magna est beatitudo illa, tam
abscondita est ab oculis nostris; quoniam nec oculus vidit, nec auris audivit,
nec in cor 1037 hominis ascendit, quanta claritas, quanta
suavitas, quanta jucunditas maneat nos in illa cognitione. Pax Dei est illa,
quae exsuperat omnem intellectum; quanto magis omnem sermonem nostrum? Quod ergo
nulli datum est experiri, nullus conetur effari. Mensuram, ait Dominus, plenam, et
confertam, et coagitatam, et supereffluentem dabunt in 0473D sinus vestros (Luc. VI, 38). Plenam
universitate creaturarum, confertam in interiore homine nostro, cogitatam in
exteriore, supereffluentem in Deo ipso. Ibi cumulus felicitatis, ibi
supereminens gloria, ibi supereffluens beatitudo. 4. Nam
quomodo videndus sit in creaturis, quomodo in nobis habendus, possumus vel ex
parte conjicere, ex ipsis nimirum, quas accepimus jam, primitiis spiritus.
Cognitio autem illa omnino adhuc nobis incognita est: mirabilis facta est;
confortata est, ut non possimus ad eam. At vero quemadmodum in creaturis
videndus sit, possumus aliquatenus intelligere, nimirum cum et modo videatur in
ipsis: unde et philosophi, Apostolo teste, per ea quae facta sunt, Dei
invisibilia conspexere (Rom. I, 20). Verum 0474A quantumcunque proficiat quis intelligendo conspicere, quam
potentissime, quam prudentissime, quam benignissime majestas aeterna omnia
fecerit, cuncta regat, ordinet universa; prorsus modicum ab eo quod est
comprehendit. Veniet autem, quando jam, ut in praecedenti sermone diximus,
sequemur Agnum quocunque ierit, et in omnibus consequemur creaturis, ut in
omnibus gaudeamus, quod est gaudium Domini Dei nostri. Gaudeamus sane in
omnibus, sed non aliunde quam de ipso, sicut et ipse non aliis fruitur, sed
semetipso. 5. Jam vero quemadmodum in nobis habendus sit, et
hoc vel ex parte possumus cogitare. Constat enim animarum triplicem esse
naturam. Unde et sapientes mundi hujus animam humanam, rationalem, 0474B irascibilem, concupiscibilem esse tradiderunt: quam utique
triplicem vim animae ipsa quoque natura et quotidiana experimenta nos docent.
Porro quemadmodum circa rationale nostrum, et scientia, et ignorantia constat,
tanquam habitus et privatio: sic et circa concupiscibile, desiderium et
contemptus: et circa id quod dicitur irascibile, et laetitia pariter, et ira
versatur. Implebit ergo Deus rationale nostrum luce sapientiae, ita ut penitus
nobis nihil desit in ulla scientia. Implebit concupiscibile nostrum fonte
justitiae, ut omnino desideremus eam, et ea penitus repleamur, sicut scriptum
est: Beati qui esuriunt et sitiunt justitiam, quoniam ipsi
saturabuntur (Matth. v, 6). Nulla enim alia res implere potest
desiderium animae, nulla alia praeter justitiam beatificare animam 0474C potest. Cum ergo repleverit Deus concupiscibile nostrum
justitia; quidquid respuere debet anima, respuet; quidquid debet concupiscere,
concupiscet: et ex omnibus id magis appetet, quod magis fuerit appetendum.
Merito denique concupiscibili nostro justitiam attribuimus, ex quo nimirum aut
justi, aut injusti reputamur. Jam vero quod dicitur in nobis irascibile, cum
repleverit illud Deus, perfecta erit in nobis tranquillitas, et in summam
jucunditatem atque laetitiam replebimur pace divina. Et vide si non etiam in his
tribus perfecta, quantum sane ad animam spectat, beatitudo consistit: quando
scientia jam non inflabit propter justitiam; jam non contristabit propter
laetitiam, ut cesset proverbium 0474D illud: Qui apponit scientiam, apponit et dolorem (Eccle. I,
18): quando justitia nec indiscreta erit propter scientiam, nec onerosa
propter laetitiam: quando laetitia nec inepta <alias,
suspecta> erit propter scientiam, nec impura propter justitiam. 6. Sed in his omnibus nihil adhuc exterior homo noster accepit. Ipsi
ergo, ut inhabitet gloria etiam in terra nostra (Psal. LXXXIV, 10),
et juxta alium prophetam repleatur majestate Domini omnis terra (Isai. VI,
3), quatuor sunt quaerenda, quem nimirum constat ex elementis quatuor
esse compactum. Nec mireris quod pluribus indigere videtur qui miserior est, cum
et in psalmo legeris, dicente Propheta: Si tivit in te anima
mea, quam multipliciter tibi caro mea! (Psal. LXII, 2.) Habeat
ergo terra nostra immortalitatem 0475A 1038,
ne jam timeat denuo se in pulverem redigendam. Resurgens enim corpus nostrum jam
non moritur, mors illi ultra non dominabitur. Sed quid proderit, si forte
contingat in aeternum vivere in miseriis et aerumnis passibilitatis hujus, qua
nimirum incessanter corruptibile hoc corpus affligitur; et si non semel, utique
semper moritur? Habeat certe etiam aliquando omnimodam impassibilitatem. Ab
humoribus enim inordinatis causas aiunt procedere passionum. Sed jam desiderat
corpus nostrum etiam levitatem, secundum eam nimirum quam habet ex aere
portionem, ne vel ipso onere sit molestum. Tanta itaque futura credenda est
corporum levitas et agilitas beatorum, ut possint, si velint, absque omni mora
seu difficultate ipsam quoque cogitationum 0475B nostrarum sequi
ad omnia velocitatem. Quid ultra deest ad perfectam corporis beatitudinem? Sola
utique pulchritudo. Hanc perfectissimam habituri, non immerito possumus
attribuere ei parti, quam habemus ab igne. Salvatorem enim
exspectamus, ut ait Apostolus, qui reformabit corpus
humilitatis nostrae, configuratum corpori claritatis suae (Philipp.
III, 20, 21), exhibens quod pollicitus est, quoniam fulgebunt justi sicut sol in regno Patris eorum (Matth.
XIII, 43). Sic ergo replebit animas nostras Deus, cum perfecta in eis
scientia fuerit, perfecta justitia, perfecta laetitia. Sic replebitur majestate
ejus omnis terra, cum fuerit corpus incorruptibile, impassibile, agile,
configuratum denique corpori claritatis suae. Et vide ne forte isti sint septem
0475C panes, quibus quatuor hominum millia Salvator legitur
satiasse, e quibus ejusdem numeri sportas plenas apostoli reservandas
sustulerunt (Matth. XV, 32, 38). Nunc enim reficimur panibus istis,
cum jucunda meditatione beatam spem ruminamus: donec veniat, cum jam non de spe,
sed de re ipsa et exhibitione gaudentes, quasi plenas sportas recipere pro
panibus singulis mereamur. SERMO V.1. Festiva nobis est dies, et inter
praecipuas solemnitates hodierna solemnitas numeratur. Quid ergo dicimus? cujus
apostoli, cujus martyris, cujus sancti? Non unius alicujus singulariter, sed
pariter universorum. Omnes siquidem novimus festivitatem 0475D Omnium Sanctorum dici, et esse, quam hodie celebramus. Omnium,
inquam, sive coelestium, sive terrestrium. Sunt enim sancti de coelo, et sunt
sancti de terra: itemque eorum qui de terra sunt, quidam adhuc in terra, aliqui
jam in coelo. Celebratur ergo festivitas omnium horum communiter, sed forsitan
non uniformiter. Neque hoc mirum, cum non sit ne ipsa quidem sanctitas omnium
uniformis, sed inter sanctos et sanctos distet, idque non parum. Nec modo dico,
quia alius alio sanctior (haec enim quantitatis potius, quam qualitatis
distantia est); sed quod non modo magis et minus, verum etiam aliter atque
aliter sanctos dici, et vere dici inveniamus. Et forte inter angelos atque
homines assignari possit ista diversitas sanctitatis pariter 0476A et celebritatis. Neque enim tanquam triumphantes honorari posse
videntur, qui nunquam pugnasse noscuntur. Aliter tamen honorandi sunt nimis
etiam ipsi, tanquam amici tui, Deus, cujus nimirum voluntati semper adhaeserunt,
tanta utique felicitate, quanta facilitate. Nisi forte in eo pugnasse creduntur,
quod peccantibus aliis viriliter perstiterunt, non abeuntes in concilio
impiorum, sed singuli quique dicentes: Mihi autem adhaerere
Deo bonum est (Psal. LXXII, 28). Celebranda ergo in eis gratia
praeveniens in benedictione dulcedinis; honoranda benignitas Dei, non ad
poenitentiam adducens, sed abducens, ab omnibus, quibus poenitentia deberetur;
non eripiens a tentatione, sed a tentatione conservans. 2.
Aliud sane in his sanctitatis genus, et proprio 0476B modo
videbitur honorandum, qui venerunt ex magna tribulatione, et dealbaverunt stolas
suas in sanguine 1039 Agni (Apoc. VII, 14): qui
post multos agones jam nunc triumphant in coelis coronati, quoniam legitime
certaverunt. Estne adhuc sanctorum aliquod tertium genus? Est, sed occultum.
Sunt enim sancti qui adhuc militant, adhuc pugnant; currunt adhuc, necdum
comprehenderunt. Temerarie forsitan hujusmodi videar dicere sanctos; sed tamen
novi unum ex his non veritum dicere Deo: Custodi animam meam,
quoniam sanctus sum (Psal. LXXXV, 2). Sic et Apostolus,
divinorum conscius secretorum, evidentius ait: Scimus quoniam
diligentibus Deum omnia cooperantur in bonum, his qui secundum propositum vocati
sunt sancti (Rom. VIII, 0476C 28). Haec nimirum
diversitas appellationis in nomine sanctitatis, ut alii quidem jam secundum
consummationem sancti vocentur, alii juxta solam adhuc praedestinationem. Latet
ergo hujusmodi sanctitas penes Deum; clausa est, et clause quodammodo
celebratur. Siquidem nescit homo, utrum amore, an odio dignus sit; sed in
futurum omnia reservantur incerta (Eccle. IX, 1, 2). Sit ergo
istorum celebritas sanctorum in corde Dei; quoniam novit Dominus qui sunt ejus,
et ipse scit quos elegerit a principio. Sit etiam apud administratorios illos
spiritus, qui mittuntur in ministerium propter eos qui haereditatem capient
salutis: nos in vita sua laudare hominem prohibemur. Quomodo namque secura 0476D laudatio, ubi nec ipsa vita secura? Non
coronabitur nisi qui legitime certaverit, ait tuba illa coelestis (II
Tim. II, 5). Et legem certaminis ab ore ipsius legislatoris ausculta: Qui perseveraverit usque in finem, hic salvus erit
(Matth. X, 22). Nescis quis sit perseveraturus, nescis quis sit
legitime certaturus, nescis quis coronam sit accepturus. 3.
Illorum lauda virtutem, quorum jam certa victoria est; illos devotis extolle
praeconiis, quorum secure potes adgaudere coronis. Cantavimus sanctis hac nocte,
dicentes: Timete Dominum, omnes sancti ejus (Psal.
XXXIII, 10); sed non istis. Non, inquam, eos qui perseveraverunt usque in
finem, timere hortabamur, quia scriptum est: Jam non erit
timor in finibus nostris. Illis potius dicebamus sanctis, 0477A quibus custodia multiplex necessaria est pro multitudine
periculorum. Siquidem non est eis colluctatio adversus carnem et sanguinem
tantum, sed adversus principatus quoque et potestates, adversus mundi rectores
tenebrarum harum, contra spiritualia nequitiae in coelestibus (Ephes. VI,
12). Egent plane custodia, qui tam multipliciter, non modo cominus, sed
eminus appetuntur. Et ubi tot pugnae foris, non debent intus deesse timores, ut
merito his dicatur: Timete Dominum, omnes sancti ejus.
Tota interim beatitudo nostra est timere Deum, dicente Scriptura: Beatus homo qui semper est pavidus (Prov. XXVIII,
14). Et item Psalmista ait: Beati omnes qui timent
Dominum, qui ambulant in viis ejus (Psal. CXXVII, 1). Caeterum
longe aliter beati, in quibus jam perfecta 0477B charitas foras
misit timorem, nec jam timent ambulantes in viis, sed laudant potius habitantes
in domo, sicut idem ait: Beati qui habitant in domo tua,
Domine; in saecula saeculorum laudabunt te (Psal. LXXXIII, 5).
Nostra ergo felicitas, nostra interim festivitas, in timore Dei: nam illorum
magis in exsultatione et laude versatur.
4. Inde est quod secure laudantur homines, qui non sua jam vivunt vita, sed Dei:
nam hominum utique vita tentatio est. Est autem gemina quaedam securitas laudis
hujus: nisi quod forte videbitur, si diligenter attendimus intra alteram altera
comprehendi. Siquidem non est quod laudare vereamur verissime, certissimeque
laudabiles: non est 0477C quod glorificare cunctemur sic
absorptos in gloria, ut nostra omnino nequeant laudatione moveri. Non enim est
quo vanitas intret, ubi veritas jam totum occupavit. Sed quaenam, inquies,
gloria sanctis? Neque enim singuli sese glorificant, quia scriptum est: Non te laudet os tuum (Prov. XXVII, 2). Non
vicissim alter alterum laudat, quia in laudem Conditoris intenti et extenti, in
quo nimirum tota eis reposita est beatitudo, mutuis nunquam vacare laudibus
possunt, dicente Propheta, sicut supra quoque meminimus: Beati
qui habitant in domo tua, 1040 Domine;
in saecula saeculorum laudabunt te. Verumtamen non acquiesco expertes
gloriae credere sanctos, maxime propter illud quod Apostolus ait: Quod in praesenti est momentaneum et leve tribulationis 0477D nostrae, supra modum in sublimitatem aeternum gloriae pondus
operabitur in nobis (II Cor. IV, 17). Et Propheta: Visita nos in salutari tuo, ad videndum in bonitate electorum
tuorum, ad laetandum in laetitia gentis tuae, ut lauderis cum haereditate
tua (Psal. CV, 4, 5). Non enim ait: Ut lauderis ab haereditate
tua; sed, cum haereditate tua, ut communis intelligatur
futura laudatio. Quod si ipsa laudat haereditas Dominum; haereditatem quis
laudet, ab Apostolo audiamus. Tunc, inquit, unicuique laus erit. A quo? A Deo
(I Cor. IV, 5). Magnus laudator, et vehementer ambienda laudatio.
Felix commutatio laudis, ubi et laudare beatum est, et laudari. 5. Ad quid ergo sanctis laus nostra? ad quid glorificatio nostra? ad
quid nostra haec ipsa solemnitas? 0478A Quo eis terrenos honores,
quos juxta veracem Filii promissionem honorificat Pater coelestis? Quo eis
praeconia nostra? pleni sunt. Prorsus ita est, dilectissimi, honorum nostrorum
sancti non egent, nec quidquam eis nostra devotione praestatur. Plane quod eorum
memoriam veneramur, nostra interest, non ipsorum. Vultis scire quantum interest
nostra? Ego in me, fateor, ex hac recordatione sentio desiderium vehemens
inflammari, et desiderium triplex. Vulgo dicitur: Quod non videt oculus, cor non
dolet. Oculus meus, memoria mea; et cogitare de sanctis, quodam modo eos videre
est. Sic nempe portio nostra in terra viventium, nec modica sane portio: si
tamen, ut decet, memoriam affectio comitetur. Sic, inquam, conversatio nostra in
coelis est; verumtamen 0478B non sic nostra, sicut illorum.
Ipsorum enim substantia ibi est, nostra autem desideria; ipsi per praesentiam,
nos per memoriam ibi sumus. Quando et nos addemur ad patres nostros? quando
essentialiter praesentabimur eis? Hoc enim primum desiderium, quod in nobis
sanctorum memoria vel excitat vel incitat magis, ut eorum tam optabili societate
fruamur, et mereamur concives et contubernales esse spirituum beatorum, misceri
coetui patriarcharum, cuneis prophetarum, senatui apostolorum, martyrum
exercitibus numerosis, confessorum collegiis, virginum choris; in omnium denique
colligi et collaetari communione sanctorum. 6. Singulorum
quippe recordationes, quasi scintillae 0478C singulae, imo quasi
ardentissimae faces, devotos accendunt animos, ut eorum et conspectum sitiant
<alias, sentiant> et complexum: adeo ut plerumque etiam
inter eos esse se reputent, mode ad omnes simul, modo ad hos vel ad illos tota
aviditate et vehementia corda vibrantes. Alioquin quid istud negligentiae, quid
pigritiae, imo quid vecordiae est, ut non crebris suspiriis et ferventissima
affectione abrumpere hinc, et in illa tam felicia agmina jaculari animos
studeamus? Vae nobis a duritia cordis nostri! vae a peccato gentium, quas
Apostolus memorat sine affectione fuisse! (Rom. I, 31.)
Praestolatur nos Ecclesia illa primitivorum, et negligimus; desiderant nos
sancti, et parvipendimus; exspectant nos justi, et dissimulamus. Excitemur
aliquando, fratres; resurgamus 0478D cum Christo, quaeramus quae
sursum sunt, quae sursum sunt sapiamus. Desideremus desiderantes nos, properemus
ad praestolantes nos, exspectantes nos votis praeoccupemus animorum. Ecce enim
nihil in hac nostra communione securitatis, nihil perfectionis, nihil quietis:
et tamen hic quoque quam bonum et quam jucundum, habitare fratres in unum?
Quidquid enim, sive interius, sive exterius, molestum occurrit, ipso utique tam
germanorum consortio fratrum, cum quibus est nobis cor unum et anima una in
Deum, tolerabilius invenitur. Quam dulcior erit, quam delectabilior, quam
beatior unio ubi nulla suspicio esse poterit, nulla dissensionis occasio; ubi
omnes perfecta charitas indissolubili foedere colligabit, ut sicut Pater et 1041 0479A Filius unum sunt, sic et nos unum simus
in ipsis! 7. Non tantummodo societas, sed etiam felicitas nobis
est optanda sanctorum, ut quorum desideramus praesentiam, gloriam quoque
ferventissimis studiis ambiamus. Neque enim perniciosa haec ambitio, aut illius
affectatio gloriae ullatenus periculosa est. Nam quod dicimus: Non nobis, Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam
(Psal. CXIII, 1); hujus temporis vox est, quando et ipsi angeli
clamant: Gloria in excelsis Deo, et in terra pax hominibus
bonae voluntatis (Luc. II, 14) Noli me
tangere, ait: nondum enim ascendi ad Patrem meum
(Joan. XX, 17). Verbum gloriae est. Nempe Filius sapiens gloria
Patris. Noli ergo, ait gloria, noli me
tangere. Noli interim quaerere gloriam, fuge potius: 0479B et vide omnino ne me tetigeris, donec perveniamus ad Patrem, ubi
sit gloriatio omnis jam secura. Ibi in Domino laudabitur anima mea, audiant
mansueti, et laetentur. Nunquid non videtur audisse dicentem: Noli me tangere; nondum ascendi ad Patrem meum, quae in
Cantico clamat: Fuge, dilecte mi, fuge? (Cant.
VIII, 14). Hoc est enim quod supra meminimus: Non
nobis, Domine, non nobis, sed nomini tuo da gloriam. Unde et in hymno hodie
nos canimus: «Des pacem famulis, nos quoque gloriam per cuncta tibi saecula,»
juxta angelicam scilicet distributionem. 8. Quia enim tentatio
est vita hominis super terram, merito in terra homini, non gloria, sed pax 0479C est quaerenda: pax cum Deo, pax cum proximo, pax in seipso. O custos hominum! quare me posuisti contrarium tibi, et factus sum
mihimetipsi gravis? (Job VII, 20.) Vicina nimirum lucta et
intestina seditio, bellum non civile, sed domesticum, spiritus adversus carnem,
et caro adversus spiritum concupiscens. Unde hoc, nisi quia posuisti me
contrarium tibi? Tu enim vera libertas, tu vita, tu gloria, tu sufficientia, tu
beatitudo; ego pauper, et miser, et miserabilis, confusus et humiliatus
usquequaque, mortuus propter peccatum, venundatus sub peccato. Denique tu
perfecta et sancta voluptas, et requies spirituum beatorum, posuisti me ab
initio contra Eden (quod voluptatem sonat) in labore utique et aerumna. Attamen
dicis: Convertimini ad me in toto 0479D corde
vestro. Liquet quia sumus aversi, quos ut revertamur hortaris: liquet quia
contrarii, quos revocas ut convertamur. Sed quomodo? In
jejunio, inquit, et fletu, et planctu (Joel.
II, 12). Mira res! Itane in jejunio tu versaris, et in fletu degis, et in
planctu habitas? Procul a te omnia ista: procul ipse ab his vehementer. Nimirum
regnum tuum in Jerusalem, quam satias adipe frumenti; nec ibi luctus aut clamor,
sed nec ullus dolor, magis autem gratiarum actio, et vox laudis. Justi, inquit, epulentur in conspectu Dei,
et delectentur in laetitia et exsultatione (Psal. LXVII, 3).
Quomodo ergo in jejunio, et fletu, et planctu convertemur ad ipsum? An vero
justus eum in laetitia et exsultatione; qui vero nondum justus est, nonnisi in
jejunia, et fletu, et 0480A planctu reperiet? Ita plane; sed
justus qui jam conspectum meruerit, non qui adhuc vivat ex fide. Nimirum quod
ait Dominus: Cum ipso sum in tribulatione (Psal.
XC, 15), ad eum pertinet qui per fidem ambulat; non autem qui ad faciem
jam pervenit. Equidem utrisque est caput unum, sed non uno modo membris omnibus
exhibetur. Quibusdam enim ostenditur caput hirsutum spinis, inclinatum in cruce,
ut humilientur pariter, pariter et compungantur. Quibusdam gloriosum apparet, ut
ab ipso glorificentur, ut in ipso glorientur facta ei similia, quem <alias, quod> vident sicuti est. 9. Hoc ergo
secundum desiderium, quod ex sanctorum commemoratione flagrat in nobis, ut sicut
illis, sic nobis etiam Christus appareat vita 0480B nostra, et
nos quoque cum ipso appareamus in gloria. Interim nempe non sicut est, sed sicut
pro nobis factum est, caput nostrum nobis repraesentatur non coronatum gloria,
sed peccatorum nostrorum circumdatum spinis dicente Scriptura: Egredimini, filiae Sion, et videte regem Salomonem in diademate,
quo coronavit eum mater sua (Cant. III, 11). O regem! o
diadema! Mater siquidem Synagoga, non matrem sese exhibens, sed novercam, regem
nostrum 1042 corona spinea coronavit. Pudeat sectari gloriam
membra, quibus caput suum tam inglorium exhibetur, non habens speciem aut
decorem, vel aliquid ejusmodi. Nimirum Salomon est, quod interpretatum est pacificus, sane quod in 0480C praesenti est;
non utique beatificus, aut glorificus: ut in omnibus angelicum illud elogium
commendetur, quo terris pacem, coelis gloriam tradiderunt. Pudeat sub spinato
capite membrum fieri delicatum, quod omnis ei interim purpura non tam honoris
sit, quam irrisionis. Videre est tamen hodie multis in locis, non sine multa
ambitione et comessatione, praesentem diem honorari. Honorari an dehonestari
dicam? Ipsi viderint qui haec agunt. Ipsorum est enim hujusmodi celebritas, non
sanctorum: quod sibi libet faciunt, non quod sanctis. Erit cum venerit Christus,
nec mors ejus ultra annuntiabitur, ut sciamus quoniam ipsi quoque mortui sumus,
et cum eo abscondita est vita nostra. Apparebit caput gloriosum, et cum eo
membra glorificata fulgebunt, 0480D cum videlicet reformabit
corpus humilitatis nostrae, configuratum gloriae capitis, quod est ipse. Hanc
ergo gloriam tota et tuta ambitione concupiscamus, ne forte audiamus et nos:
Quia gloriam quae ab invicem est quaeritis, et gloriam quae a
solo Deo est non vultis (Joan. V, 44). 10.
Sane ut eam nobis sperare liceat, et ad tantam beatitudinem aspirare, summopere
nobis desideranda sunt suffragia quoque sanctorum, ut quod possibilitas nostra
non obtinet, eorum nobis intercessione donetur. Miseremini mei, miseremini mei,
saltem vos amici mei (Job XIX, 21). Nostis, ipsi periculum nostrum,
nostis figmentum nostrum; nostis ignorantiam nostram, et dolos adversariorum;
nostis corum impetus, et nostram 0481A fragilitatem. Vobis enim
loquor, qui in eadem tentatione fuistis; qui eosdem superastis conflictus,
eosdem laqueos evasistis; qui didicistis ex his quae passi estis, compassionem.
Confido equidem et de angelis, quod nec ipsi suam visitare speciem dedignentur,
maxime quia scriptum est: Visitabis speciem tuam, et non
peccabis (Job V, 24). Caeterum etsi de eis mihi arbitror
praesumendum ob spiritualis substantiae et rationalis formae similitudinem;
ampliori tamen fiducia ad eos mihi reor utendum <alias,
vertendum>, quos habere me noverim et in ipsa humanitate consortes, ut oporteat
eos familiarius et specialius misereri ossi de ossibus suis, et carni de carne
sua. 11. Denique transeuntes ex hoc mundo ad Patrem, 0481B sancta nobis pignora reliquerunt. Apud nos siquidem corpora
eorum in pace sepulta sunt, quorum nomina vivent in saeculum, id est, quorum
nunquam gloria sepelitur. Absit, absit a vobis, animae sanctae, Aegyptia illa
crudelitas pincernae Pharaonis, qui in gradum pristinum restitutus, statim
oblitus est Joseph sancti, qui in carcere tenebatur! (Gen. XL). Non
enim erant unius capitis membra, nec aliqua pars fideli cum infideli, aut ulla
societas Israelitae ad Aegyptium, non plus quam luci ad tenebras. 0482A Interpretatur enim Aegyptus tenebrae,
Israel vero Videns Deum: atque ideo ubicunque Israel
erat, lux erat. Non sic noster Jesus crucifixi secum latronis potuit oblivisci:
factum est utique quod promissum est; ipsa die qua compassus est, et conregnavit
(Luc. XX). Nos quoque si non sumus ipsius capitis membra, cujus et
sancti, unde eis tam solemnibus hodie votis, et tanto gratulamur affectu?
Caeterum qui dixit: Si glorificatur unum membrum, congaudent
omnia membra; hoc quoque nihilominus ait: Quod si patitur
unum membrum, compatiuntur omnia membra (I Cor. XII, 26). Haec
igitur nostra et eorum cohaerentia est, ut nos congratulemur eis, ipsi
compatiantur nobis: nos devota meditatione regnemus in eis, ipsi in nobis, et
pro 0482B nobis militent pia interventione. Nec est quod de eorum
pia erga nos sollicitudine dubitemus, quandoquidem non consummandi sine nobis,
sicut supra meminimus, exspectant nos usque dum retribuatur nobis: ut videlicet
in novissimo die magno festivitatis omnia simul in virum perfectum cum suo tam
excelso capite membra concurrant, et laudetur 1043 cum
haereditate sua Jesus Christus Dominus noster, qui est super omnia benedictus,
et laudabilis, et gloriosus in saecula. Amen.
|