0009 PRAEFATIO IN TOMUM V
ET VI.I. Genuinis sancti Bernardi Operibus omnibus in
primum volumen congestis, superest ut in hoc alterum supposititia et aliena
concludamus. Quod qua ratione, quove ordine fiet, hic paucis explicandum
est. II. Hoc posterius volumen duobus tomis constat: in quorum
altero Gilleberti Continuatio in Cantica, aliaque ejusdem abbatis Opuscula et
Epistolae; simulque dubia seu controversa, et Bernardo falso ascripta
continentur: in altero exstant Guerrici abbatis, sancti Doctoris discipuli,
Sermones, Bernardinis stylo et pietate affines; Guigonis ejusdem amici quaedam
epistolae; varii libri de S. Bernardi Vita et miraculis; Gaufridi abbatis
quaedam opuscula; nonnulla de S. Bernardi Canonizatione; denique Testimonia
virorum illustrium de sancto Doctore eodem, nec non diversae Vitae S. Bernardi,
etc. III. Primum in tomo quinto locum sibi vindicat continuata
per Gillebertum Expositio in Cantica canticorum: ut quam proxime Bernardinos in
eadem Cantica Sermones, qui extremum in superiori volumine locum occupant, haec
Continuatio subsequatur. Gilleberto cognomen fuit de Hoilandia, quod vocabulum
est insulae seu provinciolae, Anglis et Scotis conterminae, quam Velandus et
Lindus fluvii circumfluunt: qua in insula situm erat monasterium Swinhetense,
cui Gillebertus abbas praefuit, Lincolniensi dioecesi attributum. Duplex videtur
fuisse illud monasterium, virorum ac virginum, quod tum ex Aelredo abbate
Rievallensi, tum ex ipsius Gilleberti sermonibus nonnullis ad easdem virgines
habitis colligitur. Aelredus quippe sermone secundo in Isaiam mentionem facit de
monasterio virginum, «quae sub venerabili, et cum summa reverentia nominando
sancto patre Gilleberto uberes pudicitiae fructus quotidie transmittunt ad
coelos.» Et quidem Gillebertus ipse Sermones quosdam in Cantica apud illas
virgines peroravit, nempe 17 et 18. In priori enim inter alia leguntur haec
verba, num. 8: «Tibi, Domine, commendo hunc Libanum, egregium hunc chorum
virginum, sacrarum coetum feminarum.» Itaque partim ad monachos, partim ad
sanctimoniales habiti sunt isti sermones, numero octo et quadraginta, qui paulo
minus habent succi, sublimitatis, et virtutis ad persuadendum, quam Bernardini.
Hos porro Gilleberti Sermones, qui in nova hac editione innumeris mendis
repurgati prodeunt, cum veteri exemplari Vallis-Clarae diligenter contulit
rogatu nostro religiosus ac pius vir D. Joannes Baptista de Noinville, ejusdem
loci Prior, amicus meus, qui et Gaufridi S. Bernardi notarii libellum adversus
Gilberti Porretani errores ex codice Longi-Pontis nobis suppeditavit. De
Gilleberto abbate quod superest, eum in Gallicano Trecensis dioecesis monasterio
Ripatorio decessisse tradit Chronicon Clarae-Vallense his verbis: «Anno Domini
1172 Gillebertus, quondam abbas de Hoilandia, qui fecit Sermones super Cantica
canticorum in modum beati Bernardi, apud Ripatorium obiit.» His Sermonibus
subjiciuntur quidam Tractatus, et nonnullae ejusdem auctoris Epistolae: quae
omnia Joannes Pitseus in libro De illustribus Angliae scriptoribus indicavit cum
aliis ipsius Gilleberti commentationibus in Psalterium, in Matthaeum, in
Epistolas Pauli, etc., ubi librum item unum De Vita S. Bernardi eidem tribuit
post Gesnerum: qui liber fortasse non alius sit, quam liber Guillelmi a
Sancto-Theoderico de hoc argumento. Plura de Gilleberto videsis apud Sixtum
Senensem, et apud Manrium ad annum 1163, cap. 3. IV. In istis
Gilleberti Sermonibus multa occurrunt in primis lectu et observatione digna ad
morum aedificationem, non solum pro monachis, sed etiam pro ecclesiasticis
viris. Contra eos qui plus lectioni quam precationi tribuunt, in sermone 7
praeclara habentur, num. 2. Qualis debeat esse concionatorum oratio, docet sermo
16, num. 5. Sermo vero sequens praedicationis officium non ultro a quoquam
captandum. At sermone 26, num. 2, egregie perstringit auctor concionatores,
plausum et gloriolam sectantes. Ibidem etiam utile eisdem monitum dat, ut
conciones suas ad captum et utilitatem auditorum conforment. Huc etiam pertinent
sermo 31, num. 4, et sermo 36, num. 5. Admirabile vitae religiosae specimen
exhibet sermo 23; et sermone 45, num. 8, apprime reprehenduntur praelati, curis
et rebus temporalibus plus aequo dediti. Ad haec, scribendi studium in monachis
commendatur sermone 47: at scribendi nihilominus facultatem non cuivis esse
concedendam subjungitur. Caeterum theologi elogium, quod recentiores eidem
Gilleberto tribuunt, comprobant varia in eisdem Sermonibus loca, in primis quae
de libero arbitrio leguntur in sermone 0011 39, et quae de
sanctissimae Eucharistiae sacramento in sermone 7, num. 8. Ardentem ac purum
ejusdem auctoris zelum commendat sermo 30, ubi Alexandrum III pontificem arguere
non veretur. Denique non minoris momenti sunt ejusdem Tractatus et
Epistolae. V. De subsequentibus Opusculis non est necesse
diutius praefari hoc loco, quando singulis praefixae sunt Admonitiones, quae
longioris Praefationis vicem supplere possunt. Horum omnium argumenta fusius
explicabit Index utrique tomo exeunti subjectus.
|