1197 FLORES SEU SENTENTIAE EX S. BERNARDI OPERIBUS
DEPROMPTAE.1197B 1569
Periclitatur castitas in deliciis, humilitas in divitiis, pietas in negotiis,
veritas in multiloquio, charitas in hoc nequam saeculo. De
convers. ad cler., num. 37 Nihil pretiosius tempore: sed,
heu! nihil hodie vilius aestimatur. Tr. de cont. mun. ad
cler., n. 55 Transeunt dies salutis, et nemo recogitat:
nemo sibi non reditura momenta perisse causatur. Ibid. Nil tam durum, quod duriori non cedat.
IV, De consid., c. 3. Hinc consuetudo consuetudine
vincitur. Tibi imputa, quidquid pateris ab eo, qui sine te
potest nihil. IV De cons. n. 9. Scorpioni non est in facie quod formides, sed pungit a cauda. Ibid. 1197C Quid juvat
sapientem esse, si tibi non fueris? II, De consid.
2. Omnia illi desunt, qui nihil sibi deesse putat. Lib. II, De consid. cap. 7. Simia in tecto, rex fatuus in solio sedens. Ibid. Tene medium, si non vis perdere modum.
II, De consid. cap. 10. Prosperitas hoc
est incautis, quod ignis ad ceram, solis radius ad nivem. II, De consid. cap. 12. Non magnum est esse
humilem in abjectione; rara virtus, humilitas honorata. Hom. 4
sup. miss. Nulla verior miseria, quam falsa laetitia. De lib. arb., n. 14. Velle plane
convincimur, quod non fieret si nollemus. 1197D Ibid. Effusus animus damna interiora non
sentit. De conv. ad. cler., cap. 4, n. 5. Fugere persecutionem, non est culpa fugientis, sed persequentis. Epist. 1. Voluntas pro facto habetur, ubi
factum excludit necessitas. Tract. ad Hugon., n. 9. 1198B Nemo magis iram meretur, quam amicum simulans
inimicus. De conv. n. 33. Non est cur
fures timeant, qui sibi in coelo thesaurizant. De conv. ad
cler., n. 41. Non placat, qui ipse non placet. Ibid., 33. Insolentiae clericorum mater est
negligentia episcoporum. Epist. 152. Amicis oportet gerere morem, sed non in suam mortem. Epist. 215. Fluminis aqua si stare coeperit,
computrescit. Serm. 1 de Quadrag. Omnia
quae in mundo sunt, finem habent; finis autem eorum, non erit finis. Serm. 9 in Cant. Dabis voci tuae vocem
virtutis, si quod suades, prius tibi ipsi persuaseris. Serm. 6
in Cant., n. 3. 1198C Illius doctoris
libenter audio vocem, qui non sibi plausum, sed mihi planctum moveat. Ibid. Turturis vox non dulce sonat, sed
dulcia signat. Nempe amorem comparis. Ibid. Velis, nolis, intra fines tuos habitat Jebusaeus: subjugari potest,
sed non exterminari. Serm. 57 in Cant., num. 10. Parum est semel putasse; saepe putandum est, imo semper. Ibid. Nam. vitia idemtidem repullulant. Non
potest virtus cum vitiis pariter crescere; putetur cupiditas, ut virtus
roboretur. Ibid. Tolle superflua, et
salubria surgunt. Utilitati accedit, quidquid cupiditati demis. Ibid. 1198D Pastor doctus,
sed non bonus, non tam uberi doctrina nutrit, quam sterili vita nocet. Serm. 76 in Cant., num. 10. Minus quandoque nocet potita votis ambitio, quam frustrata. Epist. 126: Nam ad violenta media convertitur. 1570 Ad audiendum, legendumve amoris carmen 1199A frustra qui non amat accedit. Serm. 79 in
Cant., n. 1. Non potest capere ignitum eloquium frigidum
pectus. Ibid. Sicut Graece loquentem non intelligit qui
Graecum non novit. Fama non valet vindicare virtuti, quod
esse vitium convincit conscientia. Serm. 71 in Cant., n.
2. Virtus est contenta candore conscientiae, etsi non sequatur
odor famae. Ibid. Multa quae respuis
otiosus, post laborem sumes cum desiderio. Epist. 1, n. 11.
Nam optimum cibi condimentum fames. Hostis audacius
insistit a tergo, quam resistat in faciem. Ibid., n.
12. 1199B Facere malum, quolibet etiam jubente,
non obedientia, sed inobedientia est. Epist. 7. n. 3. Nempe
erga Deum. Quod quisque prae caeteris colit, id sibi Deum
constituisse probatur. Tract. de contempt. mund. ad cler.,
cap. 5, num. 17. Multi non tanta alacritate currerent ad
honores, si esse sentirent et onera. Tract. de off. episc.,
cap. 7. Utinam relinquant nobis moderni Noe, unde a nobis
possint operiri. Ibid., n. 19, cap. 8. Adeo jam palam et sine
pudore peccatur. In alto positum, non altum sapere,
difficile. Ibid. Si altiorem quam
meliorem esse delectet, non praemium, sed praecipitium exspecta. Epist. 27 ad 1199C Ardut. Stultum, ibi thesaurum recondere, unde non valeas resumere, cum
volueris. Tract. de off. episc., cap. 5. Qualis sit cujusque fides, tribulatio probat. Ibid., c. 4. Qui ad sui mensuram proximum
jubetur diligere, prius seipsum diligere norit. Ibid., cap. 4,
n. 13. Bonam reddunt conscientiam poenitere de malis, et
abstinere a malis. Ibid., cap. 4. Eodem
utuntur medici ferro secandis regibus, quo et popularibus hominibus. Ibid., cap. 2. Boni pastoris est non
quaerere quae sua sunt, sed impendere. IV, De consid.,
cap. 2. Dispensatio sine necessitate et utilitate, non
fidelis 1199D dispensatio, sed crudelis dissipatio est. III, De consid., cap. 4. Cum omnes te habeant,
esto etiam tu unus ex habentibus. Lib. I De consid., cap. 5. n. 6. Amans quandoque
videtur amens, sed ei qui non amat. Praefat. in lib. De consid. Modus diligendi Deum, est
diligere sine modo. Tract. de dilig. Deo, cap. 1 et
6. Non probo multa scientem, si sciendi modum nescierit. Serm. 36 in Cant., n. 3. Sunt qui scire
volunt tantum ut sciant; et curiositas est. Sunt qui scire
volunt ut sciantur ipsi; et vanitas est. 1200A Sunt qui scire volunt, ut scientiam vendant; et turpis quaestus
est. Sunt qui scire volunt, ut aedificentur; et prudentia est.
Serm. 36 in Cant., n. 3. Sumenti cibum,
et non digerenti, perniciosum est ei. Ibid., n. 4. Sine lumine discretionis incurrit qui currit. Serm.
in Circumcis. Non potest non esse bonus, qui placet bonis,
vel displicet malis. Epist. 148. Non est
tutum vicino serpente somnum capere. Ep. 241. Habet vero amicitia nonnunquam objurgationem, adulationem nunquam.
Epist. 242. Melius est, ut pereat unus
quam unitas. Epist. 1200B 102. Ejiciendus qui
turbat concordiam. 1571 Sola causa, qua
non liceat obedire parentibus, Deus est. Epist.
111. Gustato spiritu, necesse est desipere carnem. Ibid. Non plus satiatur cor hominis auro,
quam corpus aura. De conv. ad cler. Argumentum superbiae, privatio est gratiae. Serm.
54 in Cant. Praesto est oculus, cui omnia patent, etsi non
patet ipse. Serm. 55 in Cant. Bonus
nunquam, nisi simulatione boni, deceptus est. Serm. 66 in
Cant. Haeretici capiantur non armis, sed argumentis. Serm. 64 in Cant. — Vid. notas, ibid. Jucunda homini lux, sed magis
emergenti de tenebris. 1200C Serm. 68 in
Cant. Eruditio absque dilectione inflat, dilectio absque
eruditione errat. Serm. 69 in Cant. Dies
palam facit, quod nox abscondit. Serm. 75 in Cant. Melius est ut scandalum oriatur, quam veritas relinquatur. Epist. 78. Qui se sibi magistrum constituit,
stulto discipulum subdit. Epist. 87. In
similibus factis causa dissimilis simile recusat judicium. Epist. 84. Nil tam inglorium, quam gloriae
cupidum deprehendi. Epist. 106. Speranti
grandia, modica minus grata venire solent. Epist.
153. 1200D Currentem non apprehendit, qui et
ipse non currit. Epist. 254, n. 4. Nolle
proficere, est deficere. Ibid. Nemo
invitus bene facit, etsi bonum est quod facit. Epist.
258. Magnus, qui incidens in adversa, non excidit a sapientia.
II. De consid., cap. 12. Canis fenum,
quod non comedit, defendit. Epist. 311, num. 1. Si sapis, concham te exhibebis, non canalem. Serm.
18 in Cant., num. 3, id est, Non prius effundes, quam ipsemet
abundes. Pastores a mercenariis persecutio discernit. De conv. ad cler., cap. 22. 1201A Grata ignominia crucis ei, qui Crucifixo ingratus non est. Serm. 25 in Cant., n. 8. Cum femina semper
esse, et non peccare cum femina, plus est quam mortuum suscitare. Serm. 65 in Cant., n. 4. Familiaris dominus
fatuum nutrit servum. Serm. cont. vit. ingrat. Divinae clementiae est denegare ingratis quae postulant. Ibid. Nempe ne majoris ingratitudinis rei fiant. Suaviter natat, cujus alter sustinet mentum. Serm.
12 in Cant., num. 8. Onerat nos Deus, cum exonerat; onerat
beneficio, cum exonerat peccato. Serm. 15 in psal.: Qui
habitat, num. 1. 1201B Contendamus placere
omnibus per omnia, sed ei maxime qui est maximus super omnia. Ibid., n. 4. Inanis excusatio de humana
obedientia, ubi in Deum convincitur facta transgressio. Epist.
7, n. 8. Quis credat parieti, si se dicat parturire
radium, quem suscepit per fenestram. Serm. 3 in Cant., n.
5. Non est laus calami laudabilis pictura, sive scriptura. Ibid., n. 6, Serm. 18 de div. Sapiens est,
cui quaeque res sapiunt, prout sunt. Nullus tam gravis pruritus
oculi, quam invidia est. Serm. 5 de verb. Isa., n.
10. In terra orimur, in terra morimur, revertentes in eam unde
sumus assumpti. Serm. de S. Mart., n. 1. Res pauperum non pauperibus dare, par sacrilegio crimen esse
dignoscitur. Tract. de cont. mun. ad 1201C cler., n. 21. Altiorem sortitus es locum,
sed non tutiorem. Epist. 237. Sicut non
omne quod libet licet, sic non omne quod licet expedit. Epist. 25. Cujus vita despicitur restat ut
et praedicatio contemnatur. Serm. 1, Pasch., n. 10. 1572 Non satis cecidisse piget, hominem, qui adhuc
manet in lubrico. Serm. 1 in Pasch., n. 16. Indicium verae compunctionis est, subtractio occasionis. Ibid. Perniciosa paupertas, penuria
meritorum; praesumptio autem, fallaces divitiae. Serm. 68 in
Cant., n. 6. Ignorantia non potest excusare eum, qui se
magistrum 1201D infantium profitetur. Tract. de
cont. mun. ad cler., cap. 5, n. 15. Indignus lacte et lana
convincitur, qui non pascit oves. Ibid., 20. Vae tibi, clerice! mors in ollis earnium, mors in deliciis. Ibid., n. 20. Nam peccata populi comedis. Vae, qui viventes in carne Deo placere non possunt, et placare
praesumunt. De conv. ad cler. Zelus
absque scientia dum prodesse festinat, invenitur obesse. Ibid., n. 38. Animam Dei capacem, quidquid
Deo minus est, non implebit. De cont. mun., n. 33. Saliens antequam videat, casurus antequam debeat. Ibid., 26. 1202A Aeger sese
non sentiens periculosius laborat. I, De cons., c.
1. Homo si laborem refugit, non facit ad quod natus est. De contemp. ad cler., n. 29. Sapientibus
contingit, in rebus dubiis plus alieno se quam proprio credere judicio. Epist. 82, n. 1. Libenter carebo quantolibet
spirituali quaestu, qui non possit acquiri nisi cum scandalo. Epist. 82. Pulcher et salubris ordo, ut onus
quod portandum imponis, tu portes prior. Epist. 221, n.
3. Vocis virtus est opus, sed et operi, et voci gratiam
efficaciamque promeretur oratio. Ibid. Plus nocet falsus Catholicus, quam verus haereticus. Serm. 65 in Cant., n. 4. Non inutilis
commutatio, pro eo, qui super omnia 1202B est, omnia reliquisse.
Tract. de cont. mun. ad cler., c. 1. Plus concupiscentia mundi, quam substantia nocet. Ibid. Fugiendarum causa divitiarum est, quod
aut vix, aut nunquam sine amore valeant possideri. Ibid. Facile cor humanum omnibus quae
frequentat adhaeret. Ibid. Qui
relinquere universa disponit, se quoque inter relinquenda numerare meminerit.
Ibid., n. 2. Verus amor habet praemium,
sed id quod amatur. Tract. de dilig. Deo, n. 17. Si quis de populo deviat, solus perit; principis error multos
involvit. Epist. 117. Verum gaudium est,
quod non de creatura, sed 1202C Creatore concipitur. Epist. 114. Vitiosus conscientias vitiosorum
non refugit. I, De consid., cap. 10. Ubi
omnes sordent, unius fetor non sentitur. Ibid. Meditantibus honores blandiuntur, pensantibus onera formidini sunt.
Tract. de off. et mor. episc., cap. 7. Vera charitas vacua mercede non est, nec tamen mercenaria est. Tract. de dilig. Deo, n. 17. Bonum servat
castellum, qui custodit corpus suum. Serm. 2 de Assumpt., num
2. Proverb. vulgare. Sola miseria caret invidia. Serm 5 de verb. Isa. Maledictus qui partem
suam facit deteriorem. 1202D Lib. I De consid.
cap. 5, et serm. de septem panib. Seductori dat manum, qui
dare dissimulat praeceptori. Serm. 77 in Cant. Qui absque custode dimittit oves in pascua, pastor est non ovium, sed
luporum. Ibid., num. 6. Pauperum vita in
plateis divitum seminatur. IV, De cons., cap. 2. Ambitio ambientium crux, omnes torquens omnibus placet. III, De consid., cap. 1. Nugae in ore saecularis,
nugae; in ore sacerdotis blasphemiae. Lib. II, De consid.,
cap. 15. Vanum cor vanitatis notam ingerit corpori. Apol. ad Guil., cap. 9. Mollia indumenta
animi mollitiem indicant. Ibid. 1203A Fulget Ecclesia in parietibus, et in pauperibus alget. Apol. ad Guil., cap. 11. 1573 De sumptibus egenorum servitur oculis divitum. Ibid. Lupi dentes plus timeo, quam virgam
pastoris. Tract. de vita et off. episc., n. 35. Hippocrates docet animas salvas facere in hoc mundo, Christus
perdere. Serm. 35 in Cant. Voluptas
gutturis, quae tanti hodie aestimatur, vix duorum obtinet latitudinem digitorum.
De conv. ad cler., n. 13. Divitiarum
amor insatiabilis longe amplius torquet desiderio, quam refrigeret usu. Ibid., 14. Divitiarum usus aliis fere;
divitibus solum nomen et sollicitudo cedit. Ibid. 1203B Daemon soli perseverantiae potissimum
insidiatur, quam solam virtutum novit coronari. Epist.
24. Utilis semper custodia oris, quae tamen affabilitatis
gratiam non excludat. IV, De consid., cap. 6, n.
23. Ubique frenanda lingua praeceps, maxime autem in convivio.
Ibid. Ille convenientior babitus, si
actu quidem severus sis, vultu serenus, verbo serius. Ibid. Nil scalis opus tenenti jam solium. V,
De consid., n. 1. Detrahere, aut
detrahentem audire, quid horum damnabilius sit, non facile dixerim. II, De consid., n. 22. Deliberans providentia
suspendit judicium. Serm. 1203C de S. Magdal.,
n. 1, nunc tomo V. Religiosa tristitia, aut alienum luget
peccatum, aut proprium. Ibid., n. 2. 1204A Quanti te fecit Deus, ex his, quae pro te factus
est, agnosce. Serm. 1 de Epiph. 1574 Extremae dementiae est, quod ad obscena inverecundi sumus,
et poenitentiam erubescimus: male proni in vulnera, in remedia verecundi. Serm. in Circumc. Conservandae humilitatis
gratia, sic divina solet ordinare pietas, ut quo quis plus proficit, eo minus se
reputet profecisse. Serm. 15 de div., n. 4. Placet utrumque Deo, et peccator compunctus, et justus devotus;
displicet vero tam ingratus justus, quam peccator securus. Serm. de div., 4. Nescit sanus, quid sentiat
aeger; aut plenus, quid patiatur jejunus. Tract. de grad.
hum., n. 6. Gloriosa res humilitas, qua ipsa quoque
superbia 1204B palliare se appetit, ne vilescat. Ibid., n. 47. Infelix victoria, qua superans
hominem, succumbis vitio. Exhor. ad mil., n. 2. In circuitu impii ambulant; naturaliter appetentes unde finiant
appetitum, et insipienter respuentes, unde appropinquent fini. De dilig. Deo, n. 19. Deum amans anima aliud
praeter Deum sui amoris praemium non requirit; aut si aliud requirit, illud, non
Deum diligit. Ibid., n. 17. Naturali
desiderio summum quivis appetit bonum. Vis pervenire? incipe transilire. Tract. de cont. mun. ad cler., n. 33. Nam si impliceris infimis,
non pervenies. Anfractuosa via est, et inambulabilis;
facilius pervenies spretis omnibus, quam adeptis. Ibid.,
33. 1204C Misera, et extremae plena dementiae
commutatio, humanum declinare laborem, et cum diabolo stridorem eligere
sempiternum. Ibid., 27.
|