0779 PRAEFATIO IN TOMUM
QUARTUM.1261-1263 I.
Cum omnia sancti Bernardi opera solidae pietatis ac doctrinae succo referta
sunt, tum duo praecipue apud omnes in pretio esse debent, nimirum libri de
Consideratione, et sermones in Cantica canticorum. 0781 In illis
siquidem libris, quidquid sanctius in sacris Litteris et in conciliis, quidquid
salubrius in scriptis veterum Patrum et in decretis pontificum ad regimen
Ecclesiae praescribitur; id omne sub eleganti compendio comprehensum habetur. In
his vero sermonibus, quaecunque per alia sancti doctoris opera ad mores
informandos et ad pietatem accendendam, quaecunque de vitiis et virtutibus atque
de tota vita spirituali respersa sunt: in his, inquam, sermonibus haec omnia
solidius ac sublimius pertractantur, et ex mysticarum allegoriarum involucris ac
figuris, totius perfectionis eruuntur arcana, non minus jucundo atque utili,
quam sublimi modo: ita ut hi sermones quasi castae quaedam piorum hominum
deliciae censendae sint. Jucundum atque utilem hunc scribendi modum appellamus.
Haec enim est, teste ipso Bernardo, «miranda prorsus et miseranda humanarum
conditio animarum, ut licet tam multa foris ingenii vivacitate percipiant,
egeant omnino figuris et aenigmatibus quibusdam corporearum similitudinum, ut ex
visibilibus et exterioribus possint vel aliquatenus invisibilia atque interna
conjicere.» Quod quidem his in sermonibus praeclare omnino
praestatur. II. Hoc insigne opus
Bernardus aggressus est anno 1135, post suum ex Aquitania reditum, ut patet ex
libro secundo de ipsius Vita, capite 6. «Nactus vero vir Dei aliquod quietis
tempus, aliis se negotiis occupavit, et secedens in casulam, pisatiis torquibus
circumtextam, solus meditationibus divinis vacare disponit. Et repente occurrunt
ei in diversorio humili, quasi ad praesepe Domini consistenti, amatoria Cantica,
et spiritualium fercula nuptiarum. Multo tempore in harum meditatione rerum
animam suam effudit; et multipliciter haec exponens, quantum in se profecerit,
qui in illis quotidie epulabatur deliciis; quantum nobis profuerit, quibus
ejusdem benedictionis reliquias in Scriptura servavit, manifestum est legentibus
eam.» Ita Gaufridus: qui rursus in libri tertii capite 8: «In sermonibus super
Cantica,» inquit, «et investigator mysteriorum, et morum aedificator magnificus
innotescit.» Id autem operis tempore Adventus praedicti anni 1135 inchoatum
fuisse intelligimus ex sermonis secundi exordio. «Ecce enim quam multi in hac
ejus, quae proxime celebranda est, Nativitate gaudebunt,» etc. III. Bernardum de Portis Cartusianum istius
suscepti, si non auctorem, saltem incentorem fuisse constat ex Bernardi ad ipsum
epistola 153, in qua vir sanctus expositionem in Cantica, seu aliquid spirituale
obnixe flagitanti suam tenuitatem praetendit: sed tandem instanti obsequitur;
sive id de susceptione, sive de publicatione et missione operis jam inchoati
interpretandum sit. Placet secunda interpretatio, praesertim quod Gaufridus in
locis modo adductis Bernardi de Portis ad istud aggrediendum auctoritatem
intervenisse non dicit, imo virum sanctum sponte sua huic meditationi
applicuisse animum satis innuit. Favent huic sententiae verba epistolae 153:
«Cedo importunitati tuae, ut vel exhibitio tollat suspicionem. Res est cum
amico. Non parco jam verecundiae: prorsus, dum fiat quod in vis, insipientiae
meae non memorabor. Sermones paucos in principio Canticorum Salomonis, recens
dictatos, en facio transcribi, et tibi, cum necdum ediderim, quam citius mitto.
In quo opere, cum accepero tempus, Christo imperante curis, tentabo procedere.»
Ex quibus verbis id tantum eruitur, Bernardum Portensem aliquid spiritualis
operis a Bernardo nostro postulasse, eique missos fuisse sermones primos in
Cantica. Nescio an de hoc Bernardo explicandus sit locus in sermone 1, n. 3.
«Puto autem quod jam non habebit unde adversum nos murmuret is, qui nobis de via
venit amicus, cum et tertium istum insumpserit panem;» quod aliis
aestimandum permitto. Denique ad ipsum Bernardum Portensem priores sermones
directi sunt cum epistola 154, in qua haec legimus: «Sermones super principia
Canticorum, quos tu petiisti, et ego promiseram transmitto tibi: quibus lectis
peto, ut quam citius opportune poteris, tuo rescripto moneamur vel ad
procedendum, vel ad supersedendum:» quod de ipsa descriptione et missione operis
itidem interpretari licet. IV. Etsi vero
Bernardus continuis fere diebus hos sermones habebat ad suos Clarae-Vallenses;
non potuit tamen intra annos octodecim, quibus supervixit, incaeptum opus
perficere, variis subinde Ecclesiae ac regni negotiis interpellatus, quin etiam
adventantium importuna frequentia, de qua non semel conqueritur, ut in fine
sermonis tertii. «Sed ecce avocat nos diei malitia. Hi siquidem, qui modo
supervenisse nuntiantur, gratum cogunt rumpere magis, quam finire sermonem. Ego
exibo ad hospites, ne quid desit officiis ejus, de qua loquimur, charitatis.» Et
in sermone 52, n. 7: «Rara satis mihi ad feriandum a supervenientibus conceditur
hora.» Mirum vero est, sanctum Patrem, magnae familiae et irruentium negotiorum
curis distractum, parem fuisse meditandis tam altae sapientiae sermonibus,
iisque in dies recitandis. Quod etiam ipse contestatur sermone 22, n. 2:
«Nonnullius profecto fatigationis est atque laboris, quotidie scilicet exire, et
haurire etiam de manifestis rivulis Scripturarum,» etc. Nam hos sermones
feriatis diebus habebat, et quidem pene continuis, ut patet ex sermone 83, ubi
triduum jam consequenter ad explicandum unum locum se insumpsisse dicit. Hos
porro sermones viva voce proferebat. Unde in fine sermonis 42 haec loquitur:
«Infirmitas mea, quam nostis, non sinit ulterius progredi.» Et in fine
sermonis 1264 44: «Et de hoc satis.
Nam et infirmitas mea pausandum indicit, sicut et saepe facit.» V. Meditationem quidem vir sanctus disponendae
sermonum materiae cum oratione adhibebat; sed eos ex animi copia et plenitudine
nondum scriptos nonnunquam depromebat, ut varia loca probant. Nam et multa in
0783 istis sermonibus ex tempore dicuntur, quale est illud, cum
in sermone 36 somnolentos increpat, aitque: «Putabam me uno sermone implere quod
promisi de duplici ignorantia; et fecissem, nisi fastidiosis longior videretur.
Quosdam siquidem oscitantes, quosdam et dormientes intueor. Nec mirum;
praecedentis noctis vigiliae (longissimae quippe fuerunt) excusant eos.» At
extemporanea illa dicta nihil aeque probat, quam locus ex sermone 9, n. 6:
«Occurrit et alius sensus, quem quidem non proposueram; sed minime praeteribo.»
Accedit quod recitatos sermones postea a discipulis fuisse descriptos innuit vir
sanctus his verbis: Scripta sunt ut dicta sunt,» ait sermone 54, n. 1 «et
excepto stylo, sicut et sermones caeteri, ut facile recuperetur quod forte
exciderit.» Huc spectat quod legitur in sermone 77, n. 2: «Sed etsi litteris
forsitan mandentur ista quae dicimus, dedignabuntur legere.» VI. Hos porro sermones passim declamabat Bernardus
«in auditorio» fratrum, et quidem novitiis praesentibus, ex sermone 63, n. 6,
non vero conversis, qui ejusmodi conventibus non intererant. Unde saepe innuit
auditores suos fuisse in Scripturis sacris peritos, quos «ingenio» dicendis
«praevolare» testatur in sermonibus 15, n. 2; 16, n. 1 et 39, n. 2. Caeterum
hora, qua sermones isti habebantur, aliquando matutina, ante missam (ut de aliis
sermonibus in superioris tomi praefatione dictum est), aliquando vespertina
erat. De matutino tempore interpretare duo loca, in quibus concionem dimittit
propter laborem manualem et officium divinum. Sic in fine sermonis 1: «Sed
praeterit hora,» inquit, «qua nos exire urget ad opera manuum et paupertas, et
institutio regularis.» At expressior est hanc in rem locus in sermone 47, quem
interrupit ob instantem horam officii divini. De vespertino tempore perspicuum
est testimonium in sermone 71, n. 15: «Jam enim disputante me longius, inclinata
est dies.» At satis minutiarum, quae tamen huic loco non male
conveniunt. VII. Sermones omnino quatuor
et viginti absolverat Bernardus anno 1137, quo anno in Italiam ad componendum
schisma profectus est. Inde reversus anno sequenti, ad opus intermissum denuo se
recepit, sermone 34 repetito cum alio exordio et alia clausula: ex quibus nata
est illa, de qua suo loco agemus, lectionis diversitas. Sermones autem
sexagesimum quintum et sequentem, qui ab expositione istius versus, Capite
nobis vulpes parvulas, incipiunt, composuit vir sanctus
adversus Colonienses haereticos, occasione epistolae ad se scriptae per
Evervinum praepositum Steinteldensem: quam epistolam idcirco duobus illis
sermonibus praefigere visum est. Denique sermo octogesimus habitus est post
concilium Remense, anno 1148, praesente Eugenio celebratum, in quo damnatus est
error Gilberti Porretani episcopi Pictaviensis, prout Bernardus ipse in eo
sermone commemorat. VIII. In plerisque
manuscriptis habentur sermones numero 86; in paucis, 87; sed vel ob repetitionem
sermonis vigesimi quarti, ut in codice Colbertino, vel ob divisionem alterius
sermonis, ut in nostro Germanensi. Ex quinque Vaticanis, quos rogatu meo
consuluit noster Joannes Durandus, unus habet sermones omnino 86; sed in alio,
qui signatus est n. 665, habetur praefatio, quae nec in editis, nec scriptis
ullis legitur. Ejus exordium sic habet: «Incipit praefatio beati Bernardi
Clarae-Vallis abbatis super Cantica canticorum. Summum incentivum virtuti
proposuit Deus, futurae beatitudinis delectationem: vehemens quoque calcar
erroris delectationem esse diabolus excogitavit. Utriusque enim sententiae
praestat indicium princeps humani generis Adam, a Domino Deo in paradiso positus
voluptatis, ut aeterna felicitate frueretur ad virtutem futuris saeculis
provocandam.» Tum subditur, amissa per peccatum innocentia, amissam utique
delectationem, sed reparari per psalmorum et canticorum dulcedinem et concentum.
Nihil in ea praefatione ad Bernardi stylum aut genium accedit. Praefationi
subjiciuntur sermones tantum 83 sub hoc titulo: «Incipit expositio beati
Bernardi Clarae-Vallensis abbatis in Canticis canticorum.» Alius codex: «Incipit
Bernardus super Cantica canticorum.» Alii: «Incipit tractatus beati Bernardi
abbatis de Clara-Valle super Cantica canticorum.» In uno Colbertino dicuntur
Tractatus, non Sermones, pro veteri more. Sed haec leviuscula sunt. Expositio
ista desinit in caput tertium Cantici, ad hunc versum, in lectulo meo
quaesivi per noctes, a quo Gillebertus de Hoylandia, et ipse
Cisterciensis Hibernus, eam continuavit usque ad quinti capitis hunc
versum, Dilectus meus candidus et rubicundus, editis
sermonibus octo et quadraginta, vir sane Bernardo dicendi gravitate et pietate
non multum inferior. Conantem vero ulterius explanando progredi mors ex humanis
abstulit, veluti huic indignata, si Sixto Senensi credimus, quod interruptum a
se Bernardi laborem iterum continuare, et ad finem deducere velle auderet.
Fallitur Sixtus, qui Bernardi opus «ultimo vitae suae anno» incoeptum dicit.
Gilleberti sermones in tomo sequenti adducemus. IX. Praeter hanc expositionem Bernardus aliam breviorem dictavit
Guillelmo Sancti Theoderici abbati, uti Guillelmus ipse testatur in libro I de
ejus Vita capite 12: sed commodior erit de hac dicendi locus in tomo quinto, ubi
compendiosam in duo priora Cantici capita ex Bernardo commentationem
referemus. X. In primo sermone fusioris
expositionis Bernardus innuere videtur, se commentarios edidisse in Parabolas
Salomonis, et in Ecclesiasten. Sic enim ait n. 2: «Nam de verbis Ecclesiastes
satis, ni fallor, per Dei gratiam instructi estis mundi hujus cognoscere et
contemnere vanitatem. Quid et Parabolas? 1265 An non vita et mores vestri juxta eam, quae in ipsis invenitur,
doctrinam sufficienter emendati sunt et informati? Proinde illis ambobus
praelibatis, quos nihilominus de amici arca praestitos accepistis; accedite et
ad tertium 0785 hunc panem, ut probetis forsitan potiora.» Verum
haec verba id unum significare videntur, Clarae-Vallenses dedisse operam
legendis Parabolis et Ecclesiastae, et ad eorum regulas mores suos composuisse.
Sane Gaufridus, qui satis accuratum Bernardi operum indicem texuit, nec ullus,
quem sciam, veterum ejus generis commentationes Bernardo tribuit. An fortasse
«amici» nomine aliquem alium illius temporis auctorem intelligit? qualis fuit
Hugo Victorinus, qui homilias 19 in Ecclesiasten composuit. XI. Redeo ad sermones in Cantica, de quibus quid
sentiret Guerricus abbas Igniacensis, et ipse sancti doctoris discipulus
piissimus, aperit in sermone 3 de sanctis Petro et Paulo, qui cum aliis habetur
in tomo VI. «Magister noster, ille interpres Spiritus sancti, de toto illo
carmine nuptiali loqui instituit, spemque nobis dedit ex iis quae jam edidit,
quia si pervenerit ad locum de quo quaeritis, donec aspiret dies, et
inclinentur umbrae, umbras ipsas ponet in lucem
intelligentiae; quod dictum est, vel erit in tenebris, nobis dicet in lumine.»
Haec Guerricus.
|