0503 IN FESTO S. ANDREAE APOSTOLI 1060 SERMO I. De tribus
generibus piscium, qui sunt in mari, in flumine, et stagno [alias, de Mundis piscibus].0503D 1. Celebrantes hodie gloriosum beati. Andreae triumphum, in verbis
gratiae, quae procedebant de ore ejus exsultavimus et delectati sumus. Neque
enim locus poterat esse tristitiae, ubi tam vehementer laetabatur et ipse. Nemo
ex nobis compassus est sic patienti; nemo ausus est plangere exsultantem.
Alioquin et nobis ipse non incongrue dicere poterat, 0504D quod
Salvator crucem bajulans sequentibus se et lugentibus ait: Filiae Jerusalem, nolite flere super me, sed super vos ipsas
flete (Luc. XXIII, 28). Denique cum duceretur ipse beatus
Andreas ad crucem, populus qui sanctum et justum dolebat injuste damnari,
prohibere voluit ne puniretur: sed magis ipse instantissima prece prohibuit eos,
ne non coronaretur, imo ne non pateretur. Desiderabat siquidem dissolvi, et cum
Christo esse, sed in cruce, quam semper amaverat; desiderabat regnum intrare,
sed 0505A per patibulum. Quid enim dicit illi amatae suae? «Per
te,» inquit, «me recipiat, qui per te me redemit.» Ergo si diligimus eum,
congaudemus ei, non solum quia coronatus, sed et quia crucifixus: quia
desiderium animae ejus tribuit ei Dominus, et posuit in capite ejus coronam de
lapide pretioso. Verumtamen dum congratulamur ei, quod diu desideratae crucis
frui mereatur amplexu, mirum valde est, si non ipsum ejus miramur gaudium, cui
congratulamur. 2. Dum enim noctis hujus vigilias celebrantes,
in verbis tantae exsultationis cantando delectaremur, putas, non fuit in nobis,
qui secum cogitaret et diceret: Quid sibi vult hoc? aut unde tam nova laetitia?
Certe et crux pretiosa est, et crux amari potest, et crux habet exsultationem?
Ita est, fratres mei. 0505B Si fuerit qui colligat, semper lignum
crucis vitam germinat, fructificat jucunditatem, oleum laetitiae stillat,
balsamum sudat spiritualium charismatum. Non est silvestris arbor; lignum vitae
est apprehendentibus eam. Arbor fructifera, arbor salutifera est: alioquin
quomodo Dominicam occuparet terram? Illam dico pretiosissimam glebam, cui
clavorum est infixa radicibus. Si non esset haec pretiosior cunctis, fructuosior
universis; nunquam illo plantaretur in horto, nec illam permitteretur vineam
occupare. Denique quid mirum si cruci suavitatem dedit, qui dedit et igni? aut
quomodo crux judicatur insipida, ubi dulce sapit et flamma? Quid enim sapiebat
Laurentio ignis ille, cum rideret carnifices, judicem subsanneret? Quid nos ad
ista dicemus, fratres? Cur 0505C non sapit etiam nobis, quae pro
Christo est tribulatio, nec gustamus et nos manna istud absconditum? Sic enim
victus esset omnino diabolus, nec haberet penitus quod afferret <alias, auferret>. Sufficeret nobis hoc unum adversus duplicem
malitiam inimici. 3. Habet quippe nequissimus ille laqueos,
habet et jacula, utpote callidissimus venator hominum, solum sitiens sanguinem
animarum. Alios telis appetit malitiosae cujuslibet suggestionis; et in eis
vulnerat multos, quorum tenuis est patientia. Alios voluptatibus irretire
laborat; et in his certe includit multitudinem copiosam eorum qui in terra
repunt, aut volitant juxta eam. Sit ergo gaudium in tribulatione; et jam non
habet malignus unde illiciat, non 0505D habet unde dejiciat:
liberati sumus a laqueo venantium, pariter et a verbo aspero. Nihil enim
proficiet inimicus in eo, quem crux Christi delectat, si carnalem suggesserit
delectationem: et filius iniquitatis non apponet nocere ei, si ad exasperandum
animum ejus quamlibet immittere tentaverit 1061 amaritudinem.
Non curat delicias, qui jejunio pascitur: multo minus murmurare pro ea potest,
in quo etiam delectatur. Plane altissimum posuit refugium suum, ubi nec
muscipula inimici timenda sit, nec sagitta; imo vero mundus piscis est, squamas
pariter et pinnulas habens. Porro sicut frustra jacitur rete ante oculos
pennatorum, sic frustra jacitur telum in squamas loricatorum. Hujusmodi siquidem
pisces mundos esse legalis sanctio judicabat, qui et 0506A pinnis
levantur, et proteguntur squamis: sive illi in mari sint, sive in flumine, sive
in stagno (Levit. XI, 9; Deut. XIV, 2). Habet enim etiam mare hoc
magnum et spatiosum pisces mundos, et Dominica dignos mensa; quia ex his qui in
saeculi latitudine, habitu, actuque versantur, reliquit sibi multa millia, quos
apostolica sagena trahit, ut cum educta fuerit, segregentur a malis. Ubi sane
sedebit et hic noster piscator hominum, qui totam nunc post se Achaiam trahit.
Habet et flumen pisces mundos, quicunque inter dispensatores fideles
inveniuntur. Fluvius quippe est praedicatorum ordo, non in eodem permanens loco,
sed extendens se et currens, ut diversas irriget terras. Sunt et in stagnis
mundi pisces, qui in claustris Deo serviunt in spiritu et veritate. 0506B Merito siquidem stagnis monasteria comparantur, ubi quodam modo
incarcerati pisces evagandi non habeant libertatem, quo videlicet parati sint
semper ad epulas spirituales, dicentes singuli intra se: Quando veniet qui me
deferat? Cunctis diebus, quibus nunc milito, exspecto donec veniat immutatio
mea. 4. Porro, ut de lege supra meminimus, sive in mari, sive
in flumine, sive in stagno, illi mundi sunt pisces, qui squamas et pinnulas
habent. Sunt autem squamae multae, sed una ex eis quodam modo lorica contexitur;
quia una est patientiae virtus, licet singulis tribulationibus exhibere singulas
videamur. Jam vero sicut squamas ad patientiam, sic pinnulas quoque ad
hilaritatem arbitror non incongrue posse 0506C referri. Hilaritas
quippe levat et sublevat, ut saltus quosdam in altum dare videatur, quisquis
exhilaratur. Sane ut duas habeamus pinnulas, duplex nobis hilaritas quaerenda
est. Et forte propterea docet Apostolus (ille enim vere pennas habebat, quibus
et in tertium usque coelum raptus est, et volavit etiam in paradisum) non solum
gloriari in spe, sed etiam gloriari in tribulationibus (Rom. V, 2,
3). Prorsus sublime volat quisquis ille est, quem non modo futurorum
exspectatio bonorum, sed praesentium quoque malorum exhibitio ipsa delectat, ita
ut in ea etiam glorietur. Talem invenimus hunc beatum Apostolum, talem miramur,
talem merito praedicamus. 5. Unde et triplicem hic licet
considerare gradum; incipientium, proficientium, perfectorum. Initium 0506D enim sapientiae, timor Domini (Eccli. I, 16);
medium, spes; charitas, plenitudo. Denique Apostolum audi, quia plenitudo legis est charitas (Rom. XIII, 10).
Qui initiatur a timore, crucem Christi sustinet patienter; qui proficit in spe,
portat libenter; qui vero consummatur in charitate, amplectitur jam ardenter.
Solus etenim iste est qui dicere possit, quia «amator tuus semper fui, et
desideravi amplecti te.» Longe est vox ista ab eo qui sustinet quidem, sed
optaret omnino, si posset, non venisse in hanc horam. Denique, si non videor
temerarius longe est ab ea voce: Pater, si fieri potest,
transeat a me calix iste (Matth. XXVI, 39). Quid enim? Certe
super asellum ascenderat, ut ne hic quidem hostibus relinqueretur. Agnosco plane
in duce belli pusillanimorum 0507A trepidationem, agnosco aegroti
vocem in medico, agnosco infirmantem gallinam cum pullis; considero charitatem,
stupeo miserationem, expavesco dignationem. Misericors Dominus non beati Andreae
robustum sibi suscepit affectum; quia non est sanis opus medicus, sed male
habentibus (Matth. IX, 12). Si quem forte dignatio scandalizat,
plane meretur audire: Nonne oculus tuus nequam est, quia ego
bonus? (Matth. XX, 15.) Huic enim odor vitae in mortem
est. 6. Quid magnum fuerat, Domine Jesu, si accedente hora
propter quam veneras, intrepidus stares, tanquam 1062 qui
potestatem habebas ponendi animam tuam, et nemo eam tollebat a te? Aut non longe
gloriosius fuit, quandoquidem totum propter nos agebatur, ut non modo passio
corporis, sed 0507B etiam cordis affectio pro nobis faceret: et
quos vivificabat mors tua, tua nihilominus et trepidatio robustos, et moestitia
laetos, et taedium alacres, et turbatio quietos faceret, desolatio consolatos?
Lego quidem in Lazari resurrectione, quia infremuit spiritu,
et turbavit se ipsum (Joan. XI, 33, 38). Sed esto interim,
quia se ipse turbavit; non conditionis necessitate, sed suae beneplacito
voluntatis. Nunc autem aliquid jam amplius audio. Usque adeo siquidem praevaluit
ea quae fortis est ut mors dilectio, ut Christum angelus Dei confortaverit.
Quis, quem? Evangelistam audi: Apparuit, inquit, angelus confortans eum (Luc. XXII, 43). Quem
eum? Plane eum, cui nascituro clausus patuit Virginis uterus; cujus nutu in
vinum aqua mutata est; cujus tactu lepra fugata; 0507C sub cujus
plantis solidum mare stetit; ad cujus vocem mortui surrexerunt: denique eum, qui
portat omnia verbo virtutis suae; per quem facta sunt omnia; per quem universa
subsistunt, etiam et angelus ipse. Et quid dicam? Quem eum? Minus enim morarer,
si non penitus esset indicibilis. Confortans ergo eum, cujus ne ipse quidem
confortator suus capere poterat majestatem. 7. Rogo te, angele,
quem consolaris? An ignorabas quis esset, ad quem consolandum veniebas? Certe
consolator est, certe Paracletus est: alioquin non diceret, alium Paracletum a
Patre mittendum apostolis (Joan. XIV, 16), si non esset et ipse
Paracletus. Denique agnosco et in hoc ipso Paracletum maximum, agnosco
Paracletum benignissimum, qui 0507D prope sit his qui tribulato
sunt corde. Non despero jam, Domine, etiamsi molesta mihi videatur tribulatio
quam patior, etiamsi pusillanimis sum, etiamsi desidero ut transferatur calix a
me. Non despero, inquam, dummodo addam et ipse: Verumtamen non
sicut ego volo, sed sicut tu (Matth. XXVI, 39). Didici etiam
ex hoc ipso, non ad carnalem sive caducam recurrere consolationem, sed ad
angelicam, sed ad coelestem. Ita plane, dummodo non murmurem (id enim penitus
separaret a te, si non citius resipiscerem); non renuo, etiamsi opus habeo
consolari. Quid enim? agnosco vocem meam in Salvatore, et de salute desperem?
Plane in patientia mea possidebo animam meam. 8. Verumtamen
proficere volo, si possum, nec 0508A statim adepta salute esse
contentus. Qui timet Deum, ait Sapiens, faciet bona (Eccli. XV, 1). Sed parum est;
scriptum est enim: Declina a malo, et fac bonum; inquire pacem
et persequere eam (Psal. XXXVI, 27). Noli esse salute
contentus: quaere pacem, ne tibi sit in periculo etiam salus ipsa. Audi ergo
angelum nato eo, qui factus est pax nostra, exsultantem atque canentem: Pax in terra hominibus bonae voluntatis (Luc. II,
14). Quae autem bona, nisi ordinata voluntas? Quaenam est illa, inquis?
Profecto quae rationi consentanea est, dicenti: Quia non sunt
condignae passiones hujus temporis ad futuram gloriam, quae revelabitur in
nobis (Rom. VIII, 18). Hoc si jam sentire coepisti, haud
dubium quin libenter feras crucem Domini, et dicas: Paratus
sum, et non sum 0508B turbatus, ut custodiam mandata tua
(Psal. CXVIII, 60). 9. Attamen si vis perfectus
esse, unum adhuc tibi est necessarium. Quid illud, inquis? Profecto gaudium in
Spiritu sancto. Siquidem et is qui timore coercetur, et patiens est; et qui
ratione spei ducitur, et benevolus est; nisi etiam fuerit fervens spiritu,
facile labi potest. Porro quae per Spiritum diffunditur charitas, et patiens, et
benigna est; et, quod est amplius, nunquam excidit. In primo denique mandato
quod parentibus nostris datum est, si diligenter consideres, et Eva patiens, et
Adam benevolus fuisse videntur. Quia tamen uterque cecidit, liquet quod stabili
non erat ille vel illa gradu. Vidit mulier lignum, ait
Scriptura, quod esset pulchrum visu, et ad vescendum
suave. Non tibi videtur vix 0508C continere manum? Sic et
ubi a serpente interrogata est, vide si non manifeste sonant verba ejus molestum
ei fuisse mandatum. Ex omni, inquit, ligno 1063 paradisi
comedimus, de ligno autem scientiae boni et mali dixit nobis: Ne comedamus
(Gen. III, 2, 3). Non dicit: Sic est voluntas Creatoris: quare sic,
ipse novit; nobis sufficit obedire, quia vita nostra in voluntate ejus. Itaque
facile seducta est mulier et promissioni credere, et acquiescere persuasioni.
Vir autem non seductus est (I Tim. II, 14), sed subversus mulieris
amore. Optaret enim semper servare mandatum, quod sibi utile noverat, si non
mulier ei aliud suaderet. Nec aliquam in servando mandato visus est pati
difficultatem; sed quae bona 0508D voluntas erat, non habuit
fortitudinem, quia non habuit fervorem. 10. Fortis quippe est
ut mors, non patientia aut spes, sed dilectio (Cant. VIII, 6); non
timor aut ratio, sed spiritus fortitudinis est. Dicit patientia: Sic oportet
fieri, quia timore urgetur. Dicit voluntas bona: Sic expedit, et sic agendum
est; quia spei attrahitur ratione. Charitas vero quae inflammatur a spiritu,
neque: Sic oportet, dicit, neque: Sic expedit; sed: Sic volo, inquit, sic cupio,
sic desidero vehementer. Videtis quanta sublimitas, videtis quanta securitas,
quantaque suavitas charitatis. Felix anima, quae ad hunc charitatis pervenerit
statum! Nec sane desperandum nobis, quandoquidem ejus, qui ad hunc pervenit
gradum, ob hoc maxime 0509A memoria celebratur, ut ipsius et
invocemus auxilium, et provocemur exemplo. Plus dico, et ex nobis nonnullos
videre mihi videor in hoc gradu. Si dicis beatum Andream apostolum esse, nec
posse te, qui pusillus es, ejus sequi vestigia; pudeat certe vel eos qui tecum
sunt, non imitari. Nemo repente fit summus; ascendendo, non volando
apprehenditur summitas scalae. Ascendamus igitur, velut duobus quibusdam
pedibus, meditatione et oratione. Meditatio siquidem docet quid desit; oratio ne
desit obtinet. Illa viam ostendit, ista deducit. Meditatione denique agnoscimus
imminentia nobis pericula; oratione evadimus, praestante Domino nostro Jesu
Christo, qui cum Patre et Spiritu sancto vivit et regnat in saecula saeculorum.
Amen. SERMO II. De quatuor cornibus crucis.0509B 1. Beati Andreae apostoli solemnitas hodie celebratur: quam si pia
sollicitudine perscrutemur, multa invenimus in ea quae aedificent animas
nostras. In ipso siquidem conversionis suae initio magnum nobis perfectae
obedientiae praestat exemplum. Quod quidem Christianis omnibus necessarium,
nobis tamen est charius amplectendum, qui nimirum specialiter ex ipsa
professione nostra tenemur obedientiae debitores. Sapiens nummularius <alias, mercator> est, imo ipsa Sapientia, cui necesse habemus
reddere hunc obedientiae nummum; nec suscipiet eum, nisi et integer inveniatur,
et sine aliqua falsitate. Nam si discutimus, si dijudicamus, et in hoc 0509C quidem praecepto obedimus, sed non in illo; fractus est nummus;
non suscipiet eum Christus, a quo nimirum tenemur nummi, non fracti, sed integri
debitores. Omnes enim obedientiam simpliciter, et sine ulla exceptione
promisimus. Quod si quis obediat quidem, sed simulatorie et ad oculum, murmuret
autem in abscondito: falsus est nummus ejus; plumbum habet, non argentum, et
iniquitas sedet super talentum plumbi. Dolose agit, sed in conspectu Dei,
quoniam Deus non irridetur. 2. Vis audire perfectae obedientiae
formam? Vidit Dominus, ait evangelista, Petrum et Andream mittentes rete in mare; et ait illis: Venite
post me, faciam vos fieri piscatores hominum. Faciam, inquit, 0509D de piscatoribus piscatores, imo praedicatores. At illi continuo, nihil dijudicantes aut haesitantes, non
solliciti unde viverent, non considerantes quonam modo rudes homines et sine
litteris praedicatores fieri possent; nihil denique interrogantes, sine omni
mora relictis retibus et navi secuti sunt eum
(Matth. IV, 18-20). Agnoscite, fratres, quoniam propter vos
singulis annis in Ecclesia 1064 recitantur; ut discentes
verae obedientiae formam, castigetis corda vestra in obedientia charitatis. Haec
nimirum est quae sola commendat obedientiae nummum, hoc illius argentum est
probatum atque purgatum. Sola enim est charitas, quae obedientiam gratam facit
et acceptabilem Deo. Hilarem quippe datorem diligit Deus (II Cor, IX, 7). Et item:
Si tradidero, inquit, corpus 0510A meum ita ut ardeam, charitatem autem non habuero, nihil mihi
prodest (I Cor. XIII, 3). 3. Vultis ut de
ipsa quoque beati hujus apostoli passione, quam nimirum hodie celebramus,
loquamur aliquid ad laudem Christi, et ad aedificationem vestram? Audistis
certe, cum pervenisset beatus Andreas ad locum ubi crux parata erat, quomodo
confortatus sit in Domino; et per Spiritum, quem una cum caeteris apostolis in
igneis linguis acceperat, verba vere ignea loqueretur. Videns enim paratam
eminus crucem, nequaquam, ut exigere videtur mortalis infirmitas, facies ejus
expalluit, nequaquam sanguis ejus gelatus est; non stetere comae, aut vox
faucibus haesit; non contremuit corpus, non mens ejus turbata est; non recessit,
ut assolet, intellectus. 0510B Ex abundantia cordis os locutum
est, et charitas quae fervebat in corde, quasi scintillas quasdam ardentissimas
emittebat in voce. Quid enim beatus Andreas, cum sibi paratam, ut dixi, crucem
eminus cerneret, loquebatur? «O crux,» inquit, diu desiderata, et jam
concupiscenti animo praeparata! securus et gaudens venio ad te; ita ut et tu
exsultans suscipias me, discipulum ejus, qui pependit in te; quia amator tuus
semper fui, et desideravi amplecti te.» Obsecro, fratres, homo est qui loquitur
haec? an non est homo, sed angelus, aut nova aliqua creatura? Homo plane similis
nobis, passibilis. Nam passibilem eum passio ipsa testatur, qua appropinquante
tam laetabundus exsultat. Unde ergo in homine nova haec exsultatio, et laetitia
hactenus 0510C inaudita? Unde in tanta fragilitate tanta
constantia? Unde in homine tam spiritualis mens, tam fervens charitas, animus
tam robustus? Absit ut a se ipso tantam ei credamus inesse virtutem! Donum
perfectum est, descendens a Patre luminum, ab eo utique qui facit mirabilia
magna solus. 4. Plane spiritus erat, dilectissimi, qui
adjuvabat infirmitatem ejus, per quem diffundebatur in corde ipsius charitas
fortis ut mors, imo et fortior morte. Cujus, o si et nos participes inveniamur!
Ecce enim molestus est nobis poenitentiae labor, corporis afflictio gravis,
abstinentia onerosa. In vigiliis dormitat anima nostra prae taedio, non ob aliud
sane, quam propter inopiam spiritus. Ipse enim si adesset, 0510D adjuvaret sine dubio infirmitatem nostram: et sicut beato
Andreae crucem et mortem ipsam, sic nobis quoque laborem, et poenitentiam
nostram faceret, non solum non modestam, sed etiam desiderabilem, atque omnino
delectabilem esse. Spiritus enim emus, ait Dominus, super mel dulcis (Eccli. XIV, 27); ita ut ne
ipsa quidem dulcedini ejus praevalere queat, amarissima licet, mortis amaritudo.
Quid non temperabit illa dulcedo, quae mortem quoque facit esse dulcissimam?
quae resistere possit asperitas unctioni illi, quae mortem quoque facit
suavissimam? Cum dederit, ait, dilectis
suis somnum, ecce haereditas Domini (Psal. CXXVI, 2, 3). Quam
molestiam non expellet gaudium illud, quod mortem quoque ipsam facit
laetissimam? Quaeramus 0511A hunc spiritum, fratres: tota
sollicitudine operam demus, ut mereamur habere hunc spiritum, imo ut quem jam
habemus, abundantius adhuc habeamus. Quicunque enim spiritum Christi non habet,
hic non est ejus (Rom. VIII, 9). Nos autem non accepimus spiritum
hujus mundi, sed spiritum qui ex Deo est, ut sciamus quae a Deo donata sunt
nobis (I Cor. II, 12). Testimonium praesentiae ejus praebent opera
ipsa salutis et vitae, quae nullatenus agere possemus, nisi spiritus Salvatoris
adesset qui vivificat animas nostras. Quaeramus igitur ut dona sua multiplicet
Deus in nobis, et spiritum suum augeat, qui jam primitias dedit. Nullum enim
omnino praesentiae ejus certius testimonium est, quam desiderium gratiae
amplioris, quoniam ipse dicit: Qui edunt 1065 0511B me, adhuc esurient;
et qui bibunt me, adhuc sitient (Eccli. XXIV, 56). 5. Sed fortasse multorum nobis conscientiae jam respondent:
Desideramus quidem hunc Spiritum, qui sic adjuvet infirmitatem nostram; sed
invenire non possumus. Et ego dico: Propterea non invenitis, quia non quaeritis;
propterea non accipitis, quia non petitis. Petitis, et non accipitis, eo quod
negligenter petatis. Nihil enim aliud exspectat, nihil aliud quaerit Deus, nisi ut
sedule et cum desiderio requiratur. Denique quando negabit petentibus, qui etiam
non petentes provocat, et hortatur ut petant? Si vos,
inquit, cum sitis mali, nostis bona data dare filiis vestris,
quanto magis Pater 0511C vester de coelo dabit spiritum bonum
petentibus se? (Luc. XI, 43). Petite ergo, charissimi, petite
sine intermissione, petite sine haesitatione; et in omnibus operibus vestris
dulcissimi semper hujus ac suavissimi Spiritus praesentiam et auxilium invocate.
Et nos enim, fratres, cum beato Andrea necesse habemus tollere crucem nostram,
imo cum eo, quem et ipse secutus est, Domino Salvatore. Inde enim sic
laetabatur, inde sic exsultabat, quod non solum pro eo, sed etiam cum eo mori
videretur, et complantari similitudini mortis ejus, ut compatiens etiam
conregnaret. Cum quo ut simul crucifigamur et nos, attentis auribus cordis
audiamus vocem dicentis: Qui vult venire post me, abneget
semetipsum, et tollat crucem suam, et sequatur me (Luc. IX, 0511D 23). Ac si dicat: Qui me desiderat, se despiciat: qui
vult facere voluntatem meam, discat frangere suam. 6. Sed
continuo bella insurgunt, armantur protinus adversum eos inimici. Et nos armemur
contra; imitemur arma regis nostri, ut tollamus et nos crucem nostram, in qua de
inimicis omnibus triumphemus. Audi enim quid Psalmista promiserit, imo Spiritus
sanctus per os ejus: Scuto, inquit, circumdabit te veritas ejus, haud dubium quin Altissimi; de
eo siquidem loquebatur, sicut manifeste indicant ipsius psalmi praecedentia
verba. Ad quid, fratres, scuto circumdamur, nisi quia nos undique bella
circumdant? Denique quid causae sit ut te scuto circumdet, attende. Scuto, inquit, circumdabit te 0512A veritas ejus. Ad quid enim? Non
timebis, inquit, a timore nocturno; a sagitta volante in
die, a negotio perambulante in tenebris, ab incursu et daemonio meridiano
(Psal. XC, 5, 6). Videsne quam necesse sit, ut scuto circumdet te
veritas, quem sic hostium tela circumdant? ab inferiori enim parte timor
nocturnus insurgit, a sinistris sagitta volat in die, a dextris perambulat
negotium tenebrosum: et ut nihil sit vacuum, a superiori parte daemonium
meridianum insurgit <alias, occurrit>. Nos autem miseri
et miserabiles, vicinis tot serpentibus, et igneis telis undique volantibus,
undique insurgentibus inimicis, nihilominus perniciosa securitate et negligentia
dormitamus, torpemus otio, vanitatibus et scurrilitatibus indulgemus, tam pigri
ad spiritualia exercitia, 0512B ac si jam pax sit et securitas,
et non sit militia vita hominis super terram. Hoc est, dico vobis, charissimi,
quod me vehementius terret, quod omnino timoris acerbissimi gladio transverberat
animam meam; quod inter tanta pericula minus timorati, minus exercitati <alias, excitati>, minus quam necesse sit solliciti videamur.
Siquidem unum e duobus haec ipsa negligentia nostra probat; aut omnino traditos
nos hostibus, et nescire; aut certe, si inter haec conservamur, ei qui tuetur
nos, ingratos nimium inveniri. Quorum utrumque quid periculi habeat, satis
manifestum est. Propterea, obsecro vos, dilectissimi, ipsa nos excitet hostium
malitia pervigil, et instantia eorum maligna, qua tam seduli, tam solliciti sunt
in nostram perditionem <alias, 0512C persecutionem>, nos quoque sollicitos faciat et circumspectos,
ut in timore et tremore nostram ipsorum salutem operemur. 7.
Ecce enim in cruce est salus nostra: tantum ut ei 1066
viriliter inhaereamus. Verbum crucis, ait Apostolus, pereuntibus quidem stultitia; his autem qui salvi fiunt, id est
nobis, virtus Dei est (I Cor. I, 18). Ipsa est scutum quo
circumdamur, ut ejus quatuor cornua quadrifaria hostium tela repellant. Sit ergo
inferius cornu contra timorem nocturnum, id est adversus pusillanimitatem, quae
de carnis afflictione procedit, ut id quod sub nobis est, corpus castigare
viriliter studeamus, ac subjicere servituti. Si quis vero nobis in faciem
maledicit, si quis aperte 0512D mala suadere conatur; in die
volat sagitta, et a sinistris est, sinistro nihilominus cornu crucis excipienda.
Quod si adulatur, si quasi consulentis animo venenum propinat fraternae
detractionis, et odium seminare conatur, si denique iniquum aliquid tanquam
justum persuadere tentat, a dextris est mihi iste; sed Judas est, osculo me
prodit, et dextro cornu crucis negotium perambulans in tenebris necesse est
propulsari. Sed ecce daemonium meridianum, superbiae scilicet spiritus, qui
nimirum in splendore majori virtutum acrius insurgere solet. Haec autem quam
perniciosa sit, saepius vobis intimare curamus. Initium quippe omnis peccati, et
causa totius perditionis, superbia est. Propterea 0513A quisquis
es qui salutem tuam operari studes, adversus hanc super caput tuum cornu crucis
habere memento, ut non eleveris in superbiam, non exaltetur cor tuum, non
ambules in magnis, neque in mirabilibus super te; sed tela ea, quae de sublimi
veniunt, supereminens capiti tuo cornu crucis excipiat. Sane hoc solum est, cui
salutis pariter et regni titulus inscribitur; quia solus qui se humiliat,
salvari et exaltari meretur. 8. Jam ut breviter repetam,
quatuor haec cornua sunt continentia, patientia, prudentia et humilitas. Felix
anima, quae in hac cruce gloriatur, in hac cruce triumphat! tantum ut perseveret
in ea, et 0514A nullis valeat tentationibus dejici. Oret igitur
quisquis in hac cruce est, oret cum beato Andrea. Dominum et magistrum suum, ne
patiatur eum de cruce deponi. Quid enim malignus ille non audeat, quid non
praesumat impius attentare? Quod Aegeae manibus de discipulo, hoc Judaeorum
linguis facere cogitaverat et de magistro. In utroque tamen sera poenitentia
ductus, victus et confusus abscessit. Utinam abeat similiter et a nobis, eo
vincente, qui et in se, et in discipulo triumphavit! Faciat ipse, ut mereamur et
nos in hac nostra qualicunque cruce poenitentiae, quam pro ipsius nomine
tulimus, feliciter consummari, qui est super omnia Deus benedictus in saecula.
Amen.
|