0299 ADMONITIO D. MASSUETI
IN SEQUENTEM EPISTOLAM Qua Guigoni seu Wigoni, Majoris Cartusiae priori quinto,
asseritur0299 1. De
auctore sequentis Epistolae seu Tractatus jam dudum coepit dubitari. Fuere qui
Bernardo tribuerent et sub ejus nomine laudarent, ut Joannes Gerson,
cancellarius Parisiensis, in sermone de Coena Domini; eodemque tempore Joannes
de Ragusio apud Henricum Canisium in tomo III Antiq. Lect. pag. 240; et iis
longe antiquior auctor, qui de laude Cartusiensium scribebat ante annos
quadringentos, cujus opus manuscriptum exstat in Cartusia Montis-Dei: cui
sententiae codices scripti non pauci suffragantur, ut vetus codex Metensis
Sancti-Arnulfi, et alius Montis-Dei, in quo, abraso auctoris nomine, subrogatum
est Bernardi nomen. Erroris occasio fuit amanuensium imperitia, qui subjunctum
genuinis Bernardi operibus tractatum hunc, absque auctoris nomine, videntes,
Bernardi esse arbitrati, ei, praefixo temere nomine, adscripserunt, aliisque
postea fucum fecerunt. Sed errore detecto, tum ex dissimilitudine stili, tum ex
eo quod nihil ex eo tractatu exceptum sit in Bernardino seu in libro Florum ex
Bernardo, tum denique aliis argumentis, omnes pene in Willelmum seu Guillelmum,
ex abbate Sancti-Theoderici prope Remos factum monachum Signiacensem,
consenserunt. Unus a caeteris dissensit doctus ejusdem epistolae translator, qui
eam Petro Cellensi tribui posse existimavit, sed repugnantibus tum stilo, tum
manuscriptis codicibus. 2. Et quidem
dubitationem satis exprimere bonae memoriae Mabillonio visus est vetus codex
clarissimi viri Leonorii Foy canonici Bellovacensis, ante annos circiter
quadringentos scriptus, in quo ista epistola hanc praefert inscriptionem:
«Incipit epistola ad Cartusienses, quae licet intituletur nomine abbatis
Guillelmi, tamen Bernardo a pluribus ascribitur.» Accessit praefatio, quam
primus integram, ut sibi visus est, ad vetustos codices edidit religiosus ac
pius vir Bertrandus Tissier in tomo quarto Bibliothecae Cisterciensis; in qua
auctor texit catalogum suorum operum, quae omnia Willelmi Abbatis esse
exploratum est. Eamdem epistolam sub nomine Guillelmi Clarae-Vallis De vita
solitaria laudavit ante annos fere quadringentos quidam canonicus regularis
Sancti-Salvatoris apud Bononiam, nempe in libro primo Sermonum ad Eremitas, cap.
23. Quo de auctore in Itinere Italico Mabillonii, pag. 197, huic sententiae
suffragari postea visi sunt codices omnes quotquot vel auctoris nomen praefixum
initio epistolae decurtatum habent hoc modo, W. ut Flaviacensis, modo regiae
Bibliothecae; Thuaneus, nunc Colbertinae; et Ratisponensis Sancti-Emmerammi; in
quibus omnibus epistola haec ita inscripta est: «Dominis et fratribus H. Priori,
etc. W. sabbatum delicatum:» vel integrum praeferunt, 0301 ut
Signiacensis, Caroli-Locensis, Longi-Pontis, Fulcardi-Montis, et alii a Tisserio
laudati: vel denique ii etiam in quibus nomen penitus expunctum est. 3. At cum in eam sententiam abiit Mabillonius, non
viderat antiquissimum omnium et optimae notae codicem Pontiniacensem, eleganter
scriptum anno 1156, quem perscrutando illius monasterii bibliothecam, ad
castigandam exornandamque novam editionem Galliae Christianae, quae jam sub
prelo est, feliciter invenit sollicitus rerum antiquarum indagator noster domnus
Edmundus Martene. Is quippe codex Guigonis Cartusiae Prioris nomen, non
decurtatum sed integrum, non uno praefert in loco. Nam ipso initio epistolae seu
tractatus haec leguntur: «Incipit prooemium in libro Guigonis, Prioris
Cartusiae; ad H. Priorem de Monte-Dei. Dominis et fratribus H. Priori et H.
Guigo, sabbatum delicatum.» Deinde post praefationem: «Incipit liber ejusdem
Guigonis.» Ac tandem in fine: «Finis tertii et ultimi libri Guigonis.» Eadem
manu subnotatur annus quo codex scriptus est, scilicet 1156. Nemo vero sibi
facile persuaserit, paucis post vulgatam Epistolam ad fratres de Monte-Dei,
paucioribus post Guigonis et Willelmi obitum annis, tam immaniter in auctoris
nomine errari potuisse, ut uni tribueretur qui esset alterius fetus; et quidem
in eo monasterio, in quo recens adhuc erat memoria tum Willelmi, qui
Cisterciensium disciplinam in alio haud procul dissito amplexus erat, tum ejus
operum indubitatorum, quorum laudem in exterum transferre noluissent
Cistercienses. 4. Cum codice
Pontiniacensi apprime consentit alter ejusdem ferme antiquitatis, cujus
character annos minimum quingentos repraesentat, in Caroli-Locensis ordinis
Cisterciensis monasterio asservatus. Ejus notitiam indefessis Martenii nostri
curis pariter debemus. Guigonis quidem nomen in eo codice delere tentavit invida
et imperita scioli cujuspiam recentioris manus, ut Bernardo tribueret; non ita
tamen, ut sanum adhuc et integrum non appareat. Sic enim praefert operis
titulus: «Incipit prooemium in libro Guigonis Prioris Cartusiensis ad H. Priorem
de Monte-Dei. Dominis et fratribus H. Priori et H. Guigo, sabbatum delicatum.»
Et post prooemium: «Incipit liber ejusdem Guigonis.» Tum sequuntur tres libri,
ut in codice Pontiniacensi. Post primum legitur: «Explicit liber 1: incipit
liber 2.» Post secundum, quidpiam minio exaratam habebatur, quod hodie omnino
deletum: sed ejus loco recentissima manus addidit: «Explicit opusculum ad
fratres de Monte-Dei. Incipit libellus Anselmi archiepiscopi de Vera
Beatitudine.» 5. Hujus utriusque codicis
auctoritate lis omnis de auctore epistolae seu tractatus de Vita solitaria ad
fratres de Monte-Dei dirempta censeri debet; nec erit, puto, deinceps qui tam
insignis operis laude Guigonem Cartusianum fraudare velit. Integram certe suo
auctori servat scriptorum codicum pars maxima, qui Guigonem primis nominis sui
elementis exprimunt, hoc modo W. Norunt quippe qui saeculi undecimi mores
tenent, quam proclivis fuerit commutatio Gu in W, et vicissim; adeo ut passim
scriberetur, Willelmus pro Guillelmus, Wido pro Guido, Wigo pro Guigo, et vice
versa. Hinc factum ut cum quidam epistolam ad fratres de Monte-Dei inter
Willelmi abbatis opera descriptam, cum nomine primis duntaxat elementis, W.
designato, uno eodemque in codice reperissent, hac litterarum initialium
similitudine decepti, Willelmi ipsius fetum esse arbitrati, sub ejus nomine
exscripserint ac laudarint, sicque errandi ansam aliis postmodum
objecerint. 6. Erant tamen in ea
epistola haud pauca, quae si attentius expensa fuissent, soli Guigoni seu Wigoni
Cartusiae Priori, non certe Willelmo alterius instituti monacho, convenire
illico deprehensa fuissent. Jam ab operis exordio, in ipso prooemio, scribit
auctor se, ex quo recesserat a Cartusianis qui Montem-Dei excolebant, de fratre
Stephano ejusque sociis junioribus fratribus, et novitiis venientibus ad novam
illam domum, sollicitum semper fuisse. «Ex quo,» inquit, «recessi a vobis usque
nunc, qualemcunque laborem meum quotidianum statuit dedicare, non vobis, qui non
indigetis, sed fratri Stephano et sociis ejus fratribus junioribus, et novitiis
venientibus ad vos, quorum doctor Deus solus est: ut habeant et legant, si forte
ibi aliquid invenerint utile sibi ad solatium solitudinis suae,» etc. At prorsus
incertum an Willelmus novos illos Montis-Dei incolas vel unquam viderit, qui
paulo post conditum Signiacense monasterium eo secessit, anno 1134, ut in sexto
Annalium Ordinis S. Benedicti tomo demonstrabitur: quo quidem anno fundamenta
Cartusiae Montis-Dei tum primum jacta sunt, agente Odone abbate Sancti-Remigii
Remensis. Quamvis enim biennio ante, instigante Hugone Gratianopolitano
episcopo, consilium iniisset Odo de construenda in dioecesi Remensi
Cartusianorum domo, id tamen exsecutioni mandare non potuit ante annum 1134; quo
e concilio Pisano reversus, accitam e majori Cartusia solitariorum coloniam,
sibi a Guigone Priore missam, ipse deduxit ad Montem-Dei, tunc dictum Montem
Bosonis, in finibus Remorum, duobus ab urbe Mosomo leucis, ad amnem Barum, eique
fundum reditusque sufficientes ad aedificandum monasterium concessit. Haec quae
nunc strictim attingimus, fusius explicabuntur in dicto Annalium tomo. Sed satis
hinc patet, Guillelmum vix ante secessum suum primos illos Montis-Dei incolas
videre potuisse, qui necdum forte eo tunc pervenerant: cum maxime totus in
secessum suum intentus, gravibusque paulo post tentationibus vexatus, ut refert
Vitae auctor, omnes in se unum curas convertere debuit,
in exteros vix potuit. Sed nec uspiam legimus, eum, postquam inter Signiacenses
nomen professus est, pedem inde retulisse, ut Cartusianos Montis-Dei
inviseret. 7. Si vero Guigoni Majoris
Cartusiae Priori dictam epistolam, ut par est asseramus, nulla prorsus
difficultas est, omniaque perfecte quadrant. Pius magister est, qui postquam ab
iis quos a se dimisit discipulis recessit, de eorum semper salute sollicitus,
suum qualemcunque laborem quotidianum eis dedicare statuit ut sanctioribus
monitis atque hortationibus solitudinis taedia relevet, junioresque vel in
proposito confirmet, vel ad professionem monasticam accendat. Hinc de
sublimitate eorum professionis disserit, virtutes Cartusianis proprias explicat,
praecepta, quae tironibus conveniant, dat; qua ratione tempus agendum sit in
cella docet; lectionum sanctarum, orationum, corporalium exercitiorum, cibi,
somni, laboris manuum, etc., modum tradit. Eaque ratione scribit, quae
Cartusianum ad ejusdem instituti discipulos scribentem manifeste sapiat ac
demonstret. Ea propter plurali saepe modo loquitur, ut iisdem legibus astrictum
se probet. «Hoc omnibus modis agat et labor et otium nostrum,» ait, lib. I, cap.
8, «ut nunquam simus otiosi: et hoc semper sit negotium nostrum, ut perfecte
consummetur in nobis, quod dicit Apostolus, etc.» Et cap. 10, de solitariorum in
cella officiis et exercitiis agens: «Vigiliis nostris,» inquit, «in quibus media
nocte surgimus ad confitendum nomini Domini, confessionis ejusdem ordinem
contexens propheta: «In die, inquit, tribulationis
meae Deum exquisivi, manibus «meis nocte contra eum, et non sum deceptus
(Psal. LXXVI, 3).» Istis enim horis potissimum
coram Deo debemus nosmetipsos constituere quasi facie ad faciem,» etc. Capite
sequenti, cibi modum praescribens: «De condimentis vero sufficiat, obsecro, ut
comestibiles fiant cibi nostri, non etiam concupiscibiles, vel delectabiles.» Et
cap. 13, solitarios Apostoli verbis exhortans, ut cum silentio operantes panem
suum manducent (II Thess. III, 12), addit:
«Vescamur saltem secundum poenam Adae pane nostro, si non possumus in sudore
vultus nostri, in dolore cordis nostri; in lacrymis doloris, si non possumus in
sudore laboris. Magnam hanc jacturam professionis nostrae suppleat pietas, ac
devotio conscientiae humilis.» Nihil clarius iis verbis, «professionis nostrae,
«quibus Cartusianorum institutam aperte designat, quorum patres, 0303 antiqui illi eremitae et Thebaiden incolentes, ut initio capitis
explicat, laborabant manibus suis, et de labore suo pauperes pascebant. Patres,
inquam, suos vocat, non Benedictum, non Bernardum, non Basilium aut alium
quemvis coenobiarcham, sed eos qui «in Aegypto et Thebaida, sanctae hujus vitae
ardentissimi aemulatores, in solitudinibus degentes . . . . ipsi sibi cellas
aedificabant, in quibus tecti tantummodo et circumsepti a turbine et a pluvia
tutabantur, in quibus eremiticae frugalitatis deliciis affluentes, locupletabant
multos ipsi egentes.» En igitur eremitam, eremitas alloquentem, patrum suorum
eremitarum in Aegypti et Thebaidis solitudinibus et vilibus casulis degentium
aemulatorem; Guigonem proinde Cartusianum, non certe Willelmum abbatem, cui haec
minime conveniunt. 8. Sed si cui dubium
adhuc superesset, eximeret prorsus quod scribit auctor ejusdem libri, cap. 12.
Cum enim accepisset aedificari a novis illis Montis-Dei Cartusianis paulo
sumptuosiores, quam decebat, eorumque instituti leges ferebant, cellas, nihil
non agit ut eos a proposito dehortetur, et ad pristinam patrum suorum
simplicitatem ac paupertatem revocet. «Jam,» inquit, «subintravit de aere alieno
sumptuosa, et, quantum pudor vix sinit, ambitiosa cellarum aedificatio: et
abjecta sancta simplicitate et rusticitate . . . quasi religiosas quasdam nobis
creamus habitationum honestates; in quibus tantum compassum est animalibus, ut
pene omnes in hoc effecti simus animales. Dimissam enim vobis a patribus nostris
jure haereditario formam paupertatis, et sanctae simplicitatis speciem, verum
decorem domus Dei, alienantes a nobis et a cellis nostris, per manus artificum
exquisitorum cellas non tam eremiticas, quam aromaticas aedificamus nobis,
singulas in titulo centum solidorum, concupiscentias oculorum nostrorum de
eleemosynis pauperum. Amputa, Domine, opprobrium centum solidorum a cellis
pauperum tuorum. Cur non potius centum denariorum? cur non potius nullorum? cur
non potius gratis filii gratiae ipsi aedificant?» In iis verbis nemo non
deprehendat, non Guillelmum, non Bernardum, aut alium quemvis monachum
coenobiticam vitam agentem, quibus cellae singulares, multo minus eremiticae,
tunc temporis nondum erant, ut qui omnes in communi dormitorio, necdum in cellas
diviso, dormiebant: sed eremitam Cartusianum, eremitarum patrem generalem, qui
doleat, filios suos jam ab avita eremitica simplicitate degeneres, aedificare
sibi curare cellas, non quales eremitas decebat, sed superbiores quam ferebant
eremitarum instituta, qui humiles casas, majorum exemplo, ipsi sibi aedificare
debebant. Hinc addit: «Ergo, obsecro, in peregrinatione hujus saeculi, in
militia hac super terram, aedificemus nobis, non domos ad habitandum, sed
tabernacula ad deserendum . . . . Nunquid non facile est solitario, et
sufficiens naturae, et utile conscientiae, ipsi sibi cellam de virgis contexere,
de luto plasmare, undecunque operire, et decentissime inhabitare? Et quid
amplius est requirendum? . . . . Obsecro ergo, ut maneant cellae illae
delicatiores sicut factae sunt, sed non crescat numerus earum; sintque in
valetudinaria fratribus animalibus et infirmioribus, donec convalescant . . . .
Maneant in exemplum posteris nostris, quia tales habuistis et sprevistis.» Quo
jure, quaeso, Willelmus praecepta haec alienis, quorum cura nihil ad eum
attinebat, dedisset? Quid in Cartusianorum disciplinam se interposuisset? Quid
de eorum moribus, qui sibi subditi non erant, reformandis sategisset? A propriis
superioribus regebantur, ad quos emendare pertinebat, quid contra ordinis
disciplinam peccatum esset. Tunc demum concludit auctor, communium patrum, id
est antiquorum eremitarum exempla suis in memoriam revocans, initio capitis
sequentis: Vos autem qui spirituales estis, sicut Hebraei, id est transeuntes,
non habentes hic civitalem manentem, sed futuram inquirentes; aedificate vobis,
sicut coepistis, casulas in quibus habitetis. In casulis enim habitaverunt
patres nostri.» Qui patres? «Patres nostri,» addit, «in Aegypto et Thebaida,
sanctissimae hujus vitae ardentissimi aemulatores, in solitudinibus degentes . .
. . ipsi cellas fabricabant sibi, in quibus tecti et circumsepti a turbine et a
pluvia tutabantur, in quibus eremeticae frugalitatis deliciis affluentes,
locupletabant multos ipsi egentes.» Quibus verbis institutum suum satis prodit auctor, ab Guillelmi
instituto omnino alienum, qui nec eremitarum more vivebat, nec in cella separata
degebat. 9. Hactenus dicta sufficiunt ad
asserenaam Guigoni Priori Cartusiae epistolam ad fratres de Monte-Dei,
restituendumque suo auctori nobile opus, cujus laude eum defraudaverat
amanuensium imperitia. Tria duntaxat objici, cum aliqua verisimilitudine,
possent, quae ne incautos decipiant, breviter expendemus. Primum, idque
praecipuum, repetitur ex praefatione quam primus integram, ut sibi visus est,
edidit Bertrandus Tissier, tomo quarto Bibliothecae Cisterciensis, in qua auctor
enumerat alia opera ab se edita: quae omnia Willelmi abbatis esse constat. Si
quidem aeque constaret totam eam praefationem, qualem exhibuit Tisserius, unius
et ejusdem auctoris esse, haud facile solveretur ea difficultas: sed tantum
abest id constet, ut potius evidenter appareat, eam partem, qua praefationem
auxit Tisserius, merum assumentum esse, scribarum vitio perperam additum. Cum
enim, ut diximus, in uno eodemque codice epistolam ad fratres de Monte-Dei cum
genuinis Willelmi abbatis operibus descriptam reperissent, omnia unius
ejusdemque auctoris esse arbitrati communem omnibus praefationem temere
praemiserunt, male concinnatam tum ex ea quam Guigo epistolae suae, tum ex ea
quam Willelmus initio lucubrationum suarum praemittendam scripserat. Errandi
ansam praebuit quod in sua scribit Guigo, se fratribus suis arbitratum fuisse
dedicandum, quod fecit ad solatium eorum qui prae religiosiori conscientia iis
omnibus conturbabantur, quae fidei vel minimum repugnare videbantur: quasi aliud
quoddam opus esset, ab epistola diversum; cum tamen quae libro secundo tam
accurate de anima ejusque facultatibus et actibus, etc., disserit, ad eximendos
e rudiorum illorum fratrum animis scrupulos scripta videantur. Ea vero esse
opuscula, quae scripsit Willelmus, alterum sub nomine Speculi fidei, alterum sub
titulo Aenigmatis fidei, perperam existimantes scribae; quae de utroque
praefatus hic fuerat, statim male consuerunt cum Guigonis verbis, iisque non
nihil adulteratis. Et ne ipsi temere conjectare videamur, conjecturae nostrae
veritatem probant omnes pene, quotquot exstant cum scripti, tum editi codices,
in quibus desideratur illud assumentum quod hic exhibemus. «Dividitur autem
illud opusculum in duos libellos; quorum primum, quia planus et facilis,
Speculum fidei; alterum vero, quia rationes et formam fidei secundum dicta et
sensum catholicorum Patrum summatim continere videtur, et est aliquantulum
obscurior, Aenigma fidei vocare statui; plus in hujusmodi studio fugiens
otiositatem inimicam animae (quippe quem senium et aegritudo a communi labore,
jam non quidem ut emeritum, sed ut pigrum et inutilem relaxat), quam caeterorum
insistens, quae revera non est speciosa in ore peccatoris; et illos tantummodo
decet, qui quod dicendo plantant, vivendo confirmant. In primo quo accedere
debeat; in secundo, qua etiam cautela incedere, rudis docetur auditor. Nam hoc
quoque ordine Dominus ad discipulos dicit: Et quo ego vado scitis, et viam
scitis (Joan. XIV, 4). Unde et propheta:
Divitiae, inquit, salutis sapientia et scientia
(Isa. XXXIII, 6). Nam etiam in Psalmo primum
dies diei eructat verbum; postea vere nox nocti indicat
scientiam (Psal. XVIII, 3). «Sunt praeterea et alia opuscula nostra. Tractatus duo; primus, De
contemplando Deo; alter, De natura et dignitate amoris: libellus De sacramento
altaris: Meditationes Novitiis ad orandum formandis spiritibus nor usquequaque
inutiles: et super Cantica canticorum usque ad illum locum, Paululum cum
pertransissem eos 0305 inveni quem diligit anima mea. Nam contra Petrum Abaelardum, qui praedictum opus ne perficerem
efficit: neque enim integrum mihi fore arbitrabar tam delicato intus vacare
otio, ipso foris fines fidei nostrae nudato, ut dicitur, gladio tam crudeliter
depopulante: contra ipsum, inquam, quod scripsi, quia de fontibus sanctorum
Patrum hausi quod dixi, quemadmodum in Epistolam ad Romanos et in caeteris de
quibus infra dicturus sum, in quibus aut nihil omnino, aut non multum de meo
dixi, melius est, si ila placuerit, ut suppresso nomine nostro inter anonyma
relinquantur, quam, ut praedixi, quae non peperi, congregare videar. Excerpsi
enim ex libris sancti Ambrosii quidquid in eis disseruit super Cantica
canticorum, opus grande et inclytum. Similiter et ex beati Gregorii, sed
diffusius quam Beda fecerit. Nam idem Beda, ut nostis, ultimum in caeteris
libris suis, hanc ipsam exceptionem constituit. Sententias de fide, quas de
beati maxime Augustini libris extraxi, si vultis transcribere, fortes nimirum et
graves sunt, cum supradicto opusculo, quod Aenigma fidei intitulari placuit,
magis congruunt. Est etiam aliud opusculum nostrum de Natura animae, scriptum
sub nomine Joannis ad Theophilum: cui ut de toto homine (quasi enim congruere
videbatur) aliquid perstringerem, praemisi etiam de natura corporis, hoc est
eorum qui corporibus medentur; illud autem de eorum qui curandis animabus
invigilant, libris decerpens. Itaque legite omnia, et si non primi, tamen, si
ita videtur, vel ultimi: ne si in eorum manus devenerint, qui nihil ipsi
facientes aliorum omnia rodunt, ego quoque, utpote senex et deficiens, sicut de
Isaac legitur (Gen. XXVII, 1), deficiens,
inquam, non gressu, sed sensu, illaesus non possim effugere. Denique melius
arbitror, si inutilia reperiantur, ut ea amicorum non tam judicio quam consilio
ultor ignis absumat quam ut in ea livor irruens detractorum offendat. In pace
enim vocavit nos Deus, et providenda sunt bona non solum coram ipso, sed etiam
coram hominibus: ut, si fieri potest, quod ex nobis est, cum omnibus pacem
habeamus (Rom. XII, 17, 18). Hoc enim
summopere monet idem Apostolus judicandum, ne ponamus offendiculum fratri vel
scandalum (Rom. XIV). Quanquam si quis
fraterno animo legerit, etsi nullam consolationem ex eis vel aedificationem
accipiat, nihil tamen in eis unde scandalizari vel stomachari, velut contra
praesumptorem, debeat, reperturus est. Et ut de aedificatione taceam; qui amicus
est, sustinebit et in hoc, si qua est, insipientiam meam; nec sinistro oculo
interpretabitur simplicitatem meam: tum maxime propter causam quam superius
dixi, quia scilicet forensium prorsus ignarus operum, et non solum aetate, sed
insuper infirmitate jam fractus, nisi sub hujus studii patrocinio, otiositatis,
quae teste Scriptura multa mala docuit (Eccli. XXXIII, 29),
nullatenus effugere dominium valuissem.» Deest quippe in
omnibus quae hactenus ante Tisserium prodierunt editionibus; deest in
antiquissimis omnium et auctori ferme coaevis codicibus Pontiniacensi et
Caroli-Locensi; in Metensi etiam Sancti-Arnulfi; in antiqua versione gallica
ejusdem operis, ante annos quadringentos facta, quae in Cartusia Montis-Dei
hactenus asservatur; deest uno verbo in omnibus fere manuscriptis, unum si
excipiamus codicem Signiacensem, quo praesertim usus est Tisserius: nam alium in
quo occurrat non novimus. Sed et in isto Signiacensi codice, quem diligenter
expendit, pro more suo, Martenius noster, ipsum se ultro prodit adulterinum
additamentum a recentiori quopiam sciolo factum. Nam neque eadem manu, neque
adeo antiqua, sed annis minimum centum posteriori scriptum est, idque in charta
breviori, nec ejusdem formae cum reliquo codice. Quod praepostere factum a
recentiori illo sciolo nemo non videt, ut Willelmo assereret epistolam, quam
obscurius, pro votis, imo nullatenus adscribebat ei codex ille. Hanc siquidem
epigraphen initio praefert: «In hoc volumine continentur quaedam opuscula domni
Willelmi, abbatis Sancti-Theodorici, postea monachi Signiacensis.» Tum apparet
in capite epistolae ad fratres de Monte-Dei, cum hoc initio: «Dominis et
fratribus H. priori, etc. W. sabbatum delicatum.» Et in fine libri secundi:
«Finit opusculum domini W. ad fratres de Monte-Dei.» Sequitur libellus qui
incipit, «Notandum, duas esse beatitudines,» etc., qui est tertius Guigonis
liber ad fratres de Monte-Dei: tametsi in margine codicis altera recentiori mana
scriptum sit, «Sermo domni Anselmi.» Hic vides decurtatum auctoris nomen primis
duntaxat litteris exhiberi, non ita vero Willelmi, quod sequentibus opusculis
integrum praefigitur. «Liber Willelmi monachi Signiacensis, qui vocatur Speculum
fidei. Excerpta ex meditationibus domni Willelmi. Liber domni Willelmi, qui
dicitur Aenigma fidei. Expositio domni Willelmi super Cantica.» Vel ex hoc
specimine luculenter patet quod diximus, decurtatum Wigonis nomen, ejusque
epistolam cum genuinis Willelmi operibus permixtam, offendiculum fuisse ad quod
incauti amanuenses impegere. 10. Nec hic
omittendum quod in altero Caroli-Locensis monasterii codice, annorum circiter
quingentorum, ab eo qui superius laudatus est diverso, occurrat epistola ad
fratres de Monte-Dei, sub nomine sancti Bernardi, sed absque ulla praefatione:
liber vero tertius eadem manu Anselmo archiepiscopo tribuitur. Ipsa porro
praefatio, cum suo additamento, qualem edidit Tisserius, et post eum
Mabillonius, epistolae postponitur, cum hac epigraphe: «Incipit prologus
libellorum sequentium domni Willelmi missus ad fratres de Monte-Dei. Dominis ac
fratribus H. Priori» et «H. frater W.» Deinde sequuntur libelli duo Willelmi
abbatis, nempe Speculum fidei, Aenigma fidei. Adeo constitit librario totam eam
praefationem Tisserianam epistolae ejusque auctoris instituto non convenire, ut
cum forte totam reperisset in codice quem exscribebat, nec tamen spuriam partem
a genuina discernere valeret, in aliud extremum lapsus, maluerit integram
indubitatis Willelmi operibus, ad quae ex parte quadrabat, quam epistolae
praemittere. 11. Objici etiam posset
codex monasterii Sancti-Theoderici prope Remos, quem vidit Marlotus, in quo
recensentur opera Guillelmi abbatis, atque inter ea, opuscula quae misit ad
fratres de Monte-Dei De vita solitaria. Sed codex recens est, cujus character,
judice Martenio, vix trecentos refert annos; nec proinde tantae auctoritatis, ut
Pontiniacensis et Caroli-Locensis codicum antiquiorum fidem elevare valeat. Idem
judicium ferendum de Vita ejusdem Guillelmi in codice Radoliensi, in qua ei
tribuitur epistola ad fratres de Monte-Dei; sed ab auctore non aequali, imo
longe posteriori. 12. Tertia demum
difficultas exoritur ex serie Priorum de Monte-Dei, quam contexuit venerabilis
Pater Franciscus Gagneronius, ejusdem Cartusiae monachus. Primum is constituit
Priorem Gaufridum cui successisse putat Haimonem, cui inscripta est epistola;
Haimoni Gervasium, etc. Porro cum Guigo anno 1137 obierit, hanc epistolam
scribere non potuit Haimoni, qui Prior factus est anno duntaxat 1144. Sed eodem
incommodo, si quod sit, laborabit vulgata sententia, quae Willelmo abbati
epistolam adscribit. Ex ipsa quippe lectione capitis duodecimi libri primi
liquido patet, scriptam esse ipsis Cartusiae Montis-Dei primordiis, tum cum
Cartusiani illi, haud satis memores exemplaris quod viderant in monte Majoris
Cartusiae, ad quem aperte alludit auctor, aedificari sibi curabant cellas paulo
sumptuosiores, quam ferebat eremitica simplicitas. Scripta proinde fuit anno
circiter 1135; certe ante annum 1137, quo datum legimus instrumentum Odonis
abbatis Sancti-Remigii, in quo se non modo fundasse et dotasse Cartusiam
Montis-Dei, sed etiam construxisse dicit, «coenobium,» inquit, « . . . . in
loco, qui nunc Mons-Dei nuncupatur . . . construximus . . . Praedictum
coenobium, et quidquid ecclesia nostra in praecinctu ejusdem coenobii . . .
possidet . . . gratanter et ab omni censu et exactione liberum dedimus.» Jam
igitur constructum erat absolutumque coenobium, cum cellis pro monachorum numero
sufficientibus: quo tamen anno nondum Prior erat Haimo, si quae Gagneronii
cataloyo fides. In quidem Prioris 0307 illius initia cum anno
1144 colligat, sed nullum hujusce sententiae suae affert argumentum; nec ullum
in Cartusia Montis-Dei exstat monumentum, ipsis fatentibus Cartusianis a
Martenio interrogatis, quo fulciri possit. In Necrologio ejusdem monasterii, ab
annis circiter centum duntaxat scripto, Gaufridus primus Prior dicitur. Verum
praeterquam quod recentis adeo codicis sublesta est auctoritas, Gaufridus paucis
mensibus praeesse potuit, eique e vivis erepto Haimo statim subrogari. Certe
codex Pontiniacensis, anno 1156 scriptus, hoc est paucis post Guigonis obitum
annis, Guigonis ipsius et Haimonis nomen integrum praeferens, longe
praeponderare debet Gagneronii sententiae quam nullis argumentis munire
potuit. 13. Maneat ergo suo Guigoni
Priori majoris Cartusiae quinto asserta ac restituta epistola ad fratres de
Monte-Dei. Porro cum scripta fuerit tum cum aedificaretur Cartusia Montis-Dei,
ut diximus, et ante Guigonis mortem, quae contigit anno 1137, scribi debuit anno
circiter 1135 aut sequenti. Eam vero hic edimus, qualem exhibent manuscripti
codices, tres in libros divisam, et ad Pontiniacensem potissimum accurate
recognitam et emendatam. Tertius liber publicam lucem nondum vidit, tametsi
reperiatur in codice etiam Signiacensi. Sed facto praefationi memorato
assumento, cum non nemo in eo legisset, dividi illud opusculum in duos libellos,
iis verbis in transversum actus, existimavit Guigonis opusculum duobus libris
concludi. Hinc post finem libri secundi alia manu et alio atramento temere
scriptum legitur in exiguo illo spatio quod inter secundum et tertium librum
interjacet, «Finit opusculum domni W. ad fratres de Monte-Dei:» et ad marginem
libri tertii, «Sermo domni Anselmi;» qui tamen neque genium, neque stilum
Anselmi sapit, neque inter ejus opera recentitus a quoquam fuit. Indeque factum
ut codices deinde ad Signiacensem exarati, tertium librum tanquam alterius
auctoris, praetermiserint. Palam tamen fiet sobrio cuivis, tum ex citatis
superius manuscriptis, tum ex ipsa libri lectione, ejus cum praecedenti
cohaesione, contextus serie, ac stilo, unius ejusdemque auctoris
esse. 14. Quamvis ea epistola veluti
quoddam absolutissimum monasticae vitae exemplar censeatur ab iis, qui in eodem
genere vitae excellunt, monet tamen lectorem Joannes Gerson in sermone de Coena
Domini, «ut de hac materia,» nempe de unione perfectorum cum Deo, «caute legatur
Bernardus ad fratres de Monte-Dei, libro secundo,» hic cap. 3, n. 16: ubi vides,
hanc epistolam tum in duos saltem libros distinctam legi.
|